Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#27220 23/12/08 06:28 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Deze week een tegen een achterwiel aangelopen dat ik voor een zacht prijsje kon aanschaffen.
Het is bedoeld als reserve voor mijn Oto. (als het tenminste past)
Het wiel is in schitterende staat, bijna niet van nieuw te onderscheiden, alleen anders van constructie dan mijn standaard Oto wiel. De grondplaat van de remschoenen is veel zwaarder uitgevoerd (gegoten aluminium) en mist de blokkerings-lip die in het frame valt. Ook zijn de spaken wat zwaarder denk ik (ik heb nog niets nagemeten).
In plaats van de lip zit er een "goot" vastgegoten aan de grondplaat.
Nou heb ik nog niets geprobeerd, maar ik denk dat in die goot precies de bout kan vallen waarmee de staande achtervork vastzit aan de liggende. Eind deze week ga ik eens kijken of mijn vermoedens inderdaad waar zijn, maar ik ben benieuwd of iemand dit wiel herkent en of dit ooit op een Solex is gebruikt.


Attached Images
2651-IMG_3637.jpg (105.04 KB, 672 downloads)
2652-IMG_3639.jpg (74.75 KB, 514 downloads)
2653-IMG_3640.jpg (102.91 KB, 436 downloads)
2654-IMG_3642.jpg (114.16 KB, 345 downloads)
2655-IMG_3643.jpg (111.44 KB, 401 downloads)

Groet, Tim
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: edgard
Hoi

Het merk leleu is door meerdere brommermerken gebruikt waaronder kreidler,puch enz...

Maar de velg is wel een Solex maat en ook de buiten-afstand van conusmoer tot conusmoer dus ik denk eerder aan Berini of zoiets als het geen Solex wiel is.


Groet, Tim
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
dit is een origineel Solex-wiel, proficiat, een mooi exemplaar. die "goot" loopt in lijn schuin naar boven en daar schuif je hem in een of ander blokje. ik maak een foto als er wat meer licht is, en als je daar iets aan hebt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Nou, ik schijn voor die 35 euro dus niet bekocht te zijn..
Ben wel benieuwd hoe de originele constructie met die blokkering er nou eigenlijk uitzag, dus als er nog foto's zijn dan hou ik me heel graag aanbevolen.

Overigens is het aangeschaft als reserve wiel, dus als ik iemand een plezier met dit wiel kan doen in ruil voor een origineel Oto achterwiel (ook in goeie staat natuurlijk!) dan hoor ik het wel.
(Edit: net even gemeten, de spaakdikte is 3,4.)

Last edited by zeezout; 23/12/08 07:49 PM.

Groet, Tim
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Het nieuwe wiel vandaag gemonteerd.
Fantastisch wat een wiel! smile
RVS bout gebruikt voor de blokkering. Past precies in de goot van de rem-ankerplaat. Eerst nieuwe remschoenen erin die ik nog had liggen. Vervolgens de velg ingespoten met blanke tectyl. (Pekellll! mad )Tot slot een nieuwe remkabel en een veer aan het uiteinde om een beetje meer weerstand te hebben op de remhevel. Dat vind ik prettiger.
Remt perfect! Maar het meest enthousiast ben ik nog over de kwaliteit van dit wiel. Geen mm slag te bekennen en het voelt gewoon oerdegelijk aan.

Attached Images
2668-IMG_3644.jpg (229.88 KB, 656 downloads)
2669-IMG_3645.jpg (213.75 KB, 528 downloads)
2670-IMG_3646.jpg (228.38 KB, 462 downloads)
Last edited by zeezout; 28/12/08 03:02 PM.

Groet, Tim
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ziet er netjes uit Tim, een mooie oplossing met de veer, die ga ik onthouden, iets minder mooi vind ik de bout, als je de kop er afzaagd zie je het verschil niet met het origineel.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: Hans
Hallo Tim
In een donkere kamer ontwikkel je foto,s dus niet maken!!
Groeten Han grins

Hoi Hans. Ik heb heel wat uurtjes in een donkere kamer doorgebracht (Foto's dus voor alle duidelijkheid!! wink )
Maar het digitale is een geschenk uit de hemel!


Groet, Tim
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: Roelof
Ziet er netjes uit Tim, een mooie oplossing met de veer, die ga ik onthouden, iets minder mooi vind ik de bout, als je de kop er afzaagd zie je het verschil niet met het origineel.

De bout met de moer eronder is een tijdelijke oplossing Roelof.
De bout is iets te lang maar met die moer eronder paste het precies. Ik had geen goed zaagblad meer om de bout in te korten en de ijzerwinkel is dicht vandaag crazy
Die veer is trouwens een opgerekte en daarna ingekorte motorveer.


Groet, Tim
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
dat idee met die veer had ik ook al eens gehad, en werkt perfect!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: Dirk
En een goed exuus om ff die kerst sleur te ontvluchten grin muziek in het schuurtje verwarming kissie bier whistle

Goed gezien Dirk! smile
En af en toe een potje tafeltennis voor de broodnodige lichaamsbeweging wink

Attached Images
2671-IMG_3648.jpg (159.2 KB, 441 downloads)

Groet, Tim
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
Het is een helemaal standaard solexwiel voor het model ami(idd. Dirk) en de solexjes met de goudbies transfers vdh/stokvis en enaf.Diameter remtrommel is 70mm.
Er hoort een originele bout met een uiteinde zonder schroefdraad door het frame te zitten welke de remankerplaat blokkeert.
Echt topkwaliteit gemaakte wielen destijds.Remwerking is in de meeste gevallen voldoende door de toegepaste hevelconstructie.Een terugdrukveer voor dit type is niet echt nodig wanneer alles op de juiste manier gemonteerd zit.Gewoon de scharnierpunten goed gangbaar maken en houden (kopervet???).


Mvg. Jouke Rottiné
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: J.Rottine
Het is een helemaal standaard solexwiel voor het model ami(idd. Dirk) en de solexjes met de goudbies transfers vdh/stokvis en enaf.Diameter remtrommel is 70mm.
Er hoort een originele bout met een uiteinde zonder schroefdraad door het frame te zitten welke de remankerplaat blokkeert.
Echt topkwaliteit gemaakte wielen destijds.Remwerking is in de meeste gevallen voldoende door de toegepaste hevelconstructie.Een terugdrukveer voor dit type is niet echt nodig wanneer alles op de juiste manier gemonteerd zit.Gewoon de scharnierpunten goed gangbaar maken en houden (kopervet???).

Die veer was ook niet echt noodzakelijk Jouke. De hevel komt gewoon goed terug, maar ik vind het lekkerder rijden als je wat kracht moet zetten bij het remmen.
Wat me wel opviel was dat de buitenband ("made in indonesia") ontzettend moelijk om de velg ging. Ik heb het heilige geloof dat iedere band met de hand om een velg moet gaan als je het maar op de juiste manier doet (dus steeds een stukje verder oprekken met de hand!) maar in dit geval moest ik van mijn geloof vallen en echt een bandenlichter gebruiken voor het laatste stukje.

(de kop van de bout is inmiddels afgezaagd dus het ziet er allemaal weer origineel uit Roelof smile )


Groet, Tim
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Als jij blij bent ben ik het ook Tim, wat voor merk band heb je er omgezet (made in india)


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
Vredestein denk? Ik raad een ieder maar gh bandjes aan, passen en monteren zonder teveel gedonder. Vooral voor de niet alledaagse sleutelaar.Maar das ieder zn eigen natuurljk.
Verder nog veel plezier in het volgend jaar met dit solexje toegewenst.


Mvg. Jouke Rottiné
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Passen die GH bandjes misschien ook beter om die kromme Chinese velgen Jouke?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Vanmiddag bij van Gestel 2 Vredestein HM1 bandjes gekocht.Zwart met cremige zijkanten.Prima band ,past perfect Dit jaar ongeveer 3000 km gereden met zo`n zelfde banden


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: J.Rottine
Vredestein denk? Ik raad een ieder maar gh bandjes aan, passen en monteren zonder teveel gedonder. Vooral voor de niet alledaagse sleutelaar.Maar das ieder zn eigen natuurljk.
Verder nog veel plezier in het volgend jaar met dit solexje toegewenst.

De bandjes met witte zijvlakken zijn van het merk Deli (made in Indonesia). Zitten heel snel haarscheurtjes in maar wat boeit dat. Ze houden het al behoorlijk lang uit nu en echt niet in de beste omstandigheden.
Dank voor de goede wens en uiteraard van deze kant hetzelfde smile


Groet, Tim
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
Zonder meer, ik verkoop eigenlijk liever niet anders.
Heb ik in ieder geval geen gebel achteraf dat het allemaal zo moeilijk past en zo.



Mvg. Jouke Rottiné
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Jouke passen die banden ook goed om de made in china oto velgen?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
Effe lezen.
Vredestein denk? Ik raad een ieder maar gh bandjes aan, passen en monteren zonder teveel gedonder. Vooral voor de niet alledaagse sleutelaar.Maar das ieder zn eigen natuurljk.
Verder nog veel plezier in het volgend jaar met dit solexje toegewenst.

Re: Wie kent dit achterwiel? [Re: Roelof]
J.Rottine

Geregistreerd: 08/05/01
Berichten: 213
Loc: Zwaagwesteinde Zonder meer, ik verkoop eigenlijk liever niet anders.
Heb ik in ieder geval geen gebel achteraf dat het allemaal zo moeilijk past en zo.


Mvg. Jouke Rottiné
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Als oud fietsenmaker mischien een tip bij de montage van een buitenband geleerd van mijn vader als jochie van 10 jaar met kleine knuistjes.Begin met demontage altijd bij het ventiel waar de spaken zitten in het midden vd velg is de ruimte het kleinst naar de overkant (ik kan het niet goed vertellen maar denk na wat ik bedoel)de hiel van de buba moet naar het midden kunnen als je ergens met dé of montage begint bv tegenover het ventiel kan de hiel niet naar het midden vd velg dus is de ruimte minder( de hiel vd buba is die ijzerdraad die over die rand moet)Mijn Pa zei, en dat pas ik ook altijd toe bij montage altijd eindigen bij het ventiel démontage altijd beginnen als je het niet geloofd ook goed vr gr Hans Welp

Last edited by hanswelp; 07/12/12 05:48 AM.

gr Hans Welp
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Heb het een keer met de vertegenwoordiger van Vredestein over gehad, maar er bestaan 2 types voor de Solex. De HM1 en de HM3.
Het verschil is voor de platte franse velg en die met rug voor de OTO.
Voor de montage/demontage gebruik ik banden-zeep. Goed voor de band en voor de hand!

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: zeezout
Origineel bericht van: J.Rottine
Het is een helemaal standaard solexwiel voor het model ami(idd. Dirk) en de solexjes met de goudbies transfers vdh/stokvis en enaf.Diameter remtrommel is 70mm.
Er hoort een originele bout met een uiteinde zonder schroefdraad door het frame te zitten welke de remankerplaat blokkeert.
Echt topkwaliteit gemaakte wielen destijds.Remwerking is in de meeste gevallen voldoende door de toegepaste hevelconstructie.Een terugdrukveer voor dit type is niet echt nodig wanneer alles op de juiste manier gemonteerd zit.Gewoon de scharnierpunten goed gangbaar maken en houden (kopervet???).

Die veer was ook niet echt noodzakelijk Jouke. De hevel komt gewoon goed terug, maar ik vind het lekkerder rijden als je wat kracht moet zetten bij het remmen.
Wat me wel opviel was dat de buitenband ("made in indonesia") ontzettend moelijk om de velg ging. Ik heb het heilige geloof dat iedere band met de hand om een velg moet gaan als je het maar op de juiste manier doet (dus steeds een stukje verder oprekken met de hand!) maar in dit geval moest ik van mijn geloof vallen en echt een bandenlichter gebruiken voor het laatste stukje.

(de kop van de bout is inmiddels afgezaagd dus het ziet er allemaal weer origineel uit Roelof smile )

hoi tim zou u voor mij eens een foto kunnen maken van de bout en een foto van hoe hij er van binnen kant uitziet
groetjes pierre

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Pierre
Origineel bericht van: zeezout
Origineel bericht van: J.Rottine
Het is een helemaal standaard solexwiel voor het model ami(idd. Dirk) en de solexjes met de goudbies transfers vdh/stokvis en enaf.Diameter remtrommel is 70mm.
Er hoort een originele bout met een uiteinde zonder schroefdraad door het frame te zitten welke de remankerplaat blokkeert.
Echt topkwaliteit gemaakte wielen destijds.Remwerking is in de meeste gevallen voldoende door de toegepaste hevelconstructie.Een terugdrukveer voor dit type is niet echt nodig wanneer alles op de juiste manier gemonteerd zit.Gewoon de scharnierpunten goed gangbaar maken en houden (kopervet???).

Die veer was ook niet echt noodzakelijk Jouke. De hevel komt gewoon goed terug, maar ik vind het lekkerder rijden als je wat kracht moet zetten bij het remmen.
Wat me wel opviel was dat de buitenband ("made in indonesia") ontzettend moelijk om de velg ging. Ik heb het heilige geloof dat iedere band met de hand om een velg moet gaan als je het maar op de juiste manier doet (dus steeds een stukje verder oprekken met de hand!) maar in dit geval moest ik van mijn geloof vallen en echt een bandenlichter gebruiken voor het laatste stukje.

(de kop van de bout is inmiddels afgezaagd dus het ziet er allemaal weer origineel uit Roelof smile )

hoi tim zou u voor mij eens een foto kunnen maken van de bout en een foto van hoe hij er van binnen kant uitziet
groetjes pierre

Hoi Pierre,
Wil met alle plezier een foto maken, maar het stelt echt niets voor. Ik heb gewoon de bestaande bout waarmee de bagagedrager, de opstaande achtervork en het spatbord beugeltje aan het frame bevestigd zitten vervangen door een langere rvs M8 bout met een moer er achter. Het overblijvende draadeind van de bout valt precies in de gegoten gleuf van de remtrommel om de trommel te blokkeren.
Origineel is het eindstuk van de bout een gladde pen van 8 mm, maar dat wiel merkt er niets van dat er nog draad op zit. Gaat al jaren goed.


Groet, Tim
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
nee maar een fotozegt zoveel meer hé tim als je begrijpt wat ik bedoel
groetjes pierre


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 69 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.079s Queries: 68 (0.048s) Memory: 1.1645 MB (Peak: 1.4949 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-26 21:05:37 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS