OTO '63 blokje klaar voor (her)start en montage! - 24/08/14 01:19 AM
Na de restauratie van het rijwielgedeelte van de Solex Oto is nu ook het '63 blokje klaar voor de start en montage.
Volgend weekend worden blokje en frame na 4 maanden weer met elkaar herenigd.
Vanmiddag met blokje proefgedraaid na afstellen van de ontsteking en onbelast eveneens het maximaal toerental gemeten met zowel een 16mm uitlaat als een 18mm uitlaat.
Volledigheidshalve te vermelden dat de cilinder gehoond is en er een overmaat zuigertje in zit met kort rokje.
Verder zijn de in- en uitlaatpoorten door dreke2 recentelijk wat bewerkt.
De configuratie met "dunne uitlaat" gaf een maximum van 6247 rpm en de configuratie met "dikke uitlaat" kwam tot 6487 rpm.
De rol in mijn blokje is een 45mm uitvoering (45,62 mm gemeten).
Het zal volgend weekend even afwachten zijn wat het blokje zal doen bij belasting qua snelheid en trekkracht.
Vooralsnog zijn deze vandaag gemeten waarden alleen een indicatie waarmee ik nog niet veel mee kan.
Al met al: leuk restauratie project wat nu dan toch bijna op zijn einde loopt!
P.S. Tijdens het proefdraaien raakte ik per ongeluk een deel van het blokje nabij de bougie waardoor ik de volle mep spanning op mijn lazer kreeg.
Ik kwam volledig los van de grond en de heren dreke2 en kees33 lagen met tranen in hun ogen in een deuk.
Volgend weekend worden blokje en frame na 4 maanden weer met elkaar herenigd.
Vanmiddag met blokje proefgedraaid na afstellen van de ontsteking en onbelast eveneens het maximaal toerental gemeten met zowel een 16mm uitlaat als een 18mm uitlaat.
Volledigheidshalve te vermelden dat de cilinder gehoond is en er een overmaat zuigertje in zit met kort rokje.
Verder zijn de in- en uitlaatpoorten door dreke2 recentelijk wat bewerkt.
De configuratie met "dunne uitlaat" gaf een maximum van 6247 rpm en de configuratie met "dikke uitlaat" kwam tot 6487 rpm.
De rol in mijn blokje is een 45mm uitvoering (45,62 mm gemeten).
Het zal volgend weekend even afwachten zijn wat het blokje zal doen bij belasting qua snelheid en trekkracht.
Vooralsnog zijn deze vandaag gemeten waarden alleen een indicatie waarmee ik nog niet veel mee kan.
Al met al: leuk restauratie project wat nu dan toch bijna op zijn einde loopt!
P.S. Tijdens het proefdraaien raakte ik per ongeluk een deel van het blokje nabij de bougie waardoor ik de volle mep spanning op mijn lazer kreeg.
Ik kwam volledig los van de grond en de heren dreke2 en kees33 lagen met tranen in hun ogen in een deuk.