Ja. je dient vooraf een mal te maken met vaste punten, zoals waar de plek komt voor het motorblok, achterbrug en waar je je voorvork dient te positioneren, dat alles links en recht met dezelfde maatvoring, als je tenminste een symetrisch frame wil. zo niet dan dien je wel te wten waar je wielen komen die dienen in lijn te staan anders ga je als een krab over de weg. dan dien je een dimensionale voorstelling te maken van de onderdelen die je wenst te monteren want daar moet wel de ruimte voor zijn en de bevestigingspunten
Ik heb er geen verstand van, maar een eigen frame maken? Dan is het toch geen Solex meer, of zie ik het niet juist. Het moet toch een beetje origineel blijven, anders wordt het allemaal zo pro.
daar dachten ze toen Heeeel lang geleden in joure anders over toen ik met membraan EN carburateur op het carter ( in de tank) redelijk hard bleek te gaan, na een extra inspectie werd me gevraagd om me met deze constructie maar terug te trekken wat ik dan ook gedaan heb . Zo zag je er niets van dus ik was wel door de keuring gekomen en verzegeld.
Carburateur in de tank zie je wel. Kijk je tussen tank en carterdeksel door dan is het te zien.
ik heb er altijd schuim tussen zitten, ook bij de versies met alleen membraanklepjes, als lucht filter. ook solexen zonder iets speciaals kun je schuimm tussen doen als trillingsdemper, is niet tegen de reglementen om er schuim tussen te stoppen , staat nergens dat je ertussendoor moet kunnen kijken.
dat je zelf kunt bepalen wat voor geometrie je geeft aan het frame. je kunt je wiel basis in korten om het beter te laten sturen of langer maken om hem stabiel te houden in snelle bochten. verder kun je een frame veeeel stijver maken door het gebruik van andere staal soorten. tevens kun je er een normaal 1 1/8 balhoofd aan maken en en een 83 mm crank stel van een mountainbike in maken zonder al teveel problemen. je vraagt je af wat heeft dit nog te maken met een solex?? wel ik ben ook liefhebber en ik wil niet iedere race een nieuwe solex moeten maken omdat het frame gescheurd is, dus kun je beter 1 goede maken waar je nog 10 jaar plezier van kunt hebben in plaats van 10 solexen te kopen en die iedere race af te beren.
dat je zelf kunt bepalen wat voor geometrie je geeft aan het frame. je kunt je wiel basis in korten om het beter te laten sturen of langer maken om hem stabiel te houden in snelle bochten. verder kun je een frame veeeel stijver maken door het gebruik van andere staal soorten. tevens kun je er een normaal 1 1/8 balhoofd aan maken en en een 83 mm crank stel van een mountainbike in maken zonder al teveel problemen. je vraagt je af wat heeft dit nog te maken met een solex?? wel ik ben ook liefhebber en ik wil niet iedere race een nieuwe solex moeten maken omdat het frame gescheurd is, dus kun je beter 1 goede maken waar je nog 10 jaar plezier van kunt hebben in plaats van 10 solexen te kopen en die iedere race af te beren.
de reglementen gaan ervanuit dat je een origineel solexframe gebruikt, ook voor de specials is dit de regel. vaak zijn voorvorken wel vrijgesteld ( Je hoort te begrijpen waarom) en ook de remmen mogen in de meeste reglementen beter hoewel er wel veel discussie was over het gebruik van schijfremmen ( Hoezo die heeft solex toch ook >> Flash + 6000)
de basis blijft ook een origineel frame, wanner het klaar is zul je dit ook nog herkennen. Het word alleen verbeterd zodat het duurzamer word en vooral veiliger.
vaak zijn voorvorken wel vrijgesteld ( Je hoort te begrijpen waarom) en ook de remmen mogen in de meeste reglementen beter
Waarom hoor ik dat te begrijpen? je moet me wel hebben vandaag.
Omdat de remmen beter mogen kan dat arme blikje dat voorvork heet het buigend moment niet meer verwerken. Om te voorkomen dat je voorwiel zich onder je trapper vouwt is het vaak toegestaan in het reglement de vork te verbeteren of vervangen
up date. Het is toch lastiger als ik dacht. Het was het idee om nog het een en ander te bewaren van de frame maar dat word steeds minder http://forum.solex.nl/images/icons/default/crazy.gif. maar goed het begin is gemaakt.
Wel zoals ik al zei ik maak liever 1 goed frame als 10 slechte. En ja dat daar dan offers voor gemaakt moeten worden is maar zo, deze kon ik met kenteken zeer goedkoop kopen. Dat dit de zwakste van allemaal is wist ik niet, maar dat is verder niet belangrijk. De rest word namelijk allemaal gemaakt van naadloos getrokken chome-molybdeen buis en domex plaat voor het gewicht en sterkte. Dus ik ben verder nergens bang voor als ik zie hoe sommigen solexen 24 uur Heeswijk uithouden.
Ik heb er trouwens voor gekozen om dit frame niet na te walsen( wat inderdaad veel makkelijker en beter was geweest),maar het gedeelte waar je zadel pen in gaat is niet makkelijk na te maken dus het was een keuze. het heeft een bepaalde charme dat je straks nog kan zien dat het een zwanenhals is (geweest).
Willem is goed bezig, mooie mal gemaakt om een frame te bouwen. Ik vind het altijd prachtig als mensen zo bezig zijn, en er zijn frames genoeg, anders worden die ook wel weer nagemaakt.
Dacht dat jij Solex fan bent, en tegen het vernietigen van solexen.
Klopt, maar in de grote slijtageslag blijven er vaak dingen over die niet verslijten en daar zijn frames er 1 van Overigens ben ik het niet eens met dat dit de slapste zou zijn, zeker als je hem "terugtuned" naar 23 inch zijn dit volgens mij de beste. 3800 dat is boterkoek
een up date het gaat voorlopig gesmeerd, maar het is wel opletten geblazen.
Mischien bedriegt de foto me maar de plaats van het trapstel ten opzichte van waar het zadel komt lijkt nogal veel naar onderen en naar achteren. en als ik de lijn van de achteras naar het trapstel doortrek kom ik een heel eind onder de vooras uit, lijkt net of hij "op zijn kop" gaat staan
Inderdaad, lijkt net of er een "aparte" geometrie is ontstaan. Lijkt als het frame op zijn wielbasis staat, het trapstel achter het zadel komt te staan.
Dat heb je goed gezien joan we maken ook geen solex na! Wand het frame krijgt de geometrie van een mountain bike en ja de trapas zit daarbij een stuk verder onder je zadel.waardoor je een zit positie krijgt die meer rechtop is voor meer stabiliteit bij het nemen van bochten ( en hobbels) Hij heeft net als bij een 2200 een verval van 3 cm zitten tussen de assen en de trapas. dit lijkt meer omdat de diamter van de trapas een stuk groter is. we hebben namelijk gekozen voor een 83mm breede trapas met bussen die in de bottombrekket worden geperst van een bmx. tevens hebben we om nog 1 klein stukje van de solex te behouden er voor gekozen om de zwanenhals wat meer onderuit te zetten. dit omdat we anders 10 cm te kort zouden komen om bij het balhoofd te komen ik zal een foto maken om dit te demonstreren hoeveel het scheelt.
Dat heb je goed gezien joan we maken ook geen solex na!
altijd spannend, het eind resultaat telt. Komen er ook andere wielen in ? Veel solex specials zijn over gegaan op de meer stijvere 17" wielen ( dat scheelt iets want in de maat voering die gebruikt word voor deaan duiding "17" zouden de solex wielen aangeduid worden als "19" >> namelijk de velgmaat en niet de bandmaat) BMX heeft ook kleinere wielen dan een race fiets
als iets een solex race is mag er dan cnc carters worden gebruikt jrt cilinders en electronische ontstekingen?? En tevens het frame zichtbaar verstevigingen? Wat in de top 10 rijd in Heeswijk is ook geen normale solex meer te noemen dus ja wat geeft het als je weer een stapje verder gaat? De zithouding word verder nog veranderd je komt juist meer recht op te zitten. dit voor meer controle in snellebochten en bochten met kuilen. Er komen 19" velgen in voor meer grond speling wand anders komen de trappers wel aan de grond. De kleur word gekrakeleerd gifgroen met zwart. zwart onder en groen eroverheen.
een update: Foto 1 van de vorderingen, foto 2 verschil tussen origineel en het nieuwe en foto 3 onderdelen die ik over heb en wil verkopen liefst alles in 1 keer.
