Jazeker Roelof, ik doe hem zeker niet weg. Ik wil gewoon eerst een goed blok maken en later eens dit oude carter goed maken. Hoe dat is nog effe de vraag maar het komt goed. Dat weet ik zeker.
Vandaag het reserve blokje wat ik heb uit elkaar gehaald om zeker te weten hoe deze ervoor staat. Prima blokje maar heb jullie menig over een paar dingen nodig. In het filmpje geef ik het aan. Kijk maar.
Blokje netjes terug in elkaar zetten en op het nieuwe frame monteren. Als je geen lekkage langs het lager hebt gehad dan is de bloemplaat in orde , teveel druk op de afdichtring geeft hieraan ook meer slijtage dus niets aan doen . En met een nieuwe rol moet de motor weer veel kilometers kunnen maken.
Het is wel de bedoeling dat het plaatje met de aandrukring gesmeerd worden anders slijten ze te snel, origineel is het een open lager en kan de olie er beter bij. Tandjes van de aandrukring mogen wel een mm uit staan...niet te veel anders gaat de ring bol staan.
FF: nee heeft niet gelekt. Roelof: oke maar nu is hij half open, heb je ervaring met dit soort lagers?
Hoe zit dat nu met die 2 ringen (stofkappen), het moet er toch maar 1 zijn toch?
Ik neem een beslissing, a.d.h. van jullie advies.
Omdat het lager halfdicht is, zal ik de bloemplaat zo laten dat er minimale druk is op het plaatje (FF advies). We zien wel over 4000 km ofzo. Ik heb er vertrouwen op. Tja en soms moet je gewoon wat proberen he.
wel goed controleren of bij dit lager de binnenring niet te smal geslepen is (om ruimte te maken voor die rubber lip) zodat de sleepring niet goed meer tegen de binnenring afdicht. ook is er kans dat het rubber iets omhoogstaat en de zijkant dus niet vlak genoeg is om de sleepring aan te laten drukken
Zeker een aandachtspunt Joan, dat heb ik al gecontroleerd en het sluit netjes aan. Ik denk zomaar dat ze al hieraan hadden gedacht. Goed kijken met een vergrootglas erbij en zover ik kan kijken moet het goed zitten. Wat een bijzondere afdichting toch he.
1 stofring voor de carterhals is genoeg. Ik heb nieuwe aandrukringen liggen en daar staan de pootjes 1mm van uit, neem aan dat vd Heem hier over nagedacht heeft, mijn ervaring is ook als de drukring te slap word er meer lekkage optreed, pootjes iets uitbuigen en het probleem is weer opgelost....tenminste voor de eerste 1000km daarna zie je al weer vettigheid rond de rol, daarom gaat bij mij het labyrint er ook uit en komt er een kering in.
Ik dacht ook al dat er maar 1 stofkap gemonteerd moest worden. Ik ga nog eens goed kijken om na te gaan waarom ze toen 2 geplaatst hebben. Misschien toch met reden gedaan, want het blokje was netjes in elkaar gezet.
Ja het blijft in mijn ogen, een matige werking die afdichting. Maar moet zeggen, ik heb misschien al 3500 km gereden met de Amuse, maar die is kurkdroog hoor. Blijkbaar moet je ook een beetje geluk hebben dat het allemaal goed zit.
Ik begrijp wel waarom je een echte keering plaats. maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als ik wat gegevens kan krijgen van jullie wil ik het zeker ook gaan uitvoeren, bij het ander cartertje, m.b.v. mijn metaal collega. Die jongens weten wel hoe een draaibank echt werkt, ik niet echt.
Er zijn verschillende manieren van een keering plaatsen en we denken allemaal dat die van ons de beste is.
solexnoord bied ook komplete setjes aan geloof ik.
die methode met het kleinere lager ( ook smaller) en gebruik van de vulbus ( kun je je eigen carterpassing kiezen) bevalt mij het best, kun je lager en keerring in 1 keer plaatsen op de plek van het oude lager
ik heb gisteren ook een solex oto gekocht en opgehaald hij is ondertussen al klaar om morgen naar de poeder fabriek te brengen er was bij de aankoop ook nog een reserve motortje bij in een heek goede staat zo te zien aan het motortje de cilinder staat er wel niet op maar is er wel bij geleverd ook waren er twee standaarten bij een van een oto en een van een 3800 nog nieuw met de prijs in belgise frank er nog op + 30k kopakkingen en 15 cilinder pakkingen 2 3800 koplampen met kapjes nieuwe spatbord beugels nog ingepakt en nog wat allerlei spul priskaartje 220 € koopje volgens mij groetjes pierre
Er zijn verschillende manieren van een keering plaatsen en we denken allemaal dat die van ons de beste is.
solexnoord bied ook komplete setjes aan geloof ik.
die methode met het kleinere lager ( ook smaller) en gebruik van de vulbus ( kun je je eigen carterpassing kiezen) bevalt mij het best, kun je lager en keerring in 1 keer plaatsen op de plek van het oude lager
Mijn idee!!! maar ook hier van zijn verschillende versies.
