In een bericht op dit forum enige tijd geleden van Jan stond een klein stukje geschreven over de modificatie van een JAG uitlaat.
Onder het mom van "beter goed gejat dan slecht uitgevonden" heb ik op basis van dat bericht dit ook hier eens in de praktijk gebracht om te zien of en welke winst dit zou opleveren voor mijn eigen OTO blokje waar tot nu toe ook een standaard JAG aan hing.

De foto's laten een groot deel van de verschillende stapjes zien, o.a.:

- gat van 60mm in achterkant van de uitlaat gezaagd
- het gedraaide alu "dekseltje" met gat voor bout
- het passen van draadbusje wat op de binnenpijp moet worden gesoldeerd (hardsoldeer)
- een handig positioneer tooltje om de draadbus loodrecht op binnenbuis te kunnen plaatsen zodat je met 2 handen kunt solderen en de bout er nadien recht in gaat.
P.S. patent op dit tooltje is in bezit van dreke2, mijn co-assistent bij dit project grin
- de extra gaten (door en door) die in binnenbuis komen, even centerpons gebruiken en 3mm voorboren.
- sorbospons 40gram, gekocht bij de Gamma (Sorbo art.nr. 700324)

Nadat alle gaten waren geboord, het beetje staalwol wat erin zat "af fabriek" eerst was verwijderd en draadbusje gesoldeerd kon de schuurspons onder de binnenpijp worden gefriemeld en het dekseltje met de o-ring 60 x 2,5mm worden aangebracht.
Toen even de compressor erop om te kijken of de zaak dicht was.
In eerste instantie bij 6 bar werd de o-ring er deels uitgeblazen maar bij 0,4 bar testdruk blijft alles prima op zijn plaats en dat is voor normaal gebruik dan ook meer dan voldoende.

Tja en toen kwam het uur van de waarheid!
Testen op de testbank (onze zelfbouw bank met tacx basic wervelstroomrem /motor) zoals ik in eerdere reportage heb beschreven en waarvan er inmiddels 2 identieke hier in Drunen staan).
Om een lang verhaal toch wat korter te maken zijn hierbij de resultaten van 2 blokjes die we getest hebben met de gemodificeerde uitlaat.
Daarbij zijn de waarden de gemeten verhogingen/veranderingen bij een ingestelde "rollenbank weerstand" die overeenkomt met een gewicht van persoon van ca. 100kg (let op, dit is geen academische berekening, maar een indicatie volgens manual)

a. een separaat 3800 blokje wat dreke2 nog onder constructie heeft en nog niet optimaal loopt:
- 2,5 km/h sneller, 38 watt meer vermogen
b. blokje van mijn eigen OTO, Solex in zijn geheel in testbank:
- 3,2 km/h snelheidswinst, 44 watt meer vermogen (nu gemeten 610 watt = 0,78pk!)

De test is wat mij betreft meer dan geslaagd en het uitlaatje kan nu nog netjes worden afgewerkt, alu zwart gespoten en nog even verzonken inbus "voor het mooi".
In de komende dagen zal dreke2 ook een JAG op deze wijze onder handen nemen en wellicht zet deze repo nog meer leden aan tot volgen van een voorbeeld wat in de basis vanuit Boxtel kwam.

Veel plezier op voorhand alvast en bedankt weer voor het kijken!


het eerste gat van 60mm is gezaagd


let op met handige tooltje


radius aan onderkant draadbusje gevijld zodat hij mooi over de buis valt


eventjes voorboren


dat geeft wat meer lucht!


het hardsolderen is met dit tooltje uiterst gemakkelijk uit te voeren


die soldering laat nooit meer los!


even passen of de moer erin wil.....(bij solderen de draadbus met keramisch vet ingesmeerd zodat de soldeer niet in de draad zou kruipen)


de spons er netjes onder friemelen


poppetje gezien, uitlaatje weer dicht!




Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63