En hier is het eind resultaat. Het gebruik van chromo buis heeft wel wat voeten in de aarde gehad.Het is toch wat moeilijker te verwerken als gedacht en het lassen viel ook vies tegen Verder is het verrassend licht gebleven voor de hoeveelheid materiaal die is gebruikt. En nou maar hopen dat het ook lekker rijd..
En hier is het eind resultaat. Het gebruik van chromo buis heeft wel wat voeten in de aarde gehad.Het is toch wat moeilijker te verwerken als gedacht en het lassen viel ook vies tegen Verder is het verrassend licht gebleven voor de hoeveelheid materiaal die is gebruikt. En nou maar hopen dat het ook lekker rijd..
weetje al wat er in de racerij aan ontwikkelingen worden gedaan: betere carters, aluminium cilinders, krukassen en noem maar op. daar hebben de genieters ook plezier van. zij kunnen hun originele spullen gebruiken voor het toeren en de race jongen (slopen) minder originele spullen zodat de genieter voor een prikkie zijn solex kan onderhouden en draaiend houden.
Ik heb gekeken in 'wat heb je aan je solex gedaan'maar ik kan niks vinden als ik iets ergens heb gezet waar het niet hoort sorry ervoor. Ik ga er beter op letten.
Ik heb gekeken in 'wat heb je aan je solex gedaan'maar ik kan niks vinden als ik iets ergens heb gezet waar het niet hoort sorry ervoor. Ik ga er beter op letten.
Niks aan de hand Willemtwigt gewoon jou vorderingen blijven posten, je doet niks verkeerd en het is voor de race liefhebbers leuk om te volgens.
oehhhhhh die heeft geluk gehad dat het geheel is blijven vastzitten. Heb het effect gezien wat er gebeurt als het geheel afbreekt. degene heeft 2 maanden gegeten door een rietje, en heeft heeeeeel veel nep tanden.
Daar heb je gelijk in er worden teveel solex gesloopt in de racerij omdat er in het reglement word gezet dat het een origineel frame moet zijn, wat niet zichtbaar mag zijn verstevigd. Het is gemaakt voor 25 km per uur te toeren en niet voor 45 km te beuken op een halve crossbaan. Jammer genoeg word dat wel teveel gedaan.
Daar had ik niet over nagedacht... Het is wel iets om rekening mee te houden, ik heb nou totaal geen flex meer in het frame het is zo stijf als iets. En aan gezien we zelf de voorvoork moeten maken is het iets om over na te denken dat we het allemaal wat potiger gaan maken. Maar wat scheurt er dan af: de balhoofdbuis of het t-stuk zelf? Mvg Willem Twigt
Dat hadden wij al een beetje begrepen, we hebben er nooit een stang tussen gemaakt, laat het maar lekker op het frame buigen en de klappen opvangen. Alleen de binnenkant was verstevigt, maar zelfs bij het kroonstuk hadden wij geen versteviging.
De meeste andere teams hebben dat wel gedaan, en daar zijn veel vorken gesneufeld.
Om te voorkomen dat ook wij een keer aan de beurt komen, hebben we nu de voorvork heel anders en erg sterk verstevigt.
Ja dat er flex moet zitten in het frame is ook wel logisch. Wat niet kan buigen zal breken. Maar is een frame waar geen buis tussen zit bestand tegen het gebeuk in heeswijk???? ik heb er al een aantal 3800 gezien met een afgescheurd balhoofd. En heb altijd gedacht dat het kwam doordat de frame's niet bestand zijn tegen het buigen. Dus zet er een buis tussen om de flex tegen te gaan. Ideeen om het frame onzichtbaar te verstevigen zodat het wel heel blijft?? en hoe verstevigen jullie dan je voorvoork? Mvg Willem Twigt
Ja dat er flex moet zitten in het frame is ook wel logisch. Wat niet kan buigen zal breken. Maar is een frame waar geen buis tussen zit bestand tegen het gebeuk in heeswijk???? ik heb er al een aantal 3800 gezien met een afgescheurd balhoofd. En heb altijd gedacht dat het kwam doordat de frame's niet bestand zijn tegen het buigen. Dus zet er een buis tussen om de flex tegen te gaan. Ideeen om het frame onzichtbaar te verstevigen zodat het wel heel blijft?? en hoe verstevigen jullie dan je voorvoork? Mvg Willem Twigt
Brandweer Rob doet de frame's, als het goed is komen ze volgende week hier terug, maak ik een plaatje.
