Als ik het goed heb moet ik toch het hele blok uit elkaar halen. Onderstaande heb ik van een onderdelen site :
Joint Spi carter Ancien Modèle pour SoleX 3800 (zie foto)
Se monte sur VéloSoleX 3800 antérieurs à 1973 jusqu'au numéro moteur : 4 700 000 environ, sur 5000 antérieur à 1973 jusqu'au numéro moteur 7 140 000 environ et sur Micron. dimensions 21.5x40x5
Bijde carters heb ik even gestraald rond de kering passing, carter met de grote opgesloten kering heeft een glad oppervlak rond de kering passing.. en het carter met de kleine kering heeft een blokjes patroon ronde de kering passing deze kering kan van buiten af vervangen worden.
Carter met grote kering die opgesloten achter het lager zit.
Carter met kleine kering die van buitenaf vervangen kan worden
Ik heb trouwens geen stukje aluminium gebruikt om het schroefdraad van de as te beschermen. Ik heb de vliegwielmoer erop gerdaaid net zover tot die gelijk lag met het einde van de as. Natijd kon ik hem gewoon met de vingers er weer afdraaien, dit ging dus lekker.
Ik denk dat ik het zo ga proberen : wat dat lager betreft, op ongeveer 3 punten een rand van de buitenring van het lager wat terugwerken zodat hij daar smaller wordt. je genereert dan weer een spleet aan cartermateriaal dat je als rand naar binnen kunt velzen, gebruik daar geen centerpunt voor maar bijvoorbeeld een stift van een oude schroevedraaier waar je het blad van hebt voorzien van een ronde neus, nu mag je wel een hamer gebruiken om voorzichtig de rand van het carter naar het lager te tikken, niet te vaak slaan want dan vermoei je het materiaal en breken er splinters af
_________________________ Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Kijk eens op krukaslagers vervangen ,daar stat maar het enige goede mannier voor het vervangen van lagers die voor eigenlijk niet te vervangenlagers goed genoeg is . En ik kan het weten (meer dan 30 jaar ervaring). En ook voor het weer opnieuw een nieuw lager monteren . Meer weten ,meer vragen.
Kijk op de manieren van lagers vervangen die er te los inzaten,. De lagers hoeven als ze goed vast zitten nooit vervangen te worden. Alleen als er waterschade en of roest in zit dan wel. Deze lagers worden zo licht belast dat ze normaal makkelijk de levensduur van een solex kunnen overleven. Maar zo als altijd zijn er uitzonderingen.Veel gereden zonder werkende luchtfilter waardoor er een gedeelte van onze aardkorst door het fijne mechaniek (SOLEX) weer heeft verlaten via de uitlaat,natuurlijk na gedane arbeid. Maar nu de lagers er toch ui zijn staan er goede manieren beschreven op het web.
Eindelijk weer even bezig geweest met de 3800, wanneer ik de verhalen goed heb begrepen is dit een manier om het lager te borgen. Correct me if I'm wrong.
Nou, dit is 'm dan : de bling bling Solex voor de vrouw.
Foto voor en na, er staan meer foto's in het album (zie link). Paar kleine dingen moeten nog gebeuren, een nieuwe tank en vliegwielkap maar verder is ie aardig af.
Het ontvetten van een kunstof ding dat je wil lakken is heel belangrijk. Ik wil een nieuwe lichtkap blauw spuiten maar volgens zit daar een waslaag op. Hierdoor gaat deze beter uit de gietmal. Hoe zou ik zoiets het best kunnen ontvetten? Heeft iemand een idee?
In principe wordt er nooit olie of was in een Spuitgietmal(matrijs) gebruikt omdat die olie of was zich dan kan mengen met de kunststof wat niet ten goede komt van de kwaliteit. Het (evt.) ontvetten kan je met b.v. een remmenreiniger doen. Probeer dit even uit aan de binnenkant om er zeker van te zijn dat het kunststof niet aangetast wordt.