Catertje beetje verwarmen en het lager valt er zo in. Krukasje een nachtje in de vriezer en dan valt hij zo, in het lager. Je ziet hoe koud het krukasje is.
Ik gebruik nu de andere kop met rechte bougie en andere motorhaak. Oke niet meer zoals het was maar wel mooier vind ik.
(jaja die hamer heb ik alleen maar gebruikt om het lager wat aan te drukken)
o ik vind vast nog wel een plaatsje ik zie dat jou oto van 1966 is dat van mij is van 1964 denk ik toch het fraem nummer is 635796 en het motor nummer is 538078 en het reserve motortjr dat er bij was is van 1965 het motor nummer is 579171 groetjes pierre
Het frame van 61 en het blokje momenteel van 66. Het oude blokje was van 62. Als het maar een mooi Ototje wordt, dan vind ik alles best hoor. En dat wordt het.
Hier ben ik dan hoor. HAHhAaa, jullie zien ook alles. Ja bij die ene poot is het net wat anders. Dat is ook het enige. Die ga ik wel over doen. Ja net effe anders, zodat jullie wat te bespreken hebben. HAhaaaa. Hij staat een beetje in elkaar nu en best leuk zo. Slechter kon het bijna niet en toch eentje van de schroothoop gered, want dat was de bedoeling.
Eehh Jan geen jointje hoor, ik ben al gek genoeg zo.
Ja Roelof het moet niet allemaal hetzekfde zijn he. Ik zei al ik ga niet voor origineel. Een beetje wel maar niet te veel. Beetje eigen ding van maken.
Vanavond bij Carl geweest om het zadelframe en slot te zandstralen. En lekker taart gegeten. Hij zei ik zal je voorremmetje effe uit elkaar halen. Voordat ik kon zeggen laat effe nog eens zien hoe het zit, gaf hij alle losse omderdelen al in mijn handen. Leuk he. Ik denk dat ik er maar meteen een schijfrem ervan ga maken. HAhAAaaa
Vandaag ook de rol binnen gekregen die Peter heeft gebakken en deze zit weer netjes op zijn plaats.
Vanmorgen de spoelenplaat gemonteerd en vliegwiel en natuurlijk geen vonk. Puntjes, kabel, spoel, nieuwe bougie en tijdstip gecontroleerd en nog niet. Ach ik dacht waarom zou ie ook vonken he. Dan maar eens heel goed kijken en ja hoor, het boutje waarmee contact wordt gemaakt tussen puntjes, veertje en condenstor draadje (condensator met geel draadje), daar zat en stukje dun draad of metaal snipper tussen, tja dan liggen de puntjes aan massa zeg maar. Ietsjes de condensator terug gebogen en vonken als een gek. Weer lekker een uurtje bezig geweest toch.
hoi alfons ik heb mijn fraem vandaag opgehaald en ook in een perfekte staat ik zit u op de hielen groetjes pierre
Dan zal ik nog eens mijn pantoffels oppoetsen en dan gaan ze wat rapper vooruit. Op het gemakje hoor Pierre. Als hij weer op de wielen kan dan maak ik wel een fototje. Maar eerst het achterwieltje richten, zit een klein slagje in. Voorwieltje is goed. Ik moet wat onderdelen bestellen, en dan weer rustig verder hobbyen.
De wieltjes flink gepoetst met brillo sponsjes, remreiniger en andere. De lagers voorzien van nieuw vet. De becksonrem niet uit elkaar gehaald want hij remde goed. Het achterwiel gericht want er zat (en nog steeds een beetje) een slag in.
Jaja ik weet het, zwarte bandjes, maar ik had deze nog liggen en zijn bijna nieuw en 60€ uitgeven voor witte zie ik nog niet effe zitten. Wel nieuwe binnenbandjes met linten. Als ze op zijn dan witte. Of jullie moeten Mirjam sponseren.