Als het motorblokje erop zit word het weer een beetje een solex. Het is voor mij nooit de bedoeling geweest om het zo origineel mogelijk te laten lijken, dat word het volgende project. Maar eerst deze met succes afronden en uitproberen.
Ideeen om het frame onzichtbaar te verstevigen zodat het wel heel blijft?? en hoe verstevigen jullie dan je voorvoork? Mvg Willem Twigt
voorvork verstevigen: plaat tegen de achterkant van de vorkpoten zodat je een gesloten koker krijgt in plaats van een open "U". Ik haalde bij de laatste uitvoering ook de ophangogenweg em maakte dan een plaat die veel breder was en aan de voorkant centimeters uitsteekt, daar dan gaten voor de schetsplaten en beneden een gat voor de trommelrem van een 36 spaaks wiel. ( toen WEL toegestaan in de race ook voor originele solexen want dat verbeterd de veiligheid, het is goed als je snel kunt remmen als zich voor je een raceongeluk voor doet)
Nope het is geen gezichtsbedrog. We hebben de voor en de achterkant van de v aan elkaar gemaakt wand het frame nummer stond in de achterste dus we moesten die 2 stukken gebruiken. Maar er zitten wel 19" wielen in. Maar omdat het frame eigenlijk is ontworpen voor 26" wielen lijkt het dat ze kleiner zijn door de grote ruimte er tussen het frame en de wielen.
en ja het frame is iets langer maar niet veel ik heb een foto ergens van een origineel 23" frame ernaast gehouden het verschil is echt maar een paar cm.
Dat zou je op het eerste gezicht niet zeggen bij de aan blik van het frame. Als je de afstand tussen framebuis en achterwiel ziet , dat scheelt heel wat centimeters . Wat is nu de afstand tussen de (wiel)assen ??
ach gewoon een langere ketting monteren. meen dat Roelof ook ergens een Solex "longrider" heeft staan. meestal gaat het goed, als het voorwiel maar voor zit en het achterwiel achter, hoe de verbinding tot stand komt is op meerdere manieren te verwezenlijken.
Je kan ook een wiel aan de linkerkant en een wiel aan de rechterkant monteren,want dat heb ik al vele malen gezien. En sommige kunnen er goed mee vooruitkomen. Een groot voordeel is dat je er precies middenin kan gaan zitten.
Je kan ook een wiel aan de linkerkant en een wiel aan de rechterkant monteren,want dat heb ik al vele malen gezien. En sommige kunnen er goed mee vooruitkomen. Een groot voordeel is dat je er precies middenin kan gaan zitten.
Klopt, maar ik zie dan veelal nog wel een soort van twee extra "balans" wieltjes ergen zitten in het verlengde van de grotere wielen om te voorkomen dat het voertuig voorover of achterover kiept. Zitten deze wieltjes er niet dan is het handig om een bijvoorbeeld een lekkere blonde te organiseren die de boel in evenwicht houd Ode aan
al onze (speeltjes) van vroeger hadden ook de kleur gifgroen. Maar nee het is geen kawa green. het is een standaard kleur van Daf de kleur van kawa was niet meer te maken jammer genoeg. de naven en velgen worden gepolijst.
Kleur mengen moet geen probleem zijn ,daar zijn apparaten voor . Die "lezen" de originele kleurcode voor je zodat je weer kan mengen. Deze scannen het origineel zodat je het weer kan bij maken . En volgens mij zijn er van kawasaki nog volop gegevens wat betreft de kleurcodes.
Het zal zeker mogelijk zijn om deze kleur perfect na te maken. maar deze keer een kleur spuiten was gratis. De kleur die er het meeste op leek was uit het systeem dus we moesten een compromis sluiten . aangezien er nog zat aan gedaan moet worden en mijn geldboompje nog steeds niet wil gaan groeien.
Alleen (voor)remankerstang op druk belasten vinden ze niet leuk dan kun je "knik" krijgen. Let op , de meeste constructies hebben deze stangen op trek ( behalve dan als je achter uit gaat maar dan zijn de krachten meestal veel minder als je moet remmen) dan kun je met een lichte constructie toe want hoef je niet op "knik" te ontwerpen Ik zou de remankerplaat dus van rechts naar links brengen ( heb je meteen ruimte voor de uitlaat)