Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#47276 13/11/10 02:25 AM
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Beste Mensen,

Na een paar dagen lezen op dit forum heb ik me aangemeld. De site ziet er fraai uit smile Uiteraard heb ik ook een Solex (sinds kort). Het gaat om een 3800 uit '75 met de koplamp bovenaan het stuur.
Hij heeft lang stilgestaan en het tankje was nagenoeg leeg. Lopen doet hij helaas nog niet. Op het forum heb ik me al veel ingelezen, komend weekend komt hij mijn kant op (de Solex) en dan ga ik eens alle punten langs.

Ik denk dat ik het in de hoek van de benzinepomp of de carburateur moet zoeken. (de dynamo en de ontsteking lijken het te doen)

Opvallen vond ik, dat er boven de lichtinlaat in het luchtfilterhuis twee gaatjes zijn geboord. Ik heb dit al eens eerder gezien bij een andere Solex. Ik vraag me af wat de reden daarvan is, en of het wel ergens goed voor is.

Jullie weten het vast wel smile

Met vriendelijke groet,


Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Goedenavond Milo,

Welkom op het solex forum, het is inderdaad een fraaie site,
maar wat nog belangrijker het is een "Solex wikipedia".
Wat voor probleem je ook hebt er komt altijd een oplossing voor het probleem/defect.
Ook zijn we gek op foto's dus als je jouw nieuwe aanwinst hebt en ergens een probleem mee hebt/tegenkomt even een foto bij plaatsen, komt het zeker goed smile

Vriendelijke groet Robert.


Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Beste Robert,

Bedankt voor je antwoord! Op de zondagochtend van vandaag ben ik aan de slag gegaan. Na me goed te hebben ingelezen op de site en het forum heb ik de carburateur en de brandstofpomp losgehaald. Deze waren behoorlijk vuil. De brandstofpomp deed zijn werk niet goed meer, maar gelukkig waren het membraam en de pakking nog goed.(de kogeltjes zaten vast) Alles goed in elkaar gezet (bougie en ontsteking nagekeken), schoongemaakt en een startpoging gedaan. En hij loopt! laugh Er moet nog veel meer gebeuren, maar het is in ieder geval een goed teken.


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooi dat hij nu al loopt. Als hij goed loopt zou ik een paar keer een stuk rijden zodat alles goed doorspoeld en dan eventueel de filters controleren of vernieuwen.
Kijk ook of je uitlaat goed is.

Succes, groetjes Alfons.

Last edited by Alfons1959; 15/11/10 06:42 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Intussen ben ik weer wat verder. Onderdelen zijn binnengekomen en de 3800 staat als fiets zonder motor in de schuur. Jullie zullen toch nog even moeten wachten op een foto helaas.

Nu heeft mijn type Solex een lamp in een grijs huisje op het stuur met de schakelaar bovenop. Om de motor van de voorband te lichtten gebruikt deze een beugeltje in plaats van een lichter. Hij is van 1975 (dat verteld het plaatje me).

Als alles in orde komt wil ik hem laten schouwen voor een blauw kenteken. Waar gaan ze bij de schouwing allemaal op letten? Behalve dat hij goed remt, goed verlicht is, de banden en spaken in orde zijn, de uitlaat en motor gasdicht tot het eind etc. Het RDW station is hier maar 5km vandaan, denk dat het fietsen wordt met de Solex...

Met vriendelijke groet,


Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
En zorg dat je goed leesbare frame nummers hebt in je frame.

groeten Carl

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Valkir

Opvallen vond ik, dat er boven de lichtinlaat in het luchtfilterhuis twee gaatjes zijn geboord. Ik heb dit al eens eerder gezien bij een andere Solex. Ik vraag me af wat de reden daarvan is, en of het wel ergens goed voor is.

Jullie weten het vast wel smile

Met vriendelijke groet,


Milo Schekkerman



Gaatjes boren nergens voor nodig, je kunt de originele die aan de onderkant zitten iets groter maken maar bij gebruik van een originele diameter carburateur (6.5mm)is dat niet nodig, Gaat hij alleen maar van "bulken"
Sommige mensen houden van "race" geluiden ( gniffel) anderen denken dat hij dan koelere lucht krijgt ( wat ook wel zo is) en dat dat beter is ( heeft hij niet nodig doet het zo ook wel)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #49703 12/01/11 08:40 PM
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Het duurde erg lang, ben tussendoor aan het verhuizen. Maar het voorwiel is verspaakt terug van de fietsenmaker. laugh

Nu heb ik de volgende vraag:

Voordat ik de motor er afhaalde (die met onfatsoenlijke boutjes was opgehangen) liep deze 'aan' op de band in de vrije stand. De motor wordt gelicht met een hendel die naast de motor zit. Is dit probleem (als het met het nieuwe wiel zich weer voordoet), op de lossen door het plaatsen van de gebruikelijke 'motorlichter'?

