Solex forum
Posted By: vendel H - 31/01/13 11:32 PM
Hallo solex vrienden.
Ik ben gepensioneerd en beginnend sleutellaar.
Ik heb een probleem met mijn solex 2200 sleutelgat.
Ik kan hem niet aan de praat krijgen,pompje na gekeken,was het kogeltje boven in het pompje er uit.nieuw kogeltje er in gedaan,nieuwe membraam ergelijk ook maar gedaan,de pomp werkt nu priema,hij vonkt maar wil niet aan slaan,als de puntjes op het vliegwiel gelijk staan zijn de kontaktpunten dicht,zo gauw als ik door draai komen ze los,is dat goed of niet
Gr,Mans (oude sleutellaar)

Schrijf fouten krijg je er gratis bij.
Posted By: Pierre Re: H - 31/01/13 11:57 PM
de contakt punten moetten dan juist opgaan als de tekens over elkaar staan en eens een nieuwe bougie proberen
gr pierre
Posted By: John Meisters Re: H - 01/02/13 12:19 AM
Draai je bougie eruit direct na een vergeefse startpoging, en bekijk deze:
Bougie nat = ontstekingsprobleem.
Bougie droog = brandstofprobleem.

Dan weet je tenminste waar je het moet zoeken.
Posted By: carl Re: H - 01/02/13 01:14 AM
Ook kan het zijn dat je vocht in de ontsteking hebt ( spoelen goed laten drogen op de verwarming )

Momentheel heb daar bij mijn oto ook last van, eind februari begin maart zal ik de spoel te drogen leggen en daarna zal het seizoen moeten beginnen.
Volgend jaar moet de opslag anders, vorigejaar minder problemen met het starten ( wel op termijn )

Groetjes Carl
Posted By: Johnnie Re: H - 01/02/13 01:39 AM
Ik doe het nog op de ouderwetse manier, een papiertje tussen puntjes stoppen. Staan de merktekens gelijk, dan beginnen de puntjes open te gaan. En dat kun je voelen aan het papiertje.
Posted By: Pierre Re: H - 01/02/13 02:02 AM
Origineel bericht van: Johnnie
Ik doe het nog op de ouderwetse manier, een papiertje tussen puntjes stoppen. Staan de merktekens gelijk, dan beginnen de puntjes open te gaan. En dat kun je voelen aan het papiertje.

zo doe ik het ook johnnie ik heb wel zo een apparaatje om de onsteking juist te zetten maar ik doe het toch liever op het gevoel met het vlooitje zo hebben ze het mij geleerd vroeger
gr pierre
Posted By: vendel Re: H - 02/02/13 02:28 AM
Bedankt voor deze informatie,ik ga zaterdag weer aan de slag met mij solexje,je hoor de uitslag nog.

Gr, Mans
Posted By: vendel Re: H - 03/02/13 12:59 AM
Hallo solex liefhebbers.
Ik heb de sleutel gat aan het brommen.
wat heb ik gedaan,contact punten op tijd gezet,uitstekende vonk,dus de boormachine op het vliegwiel nooit aan slaan,bougie er ,bekeken nat dus benzine genoeg,dus de pomp werkte goed,sproeier na gekeken ook goed ik wist niet meer wat ik nog kon doen, na lang nadenken,ik had nog een carborteur liggen ,er op gezet boormachine erop loopen,dus het lag aan de carboteur,weten jullie wat het brobleem kan wezen.
wel de hele zaterdag mee bezeg geweest
Gr,Mans.
Posted By: Alfons_Amuse Re: H - 03/02/13 01:07 AM
Ach dan ben je iig van de straat geweest. laugh
Effe serieus nu.
Dan zal je te veel benzine krijgen, dus veel te rijk.
Remluchtsproeir verstopt of iets met de menghevel niet in orde, de sproeier kan goed zijn maar dicht hij wel binnenin af? Dat soort dingen. nog eens geod bekijken misschien kom je er achter.
Succes.
Posted By: Jan Vennix Re: H - 03/02/13 03:06 AM
In de meeste gevallen is na lange stilstand het gaatje tussen de sproeier en de carburateur doorlaat dicht gaan zitten door oude olie met nog wat uit de lucht,
Posted By: Alfons_Amuse Re: H - 03/02/13 03:48 AM
Precies en dat is nu net zo'n rot plekje om erbij te komen.
Ultra-soon reinigen dan maar.
© Solex Forum