Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 3 of 4 1 2 3 4
Joined: Nov 2014
Posts: 20
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2014
Posts: 20
890 km/24 uur = 37km/uur gemiddeld? Wouw supersnel!!

Last edited by wassi; 28/08/16 10:35 PM.
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Gefeliciteerd het hele team van Ad van Heerbeek. Wat een prestatie weer.

Jan je gaat de geschiedenis boeken in op deze manier. Top..


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoe hebben John en Ronald het gedaan?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Hoe hebben John en Ronald het gedaan?


kei goed Alfons, John was monteur bij het Steenhouwerij Eggers team, en zitten in de top 10 laugh
En Ronald met de jongens hebben het fantastisch gedaan. Op het laatst wat problemen gehad. cry Dus helaas buiten de top 10. cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi Jan gefeliciteerd !!
Jullie hebben hard gewerkt en gestreden voor een prima eindresultaat.

Het was een mooie race met heel veel snelle Solexen en snelle rijders.

Wij konden aardig meekomen met ons team en Solex totdat op zaterdag avond de ontsteking het plotseling begaf.
Hierdoor hebben we ruim een uur stilgestaan en van val je een heel eind terug in het klassement.
Na de reparatie heeft onze Solex weer prima gelopen tot vanochtend iets na tien uur.
Ik was net opgestapt maar na zo'n 500 meter kwam er een hoop kabaal uit de motor.
Mijn eerste gedachte was dat er iets met de koppeling of de rol aan de hand was maar de motor viel al snel stil.
Hup aan de kant want links en rechts komen de Solexen je voorbij vliegen.
Na een zeer korte inspectie zag ik dat het voor ons "einde verhaal" was.
Ik keek tussen de tank en het carter door en zag dat het carterdeksel zo'n beetje tegen
de tank was open gebarsten en zelfs de benzine leiding had lekgeprikt.
Nu is het normaal zo dat je met een Solex door kan fietsen maar in dit geval ging dat "feestje" niet op omdat op zaterdagavond de motorhendel al afgebroken was.
Bij de stierenstal lagen een aantal strotouwtjes en hiermee de motor opgebonden zodat de rol de band niet meer raakte.
Het was een zware fietstocht van 3 kilometer en ook omdat je rekening moet met houden met rijders die met een race bezig zijn.
Wordt vervolgd.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Wij zijn ook weer terug na een fantastisch weekend! Ik hinkte een beetje op 2 benen als monteur bij team 12 (wat een kanjers! Veel pech gehad waaronder een klapband vóór en dan toch nog het podium op als 9e), en team 35 bij Joan en het Panorama team, dat op mijn Solex reed.

Tussen het hinken door lachen en huilen bij de teams van oa FF, Rob Kruidenier, en vele anderen, enfin allemaal kanjers.

Er waren veel snelle Solexen bij. Maakte ik aanvankelijk de inschatting bij team Panorama bij de eerste 30 kon komen, dat bleek niet haalbaar, onze snelle Solex is in 2016 een gewone middenmoter.

Alle winnaars proficiat, en tot volgend jaar.
Grote winnaar was KIKA met ruim € 28.000 wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ja 24 uur ie een hele tijd en zeker onder de stoffige omstandighedem, baan was voor de wedstrijd heel goed ingesproeid dus hulde aan de organisatie maar met temperature boven de 30 graden en tijdens de race is er geen sproeien aan.
waar de motor van John ( team panorama) het gruis vandaan gehaald heft is nog steeds een raadsel maar na een rijderswissels bleek hij niet meer aan de gang te krijgen na wisselen van zowat alles het blok opengehaald en daar haalde ik mm dike lagen van olie gruis beton achtig material uit het carter, denk dat daar heel veel solexen mee vol zitten, waarschijnlijk de zuiger nu veel te veel versleten en ergens valse lucht , john moet het blok nog verdure slopen want aanzuigen door de carburateur deed hij nauwelijks meer , nieuwe lagertjes en een ander zuiger dan kan hij waarschijnlijk wel weer. de pech begon toen een van onze jongens voluit over een solex ging die voor zijn neus viel, toen brak er van alles af, als je dan een keer in de "lappenmand" zit blijf je aan de gang, 24 uur aan het sleutelen geweest
het team van 55 dat met een motortjje uit mijn schuur reed had minder pech, een keer band kapot en afgebroken zadel maar die hebben de 24 uur echt gereden. je zag dat veel teams hun motor spaarden voor het laatste kwartier, in de middag van de zondag was het wel heeeel rustig op de baan. ik heb een paar keer staan tellen en er reden er op een gegeven ogenblik wel heel weinig hun rondjes


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Aug 2008
Posts: 242
Nop Offline
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
Joined: Aug 2008
Posts: 242
Gefeliciteerd Jan !


groet Nop
(Solex 660; bouwjaar 1955)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Felicitaties voor de winnaars en natuurlijk alle andere teams.
Ben benieuwd naar alle verhalen!

Last edited by Roelof; 29/08/16 06:45 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Eindelijk.........
Na 2jaar top 5 rijden en kapot gaan inclusief veel sleutelen en zonder beker naar huis, nu eindelijk weinig ellende en wat geluk: 5e plaats.