Met vriendelijke groet,


Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Dan is het de vraag of je wel een 3800 hebt zoals je beschrijft of een grote wielen 5000

plaats een foto's
Je hebt ook kans dat er ooit foute schetsplaten aan de motor zijn gemonteerd dan hangt hij ook verkeerd

Of dat er aan het 5000 systeem van motorheffen wat aan de (DRAAI) beugel is verbogen of dat het rolletje mist dat OM de beugel hoort terplaatse waar hij aan het balhoofd klikt

en dan over die "onfatsoenlijke" boutjes, boven horen boutjes met een dikkere borst die in een slobgleuf van het balhoofd haken, bij gewone boutjes zakken de schetsplaten ook door naar voren waardoor de motor lager hangt

Last edited by Joan; 12/01/11 11:19 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Valkir
Het duurde erg lang, ben tussendoor aan het verhuizen. Maar het voorwiel is verspaakt terug van de fietsenmaker. laugh

Nu heb ik de volgende vraag:

Voordat ik de motor er afhaalde (die met onfatsoenlijke boutjes was opgehangen) liep deze 'aan' op de band in de vrije stand. De motor wordt gelicht met een hendel die naast de motor zit. Is dit probleem (als het met het nieuwe wiel zich weer voordoet), op de lossen door het plaatsen van de gebruikelijke 'motorlichter'?

Met vriendelijke groet,


Milo Schekkerman


of het een 3800 is of een 5000 doet er niet toe, het motorliftsysteem is gelijk.

Dit komt heel veel voor bij deze types, ik heb de volgende oplossingen:

Een veel voorkomend euvel is dat het stangetje verbogen is, de "excenter" trekt de motor dan niet ver genoeg naar achter en je motor loopt aan op de band.
met een beetje creativiteit krijg je dit rechtgebogen zonder te demonteren.

Ook kan het "busje" dat over de excenter zit een beetje uitgelodderd zijn en niet onder de strip blijven zitten. een beetje fatsoeneren met de tang doet wonderen.

En tenslotte de strip die over de excenter loopt: deze vervormt met de tijd aan het uiteinde.
Deze moet je wel even demonteren en dan in de lengte terugvormen tussen de bankschroef.

snappie? zie anders de foto's.
kijk goed, ik gebruik een kruisschroevendraaier als aanwijzer.

het oude type motorlifter kun je erop zetten, maar je koplamp zit ietwat in de weg tijdens gebruik.
Het gaat wel, maar haal dan liever ook de koplamp eraf en zoek een 3800 lichtkapje (sorry originaliteitsfreaks blush )

maar de bestaande lifter krijg je wel in orde denk ik.
Succes


Attached Images
busje motorlifter.JPG (78.6 KB, 505 downloads)
stang motorlifter.JPG (78.79 KB, 458 downloads)
strip uitgelodderd.JPG (81.03 KB, 431 downloads)
Last edited by john meisters; 13/01/11 02:06 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Hartelijk Dank voor jullie reacties. En John bedankt voor de duidelijke foto's. Zodra ik een digitaal toestel in handen heb komen er foto's.

In de oude situatie was de motor opgehangen met 4 te kleine verschillende boutjes. Heb nu de geschikte gebruikt, met ringetjes en borgringetjes. Het probleem is nu 'bijna' weg! Het busje en het stangetje verdienen nog wel wat aandacht.

Heerlijk zo, en dat in een woning vol met verhuisrommel. smile

Met vriendelijke groet,


Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
#49841 16/01/11 04:55 AM
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Goeienavond smile

Zoals lang beloofd... foto's!

Het probleem van de motorlichter is nog niet helemaal verholpen, maar de motor kan zonder problemen gelicht worden en de band loopt vrij. Het ringetje wiebelt namelijk nog wel eens van zijn plek maar dat gaat in orde komen.

Vandaag heb ik me gebogen over het gas en remmechanisme, ook dat is nog niet helemaal af.

In ieder geval kon ik het niet laten er een stukje mee te rijden! Niet op de openbare weg natuurlijk, maar op een groot plein tussen de huizen. wink Nu vielen me twee dingen op:

De vorige eigenaar heeft een schroefje in de tankdop gedaan, die gaat er dus uit. Anders krijg ik onderdruk in mn tank.

De motor blijft draaien als je blijft rijden met voldoende gas. Bij minder gas slaat de motor af. Als ik heb op de standaard zet zodat het voorwiel 'vrij' kan lopen, slaat hij ook af. Maar... op het moment dat hij stilvalt draait het wiel nog eventjes in tegengestelde richting.

Uiteraard heb ik al het een en ander lopen speuren op het forum. Volgende keer testen met de juiste tankdop. Alle filters goed nalopen. Maar ik heb een bruin vermoeden dat de ontsteking verkeerd staat afgesteld. Een vliegwieltrekker en contacten zijn onderweg... je weet maar nooit.

Met vriendelijke groet,


Milo Schekkerman

Attached Images
DSCF1316.JPG (67.2 KB, 422 downloads)
DSCF1317.JPG (95.85 KB, 405 downloads)
DSCF1320.JPG (155.48 KB, 424 downloads)

De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Het is bijna zover, de afspraak met de keuring is gemaakt. Alleen nog een reflector achter plaatsen, de koplamp stellen en de gaskabel vervangen.
De motor loopt goed, het slecht lopen was inderdaad te wijten aan het schroefje in de tankdop. Ik ga fietsend naar de keuring, neem mn afspraak uitgeprint mee en hopen dat oom agent het door de vingers ziet.
Hij is wel van na '71, zou dat voor de keuring iets uitmaken?