Dat klopt, maar hij voelt met weerstand aan dus zal hij niet droog zijn. Heb er wat 90 olie bij gedaan maar weet niet precies of de olie dan erbij komt. Kan ik ook niet duidelijk in die tekening zien. Eerst mee rijden, maar verwacht geen probleem ermee na die rit die ik ermee maakt toen. Voelde goed aan. Tzt zien we wel.
Je velgen zien er goed uit Alfons (vooral je spaken hoe heb je dat gedaan?) zit je frame alweer in elkaar nog 2 weken wachten dan kan ook met mijn frame beginnen zadel motor en wielen zijn ook klaar heb vandaag alle boutjes en moertjes schoon gemaakt maar ik denk erover om ze te vertinnen heb iets gelezen bij FFanders ga ik nog uitzoeken Pierre heb jij je frame al in elkaar ik zag dat je die opgehaald had
gr Aussie
Jack of all trades master of none Not Dutch not Much Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Dat kan je ook doen , eerst rijden en dan ervaren wat er gebeurt. Je hebt het wiel nu nog niet gemonteerd en het is nog geen 5 minuten werk om het binnenwerk uit de naaf te trekken. Het is eenvoudiger dan het lijkt als je al die onderdeeltjes ziet op de tekeningen. http://album.solex.nl/viewphoto.asp?i=be...768&sw=1366
Je velgen zien er goed uit Alfons (vooral je spaken hoe heb je dat gedaan?) zit je frame alweer in elkaar nog 2 weken wachten dan kan ook met mijn frame beginnen zadel motor en wielen zijn ook klaar heb vandaag alle boutjes en moertjes schoon gemaakt maar ik denk erover om ze te vertinnen heb iets gelezen bij FFanders ga ik nog uitzoeken Pierre heb jij je frame al in elkaar ik zag dat je die opgehaald had
Ziet er inderdaad netjes uit die wielen. Vertinnen ben ik vanaf gestapt , ben nu bezig met elektries(sch) verzinken. Heb daar al wat proefjes mee gedaan en daar is ook al het een en ander mee gelukt (ook wel wat mislukt maar niet verziekt en kan opnieuw gedaan worden).
Dat kan je ook doen , eerst rijden en dan ervaren wat er gebeurt. Je hebt het wiel nu nog niet gemonteerd en het is nog geen 5 minuten werk om het binnenwerk uit de naaf te trekken. Het is eenvoudiger dan het lijkt als je al die onderdeeltjes ziet op de tekeningen. http://album.solex.nl/viewphoto.asp?i=be...768&sw=1366
iets wat Joan over schreef elektrolytisch verzinken? gaat vanzelf als je een goede opstelling hebt anders wat RVS boutjes halen maar is ook niet Org.!!!
Gewoon met brillo sponsje. Natuurlijk moeten de spaken best goed zijn van zichzelf. Ze zijn nu best redelijk. Ja het frame zit al in elkaar. Heb wat onderdelen nodig om verder te kunnen. Als het motortje erop zit maak ik wel een fototje.
Ja mooie tekening deze. Natuurlijk had ik die ook al gezocht om te kijken hoe dat zit. Ook veel gelezen over die beckson hier op het form. Ik geloof dat ik die 4 foto's die op het form staan ook gezien. Volgens mij waren die van solex for ever, dacht ik. Ja dat uit elkaar trekken is niet zo'n probleem, maar weer in elkaar he. Ik las ook dat b.v. Joan ook de volgorde van monteren anders doet. Ik laat het eerst even zitten, want volgens mij is er niets mee aan de hand. Nameljijk, het voelt precies hetzelfde aan als een fiets met terugtraprem. Hoor ook geen rare geluiden ofzo en alles is soepel. Als ik straks ermee naar jullie kom laat ik jullie even ernaar kijken en voelen. Tenslotte hebben jullie de ervaring hiermee.
Je velgen zien er goed uit Alfons (vooral je spaken hoe heb je dat gedaan?) zit je frame alweer in elkaar nog 2 weken wachten dan kan ook met mijn frame beginnen zadel motor en wielen zijn ook klaar heb vandaag alle boutjes en moertjes schoon gemaakt maar ik denk erover om ze te vertinnen heb iets gelezen bij FFanders ga ik nog uitzoeken Pierre heb jij je frame al in elkaar ik zag dat je die opgehaald had
nee zo vlug gaat het nu ook weer niet ik moet eerst de biezen er nog op trekken en met de velgen heb ik minder geluk die moet ik laten verchromen of nieuwe en op het motortje komt een gehoonde cilinder met overmaat zuiger en gevlakt cilinderkopje op dus dat heeft zijn tijd nodig maar dat hebben we wel in de winter groetjes pierre
zo de biezen zijn getrokken is nu klaar om morgen te vernissen zo dat de biezen en stikkers beschermt zijn en dan glimt hij ook een beetje meer groetjes pierre
Tot zo ver. Motor zit er los op want neusbordje en stofplaatje moeten er nog op, achterspatbordje laat ik zwart, blauwdraadje wegwerken. Wielen lopen goed.