Last edited by WilfredVW; 29/08/16 05:40 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof

als ik me goed herinner is dat het team waar rob in zit, de brandweerman die vroeger won, had nu meen ik de pech dat zijn rol klapte in het begin, reden later weer en goed en ook uitgereden voor zover ik het laatste stuk gezien heb


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Rob had inderdaad pech met de rol. Oorzaak zou liggen in de rubber matten bij de stierenstal. Loopt stroef waardoor vrijloopkoppelingen kunnen gaan slippen. Dat betekent veel warmteontwikkeling, funest voor je rol


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2016
Posts: 1
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2016
Posts: 1
goedemorgen jongens!

sinds een paar weken actief op dit forum. wij doen al een jaar of 4 mee met de 24 uurs normaal altijd met team 7 en dit jaar met 2 teams team 6 en 7. andere jaren deden we er altijd bijzonder weinig aan en dachten altijd (dat doen we wel even).
wat nooit echt een succes was. veel pech, spullen slecht voor elkaar. dit jaar met wat nieuwe aanwas en na jaren wat geploeterd te hebben, hadden we ons voor genomen om er meer aan te gaan doen en er meer tijd in te steken dus met een voorbereiding van 2 maanden met 8 man alle avonden sleutelen + zaterdag en zondag, dachten we het dit jaar redelijk voor elkaar te hebben. het zag er inderdaad ook erg goed uit blokjes zijn allebei uit elkaar geweest, allemaal nieuwe lagers en competitiebussen erin 2 nieuwe stalen drijfstangen, jrt cillindersetjes erop(nog wat bewerkt aangezien ze standaard niet sneller dan 30 gingen), uitlaatjes aangepast zoals JOAN hier heeft beschreven. bedankt daarvoor. thuis wat test gereden en liepen allebei 46 kmh. we hadden zelf op een top 30 gehoopt. het pakte helaas iets anders uit. na 1,5 rondje sprong het aanloop wieltje van team 6. hadden geen reserve en de stand van ad had ook de juiste niet. dus besloten we om zonder schuurlinnen door te rijden. dat ging op zich prima. blokje een beetje op het wiel drukken en klaar. waren overigens wel een hoop snelheid verloren gingen nu nog maar 35kmh uiteindelijk na een gescheurd vliegwiel, achterband lek, was de trapas ergens in de nacht doormidden gescheurd. helaas zonder trappers en een slechte aanlooprol was het niet te doen. team 7 ook een hoop problemen 2 keer de condensator los gelopen en ingevreten (het ophangbeugeltje eraf getrild), koppelingstrommel die uit de carterophanging gescheurd was, spruitstukpakking 2 keer doorgeblazen doordat de boutjes waarschijnlijk zijn los getrild, uiteindelijk traparmen nog krom. maar wel uitgereden en 2 uur voor tijd lagen we 71 st en team 6 100 st ongeveer. uiteindelijk wel met allebei over de finish gegaan. dus we zijn niet erg tevreden met het eind resultaat maar wel trots hem uitgereden te hebben!

groeten jilles loos

team 6 en 7

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zeker goed mannen. Tenslotte uitgereden en dat is al een prestatie op zich. Jullie zijn wel doorzetters merk ik. Mooi man.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hier nog een filmpje van mijn eerste ronde.

De camera staat op het stuur en dat irritante geluid komt van een goedkoop plastic knopje op een peperduur beschermingshoesje.
Een beetje knullig die fietsbel maar in sommige gevallen werd het toch opgemerkt.
De bel werkte maar voor korte duur want na het aanvangen van de 3e ronde en na het uitrijden van de bocht
net voor de startplaats ging ikzelf (nogal wat overmoedig) onderuit en was het belletje zijn mooie klank kwijt.





Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Loopt zeker niet verkeerd hoor FF.
Trekt goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En errug handig zo'n baan voor jezelf, gescheiden van de rest met rood/wit gestreepte borden grin grin

Han

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6


Een team uit Gennip kocht bij mij een 24er koffertje dat al 5 jaar bij me in de garage stond. Later kwamen ze nog voor een onderblok met koppeling wat ik nog had. De jongen werkt bij een tuning-bedrijf en ze peuterden een snelheid van 54km uit het blok. Het blok liep goed de eerste 12 uur. Maar toen ging het carter het hoekje om.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Joan

waar de motor van John ( team panorama) het gruis vandaan gehaald heft is nog steeds een raadsel maar na een rijderswissels bleek hij niet meer aan de gang te krijgen na wisselen van zowat alles het blok opengehaald en daar haalde ik mm dike lagen van olie gruis beton achtig material uit het carter, denk dat daar heel veel solexen mee vol zitten, waarschijnlijk de zuiger nu veel te veel versleten en ergens valse lucht , john moet het blok nog verdure slopen want aanzuigen door de carburateur deed hij nauwelijks meer , nieuwe lagertjes en een ander zuiger dan kan hij waarschijnlijk wel weer. de pech begon toen een van onze jongens voluit over een solex ging die voor zijn neus viel, toen brak er van alles af, als je dan een keer in de "lappenmand" zit blijf je aan de gang, 24 uur aan het sleutelen geweest


Aan de foto hierboven te zien heb je gelijk Joan

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5






[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik kon ons team niet vinden en zocht vanonder van de lijst.
Blijken we in de midden te zitten , 63e.
Niet slecht voor 17 uur rijden en 7 uur stilstaan whistle

De oorzaak van het stilvallen is bekend:
een afgebroken Bigend.
Dat is het laatste wat ik verwachtte
Het lagerbusje en het naaldlager zien er nog gaaf uit dus dat kan geen mede oorzaak zijn .
Onder in het carter ligt het ontbrekende stukje carterdeksel.
De zuiger en cilinder lijken nog gaaf, de motor liep nog ruim 49km/uur voor de Big Bang.








Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dit is toch een originele gesmede krukas.....dus uit 1 stuk?

Lijkt mij dat het geboorde gat de kruktap verzwakt heeft?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Ook bij mijn motor stak de drijfstang vorig jaar dwars door t carterdeksel naar buiten 90 graden gedraaid. Zelfde verhaal, ook bigend afgebroken. Enorme ravage en n flink beschadigd carter.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof
Dit is toch een originele gesmede krukas.....dus uit 1 stuk?

Lijkt mij dat het geboorde gat de kruktap verzwakt heeft?


Dit is een originele VDH Oto krukas en daar had ik dit niet van verwacht, wel van een Chinese (samengestelde) as, daar zijn voorbeelden genoeg van.
Verder is er geen zichtbare schade aan het carter en de drijfstang moet ik nog nameten.
Deze wordt overigens toch vervangen, ik wil daar geen risico mee lopen dat er onzichtbare schade aan is.