Met vriendelijke groeten,

Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hoi Milo, de foto's zie ik nu pas, vorige week zeker over het hoofd gezien.

Het is niet meer noodzakelijk dat de Solex van vóór 1974 is, deze krijg je normaalgesproken gewoon door de keuring.

Het framenummer op het plaatje moet hetzelfde zijn als op het frame, bij het balhoofd.

het schroefje in de tankdop zal er wel in gedraaid zijn omdat er wel eens benzine uit het gaatje kan komen tijdens het rijden. een extra dekseltje in de tankdop voorkomt dat, maar bij veel doppen zit dat er niet in.

een afsluitdekseltje voor rioolleiding van 32 mm. (0,30 euro bij de Gamma) kun je daarvoor passend maken.

suc6 bij de keuring.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
"Het framenummer op het plaatje moet hetzelfde zijn als op het frame, bij het balhoofd."

Beste John. De Solex is door de vorige eigenaar overgespoten, redelijk netjes. Maar geen framenummer te vinden of te lezen, Oei... Gelukkig heb ik nog een potje afbijt. Waar precies bedoel je met het balhoofd? Daar waar het stuur aan het frame bevestigd zit?

Met vriendelijke groet,

Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Op sommige solexen staat alleen een plaatje en geen ingeslagen nummer.
Het zou wel jammer zijn als je het frame kaal zou maken en vervolgens nog het nummer niet kan vinden.

Groetjes Carl

carl #50739 04/02/11 03:39 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Dit is volgens mij een Duitse solex en die hebben altijd een nummer.
Ik maak straks wel een foto van de exacte plek


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Beste John,

Bedankt voor je bereidheid een foto te maken, maar bespaar je de moeite alvast. Heb de framenummers gevonden! Per toeval, daar op de plek waar de motorschetsplaat tegen het frame komt. Ze waren dan ook bijna onleesbaar, maar daar heeft de afbijt zijn werk gedaan. Niet elegant maar wel praktisch voor het moment.

Met vriendelijke groet,


Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Beste Forumleden,

Ik wil jullie graag bedanken voor de hulp en wijze raad.
Hij is vanochtend om 8 uur door de keuring gekomen!:)
De keurmeester had wel wat moeite om het juiste type 3800 te achterhalen, uiteindelijk is dat hem gelukkig wel gelukt. Het ging blijkbaar inderdaad om een Duitse Solex.


Met vriendelijke groet,

Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Veel rijplezier nu, en tot ziens op een tourtocht.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Kentekenplaat erop, verzekeren en dan veel plezier toegewenst.

Groetjes Carl

carl #52336 02/03/11 10:27 PM
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Na een aantal keer op en neer te hebben gereden naar wat dorpen in de buurt, ben ik weer gaan spitten op het forum. Nog niet alles is naar mn zin, maar dat kan ook niet meteen met een opknapper. Er bleven toch wat vragen over:

- Koud starten gaat meestal prima

- als de motor warm is en je remt af, dan blijft de motor even stationair lopen. Daarna 'verzuipt' hij. Starten wil hij pas weer na aanfietsen.

- Gas open of dicht maakt weinig verschil, de motor gaat vanzelf weer harder lopen. (dit schijnt ook iets te maken te hebben met het carburateur roostertje) Dichtmaken heb ik nog niet gedaan.

Ik neem liever gas terug dan dat ik remblokjes verslijt, maar heuveltje af zet ik de motor uit en haal de motor van de band.

Ik ga in ieder geval kijken of; ik het gas anders kan afstellen, het roostertje tijdelijk dichten (indien effectief), de chokehendel juist is gemonteerd en de zeefjes niet vuil geworden.

Met vriendelijke groet,


Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Na de brandstofleidingen, zeefjes, carburateur, spruitstuk en tank nog een keer te hebben schoongemaakt; loopt hij een stuk stiller en soepeler. Gas geven gaat nu ook goed.

Maar hij slaat helaas nog steeds af als je afremt om stil te staan, ook met het gas nét nog een stukje open. Als ik de motor van de band haal blijft hij wel lopen.

Zou hij te weinig compressie hebben? Of zou de koppeling teveel trekken aan de band?

Met vriendelijke groet,


Mschekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Valkir
Na de brandstofleidingen, zeefjes, carburateur, spruitstuk en tank nog een keer te hebben schoongemaakt; loopt hij een stuk stiller en soepeler. Gas geven gaat nu ook goed.

Maar hij slaat helaas nog steeds af als je afremt om stil te staan, ook met het gas nét nog een stukje open. Als je remt met je voorrem maakt het niet uit of je het gas nog wat open zet. De constructie is zo gemaakt dat de gasschuif sluit als je remt. Kijk de afstelling van je rem/gas kabel eens na. Als ik de motor van de band haal blijft hij wel lopen.

Zou hij te weinig compressie hebben? Of zou de koppeling teveel trekken aan de band?

Met vriendelijke groet,


Mschekkerman


Groet, Tim
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Beste Tim,

Bedankt voor je antwoord. smile

Dat de gasschuif dicht gaat als hij remt is mij bekend. Wat ik bedoelde is dat als ik de rem loslaat met het draaigas op bijv. de helft, hij dan ook afslaat tenzij het gas bijna vol open staat. Omdat hij dan genoeg toeren maakt.

Ik nam al die tijd aan dat hij ook met gas dicht op de band zou moeten blijven draaien. Ik zal morgen eens naar de gaskabel kijken, en het gas bij 'dicht' op het vat ietsje open laten op de schuif.

Met vriendelijke groet,


Milo


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Gas en remkabels nog eens nagekeken, weer een aardig stukje gereden. Stom genoeg zijn 2 tankboutjes losgetrilt, die ben ik onderweg verloren. De nieuwe gaan vast met locktite blush

Wat me opvalt is dat hij koud wel blijft lopen als je stilstaat, maar als de motor nog maar enigsinds op temperatuur is slaat hij af bij stilstaan. Soms meteen al tijdens het laatste stukje afremmen.


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Beste Solexliefhebbers,

Omdat de motor nog steeds niet langzaam wil draaien als deze eenmaal op temperatuur is, heb ik na veel overpijnzen toch maar de ontstekingsspoel vervangen. Voor een minder mooi exemplaar.
Geen resultaat, sterker nog: hij werkt nog minder best dan voorheen. Koud wel, en warm laat hij het bij een lager toerental afweten.

Voor de zekerheid geef ik nog een opsomming van wat ik heb nagekeken.

-pakkingen (geen lekken oid)
-brandstofleidingen, carburateur/filters schoongemaakt
-bougie vervangen, afstand gecontroleerd
-ontsteking/spoel (tijdstip niet veranderd)
-koppeling is niet open geweest, maar de motor loopt van de band ook niet

Met vriendelijke groeten,


Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Nu ben je al zo'n halfjaar bezig met dit probleem, als tip zou ik mee willen geven ( plaats een oproep naar iemand die jou wil helpen hiermee zodat je ook lekker kan gaan rijden met dit mooie weer )
Als ik het lijstje zo eens bekeken heb dan zou ik ook niet direct weten wat de oorzaak kan zijn Milo.

Groetjes Carl

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Valkir
Beste Solexliefhebbers,

Omdat de motor nog steeds niet langzaam wil draaien als deze eenmaal op temperatuur is, heb ik na veel overpijnzen toch maar de ontstekingsspoel vervangen. Voor een minder mooi exemplaar.
Geen resultaat, sterker nog: hij werkt nog minder best dan voorheen. Koud wel, en warm laat hij het bij een lager toerental afweten.

Voor de zekerheid geef ik nog een opsomming van wat ik heb nagekeken.

-pakkingen (geen lekken oid)
-brandstofleidingen, carburateur/filters schoongemaakt
-bougie vervangen, afstand gecontroleerd
-ontsteking/spoel (tijdstip niet veranderd)
-koppeling is niet open geweest, maar de motor loopt van de band ook niet

Met vriendelijke groeten,


Milo Schekkerman





Een versleten zuiger (veren)/cilinder geeft ook vaak dit beeld, decompressieklep lek?

Last edited by Roelof; 01/05/11 05:53 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Als je de bougie eruit draait na een flinke rit, welke kleur heeft deze dan? Hij zou koffiebruin moeten zijn.
Dat zegt iets over je brandstof / lucht verhouding.

Verder heb ik verschillende Solexen gehad die te weinig compressie hadden, wat Roelof ook al zei. Deze hadden ook de symptomen die jij omschrijft.
Een nieuw cilindersetje en je Solex loopt als herboren. Moet je wel zeker zijn dat dit de oorzaak is natuurlijk.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Bedankt voor jullie reacties. Ik neem het advies om er samen met iemand die er ervaring en verstand van heeft, naar te kijken dan ook ter harte smile Als er iemand in Gouda of omgeving is, graag.

Met vriendelijke groet,


Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Het is gelukt! Ik heb mn Solex bij Kees gebracht van Loods 41. Die doet normaal gesproken Puch, maar omdat ik daar vaak in de buurt kom bracht ik hem daar.

Blijkbaar had ik toch niet al jullie aanwijzingen goed gelezen, want de bougie had koffiebruin moeten zijn. En die was altijd pikzwart als ik hem er uitdraaide.
Het probleem was simpeler dan ik had aangenomen. (Hoe verder je van huis zoekt, hoe dichter de oplossing bij huis ligt) De boel is opnieuw schoongemaakt en de voetpakking vervangen. Ook bleek dat de sproeier veel te ruim was, (opgeboord of te ver opgeprikt)

Er zit nu een 28cc sproeier in van een aardige man uit Moordrecht, alles loopt prima. Stationair draaien gaat ook prima. Klein issue is wel dat de chokehendel bijna helemaal naar links moet blijven staan om hem netjes aan het draaien te houden. Kan dit kwaad? Is de remluchtsproeier misschien te groot, of kan er toch een iets grotere sproeier in. (30cc o.i.d.)