Ik zou voor nieuwe gaan. Ik denk dat de verf er ook met een goede primer op een gegeven moment vanaf zal breken of eraf zal worden gestoten bij demonteren ofzo. Daarnaast is de olie die in de benzinezit zo agresief, dat bij elke keer knoeien deze de lak zal gaan aantasten en op een gegeven moment zit je met een half rode tank. Ik heb dat zelf gehad met een reservetank die ik in de hamerite gespoten had. Wat betreft de kosten zal het onder de streep niet zoveel uit gaan maken. Een goede spuitbeurt en primer kost je ook al snel een paar tientjes, net als een andere tank en kap. De kappen en tankjes in de handel zijn wel gebroken wit. Je kunt beter het luchtfilter huis dan in gebroken wit spuiten. Past ook beter bij de banden, zadel en handvaten. ;-)
Ik heb hetzelfde dillema gehad met mijn Skalex.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Is wel triest als je er veel werk aan heb t gehad en de lak komt los .
Met een goede 2-komponenten lak heb je daar geen last van dat de lak oplost als er een druppel of een sloot benzine overheen gaat. Ik heb bij een auto nog nooit gezien dat de lak rond de tankdop opgelost was.
Zoek eens op plastidip, mogelijk een goed alternatief. Ik heb strak werk gezien met dit spul, en het blijft goed zitten zegt men.
Valt het later toch tegen dan pel je het eenvoudig er van af. Proberen waard. Deel je ervaring hier als je het gaat doen, het is nog weinig gebruikt bij ons
Plastic kapjes spuiten heb ik wel ervaring mee, met een goede plastic hechtprimer, en 2k lak blijft dat prima zitten. Kunstof tank nog nooit geprobeerd, zou ook moeten willen maar als het mijn solex was zou ik zeker een nieuw wit setje tank/kap kopen, komt veel dichter bij het origineel en hobby mag geld kosten....toch??
Plastic kapjes spuiten heb ik wel ervaring mee, met een goede plastic hechtprimer, en 2k lak blijft dat prima zitten. Kunstof tank nog nooit geprobeerd, zou ook moeten willen maar als het mijn solex was zou ik zeker een nieuw wit setje tank/kap kopen, komt veel dichter bij het origineel en hobby mag geld kosten....toch??
tankjes spuiten zou ik mee oppassen, de moderne brandstof heeft componenten die door het plastic kunnen diffunderen, dan heb je misschien wel een goed startproduct maar grote kans dat de benzinedamp dat weer teniet doet.
Kwestie van keuze soms. Wat kost het om een nieuw setje te kopen en wat kost het om te spuiten. Met het risico dat je later misschien toch moet kopen. Tja, aan u de keuze.
Ja als je echt dezelfde kleur wil, dan moet je gaan spuiten en hopen dat het allemaal goed gaat. Mijn advies is om daar eens met een autospuiter over hebben. Die jongens weten wel hoe het zit.
Volgens mij had je het blokje gereviseerd?? heb je de carter pasvlakken waar de cilinder op komt wel haaks gevlakt op de plaatsen van de draadeinden? als ik jou verhaal zo lees lijkt het me dat de drijfstang wringt.
Ben benieuwd naar het filmpje, al hoewel je het geluid op de computer ook niet goed kan beoordelen.
Draait het vliegwiel netjes rond ?? Mocht er iets van vuil op de conus zitten dan kan deze ook gaan slingeren en ,ondanks dat hij vast zit, rare trillingen veroorzaken.
Heb een filmpje gemaakt, ik hoop dat er wat van te zien is, anders moet ik er de straat maar eens mee op en dan filmen.
Het vliegwiel voelt "gewoon"aan wanneer ik hem ronddraai en wanneer ik hem met de hand ronddraai hoor of voel ik geen andere rare dingen in het blok.
Zoals je kunt zien start hij lekker vlot maar komt nog niet helemaal goed op toeren, er komt nog een andere condensator in en de contactpunten moeten ook nog beter afgesteld worden.
Zo te zien heb je genoeg compressie. Wat me opvalt is dat hij snel gaat 4takten. Idd, eerst maar eens die puntjes en condensator er in en goed afstellen. Op zich loopt hij wel. Zei je nou dat de snelheid wat tegen viel?
Snelheid gaat, het is zo dat de motorlifter tijdens het rijden enorm schudt ( kijk maar op de video vanaf 1.14 minuten) en ik heb het idee dat bij deze trillingen ik het tankje en of andere onderdelen binnen 10 km kwijt ben.