Het gat in de kruktap is ongeveer 6mm diep, iets verder dan de opgesneden M10 schroefdraad.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: WilfredVW
Ook bij mijn motor stak de drijfstang vorig jaar dwars door t carterdeksel naar buiten 90 graden gedraaid. Zelfde verhaal, ook bigend afgebroken. Enorme ravage en n flink beschadigd carter.


Dan moeten we misschien toch eens met een goede as-leverancier gaan praten.

Als dit de Achilleshiel gaat worden.....


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Hallo allemaal ten eerste Jan de Laat gefeliciteerd met je top blokken ,uitslag van ons verhaal [ 5 lekke banden een los getrild carterdeksel een weg geblazen voetpakking had direct te maken met het carterdeksel en een gescheurde brandstof leiding allemaal gelijktijdig daarna weer goed gegaan tot een uur of 2 toen een trapper van het crankstel los bout weg alles afgezocht naar een bout eentje gevonden bij Ad van Heerenbeek weer gemonteerd maar hij bleef los komen 5 ronden rijden en weer vast zetten en doorgaan Uitslag plaats 46 en ikke behoorlijk moe Maar goed weekend gehad

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Kei mooi Huub, hopelijk heb je de smaak te pakken, en hebben we er een goede tuner bij, ik weet dat jij dat kan.

Ja die krukas heb ik al eens gemeld hier, dat is een pennetje van 10 mm, meer niet. 2x eerder gehad, cry
met een 4 mm gaatje, maar ook een zonder.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Is het een idee om nieuwe krukassen te laten maken met een pen van 14 mm, die dan gelijk geslepen is, zodat er een naaldlager op kan.
Geen busje meer. Ook de conisch gelijk Puch maxi?? Spie baantje aan de andere kant (180 graden) past gelijk alles.En veeeel meer keus in vliegwielen.

wel de organisatie bijhalen, voor de keuring.
Samen staan we sterk smile

Last edited by Jan; 29/08/16 11:56 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat is een mogelijkheid Jan.
Over die 14 mm, als er ook maar iets aan mankeert, slijtage of iets dergelijks, dan is de as niet meer bruikbaar.
Het is ook een materiaalkeuze, b.v. een bout met een kwaliteit 12.9 is vele malen sterker dan een bout 8.8 .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ja ik weet het Ronald, ik roep ook maar even iets.
Maar we zullen wel iets moeten, voor mijn gevoel is dit nu de zwakke plek, en krul ik mijn tenen, in de hoop dat het heel blijft tijdens de race. alle ideeën zijn welkom.

Nogmaals, ik heb het ook 2 keer gehad. gelukkig niet tijdens Heeswijk. trillingen, compressie gaat omhoog, pen van 10 mm cry

Last edited by Jan; 30/08/16 12:38 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
De ketting is nou eenmaal zo sterk als de zwakste schakel. Originele Solexen zijn niet gebouwd voor deze krachten. Ik moet mijn motortje nog slopen, verwacht zo'n scheur a la Johnnie (zie foto boven). Met nieuwe carters gebeurt dit niet, nu blijkt het bigend de volgende zwakke schakel.

Mijn nieuwe blokje krijgt een nieuw alu carter, en als we samen voor nieuwe krukassen gaan dan doe ik mee wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hoe zit een volle krukas dan in elkaar ??
Ik neem aan dat de pen ingeperst is of heb ik dat mis ?


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Vind ik een goed idee Jan en een kleine radius aan de pen voorkomt scheuren ,het begin van afbreken

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
De ketting is nou eenmaal zo sterk als de zwakste schakel. Originele Solexen zijn niet gebouwd voor deze krachten. Ik moet mijn motortje nog slopen, verwacht zo'n scheur a la Johnnie (zie foto boven). Met nieuwe carters gebeurt dit niet, nu blijkt het bigend de volgende zwakke schakel.

Mijn nieuwe blokje krijgt een nieuw alu carter, en als we samen voor nieuwe krukassen gaan dan doe ik mee wink


We zoeken nog een aluminium leverancier om het "aluminium" gedeelte van de rolunit na te laten maken (CNC ??)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Hoe zit een volle krukas dan in elkaar ??
Ik neem aan dat de pen ingeperst is of heb ik dat mis ?


Volle krukas is een ruim begrip bij solex, welke bedoel je.
Ik heb er wel waar inderdaad een geharde pen is gebruikt.
Ingeperst!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: john meisters
De ketting is nou eenmaal zo sterk als de zwakste schakel. Originele Solexen zijn niet gebouwd voor deze krachten. Ik moet mijn motortje nog slopen, verwacht zo'n scheur a la Johnnie (zie foto boven). Met nieuwe carters gebeurt dit niet, nu blijkt het bigend de volgende zwakke schakel.

Mijn nieuwe blokje krijgt een nieuw alu carter, en als we samen voor nieuwe krukassen gaan dan doe ik mee wink


We zoeken nog een aluminium leverancier om het "aluminium" gedeelte van de rolunit na te laten maken (CNC ??)


Yes!!! Wie meld zich. John???? laugh laugh laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: john meisters
De ketting is nou eenmaal zo sterk als de zwakste schakel. Originele Solexen zijn niet gebouwd voor deze krachten. Ik moet mijn motortje nog slopen, verwacht zo'n scheur a la Johnnie (zie foto boven). Met nieuwe carters gebeurt dit niet, nu blijkt het bigend de volgende zwakke schakel.

Mijn nieuwe blokje krijgt een nieuw alu carter, en als we samen voor nieuwe krukassen gaan dan doe ik mee wink


We zoeken nog een aluminium leverancier om het "aluminium" gedeelte van de rolunit na te laten maken (CNC ??)


mmmm ik ken misschien wel iemand laugh
hoe dikke schijven ook weer?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dit balletje moet ook blijven "rollen" wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
mmmm ik ken misschien wel iemand laugh
hoe dikke schijven ook weer?


Je had het toch opgeschreven ??

briefje kwijt ?


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Pauze filmpje




Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: john meisters
mmmm ik ken misschien wel iemand laugh
hoe dikke schijven ook weer?


Je had het toch opgeschreven ??

briefje kwijt ?


ik meet het wel weer op crazy


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Huub
Vind ik een goed idee Jan en een kleine radius aan de pen voorkomt scheuren ,het begin van afbreken


We moeten er met z'n allen maar eens goed over denken, dan zal er best wel iets moois uitkomen.
Joan is onze expert op materiaal keuze. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Ik ben voorstander van n betere krukas, heeft me vorig jaar n hoop schade opgeleverd. En net als Jan krijg ik de kriebels of dat ding wel heel blijft.

Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Ik weet dat in de autoracerij krukassen worden gedraaid uit chroom-molybdeen,maar ik weet niet of dit geschikt is voor de bigendpen.

Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Grondplaat voor ontsteking en rolunit uitgevoerd in cnc alu zou ook beter zijn i.p.v die slappe zooi.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Huub
Vind ik een goed idee Jan en een kleine radius aan de pen voorkomt scheuren ,het begin van afbreken


We moeten er met z'n allen maar eens goed over denken, dan zal er best wel iets moois uitkomen.
Joan is onze expert op materiaal keuze. smile


Ja inderdaad en daarom snap ik al niet waarom ze voor vervanging van de rol weer aluminium CNC will gaan gebruiken, aluminium zet nogal hard uit , wil je de rol laten knallen ? wat is er mis met ijzer ? en als je dan toch iets anders wil en wat niet uitzet "invar" maar weet niet of dat commercieel in de geode afmeting beschikbaar is .

en voor de krukas, als je een originele heel netjes laat bewerken ( gat 10 mm erin en de achterkant plan parallel met de voorkant kun je ook de pen vervangen door een inbus 12 G want je moet bij reglement een moer gebruiken om je bigend vast te zetten, waarom dan niet een losse bout om dat busje netjes strak aan te trekken ? ik deed dat voor de race wel met een hoge sterkte M6 op een stompje van de oude pen , bij Ronald mogelijk de moer losgekomen en dan gaat de pen flexen in paats van aleen vast te houden want hier is duidelijk een vermoeiings breuk te zien begonnen aan de binnecirkel van de krukas ( donkere gedeelte van de breuk)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De moer zit nog "keivast" op de pen dus dat kan niet de oorzaak zijn.

Wat wel een oorzaak kan zijn :
vorig jaar had de motor heel veel last koolafzetting op zuiger en cilinderkop.
Toen stopte ik 's nachts om 2 uur en hebben we ontdekt dat er een zwaar punt was in BDP.
Zo krijgt de krukpen bij iedere omwenteling een tik.

De snelste oplossing was toen : een koppakking plaatsen i.p.v. een 0-ring.

Attached Images
IMG_1836..jpg (79.03 KB, 99 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Aluminium zat...
Maar legering is het probleem. Zware legering is meestal grote diameter
(6061-254 mm).
Is een lichtere legering afdoende voor het rolunithuis?
203 mm gaat tot 6005 (Si0,7) en 178 tot 6063 (Si 0,5)



Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die plaat heeft niet zoveel te houden, het is meer een opvulring en omhulsel voor de
trommel tussen carter en spoelenplaat die mechanisch nagenoeg niet belast wordt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
De moer zit nog "keivast" op de pen dus dat kan niet de oorzaak zijn.

Wat wel een oorzaak kan zijn :
vorig jaar had de motor heel veel last koolafzetting op zuiger en cilinderkop.
Toen stopte ik 's nachts om 2 uur en hebben we ontdekt dat er een zwaar punt was in BDP.
Zo krijgt de krukpen bij iedere omwenteling een tik.

De snelste oplossing was toen : een koppakking plaatsen i.p.v. een 0-ring.

als de pen breekt is de spanning van de moer en zou dus los moeten zitten, als hij nu nog "keivast" zit is hij dan niet vastgelopen op het draad zonder de bus goed te klemmen ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Joan ,we bedoelen het huis van de rolunit en niet de rol zelf.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Goeie vraag, dat moet ik nog nakijken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Hallo allemaal,

Een beknopt raceverslag. (Team 31 SRR international Racing)

Rob (NL) starte met de “Le mans start”. Rennend over 400 meter naar de solex kwam hij als tweede bij de Solex aan.
Na de eerste ronde kwamen we als tweede door, echter we hadden niet de snelste Solex en moesten we in het eerste uur een paar plaatsen inleveren.

Soort van Mercedes- Red Bull F1 situatie, zij hadden de snelste fiets maar wij hadden de beste rijders… hahahahahaaa
Met het missen van een 3 km/u topsnelheid konden we goed de 4e plek aanhouden.

Maar toen, een drama gebeurde..
De rol die de band aandrijft klapte in stukken uit elkaar.
Te warm geworden? Fout in de rol? Steen ertussen gekomen? Wie weet…..

Het herstellen van dat essentiele onderdeel vergde veel tijd, een bus die speciaal gemaakt moest worden voor het vervangende onderdeel, de onsteking en de koppeling wat verwijderd moest worden kostte ons ruim anderhalf uur.
Iets wat we in vier jaar racen nog nooit eerder hebben meegemaakt…

Na de reparatie ging Stu de baan op, op dat moment teruggezakt van een 4e plaats naar de 95e plaats in het klassement, een groot gat voor ons team.

Maar… we hebben niet opgegeven de rest van de 21 uur, gevochten als leeuwen, doorgegaan en de strijdbijl niet op de grond gegooit.
Ons doel? Terug rijden naar een hoge 30 klassering.
Met de hulp van Ju Chater en met onze originele “pitbitch Jason Howell “in de achtergrond op de muur waren de pitstops als een geoliede machine, snel en probleemloos.

Verder tijdens de race nog kleine dingen aan de fiets gehad, brandstofproblemen, losse boutjes/moertjes etc etc.