Met vriendelijke groet,


Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
eerst maar eens een tijdje laten draaien zo, mogelijk dat hij wat rijker wil staan omdat door de langdurige vervuiling een ontkoolbeurt nodig is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #62316 27/07/11 05:49 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Joan
eerst maar eens een tijdje laten draaien zo, mogelijk dat hij wat rijker wil staan omdat door de langdurige vervuiling een ontkoolbeurt nodig is


Mijn ervaring is dat ze dan juist helemaal naar rechts staan, of anders gaan ze viertakten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Bedankt voor jullie reacties. smile

Afgelopen woensdag een ritje gemaakt van 15km, vandaag van Gouda naar Breda gereden. (ruim 75km) met de omleidingen die erbij kwamen) Erg leuke rit! Er ging iets meer dan 1 tankje brandstof doorheen.
De choke is niet veranderd. Helemaal naar links om te starten, en een fractie naar rechts (halve centimeter) om te blijven draaien. Verder naar rechts en de motor valt stil. Chokehendel zit goed gemonteerd. Ik heb niet het idee dat het kwaad kan, zodra ik een iets grotere sproeier (bijv 30cc) heb probeer ik die. Ik laat het weten als het verschil brengt. smile

Met vriendelijke groet,

Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Bijna helemaal naar links staan vind ik niet juist. Zou het niet kunnen zijn dat er ergens valse lucht wordt getrokken. Lastig om te controleren maar juist omdat hij zoveel benzine bij moet geven denk ik daar gewoon aan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja zou kunnen, valse lucht.
Een verstopt filtertje ergens kan ook.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: john meisters
Ja zou kunnen, valse lucht.
Een verstopt filtertje ergens kan ook.


Hij gaf al aan dat hij zowat alles gecontroleerd en schoon had gemaakt. Maarja wie zeg niet dat deze nu toch weer verstopt is.
Hij gaf ook al aan dat de sproeier te groot was doorgeprikt.
Ook al zoiets vreemds.
We wachten af wat het is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Gewoon gaan testen met een andere sproeier die niet doorgeprikt is en dan wisselen met verschillende maten kan ook nog.

Groetjes Carl

carl #62734 03/08/11 03:06 PM
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Andere sproeier komt vandaag als het goed is binnen, het ziet er niet uit dat het droog blijft. Maar zodra het dat wel is weet ik meer.
De tip van de 'V-Brakes' is trouwens geweldig! Wou er op reageren, maar de topic zat blijkbaar op slot. Die dingen remmen als een tierelier, zonder piepen of knarsen. Echt een aanbeveling.

Met vriendelijke groet,


Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Sproeier van 30cc is vandaag binnengekomen. Zowel de 28cc en de 30cc geven een moeizame koude start.
Het verschil is merkbaar met de 30cc. De motor blijft in ieder geval draaien met de chokehevel naar rechts, maar hij draait warm minder lekker. Toch met de hendel bijna helemaal naar links draait hij het best.
Toch nog maar een grotere maat proberen, kan ik dan meteen een 34 nemen? Of toch liever een 32?

Met vriendelijke groet,


Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik blijf er bij, omdat je zoveel benzine bij moet doen, dat je ergens valse lucht trekt.
Is je uit/in pakking goed en de knelfitting van je carburateur wel in orde.
Voetpakking ? Cartedeksel pakking en koperen ringetjes.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons1959
Ik blijf er bij, omdat je zoveel benzine bij moet doen, dat je ergens valse lucht trekt.
Is je uit/in pakking goed en de knelfitting van je carburateur wel in orde.
Voetpakking ? Cartedeksel pakking en koperen ringetjes.



Alfons heeft gelijk er is iets serieus mis een 28 sproeier is voor een standaard solex altijd goed mits alles klopt, ergens trekt hij valse lucht, zou me niks verwonderen of er een scheur in het carter zit of de kering lekt enz.

Last edited by Roelof; 04/08/11 05:22 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Kijk eens bij de rol of het daar wel droog is, ook heb ik weleens meegemaakt dat het cartertje lek was op de plaats waar het leidingje naar de pomp loopt, dat is nu gerepareerd met vloeibare epoxy.

Groetjes carl

carl #63672 15/08/11 01:56 AM
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Cees die mn Solex heeft schoongemaakt en nagekeken is op vakantie. Dus ik wacht nog eventjes totdat hij terug is, voor ik zelf aan de gang ga. Zelf heb ik nog geen sporen van lekkage kunnen bespeuren.

Wel was ik van het weekend bij mn vriendin en een ding viel me meteen op aan haar Solex.
De sproeier zat bij haar een stuk minder ver in de carburateur gedraaid dan die bij mij. Zo op het oog scheelt het wel 2mm. Gelezen bij de info op de site is er dus een risico dat je hem steeds verder dicht draait als je hem te strak aandraait.
Vanavond eens kijken of het daar aan ligt!