Nee niet echt, kan natuurlijk altijd wel. Als hij echt te vroeg staat dan kan ik me er wel iets bij voorstellen maar denk niet dat het de onsteking is. Misschien een over bodige vraag maar is je rol goed? Is de zuiger origneel, ik bedoel niet ingekort ofzo?
Maar ik heb het filmpje eens op volledig scherm bekeken en bij 29 sec. zie je onder bij de cylindervoet wat belletjes.... Waarschijnlijk dus toch een stukje ongelijkheid daar en dus zo de zuiger aan het "wringen" ?
Die benzine retourslang lekt maar dat is zo opgelost. Wat ik ook zie is voorop de cilindervoet, schuin boven het tankboutje, daar lijkt ook een kleine lekkage op de voetpakking. Gezichtsbedrog ?? Die lekkage verklaart niet de trilling, tenzij de cilinder los staat.
Ja valse lucht trekken, daardoor is hij zo gevoelig voor 4takten. Zoals de andere zeggen. Gewoon de cilinder demonteren en goed kijken wat er fout is. Komt wel goed.
Ik denk dat het ding nog lang niet zo slecht loopt. De rubber scharnierbussen zijn volgens mij versleten, daarom danst het blokje zo. Dit verniewen in combinatie met nieuwe veren aan de binnenkant van de schetsplaten. Die resonantie is een bekent geluid namelijk de spaak en bediening van de decompressie-klep. Een nieuwe voetpakking en netjes(vlak)monteren, volgens mij heb je dan een torretje!
De scharnierbussen heb ik eruit gehad en die waren nog strak en buigzaam, de beide ringen zijn er ook weer ingekomen, de veren zijn ook gereviseerd, maar bedankt voor het meedenken.
De resonantie zit hem niet in het geluid maar in het trillen van (vooral) de motorhevel en het tankje, dit is helaas niet zo goed zichtbaar op de video.
Ja valse lucht trekken, daardoor is hij zo gevoelig voor 4takten. Zoals de andere zeggen. Gewoon de cilinder demonteren en goed kijken wat er fout is. Komt wel goed.
ja, je hebt er solexen bij waar op de een of andere manier de combinatie niet goed is en die trillen meer dan een ander.
andere oorzaken: soms omdat het vliegwiel slecht behandeld is en slingert ( Oa met een poelietrekker trekken en niet volgens de originele methode met moer en de opgeschroefde ring) soms zit er een te zware zuiger in. soms de kop teveel afgevlakt en stoot de zuiger tegen de decompressie of het eilandje eromheen
Heb je het carterdeksel nog opnieuw gemonteerd om die lekkage bij de voetpakking te verhelpen ?? Als het deksel iets te hoog zit ( > lekkage) kan de cilinder wat scheef staan wat mogelijk de trillingen veroorzaakt.
Het is wel weer werk maar je wilt het toch oplossen.
Ik denk dat het een combinatie van factoren was : Schetsplaatveren konden toch nog wat strakker en er zat wat verschil in niveau tussen het carterdeksel en het carter.
Solex trilt nu een stuk minder en lekkage onder cylindervoet is ook weg.
Ook heb ik de contactpunten versteld en een nieuwe condensator geplaatst. Wat mij hierbij opviel was dat na het plaatsen van de condensator het vliegwiel niet meer vrij liep. Na wat zoekwerk bleek dat de ring die om de condansator zit waar het bevestigingsoogje aanzit langs het vliegwiel liep. Stukje van de condensator geslepen en het liep weer. Ik weet niet bij wie ik de condensator gekocht heb maar heeft iemand hier ook mee te maken gehad ??
Binnenkort goede testrit maken, dan wordt ook de spoel doorgemeten, dan kan ik de voeding voor de navigatie plaatsen die Dreke voor mij heeft gemaakt ( nogmaals bedankt ANdre !).
Mooi dat de trilling nu een stuk minder is . Of die veren daar een "rol" in spelen betwijfel ik. Meer een scheef staande cilinder die meerdere soorten van rottigheid veroorzaakt. Bij sommige condensatoren moet je inderdaad het een en ander veranderen om het goed te laten passen. Zelf vernieuw ik het binnenwerkje van de condensator zodat het omhulsel weer op de goede plaats terug gemonteerd kan worden en je niet om de "pasvorm" druk hoeft te maken.