Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2019
Posts: 5
L
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2019
Posts: 5
Hallo Mede solex bezitters,

Ik heb onlangs een Nieuwe cilinder geplaatst "Snelle cilinder Solex boring 41 met 3 spoelkanalen"

Na montage geen problemen gehad en merk dat deze piekfijn loopt. Ik kan goed merken dat de solex meer trekkracht heeft en ook flink wat extra snelheid. Ik heb ook bij Van de Ven een "Race cilinder kop" voorbij zien komen.

Nu is mijn vraag: Is een Race cilinder kop een goede toevoeging icm een race cilinder? En is dit perse nodig? Zo ja, wat voegt deze extra toe in tegenstelling tot een normale cilinderkop?


"Mechanical/Electrical Maintenance Allround"
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Deze race kop geeft een hogere compressie, en daardoor nóg meer trekkracht.

Marcel vd Ven heeft ook een uitvoering met décompresseurklep. Deze heb ik gemonteerd.
Je hebt dat zeker nodig als je geen éénweglager in je rol hebt, anders krijg je hem niet door de compressie geduwd met starten. De rol slipt dan gewoon door.

Ook mijn advies om zeker te kijken dat je big- en small end lagers goed zijn. Het best vernieuwen of compleet nieuwe drijfstangset, anders vind je een keer de zuiger los bovenin.

Verder goede ervaring mee, al zit dat décom klepje een beetje knullig. Je moet de motorlift bijwerken om alles passend te maken.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
over welke verbetering spreken we dan + 5km/h of eerder +10km/h? Wat moet ik me bij zulke aanpassing voorstellen ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Sambaman
over welke verbetering spreken we dan + 5km/h of eerder +10km/h? Wat moet ik me bij zulke aanpassing voorstellen ?


Helemaal afhankelijk van je eigen Solex.
Tel maar tussen +5 en +10 in.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
echte snelheid haal je oa uit je poorten timing. D onderbouw moet ook heel goed zijn anders gaat hij al snel ergen uit je carter lekken vandaar dat CNC carters ook zeer gewild zijn.
verder is een ( veel ) grotere carburateur ook aan te bevelen.

Wat je aan trekkracht verliest door "wildere" poorten timing is enigszins weer terug te halen met een kop met meer compressie maar TE dat remt het toerental weer want dan drukt de zuiger zich er niet zo makkelijk doorheen. met een andere kop koop je je dus niet zonder meer snelheid bij maar vergroot je wel je mogelijkheden of breng je hem net door zijn "dode" punt heen , Heb je veel verschil wind mee/tegen heuvel op/af ? dan voel je vast wel of je ergens dat "dode" punt hebt . Met meer compressie dien je ook weer te gaan experimenteren met een ander ontstekingstijdstip veelal iets later. Met nauwelijks compressie ( zeg origineel) wil 2.4 voorontsteking wel eens het beste resultaat geven, met middelmatig 1.8 mm en met veel ca 1.2/1.4 Hoewel er ook weer zijn die zelfs omstandigheden creeéren waarbij ca 6 mm voor ontsteking wonderen doen . makkelijk en éénduidig is het allemaal niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Dank jullie voor die deskundige uitleg. Daar heb ik wat aan.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 46 guests, and 6 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.032s Queries: 28 (0.010s) Memory: 0.9669 MB (Peak: 1.1157 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 07:58:45 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS