11 Stedentocht 16 mei 2016

Samen met ongeveer 75 Solexen en oude bromfietsen heb ik de 11 Stedentocht 2016 gereden. Deze was weer perfect georganiseerd door vrijwilligers van de Friesche Motor club en van de Solexvereniging Solex Helden. Door de verkeersregelaars op hun snelle motoren konden we overal doorrijden. Voorop reed de toiletwagen, en achterop het benzinevervoer en de bezemwagen. Daar tussen de deelnemers.
Het was behoorlijk koud (maar daar kan je je wel enigermate op kleden). Op de heenreis vanuit Wageningen/Oosterbeek was de temperatuur bij Terlet slechts 1 graad, vlak voor Heerenveen was er mist in de weilanden. Gelukkig was het bij de start in Leeuwarden helder en geen 1 graad en werd het gaande de dag steeds beter weer. Slecht een buitje in Sloten.
Het was weer een prachtige tocht. Geen ongelukken, wel af en toe pech maar dat werd met vereende krachten tijdens de stops gerepareerd. De ongedwongen sfeer is toch wel kenmerkend van de Tocht der Tochten. Er rijden relatief veel oude barrels mee. Maar deze lopen soms verbazend snel. Ook wel nodig want er wordt flink doorgereden. Globaal is de kruissnelheid 29-30 km/uur maar af en toe gaat de voorrijder voluit en dan is het kijken welke toerSolex de meeste trekkracht en snelheid heeft. Maar er wordt wel voor gezorgd dat de groep bij elkaar blijft en in de dorpen en stadjes wordt langzamer gereden. Vooral rondom Dokkum is de sfeer rondom het parcours geweldig. Motoren die je dan weer inhalen of tegemoet rijden (of moet ik blèren zeggen) en zeer veel publiek dat je toejuicht. Rond zes uur waren we weer terug in Leeuwarden.De gemiddelde snelheid over de 223,9 km was op mijn teller 27,2 km/uur. In totaal heb ik 8 uur en 13 minuten 'gesolexd'.

Groet,

Huub

Attached Images
Verkeersregelaars.jpg (145.11 KB, 404 downloads)
Benzine vervoer 1.jpg (206.86 KB, 360 downloads)
Tie wrap Solex.jpg (174.42 KB, 425 downloads)
Brug open bij Stavoren.jpg (193.91 KB, 421 downloads)
Repareren.jpg (177.37 KB, 454 downloads)