Uiteindelijk…. Vier uur, de finish naderde en we hebben het gehaald. 24 uur racen op een Solex, soms wel over 50km/u, gemiddelde van 35,4 en een totaal van 741,9 kilometer gereden.
uiteindelijk toch nog 29e geworden.
Met de snelste rondetijd waren we bij de eerste 5. Wat jammer van de pech die we hadden, een top tien klassering had er dan misschien wel ingezeten…

We willen iedereen bedanken voor alle hulp en aandacht! Op facebook, onderdelen en brandstof, de hulp met het bouwen van de solex en uiteraard de mooie donaties voor KIKA

Stuart Chater
Rob Kruidenier
Rob Beach
Ju Chater

Attached Images
IMG-20160829-WA0000.jpg (143.25 KB, 124 downloads)
IMG_3264.JPG (126.18 KB, 113 downloads)
IMG_3269.JPG (143.12 KB, 115 downloads)
IMG_3265.JPG (155.38 KB, 112 downloads)
Last edited by Rob_K; 30/08/16 03:21 PM.
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Altijd beter dan Zamak veel slechter kan het niet John

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Rob_K
Hallo allemaal,

Een beknopt raceverslag. (Team 31 SRR international Racing)

Rob (NL) starte met de “Le mans start”.
Stuart Chater
Rob Kruidenier
Rob Beach
Ju Chater


Team international and Rob: good to be back, share this with your team mates please.
Bike: nice color scheme


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Ik heb trouwens nog een vliegwiel zien en horen exploderen een paar boxen van ons vandaan ,Motortje wou niet door lopen dus we houden hem met het wieltje in de lucht en geven vol gas en toen pikte die wel op een paar seconden volgas en een klap of je Jachtgeweer afschoot de brokken staal en zamak spatte in het rond tot bijna bij onze box ongeveer 15 meter verder alles kapot vliegwiel grondplaat en de krukas een centimeter krom hebben bij mij een grote poellietrekker geleend om het stompje wat er nog op zat eraf te trekken

Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Origineel bericht van: Huub
Ik heb trouwens nog een vliegwiel zien en horen exploderen een paar boxen van ons vandaan ,Motortje wou niet door lopen dus we houden hem met het wieltje in de lucht en geven vol gas en toen pikte die wel op een paar seconden volgas en een klap of je Jachtgeweer afschoot de brokken staal en zamak spatte in het rond tot bijna bij onze box ongeveer 15 meter verder alles kapot vliegwiel grondplaat en de krukas een centimeter krom hebben bij mij een grote poellietrekker geleend om het stompje wat er nog op zat eraf te trekken


In het regelement zou moeten staan dat bij n solex die echt hard gaat het vliegwiel gevaarlijk is en dat er n andere ontsteking gemonteerd moet worden inclusief ander vliegwiel dus.

Last edited by WilfredVW; 30/08/16 07:40 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hee Rob, wederom respect voor jullie team, ondanks de pech terugkomen en dan in de top 30 komen, dat lukt niet iedereen!

In 2014 hadden Ronald en ik hetzelfde probleem op dezelfde tijd, we weten hoe dat voelt sick


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: WilfredVW
Origineel bericht van: Huub
Ik heb trouwens nog een vliegwiel zien en horen exploderen een paar boxen van ons vandaan ,Motortje wou niet door lopen dus we houden hem met het wieltje in de lucht en geven vol gas en toen pikte die wel op een paar seconden volgas en een klap of je Jachtgeweer afschoot de brokken staal en zamak spatte in het rond tot bijna bij onze box ongeveer 15 meter verder alles kapot vliegwiel grondplaat en de krukas een centimeter krom hebben bij mij een grote poellietrekker geleend om het stompje wat er nog op zat eraf te trekken


In het regelement zou moeten staan dat bij n solex die echt hard gaat het vliegwiel gevaarlijk is en dat er n andere ontsteking gemonteerd moet worden inclusief ander vliegwiel dus.


Helemaal mee eens, sprak een gast waar een stuk van dat vliegwiel langskwam, Had ook anders kunnen uitpakken. poeh hé. je moet er toch niet aan denken.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Aug 2012
Posts: 111
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2012
Posts: 111
Dat was dus wel schrikken met dat vliegwiel,Ik en mijn teamgenoot zaten in de box ernaast. De solex kwam binnen en decompressie kabel zat los,dus ze kregen hem niet meteen afgezet. Op dat moment steeg het toerental en het leek of het blokje op hol sloeg. Toen een klap en alles aan de kant van het vliegwiel knalde kapot. Groot stuk van het vliegwiel rakelings langs ons heen. Dan vloek je ff zeg

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: jack1968
Dat was dus wel schrikken met dat vliegwiel,Ik en mijn teamgenoot zaten in de box ernaast. De solex kwam binnen en decompressie kabel zat los,dus ze kregen hem niet meteen afgezet. Op dat moment steeg het toerental en het leek of het blokje op hol sloeg. Toen een klap en alles aan de kant van het vliegwiel knalde kapot. Groot stuk van het vliegwiel rakelings langs ons heen. Dan vloek je ff zeg


Wat een geluk heb je dan smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Tip!Als de solex om een of andere reden niet afgezet kan worden (gebroken gasspaak of niet werkende decompressie) helpt het om de luchtregelhendel direct geheel naar links te zetten. Dit voorkomt in ieder geval het op hol slaan!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: HAGRO
Tip!Als de solex om een of andere reden niet afgezet kan worden (gebroken gasspaak of niet werkende decompressie) helpt het om de luchtregelhendel direct geheel naar links te zetten. Dit voorkomt in ieder geval het op hol slaan!

tijd dat het reglement aangepast word, bij races heb je altijd verplicht een dodemansknop, dat is echt maar 1 draadje naar de puntjes en een schakelaartje met een kordje om je pols die bij een ongeluk je ontsteking dan kortsluit, heb me daar altijd over verbaasd dat dat aspect niet is meegenomen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik zag er onderweg nog een rijden op de asfaltweg met zijn beide handen op zijn helm , met losse handjes dus.
In dat geval zou hij een lang koordje moeten hebben.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Ik zag er onderweg nog een rijden op de asfaltweg met zijn beide handen op zijn helm , met losse handjes dus.
In dat geval zou hij een lang koordje moeten hebben.

Of hij komt stil te vallen ( vaak zijn die koordjes van die spiraalgewonden dingen, zoals ook aan schijfremsloten zit, das best lang)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
inderdaad, en je ziet er veel die een helmcamera hebben, dus waar blijven die filmpjes ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Super die fotootjes.
En allemaal gaan ze er voor.
Geweldig toch.
Soms hele goede geprepareerde fietsen zo te zien.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
gewoon dit drukknopje

Attached Images
2585_engine_stop_schakelaar_stuur.jpg (56.44 KB, 110 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Huub
gewoon dit drukknopje


nee meer dan dat, ook verplicht voor speedboten:

dodemansknop/koord


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Die dingen ken ik wel Joan Ik repareer ook nog al eens in de twee jachthavens die we hier hebben

Joined: Nov 2014
Posts: 20
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2014
Posts: 20

Last edited by wassi; 04/09/16 08:35 AM.
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Bedankt!
Bedankt voor je komst en/of deelname aan de 24-uurs Solexrace of Brascross. Het was een geweldig feest mede dankzij jou. Dit jaar een record aantal deelnemers aan de 24-uurs Solexrace en aan de Brascross. Het weer was heerlijk en het bier nog lekkerder! Hulde aan alle solexstrijders!! Zij hebben een megabedrag voor KiKa (kinderen kankervrij) bij elkaar gestreden, maar liefst €28.225,16!!!
Rien Schimmel die cheque namens Kika in ontvangst nam is super blij met het eindbedrag. In de afgelopen 10 jaar hebben we ruim €228.000,- opgehaald voor Kika.

Elk bedrag wordt uiteraard gewaardeerd ongeacht hoeveel het is. Er zijn teams die echt heel erg hun best hebben gedaan:

1 Veense Vrouwen €1769,-
2 Solexmaniacs 1 €1350
3 Cafe de Poot €1275,-
4 24 uur Overstuur €907,43
5 Biesbosch bierteam €880,-

Namens Kika willen wij iedereen super bedanken voor hun inzet! Grote klasse!!


Voor degene die niet zijn geweest hebben we alleen de beelden nog en gruwelijk veel sterke verhalen.
Bekijk hier de aftermovie: https://www.youtube.com/watch?v=bfXqSxWy92g
Bekijk hier de foto's: http://24uurssolexrace.nl/fotos/
Uitslag 24-uurs Solexrace: http://24uurssolexrace.nl/race/24-uurs-solexrace/uitslag-solexrace-2016/
Uitslag Brascross: http://24uurssolexrace.nl/race/brascross/uitslag-2016/


Panorama morgen in de schappen.
Zoals jullie weten durfden de heren van het magazine Panorama het na enkele jaren pauze weer aan om mee te doen. Ze hebben genoten en sluiten nog een revanche niet uit. Hoe zit deze prachtige editie hebben ervaren is vanaf morgen te lezen in de Panoram dus zorg dat je er één weet te bemachtigen. Onze speciale dank gaat uit naar John Meister van www.solextochtenroermond.nl voor het beschikbaar stellen van een solex en Joan Majoor die hun monteur was. Ze kregen alles kapot dus respect voor Joan.



Nog maar 346 dagen!
Als iedereen zich inschrijft die dat afgelopen editie na afloop heeft geroepen dan kan het zijn dat de inschrijvingen voor komend jaar behoorlijk hard gaan. Wat een enthousiasme van iedereen. Nogmaals dank daarvoor! Houd de site, facebook en andere social media dus goed in de gaten zodat je er op tijd bij bent. Blokkeer in al je agenda's 25, 26 en 27 Augustus 2017! Ons 11-jarig bestaan, laat 11 nou net het gekkengetal van de Carnaval zijn.....Tot over 346 dagen!!!


Last edited by Jan; 13/09/16 11:22 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Ik ben al bezig voor volgend jaar. Kreeg al op m'n donder van jou en van m'n team dat t 2017 maar eens op tijd klaar moest zijn en niet meer op donderdagavond voor de 24uursrace.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: WilfredVW
Ik ben al bezig voor volgend jaar. Kreeg al op m'n donder van jou en van m'n team dat t 2017 maar eens op tijd klaar moest zijn en niet meer op donderdagavond voor de 24uursrace.

ach als je eenmaal een goed concept hebt is het een kwestie van nieuw vet in de lagers, beetje poetsen en weg zetten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Het concept klopt wel Joan, 5e plaats. Maar er kwamen wel wat slordigheidjes naar boven en nu huppelen we achter de fietsen van Jan aan ,t wordt tijd dat we gewoon meerijden of voorbijgaan aan Jan. Ik hoop dat er meer teams dichterbij komen want ik vond afgelopen jaar n prachtige race met de top lekker dichtbij elkaar.
Dusssss: we hebben weer n jaar lang om te hobbyen.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Panorama ligt in de schappen... RENNUUHHHH



Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: WilfredVW
Het concept klopt wel Joan, 5e plaats. Maar er kwamen wel wat slordigheidjes naar boven en nu huppelen we achter de fietsen van Jan aan ,t wordt tijd dat we gewoon meerijden of voorbijgaan aan Jan. Ik hoop dat er meer teams dichterbij komen want ik vond afgelopen jaar n prachtige race met de top lekker dichtbij elkaar.
Dusssss: we hebben weer n jaar lang om te hobbyen.