Bandjes worden natuurlijk nog zwart/wit, snap ik wel en die banaantjes op de schetsplaten? Oto? Maar wie ben ik om dat te zeggen met een 5000 met Honda motor achterop..
Heb een vraagje. Dat achterlichtje was wit geschilderd. Moet dat of moet het gewoon alu zijn. Er staat links Solex op en rechts NL en onder NL een W.
Dit achterlicht hoort op deze solex, het is de eerste oto na het koffertje en was wit omdat het achterspatbord ook (verplicht) wit was, als jij aluminium mooier vind dan doe je dat toch!
Je kan hem ook "Biezen-Goud" maken . Heb je toch wat bijzonders . Overigens , er zijn ook lampjes van messing gemaakt , blank maken en oppoetsen ,............................................ klaar
Heb een vraagje. Dat achterlichtje was wit geschilderd. Moet dat of moet het gewoon alu zijn. Er staat links Solex op en rechts NL en onder NL een W.
Dit achterlicht hoort op deze solex, het is de eerste oto na het koffertje en was wit omdat het achterspatbord ook (verplicht) wit was, als jij aluminium mooier vind dan doe je dat toch!
Klopt Roelof, ik was even in de war omdat er een nieuwere motorlichter, cilinderkop e.d. op zit.
Klopt deze heb ik erop gezet, vind ik beter dan die haak dingen.
het raare aan dit achterlichtje is als je het lanpje moet vervangen het rode glaasje niet moet eruit draaien zoals bij de aluminium achterligtjes maar boven waar het draadje aan gesloten is daar zit een moertje als je dat dan losdraaid dan komt het hele lampje er zo uit groetjes pierre
Tot zo ver. Motor zit er los op want neusbordje en stofplaatje moeten er nog op, achterspatbordje laat ik zwart, blauwdraadje wegwerken. Wielen lopen goed.
het blauwe draadje wegwerken. het spatbord is toch voorzien van een gleufje om de draad door te steken tot aan het achterlichtje alfons groetjes pierre
Tot zo ver. Motor zit er los op want neusbordje en stofplaatje moeten er nog op, achterspatbordje laat ik zwart, blauwdraadje wegwerken. Wielen lopen goed.
het blauwe draadje wegwerken. het spatbord is toch voorzien van een gleufje om de draad door te steken tot aan het achterlichtje alfons groetjes pierre
Klopt Pierre, maar ik heb een dubbele draad aangelegd om de massa goed te maken. En die gaat echt niet door dat gaatje heen.
Ff wat minder op dit forum geweest, maar het schiet al aardig op Alfons. Ziet er goed uit. Alleen mis ik eigenlijk wel de witte bandjes!!!
Klopt Punky, maar heb al een paar bladen terug dat ik deze nog had liggen en 60€ nu uitgeven zie ik effe niet zitten. Als ze op zijn komen er witjes onder. Of jullie moeten Mirjam sponseren.
Tot zo ver. Motor zit er los op want neusbordje en stofplaatje moeten er nog op, achterspatbordje laat ik zwart, blauwdraadje wegwerken. Wielen lopen goed.
het blauwe draadje wegwerken. het spatbord is toch voorzien van een gleufje om de draad door te steken tot aan het achterlichtje alfons groetjes pierre
Klopt Pierre, maar ik heb een dubbele draad aangelegd om de massa goed te maken. En die gaat echt niet door dat gaatje heen.
Welk gaatje ?? Als je de massadraad aan het bevestigingspunt van het lichtje , moertje/kartelring ,vastzet , dan zie je daar niets van , toch ??
FF, ik bedoel dat buisje, tunneltje, kanaaltje (2mm ofzo) of zoiets genoemd, aan de binnenkant aan de rechter zijde van het spatbord. Daar gaat die bubbele draad niet doorheen. Ik leg een massa draad naar voren toe om goede massa te hebben. Kijk naar die foto, bruin draadje naar onderzijde lampje als voeding, en blauwe draadje naar bevestiging lampje aan de binnenkant. Ik ga er krimpkousjes om heen doen.