Origineel bericht van: ghostrider
Nee 6000 toeren is niet veel voor een tweetakt. Ligy er aan waarvoor die motor ontworpen is.
Een Solex is ontworpen om 30 km/h te rijden. Tegenwoordig schijnen wij dat niet meer genoeg te vinden en het liefst zouden we net zo hard rijden als elke andere brommer en zijn we voorbij gegaan aan het fenomeen Solex.

je gaat merken dat allerlei onderdelen daar moeite mee gaan krijgen. Er zijn nirt voor niets CNC gefreesde carters, drijfstangen, pompjes etc op de markt. Daarbij komt nog dat de originele materialen al oud zijn en al een en ander geleden hebben.
Bij solex is alles zo goedkoop mogelijk geconstrueerd. Als een solex is gemaakt om max. 4000 toeren te draaien en je gaat dan daar meer dan 50 % boven zitten dan kan ik me voorstellen dat zeker die goedkope rommel van Solex er de brui aan geeft.

Een Kreidler die bijvoorbeeld geconstrueerd is voor 9000 toeren , maar in Nederland maar 5000 toeren mocht lopen kan daar veel beter tegen.

Als je tegenwoordig een originele Solex hebt die dus 30 km^h haalt dan zegy iedereen dat ie niet goed loopt. Zo ver zijn we nu al eigenlijk verwijderd van het oorspronkelijke doel van de Solex. Er zijn Solexclubs die er prat op gaan dat ze tijdens een toertocht een hoge gemiddelde snelheid hebben gehaald. En hoe sneller hoe beter.

Hoeveel van ons hier hebben een helemaal originele Solex waar ze mee gaan toeren. Ik weet zeker dat ik ze op de vingers van één hand kan teller.


duidelijk Ghost en mee eens.
maaaaar opvoeren en je grenzen verkennen blijft leuk
groet
ANdre


't is ginne logie!