Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#109884 19/12/14 10:53 PM
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Ik heb veel gelezen over het tunen van 2 takt cilinders en begrijp iets niet bij de solex cilinders.
Ik snap niet wat de functie is van het vlaggetje bovenaan de spoelkanalen.
Ik weet dat men graag wil dat het gas richting voorkant van cilinder gaat, en niet richting uitlaat.
in geen enkele tuningsvoorbeeld heb ik echter een vorm gezien zoals het vlaggetje van een solexcilinder
In alle tuningstheorien gaat men er vanuit dat het gas niet graag de bocht om wil. Als de spoelpoortopen gaat zal het gas door het spoelkanaal naar boven stromen en rechtdoor de cilinder in willen door de opening in het verlengde boven het spoelkanaal.
. Het gas wordt gedwongen om de hoek om te gaan om over de bovenkant van de zuiger te stromen.

Als de bovenkant van het vlaggetje recht is gelegd dan zal het gas toch de kortste route pakken en niet ook nog naar links de bocht om willen gaan om weg te stromen van de uitlaat weg?

in mijn theorie betekend dit dat spoelkanaal net zo breed mag zijn als het hele vlaggetje of ga ik mis


Last edited by Henky; 19/12/14 10:54 PM.

IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dit is gedaan, denk ik, omdat de zuigerveren niet geborgd zijn tegen verdraaing.
De uitlaatpoort en de spoelpoorten hebben bovenin een boogje zodat de veeruiteinden niet zo snel "happen"in de poorten .
Bij de Kamzuigermotoren gaat de spoeling buiten de cilinder om en spoelt, haaks op de zuiger, tegen de kam aan waardoor het gas weer omhoog gestuurd wordt.
Bij de DO cilinders zijn de spoelkanalen geboord en gaat het gas schuin omhoog.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nee je hebt helemaal gelijk, gas is een traag medium als ze eenmaal gang hebben willen ze recht door en zeker bij de solex open spoelkanalen is dat zo. je ziet dan meestal ook een beroerd spoelpatroon bij de solex.
wat dan ook niet helpt is dat het vlaggetje ook nog eens een driehoek is, de achterkant loopt dus in een punt uit hetgeen de achterkant lager maakt dan de voorkant.
is de achterkant hoger dan gaat deze als eerst open en dan kan de lucht ( heel even) alleen maar daar eruit dan spoel je al meer naar achter.
ECHTE 2 takten hebben het spoelkanaal in een hoek staan zodat het gas een beetje meer van de zijkant komt in plaats van van onderen dat scheelt ook al, verder zit veel volume in de kanalen zelf dat stroomt ook wat makkelijker naar achteren.
JAWA heeft oa een cylinder, daar zitten net zulke gaten/gleuven in als solex alleen deze gleuven staan onder ca 30 graden gekanteld naar achteren, dan is de stromingsrichting al meer die kant op


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 61 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.021s Queries: 22 (0.006s) Memory: 0.9378 MB (Peak: 1.0630 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 11:04:53 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS