Bij het gas minderen werkt de bocht nog wel, maar bij decompressie schuurt hij langs de cilinder. Ga er van de week nog eens naar kijken. Idee van Joan houdt ik even in mijn achterhoofd. Ga eerst proberen of ik niks op de carb kan maken, waar hij overheen kan glijden zonder de carb kapot te schuren.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Bij het gas minderen werkt de bocht nog wel, maar bij decompressie schuurt hij langs de carb. Ga er van de week nog eens naar kijken. Idee van Joan houdt ik even in mijn achterhoofd. Ga eerst proberen of ik niks op de carb kan maken, waar hij overheen kan glijden zonder de carb kapot te schuren.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
De Custom Solex is een heel eind "klaar". Hij heeft inmiddels de naam SkaleX. Mis alleen nog een paar stickers die onderweg zijn. En ik heb een lekkende krukasafdichting. Zodoende een vette boel en geen trekkracht. Laat dit een deze weken nakijken door de Solexman.
Last edited by Punky; 06/10/1109:28 PM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Heb een stukje van die meubelglijders op de carb geplakt. Glijd nu een deel over de benz.slang en vervolgens over dit stukje vilt. Nu kijken wat het doet als de carb heet wordt.
P.S.:"Hanswelp bedankt voor de plaatjes. Lamp komt nu mooi uit.
Last edited by Punky; 06/10/1109:31 PM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Netjes hoor Punky. Ik zat al te kijken naar je gasspaak, heb je er een knikje in gemaakt ?? Het viel me op omdat ik daarnet ook mijn gasspaak op mijn verkeerd om gas carburateur geplaatst had. Heb je ook het wit van de banden wat beige gemaakt of lijkt dat maar zo ??
Wat betreft de banden. Het zijn GH-banden en die verkleuren snel na het monteren. Mijn Oto heeft dezelfde banden en waren ook al snel geel. De ViolOto (de paarse custom) heeft een ander merk banden en deze blijven krijtwit. Zal wel aan de kleurstof liggen. Kan wel beamen dat GH banden door en door wit zijn, want bij mijn Oto zijn ze op de flanken in het verleden wat afgesleten.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Nog even over het draaigas, wanneer je de rem- en de gaskabel combineert heb je maar 1 bowdenkabel nodig en wat het overgebleven gat betreft, er zijn (Franse) types bellen die niet "om" het stuur geklemd zitten maar met een bout "door" het stuur zitten, zal nog wel een foto plaatsen.
Bel is inderdaad een idee. Maar de huidige bel is een nieuw exemplaar die bij de stijl van de gehele Solex past. Maar zeker bedankt weer voor het meedenken.
Wat betreft de spaak. Heb inmiddels een stukje vilt (voor onder stoelpoten) op de carb. geplakt en dit lijkt op korte ritten al voldoende te werken en geen problemen op te leveren wat betreft de hitte. Ben benieuwd wat hij volgend jaar bij een toertocht gaat doen, maar verwacht niet veel.
Solex is inmiddels ook bij Ad in Middelbeers geweest. Deze kon zich vinden in een lekkage aan de krukas, gezien de olielekkage en de beschreven klachten. Na demonteren tm de rolunit bleek alles kurkdroog te zijn en er goed uit te zien. Wel bleek de afdichting bovenop de pomp kapot te zijn en was daar een lekkage te zien. Vermoedelijk is de verloren olie van die plek door rijwind bij de rol gekomen en leek het dus ook op een krukaslekkage. Ad heeft alles weer gemonteerd en de pomp dichtgekit met lijm. Hij heeft dit jaren geleden ook bij mijn 3800 gedaan en die heeft niet meer gelekt sindsdien. Dus er kon gereden worden. Solex rijdt nu iets tussen de 30 en 35km/uur. Teller moet nog ingesteld worden, maar dat gaf de Scooter van mijn vrouw aan en die klopte een heel eind met de teller op mijn andere Solex.
Na het bezoekje aan Ad, nog even bij Jan langsgeweest om een cilinder en 2 luchtfilterhuisjes af te geven. Cilinder zal worden geslepen en iets worden aangepast. En de luchtfilters krijgen de bekende behandeling. Een is van de Oto en de andere van de SkaleX. Mijn 3800 laat ik voor het gemak origineel. Dus nu wachten tot deze klaar zijn en dan kunnen ze gemonteerd worden. En dan komt het moeilijkste stuk 3 a 4 tankjes langzaam inrijden!!! Dan baal je toch dat zo'n ding 1:80 loopt.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Een claxon is zo gek nog niet op een Solex. Vaak horen ze mijn bel niet of te laat.
De Italiaanse Solexen hebben soms een losse claxon en andere hebben een gigantische koplamp a la 5000 maar dan groter, hier zit de claxon dan weer ingebouwd. Ik zal wel eens een foto opzoeken.
Vandaag de tijd genomen om mijn nieuwe zuiger/cilindersetje (J.V.) te monteren. De pistonpen was er zo uit met het tooltje van LeiS, maar ik heb wel even wat moeten prutsen om de nieuwe erin te krijgen. Cilinder monteren ging sneller als verwacht. Het was ook hier weer even prutsen met de zuigerveertjes. Daarna stond het proces even stil. Kwam wat pakkingen tekort, maar die kan ik zo gaan halen bij Rinus. In de tussentijd pas ik het benzinepompje even aan met het bekende kruisje dremelen. En dan hopen dat het weer snel droog is voor een proefritje.
Straks mijn vrouw nog even uitleggen waarom die Solex weer in de huiskamer moet staan.
Last edited by Punky; 29/12/1110:52 PM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Haar fiets stond enkele weken geleden in de huiskamer en op de eettafel lag al langere tijd een zuiger/cilinder en luchtfilter en deze zijn nu "opgeruimd".
Vandaag alles afgemaakt en een paar rondjes rond het blok. Hij startte meteen, maar moet duidelijk nog inlopen. Nu hopen op droog weer.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
En ik mag nog niet eens een foto van de Amuse in de kamer hangen. Mazelaars.
Kijk , over sommige dingen moet je soms een beetje onderhandelen , zij wat , jij wat, zij wat ...... Ik heb ook een solex in de kamer staan , maar die is maar 10cm groot , staat niemand in de weg .
Inderdaad. geblokte jasbeschermers zouden het afmaken, maar zie ze maar eens te vinden.
Het achterlichtje is inderdaad een led op 2 baterijen. Deze worden door de diverse solex specialisten verkocht als Solex achterlichten, maar komen eigenlijk van een fiets. Voorop is ook led. Scheelde me van die lelijke kabels.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Nou ik zou van die spinnen gebruiken als jasbeschermers. Zou unieker zijn.
Zo'n achterlichtje zit ook op mijn Puchje. Zoek hiervoor een spanninga achterlicht wat er echt op hoort. Ze zijn te krijgen maar dan imi. ook prima hoor.
ik heb over een maad terug zo een set geblokte jasbeschermers gekogt voor mijn ami in nieuwstaat maar toen ik ze aankreeg bleek er eentje te mankeren het voorste rechts en nu liggen ze hier in de kast tot ik er eentje gevonden heb maar er zo moeilijk aan te komen groetjes pierre
Nou ik zou van die spinnen gebruiken als jasbeschermers. Zou unieker zijn.
Zo'n achterlichtje zit ook op mijn Puchje. Zoek hiervoor een spanninga achterlicht wat er echt op hoort. Ze zijn te krijgen maar dan imi. ook prima hoor.
Nee, ik heb er zelf geen info over. Het was maar een idee van mijzelf. Ik vind dat de bestaande jasbeschermers dan zo gewoontjes is voor de Skalex. Maargoed dat is mijn mening. Ik heb op de beurs in Rosmalen van die gekleurde spinnen gezien. Zodoende. Succes met je beslissing.
Het achterlichtje wat op mijn Puchje zit is toch weer anders zie ik. Die van jou vind ik zelfs mooier.
Heb er ervaring mee. Erg veel werk. En ik ben bang dat een jasbeschermer niet past door de extra steun die ik heb moeten monteren. Vandaar ook dat ik benieuwd was naar die spin jasbeschermers.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Weer een tweetal kleine aanpassingen aan mijn Skalex.
Op Groezrock (punkrock-festival) een bijpassende sleutelhanger gevonden. De 8-ball net als de ventieldopjes.
En een oude (zo goed als nieuwe) beugel besteld en dan niet de standaard versie van de 3800. Deze had aparte montage beugels en een ervan heb ik lichtjes moeten aanpassen.
Last edited by Punky; 08/05/1204:41 PM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
De tank en de vliegwiel kap is de witte versie die Marcel van de Ven verkoopt en het middelste stuk is een aangepast 5000 kapje wat ik inderdaad wel heb moeten spuiten.
De reservetank beugel, het treeplankje en het witte deel van het achterspatbord zijn ook gespoten trouwens.
Last edited by Punky; 08/05/1206:54 PM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.