zelfde hier, team met mijn blok twee keer de snelste ronde maar door kapot gereden band en afgebroken zadel niet verder dan de middenmoot, maar ze hebben wel lekker gereden want als je bezig bent en competetief rond gaat kom je al snel over deze teleurstellingen heen.
het is niet alleen het motortje maar complete alles tot en met de poetsdoekjes voor je bril alles moet kloppen en een beetje mazzel want het panorama team ( NIET het team met mijn blok) waar ik tijdens de race voor sleutelde stekkerden bijna meteen al over een gevallen rijder die net na het podium op zijn plaat ging, niet meer te ontwijken en veel valschade waaronder de rem en met name het licht dat ons in de nacht veel parten speelde, lees hun verhaal.

dat het team moet kloppen, je huppelt niet alleen achter Jan aan, die had 8 blokken lopen in diverse teams maar Christ heeft zijn team zo ontzettend voor elkaar dat is minstends de helft, en ook hij heeft pech gehad want een andere rijder die minstends net zo snel is heeft door pech ook ronden in moeten leveren

Last edited by Joan; 14/09/16 12:24 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ook wij hadden een gevalletje pech.
Eerst een te vastgebakken zandkorrel tussen de contaktpunten, waar je pas achter komt als de spoel en condensator los gesoldeerd zijn
en vervolgens een afgebroken krukpen !!
Dan is het einde verhaal want een as vervangen kost teveel tijd (was wel aanwezig in een Donorblok).
Al met al in totaal 7 uur stilgestaan en als je dan rekent met 10 à 11 ronden / uur dan valt het nog mee als we op de 63e plaats genoteerd zijn.

Nu is het me wel opgevallen dat er dit jaar, in vergelijk met vorig jaar, heel veel snelle Solexen meereden en ook heel
veel goede rijders die op de rechte weg moesten inleveren maar in de bochten je toch weer voorbij kwamen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: WilfredVW
Het concept klopt wel Joan, 5e plaats. Maar er kwamen wel wat slordigheidjes naar boven en nu huppelen we achter de fietsen van Jan aan ,t wordt tijd dat we gewoon meerijden of voorbijgaan aan Jan. Ik hoop dat er meer teams dichterbij komen want ik vond afgelopen jaar n prachtige race met de top lekker dichtbij elkaar.
Dusssss: we hebben weer n jaar lang om te hobbyen.

zelfde hier, team met mijn blok twee keer de snelste ronde maar door kapot gereden band en afgebroken zadel niet verder dan de middenmoot, maar ze hebben wel lekker gereden want als je bezig bent en competetief rond gaat kom je al snel over deze teleurstellingen heen.
het is niet alleen het motortje maar complete alles tot en met de poetsdoekjes voor je bril alles moet kloppen en een beetje mazzel want het panorama team ( NIET het team met mijn blok) waar ik tijdens de race voor sleutelde stekkerden bijna meteen al over een gevallen rijder die net na het podium op zijn plaat ging, niet meer te ontwijken en veel valschade waaronder de rem en met name het licht dat ons in de nacht veel parten speelde, lees hun verhaal.

dat het team moet kloppen, je huppelt niet alleen achter Jan aan, die had 8 blokken lopen in diverse teams maar Christ heeft zijn team zo ontzettend voor elkaar dat is minstends de helft, en ook hij heeft pech gehad want een andere rijder die minstends net zo snel is heeft door pech ook ronden in moeten leveren



Bij de 14 de winnend team hebben geheel niks gehad .alleen maar tanken en een paar keer filters gewisseld.
Bij de 13 mijn meisjes team het zelfde ook niks.
Bij de 12 mijn andere jongens team een paar keer vlink moeten werken maar waar dat probleem vandaan kwam is gewoon van het vallen een paar keer en dat is het grootste probleem voor de solex.


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Die Chris en Djarno hebben het even heel druk gehad met Team 12.
Als op snelheid je voorband klapt dan weet je het wel, wiel krom , spruitstuk gescheurd, waar de wedstrijd leiding bij moet komen i.v.m. zegeling. dan nog 9 de worden. KNAP!! Rijder had zich behoorlijk gestoten. cry

De frame's die chris en Djarno voor dit jaar gemaakt hebben zijn echt super!!!

Ik ben een beetje bij de meiden gebleven, monteur is nieuw en kon wel een beetje hulp gebruiken.
De 37 is weer gewassen, en er zit nog geen krasje op, is weer helemaal nieuw, en loopt ook nog zijn zelfde snelheid. dat had ik nog niet eerder meegemaakt, kan morgen de race weer in.
Zowel Chris als ik helpen steeds meer teams om een mooie aansluiting te krijgen, super leuk zo.
Ook zijn er tuners bijgekomen die er een behoorlijke snelheid uit toverde. Kei mooi.

De snelste ronde zegt niets in Heeswijk, veel teams met pech onderweg komen op "allerlei" manieren terug, als ze op 3 minuten binnenkomen dan snap de wedstrijdleiding wel dat dat niet klopt, maar kom je op 4... dan weten ze het niet en kan je zomaar de snelste ronden hebben.


We gaan weer een week of 4 voor Heeswijk test rijden in Eindhoven, hopelijk komen jullie allemaal. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan


De frame's die chris en Djarno voor dit jaar gemaakt hebben zijn echt super!!!
Zeker mooi en degelijk gemaakt whistle


De 37 is weer gewassen, en er zit nog geen krasje op, is weer helemaal nieuw, en loopt ook nog zijn zelfde snelheid. dat had ik nog niet eerder meegemaakt, kan morgen de race weer in.

Ik heb ze dit jaar ook niet meer zien vallen, was afgelopen jaar wel anders, gelukkig maar, vallen is niet leuk ( 2x gedaan in Heeswijk)


Zowel Chris als ik helpen steeds meer teams om een mooie aansluiting te krijgen, super leuk zo.
Niet teveel hè, wink

We gaan weer een week of 4 voor Heeswijk test rijden in Eindhoven, hopelijk komen jullie allemaal. smile

Graag maar dan wel met regenbandjes of zijwieltjes (ook daar onderuit in de bocht ) crazy




Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan


De snelste ronde zegt niets in Heeswijk, veel teams met pech onderweg komen op "allerlei" manieren terug, als ze op 3 minuten binnenkomen dan snap de wedstrijdleiding wel dat dat niet klopt, maar kom je op 4... dan weten ze het niet en kan je zomaar de snelste ronden hebben.
dit waren echte ronden zonder pech, ze kunnen ook goed fietsen al zijn ze wel 80 kilo plus








Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Even een rekensommetje.
Als je met een gemiddelde snelheid rijdt van 42km/uur dan leg je 0,7km/ min. af
Één ronde is 3,1km , volgens de opgegeven gegevens.
Dat betekent dat een keer rond kan in 4,4 minuten.

Nu lagen de snelste ronden zo rond de 5 minuten met een gemiddelde snelheid van rond de 36 à 37 km/uur.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik was ook al aan het rekeken gegaan maar dan anders.
met het oude reglement ( max 40 of andere een penalty) lag het aantal rondes voor de 24 uurs steevast zo rond de 240.
Nu dat "40" is los gelaten zie je dat het meer een wedstrijd word en is het aantal rondes omhoog gegaan naar 260 ( ca 1 rondje per uur meer ) ik was aan het rekenen om te zien of het haalbaar is dat er 300 ronden gehaald worden

voor die 260 rondes dien je dan gemiddeld 5 1/2 minuut over 1 ronde te doen dat is dan 33,6 gemiddeld
Wil je ooit 300 rondes halen dan heb je steeds rond de 4,8 minuten te rijden. als het 3,1 km is komt dat neer op gemiddeld 38,8

overigens kun je op de uitslagenlijst zien welke rondetijden per team het beste waren en daar zitten er redelijk wat bij die kort tegen de 5 minuten aan zitten

Last edited by Joan; 20/09/16 08:21 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Hoe je ook telt of het bekijkt en ding is zeeker de eerste na 24 uur is de winnaar!

En die snelle ronden is niet belangrijk per rijder de zelfde rondetijden rijden tot de rijders wissel dat is belangrijk!!!!

En goed eten tijdens de de race zoals het hoord bij de sport zelfs tijdens het rijden doen mijn jongens nog eten dat ze meenemen onder het shirt .

Last edited by stoolex; 20/09/16 09:13 PM.

gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Daar heb je ook gelijk in, een snelle wissel scheelt heel wat ronden op de 24 uur, ik zal de rekensommetjes achterwege laten.
Bij de teams van de Brandweer Rotterdam hadden we wissels tussen de 20 en 30 seconden zo om het uur, ga maar rekenen wink .
Ik neem altijd een tros bananen mee whistle .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoe vaak moet er getankt worden?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: stoolex
Hoe je ook telt of het bekijkt en ding is zeeker de eerste na 24 uur is de winnaar!

En die snelle ronden is niet belangrijk per rijder de zelfde rondetijden rijden tot de rijders wissel dat is belangrijk!!!!

En goed eten tijdens de de race zoals het hoord bij de sport zelfs tijdens het rijden doen mijn jongens nog eten dat ze meenemen onder het shirt .


Volgens mij rijden we ongeveer een uur, vertrek met volle tank, dus nog 23 keer. tijd die wij nodig hebben zal een seconde of 20 a 30 zijn.

Maar Chris bedoeld,zelfde rondetijden rijden "tot" de rijders wissel.

Ik weet wel dat het lang is die 24 uur, voor mens en solex.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
De 37.
Volgend jaar toch maar andere manier zoeken om spruitstuk te verzegelen.





[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Met team 12 hadden we het spruitstuk ook gescheurd, nog n beetje erger. Waarschijnlijk ook door de valpartij


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Bij alle twee de boutjes een gaatje door de kop boren en daar een zegeldraadje door met een loodje, doen wij in de benzinepompen heel vaak om bv de vloeistofmeter te verzegelen.


Groeten SOLEXRIJEN
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
gewoon dikker materiaal gebruiken, ik heb er geen last van gehad . scheelde ook weer dat na afkeur ( bodemplaat aangepast aan pasvlak CFX cylinder en dat was niet origineel genoeg) er meteen een ander spruitstuk bij te vinden was .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Ja Joan het bepalen van Orgineel is een vak appart bij de Solex race Ligt er een beetje aan of je in de smaak valt

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Dat kabeltje kan werken als een ijzerzaag, en in hoeverre dat kwaad kan hangt van veel dingen af, onder andere aan de spanning op het zegel, vibratie van de motor, ongelijkheid van het wegdek en de snelheid waarmee je daar overheen scheurt, onverwachte klappen door bijvoorbeeld een valpartij, tijdsduur van de rit. na 24 uur kan zo'n kabeltje makkelijk schade aanrichten.

Een andere verzegelmethode is dus wenselijk.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het heeft even geduurd maar er is weer een nieuwe, nooit gebruikte krukas aangekomen op de Kinderdijk.
Het begin is er en kan de motor weer opgebouwd worden met enkele nieuwe onderdelen.
Ook de drijfstang die mogelijk schade heeft opgelopen na het afbreken van de krukpen wordt vervangen.

De schade aan de krukpen is mogelijk vorig jaar al ontstaan door extreem veel koolafzetting op zuiger en kop.
Dat probleem van koolvorming was dit jaar opgelost door een andere brandstof met een andere mengverhouding toe te passen maar de, onzichtbare, schade aan de krukas was er mogelijk al.

Nu we nog zo'n 10 maanden voor de boeg hebben kan ook nog gewerkt worden aan de overgang van spruitstuk en cilinder (en andersom).




Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Mooi, dat gaat goedkomen. Hier ligt het 24-uurs motortje nog onaangeroerd... best nog wat te doen in de verhuur, en Mieke die vooral met 3 woorden spreekt:
"Doe dit, doe dat" frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Page 3 of 4 1 2 3 4

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 24 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.139s Queries: 220 (0.054s) Memory: 1.9719 MB (Peak: 2.9858 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 20:28:30 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS