Solex forum
Posted By: Henky vlaggetje spoelpoort - 19/12/14 09:53 PM
Ik heb veel gelezen over het tunen van 2 takt cilinders en begrijp iets niet bij de solex cilinders.
Ik snap niet wat de functie is van het vlaggetje bovenaan de spoelkanalen.
Ik weet dat men graag wil dat het gas richting voorkant van cilinder gaat, en niet richting uitlaat.
in geen enkele tuningsvoorbeeld heb ik echter een vorm gezien zoals het vlaggetje van een solexcilinder
In alle tuningstheorien gaat men er vanuit dat het gas niet graag de bocht om wil. Als de spoelpoortopen gaat zal het gas door het spoelkanaal naar boven stromen en rechtdoor de cilinder in willen door de opening in het verlengde boven het spoelkanaal.
. Het gas wordt gedwongen om de hoek om te gaan om over de bovenkant van de zuiger te stromen.

Als de bovenkant van het vlaggetje recht is gelegd dan zal het gas toch de kortste route pakken en niet ook nog naar links de bocht om willen gaan om weg te stromen van de uitlaat weg?

in mijn theorie betekend dit dat spoelkanaal net zo breed mag zijn als het hele vlaggetje of ga ik mis

Posted By: FFAnders Re: vlaggetje spoelpoort - 20/12/14 12:40 AM
Dit is gedaan, denk ik, omdat de zuigerveren niet geborgd zijn tegen verdraaing.
De uitlaatpoort en de spoelpoorten hebben bovenin een boogje zodat de veeruiteinden niet zo snel "happen"in de poorten .
Bij de Kamzuigermotoren gaat de spoeling buiten de cilinder om en spoelt, haaks op de zuiger, tegen de kam aan waardoor het gas weer omhoog gestuurd wordt.
Bij de DO cilinders zijn de spoelkanalen geboord en gaat het gas schuin omhoog.
Posted By: Joan Re: vlaggetje spoelpoort - 22/12/14 01:01 PM
nee je hebt helemaal gelijk, gas is een traag medium als ze eenmaal gang hebben willen ze recht door en zeker bij de solex open spoelkanalen is dat zo. je ziet dan meestal ook een beroerd spoelpatroon bij de solex.
wat dan ook niet helpt is dat het vlaggetje ook nog eens een driehoek is, de achterkant loopt dus in een punt uit hetgeen de achterkant lager maakt dan de voorkant.
is de achterkant hoger dan gaat deze als eerst open en dan kan de lucht ( heel even) alleen maar daar eruit dan spoel je al meer naar achter.
ECHTE 2 takten hebben het spoelkanaal in een hoek staan zodat het gas een beetje meer van de zijkant komt in plaats van van onderen dat scheelt ook al, verder zit veel volume in de kanalen zelf dat stroomt ook wat makkelijker naar achteren.
JAWA heeft oa een cylinder, daar zitten net zulke gaten/gleuven in als solex alleen deze gleuven staan onder ca 30 graden gekanteld naar achteren, dan is de stromingsrichting al meer die kant op
© Solex Forum