Met vriendelijke groet,


Milo Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Beste Solexfans,

Het zoeken naar het lek, was een gebed zonder eind. Met het gas dicht was duidelijk een sisend geluid te horen.
Het zou aan de decompresseur liggen, maar na die vervangen te hebben was het probleem er nog steeds. Ik denk het nu eindelijk gevonden te hebben, en dat wilde ik jullie toch graag laten weten.

Deze zondagochtend nam ik eens de tijd om heel rustig naar dat lek te gaan speuren. Uiteindelijk blijkt er dus een scheurtje in het inlaat gedeelde van het spruitstuk te zitten! Die ga ik dus vervangen, en hopelijk is het dan over. Of kan ik hem nog repareren met 2 componentenhars o.i.d?

Met vriendelijke groet,

M Schekkerman


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
goed dat je het gevonden hebt, vaak zijn dat lastige zaken die je niet zomaar ontdekt.

maak eens een foto van je spruitstuk, dan kunnen de geleerden hier je zeggen of het te repareren is en hoe.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Ik zou voor een paar eurie voor een ander spruitstukje gaan, weet je zeker dat het goed is.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Valkir
Beste Solexfans,

Het zoeken naar het lek, was een gebed zonder eind. Met het gas dicht was duidelijk een sisend geluid te horen.
Het zou aan de decompresseur liggen, maar na die vervangen te hebben was het probleem er nog steeds. Ik denk het nu eindelijk gevonden te hebben, en dat wilde ik jullie toch graag laten weten.

Deze zondagochtend nam ik eens de tijd om heel rustig naar dat lek te gaan speuren. Uiteindelijk blijkt er dus een scheurtje in het inlaat gedeelde van het spruitstuk te zitten! Die ga ik dus vervangen, en hopelijk is het dan over. Of kan ik hem nog repareren met 2 componentenhars o.i.d?

Met vriendelijke groet,

M Schekkerman


Nee niet lijmen. Uitlaat zit er vlak naast. Of dat goed gaat....
Hardsolderen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57


Het is nauwelijks te zien, tenzij je hem tegen het licht houdt. Waar het gaatje zit houdt de soldeernaad aan de andere kant op. Als je de pakking er op legt, schijnt hij ook door.

Heb hem nu aan beide kanten dmv een injectiespuit gevuld met Bison metaalepoxy.

Nu de epoxy helemaal is uitgehard, en de pakking is vervangen heb ik een ritje gemaakt. Geen verschil... spruitstuk er weer afgehaald en de epoxy is nog steeds mooi hard en dicht goed af.

Hij start nog steeds voor geen meter, en de choke staat er nog steeds vol op om hem goed te laten draaien. *Zucht!*


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Als alles nu goed dicht is dan zou het euvel verholpen moeten zijn.

Je hoorde de motor sissen... is dat geluid nu weg?

Punky zei het al,een nieuwe: voor die paar euro (16 Ad v Heerbeek) ben je zeker dat het goed is. Maar dan moet je wel zeker zijn dat dit de oorzaak is.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo aan de foto te zien zou de lekkage minimaal zijn .
Heb je de flens van het spruitstuk ook op vlakheid gecontroleerd en over een glasplaat met schuurlinnen gehaald ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#69551 07/11/11 01:58 AM
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Quote:
Je hoorde de motor sissen... is dat geluid nu weg?


Nee, helaas is het sissende (fietspompachtige) geluid is er nog steeds. De flens van het spruitstuk heb ik gevlakt (als dat mag en kan) met een vrijwel nieuwe wetsteen.

Vreemde was dat, toen ik het spruitstuk afdichte met mijn vinger. Je de 'ffft' wel kon horen, en toen het spruitstuk er af was en ik de inlaatpoort met mijn vinger dichthield je de 'ffft' niet kon horen.

Het duurt inderdaad nu al dik een jaar, maar toch fijn dat jullie meedenken. Ik kom met alle krappe tijd en hulp toch iedere keer een stukje verder. smile


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je wilt kunnen we er samen naar kijken ,ik woon in Kinderdijk en heb nog wel het een en ander in het werkplaatsje om er achter te komen wat er aan de hand is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
is je carterdeksel wel dicht ??
bij mij zaten de bouten nagenoeg allemaal los, aangedraaid probleem opgelost

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Even terug van weggeweest, wilde ik jullie nog graag laten weten hoe het probleem uiteindelijk is verholpen.

Ik rijd nu iedere week met plezier wel een paar keer op en neer naar mn werk als het weer meezit. smile

Ronald heeft naar mijn blokje gekeken en er bijzonder goed werk aan verricht. Uiteindelijk bleek het toch aan de carburateur te liggen, er zit nu een nieuwe op. De oude was namelijk her en der uitgeboord, maar wel op zo'n manier dat ik (zonder vergelijkend materiaal) dat niet kon zien. Dat was toch vrij netjes gedaan.

(met de oude carburateur liep de motor warm alleen als de choke dicht stond) starten duurde een eeuwigheid

Met de nieuwe carburateur gaat hij zo'n 25 km/h, met de oude ruim 30 km/h. De kleur van de bougie is goed (koffiebruin). Koud aanslaan wil hij alleen nog niet echt vlot, en een lichte helling af gaat hij wel snel viertakten. Een klein beetje meer pit mag nog wel.


