Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by Joan
ook de staat van de onderbouw is belangrijk, ik heb één alu cilinder die op een onderblok van CNC en een andere ontsteking met meewind 55 doet en toen ik die cilinder uitwisselde voor een HD cilinder die bestemd was voor de 24 uurs race maar was vastgelopen , die stond op een 3800 ondercarter met standaard ontsteking haalde dezelfde ALU cilinder de 40 niet eens meer, terwijl een standaard CFX ( ook ALU) in één keer wel weer 40+ scoorde op het 3800 carter rest alles hetzelfde .

Hier heb je het over cilinders en carters maar wissel je ook de zuigers bij de behorende cilinders ??uiteraard, ik zet de cilinder met de zuiger als "setje' over want het is op elkaar ingespeeld alleen toen ik overging op de standaard CFX heb ik wel de (getunede) zuiger laten staan want in principe was dat qua ingelopen zijn al wel beter
En dan nog de krukas, werkt de onbalans een beetje of juist heel veel tegen onbalans werkt tegen, echter de 3800 krukas was al onderhanden genomen en op dezelfde manier klaargemaakt als die in het CNC carter, meer mag toch niet volgens reglement ?
Heb dat ooit ervaren met een Victoria motor, onbelast , dus wieltje vrijlopend, kwam de motor niet op toeren, veel trillingen.
Als je de motor dan met 2 handen vasthield , ging het toerental aanmerkelijk omhoog dus die trillingen waren niet onbelangrijk....
Op de weg reed het (belast dus) prima.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)