Solex forum
Posted By: labroeker Ervaringen "Race" Cilinder kop - 06/05/19 08:58 PM
Hallo Mede solex bezitters,

Ik heb onlangs een Nieuwe cilinder geplaatst "Snelle cilinder Solex boring 41 met 3 spoelkanalen"

Na montage geen problemen gehad en merk dat deze piekfijn loopt. Ik kan goed merken dat de solex meer trekkracht heeft en ook flink wat extra snelheid. Ik heb ook bij Van de Ven een "Race cilinder kop" voorbij zien komen.

Nu is mijn vraag: Is een Race cilinder kop een goede toevoeging icm een race cilinder? En is dit perse nodig? Zo ja, wat voegt deze extra toe in tegenstelling tot een normale cilinderkop?
Posted By: John Meisters Re: Ervaringen "Race" Cilinder kop - 07/05/19 04:38 AM
Deze race kop geeft een hogere compressie, en daardoor nóg meer trekkracht.

Marcel vd Ven heeft ook een uitvoering met décompresseurklep. Deze heb ik gemonteerd.
Je hebt dat zeker nodig als je geen éénweglager in je rol hebt, anders krijg je hem niet door de compressie geduwd met starten. De rol slipt dan gewoon door.

Ook mijn advies om zeker te kijken dat je big- en small end lagers goed zijn. Het best vernieuwen of compleet nieuwe drijfstangset, anders vind je een keer de zuiger los bovenin.

Verder goede ervaring mee, al zit dat décom klepje een beetje knullig. Je moet de motorlift bijwerken om alles passend te maken.
Posted By: Sambaman Re: Ervaringen "Race" Cilinder kop - 07/05/19 06:37 PM
over welke verbetering spreken we dan + 5km/h of eerder +10km/h? Wat moet ik me bij zulke aanpassing voorstellen ?
Posted By: John Meisters Re: Ervaringen "Race" Cilinder kop - 07/05/19 06:49 PM
Originally Posted by Sambaman
over welke verbetering spreken we dan + 5km/h of eerder +10km/h? Wat moet ik me bij zulke aanpassing voorstellen ?


Helemaal afhankelijk van je eigen Solex.
Tel maar tussen +5 en +10 in.
Posted By: Joan Re: Ervaringen "Race" Cilinder kop - 07/05/19 07:53 PM
echte snelheid haal je oa uit je poorten timing. D onderbouw moet ook heel goed zijn anders gaat hij al snel ergen uit je carter lekken vandaar dat CNC carters ook zeer gewild zijn.
verder is een ( veel ) grotere carburateur ook aan te bevelen.

Wat je aan trekkracht verliest door "wildere" poorten timing is enigszins weer terug te halen met een kop met meer compressie maar TE dat remt het toerental weer want dan drukt de zuiger zich er niet zo makkelijk doorheen. met een andere kop koop je je dus niet zonder meer snelheid bij maar vergroot je wel je mogelijkheden of breng je hem net door zijn "dode" punt heen , Heb je veel verschil wind mee/tegen heuvel op/af ? dan voel je vast wel of je ergens dat "dode" punt hebt . Met meer compressie dien je ook weer te gaan experimenteren met een ander ontstekingstijdstip veelal iets later. Met nauwelijks compressie ( zeg origineel) wil 2.4 voorontsteking wel eens het beste resultaat geven, met middelmatig 1.8 mm en met veel ca 1.2/1.4 Hoewel er ook weer zijn die zelfs omstandigheden creeéren waarbij ca 6 mm voor ontsteking wonderen doen . makkelijk en éénduidig is het allemaal niet
Posted By: Sambaman Re: Ervaringen "Race" Cilinder kop - 07/05/19 09:11 PM
Dank jullie voor die deskundige uitleg. Daar heb ik wat aan.
© Solex Forum