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
als ik van u was dan zou ik er een alum cilidertje van jouke op zetten dan zal hij toch wel wat sneller moeten lopen
groetjes pierre

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
bij dergelijke hardnekkige benzineslurpers heb ik toch het idee dat er ergens iets mis is met een compressie, OF de cartercompressie is niet goed ( lekkage) zodat niet goed en snel genoeg aangezogen word OF de cylindercompressie is niet goed zodat lucht en brandstof niet goede genoeg bij elkaar gebracht worden ( OF beide gevallen tegelijk)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #83218 18/10/12 04:21 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Valkir: koud aanslaan moet juist super gaan. Ik denk dat de meesten dat herkennen. Binnen de 2 meter moet hij kunnen aanslaan. Juist als hij echt warm is, is de start slechter. Soms wel 10 meter.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Bedankt voor jullie reacties. Dan ben ik er dus blijkbaar nog niet. Het brandstofverbruik is vooralsnog prima, (ik heb niets gemeten maar ook niets gemerkt)

Joan's uitleg wat betreft de carter compressie lijkt me vrij aannemelijk.

Het carter is inmiddels door twee ervaren personen gecontroleerd op lekken en compressie.
Als het morgen meezit maar weer een ritje maken en kijken of er lekken te bespeuren zijn.


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
morgen word het hier 23 graden dus rijden maar en kontroleren
groetjes pierre

Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Starten was vanochtend een ramp, rijden ging redelijk.

Nu wou het toeval dat we afgelopen week een stroboscooplamp hebben gevonden voor auto's welliswaar, meteen geprobeerd.
Ik heb hem zowieso nodig voor het afstellen van de andere Solex motor.
Het ontstekingsmoment stond te vroeg, deze heb ik bijgesteld. Morgenochtend weer een nieuwe startpoging. smile


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als een Solex koud is, moet hij binnen de 2 meter aanslaan, dan is het goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Het bijstellen van de ontsteking bracht geen verbetering, althans niet bij het aanslaan.

Gisteravond heb ik de cilinder en het carterdeksel verwijderd. De pakking van het carterdeksel was flink zwart en vet van de olie, de voetpakking was twijfelachtig. De zuigerringen stonden allen met de slotjes voor de in- en uitlaatpoort. Onder de ringen zat flinke koolaanslag.

De big- end moer heeft in het verleden aangelopen op het carterdeksel, de sporen waren nog zichtbaar. (helaas geen foto!)
Vooralsnog heb ik geen lekkage bij de aandrijfrol kunnen ontdekken. Het is te hopen dat dat zo blijft.

Ik heb de boel schoongemaakt, nieuwe ringen en pakkingen geplaatst.

Vanochtend naar het werk gereden, maar er is nog geen verbetering met starten. Ook niet op de terugweg. De motor slaat pas na een meter of 10 aan en wil dan nog eens afslaan. Na het nodige viertakten loop hij dan pas lekker als hij warm wordt.

Waar zou het toch aan kunnen liggen? Mijn idee is dat het mengsel niet snel rijk genoeg wordt om te kunnen ontbranden.


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Zie je tijdens de startpoging benzine terug in de tank stromen?
Vaak is een slecht werkend pompje de oorzaak.

Je kunt ook de bougie eens bekijken voordat de motor aanslaat:
Droog is benzineprobleem.
Nat is ontstekingsprobleem.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Origineel bericht van: john meisters
Je kunt ook de bougie eens bekijken voordat de motor aanslaat:
Droog is benzineprobleem.
Nat is ontstekingsprobleem.


Bedankt voor de Tip John! smile Nog even geprobeerd te starten, bougie er af gehaald en die was dus kurkdroog! Blijkbaar vloeit de brandstof dus terug, tijd om het pompje onder handen te nemen.


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Valkir
Origineel bericht van: john meisters
Je kunt ook de bougie eens bekijken voordat de motor aanslaat:
Droog is benzineprobleem.
Nat is ontstekingsprobleem.


Bedankt voor de Tip John! smile Nog even geprobeerd te starten, bougie er af gehaald en die was dus kurkdroog! Blijkbaar vloeit de brandstof dus terug, tijd om het pompje onder handen te nemen.


Al dat zwart, denk eerdere dat de compressie niet goed is en je daardoor een te trage verbranding hebt wat vermogen kost en de brandstof meer laat roeten dan branden
Als hij goed heet is dan helpt dat mede de verbranding te versnellen en heb je minder last

Last edited by Joan; 16/11/12 02:42 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #84230 17/11/12 02:51 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Valkir:

Omdat ik het niet meer zo goed kan volgen, wil je voor ons dan eens op een rijtje zetten wat je allemaal dan al gedaan hebt.
Misschien dan kunnen we een goede tip geven.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb het verhaal nog eens teruggelezen.
Een droge bougie bij een startpoging : kontroleer de brandstofpomp ,
er moet van beginaf aan brandstof retour gaan door het slangetje ,
zorg voor een helder slangetje dan kan je het beter zien.
De pompwerking is simpel te controleren door het slangetje los te nemen en even met het vliegwiel
heen en weer te draaien dan moet er brandstof uit de overloop komen.

Viertakten is een gevolg van een te rijk mengsel.
Ik begrijp dat je nog een Solex tot je beschikking hebt die beter presteert .
Vergelijk de compressie eens met elkaar als je aan het vliegwiel draait.
Misschien dat de "minder presterende "Solex toch last heeft van slijtage en daardoor een lagere compressie heeft.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Bedankt voor de tips. Het nieuwe pompje laat nog héél eventjes op zich wachten, maar is onderweg.

Quote:
De pompwerking is simpel te controleren door het slangetje los te nemen en even met het vliegwiel
heen en weer te draaien dan moet er brandstof uit de overloop komen.


Dit heb ik getest, het duurde vrij lang voor de benzine eindelijk bij de carburateur was om door de retourslang te stromen. De compressie heb ik vergeleken. Ze zijn eigenlijk min of meer hetzelfde, die van mij geeft iets meer weerstand.

Als ik het goed begrijp moet er dus altijd benzine in het pompje blijven staan, ook als de motor uit staat en koud wordt.


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Zo smile , vandaag was toch wel de echte laatste dag om met de Solex op en neer naar het werk te gaan. Gezien de weersvoorspellingen.

Nieuw pompje is gemonteerd. Het aanslaan gaat ietsje vlotter, maar nog niet zoals het zou moeten!

Nu heb ik het volgende euvel ontdekt, blijkbaar duurt het bij de koude start lang voordat de bougie gaat vonken. Althans, dat vertelt de stroboskooplamp mij. Er is vorig jaar nog een nieuwe spoel opgegaan. Ik heb er wel verstandig aan gedaan de oude te bewaren. Spoelen houden niet van vocht begreep ik, de Solex staat wel in een vochtige schuur maar wordt bijna dagelijks bereden.

De elektrode afstand is nu 0,45mm.
Morgen in de vrije uurtjes ga ik eens kijken hoeveel vrije afstand er tussen het vliegwiel en de spoel zit.


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja een vochtige schuur is natuurlijk nooit goed. Ondanks dat je dagelijks rijd (wat ik fantastisch vind, zelf doe ik dat niet) zal toch het vocht waarschijnlijk s'nachts lekker je spoel op gaan zoeken. Ja je weet maar nooit of er toch al vocht aantasting is. Wel knap van je dat je vind dat hij moeilijk op gaan komt met dat vonken. Wat ik zelf doe, als ik de Amuse weg zet, een doek om de ontsteking wikkelen. Zomaar mijn idee en hoop dat het werkt.
Zelf zou ik een andere spoel monteren, maar dat kost natuurlijk ook weer centen he.

Succes met het vinden van de storing.

Ohja, misschien een ander plekje zoeken voor je mooie Solex?


Last edited by Alfons_Amuse; 30/11/12 05:24 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
De condensator kan zo'n vreemde kuren veroorzaken.
Kijk eens op de site hoe je zelf een nieuwe maakt.
En laat je spoelen eens testen op een vonkbrugtester wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja een vochtige schuur is natuurlijk nooit goed. Ondanks dat je dagelijks rijd (wat ik fantastisch vind, zelf doe ik dat niet) zal toch het vocht waarschijnlijk s'nachts lekker je spoel op gaan zoeken. Ja je weet maar nooit of er toch al vocht aantasting is. Wel knap van je dat je vind dat hij moeilijk op gaan komt met dat vonken. Wat ik zelf doe, als ik de Amuse weg zet, een doek om de ontsteking wikkelen. Zomaar mijn idee en hoop dat het werkt.
Zelf zou ik een andere spoel monteren, maar dat kost natuurlijk ook weer centen he.

Succes met het vinden van de storing.

Ohja, misschien een ander plekje zoeken voor je mooie Solex?


In het geval van een vochtige schuur, heb je meer kans op een natte spoel omdat het vocht in het doekje eromheen kruipt. Mijn berging is ook niet ideaal, ik denk dat een goede verluchting in een vochtige stalling meer baat.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Valkir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2010
Posts: 57
Vandaag ben ik weer verder gegaan met het startprobleem. Het weer was ook weer fraai genoeg om een ritje te maken. Het Solex seizoen kan wat mij betreft dan ook niet vroeg genoeg beginnen! smile

Ik heb de condensator vervangen en opnieuw het ontstekingstijdstip gecontroleerd en nogmaals bijgesteld na het terugplaatsen van het vliegwiel.
Het lijkt erop dat hij nu wel vlot aanslaat en zelfs stationair mooier en regelmatiger loopt.

Maandagochtend wordt het een echte koude start, als het dan niet heeft gevroren tenminste. Een betere plek om de Solex neer te zetten is er trouwens op dit moment niet, helaas. Het blijft een onverwarmde schuur, enkele centimeters boven het grondwaterpeil...


De oorsprong van veelvoud is eenvoud.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als hij nu binnen de 3 meter start is het goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 105 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.111s Queries: 169 (0.041s) Memory: 1.6763 MB (Peak: 2.4598 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-26 08:07:58 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS