Bedankt. Ben benieuwd. Het is de vraag of ik hem ga gebruiken zelfs. Ben er nog niet geheel uit of hij een bagagedrager gaat krijgen. Gezien het bakje niet makkelijk aan te komen is, dus toch maar gekocht. Zou later balen als ik hem wel nodig had gehad. ;-)
Op de foto's zie ik zo geen bies en heb toevallig het achterspatbord binnen liggen en daar zitten inderdaad geen biezen op, dus ik vermoed voor ook niet.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Toch besloten de spaken en velgen te vernieuwen. Het chroom van de achtervelg ging nog. Voor werd het al minder. Alleen een andere doorn in het oog waren de verroeste spaken. Dus gisteren het voorwiel al gestript. Nu zijn er meerdere aanbieders op internet wat betreft spaken en velgen. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van nieuwe spullen? Zijn er merken die je zeker links moet laten liggen?
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Velgen toch los gehaald van de naaf ivm roest op de velg en erger roestige spaken. Zou geen gezicht worden. Dus nu de naven oppoetsen en reviseren en dan kunnen ze opnieuw gespaakt worden met nieuwe velgen.
Links is voorwiel.
Vandaag het blokje afgemaakt. De krukaswerken zijn gedaan door Ad van Heerbeek voor een nette prijs. En thuis heb ik alle andere onderdelen nog gemonteerd. Alleen de decompressieklep en het bijbehorende systeem moet ik nog monteren, maar dat kan later pas. Ben zelf erg tevreden over het blokje. Is alleen nu veel wit, maar dat zal straks meevallen als hij blok op het gespoten beige frame zit. Leukste opmerking was vandaag van Ad bij het zien van de motorplaten die al op het carter zaten, vroeg hij aan me of ik ze niet was vergeten te spuiten. Alleen primer was wel erg weinig. :lol: :lol: :lol:
Ook meteen een nieuwe originele uitlaat meegenomen. De "race-versie" vond ik te slecht afgewerkt. Dus blokje is klaar en compleet. Nu verder met de velgen en de remmen.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
De naven zijn schoon. Alleen nog op de nieuwe kogels wachten en alles kan weer in mekaar gestoken worden.
Waarmee kan ik het freewheel het beste smeren? Kruipolie, dunne olie of spuitvet uit zijn spuitbus? Zit zelf aan olie te denken. Hij ligt nu mooi op zijn kant, dus kan er mooi inlopen. Heb nog een flesje van die dunne naaimachine olie liggen namelijk.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
even open maken en netjes in het vet zetten, niet te dik want anders blijven de palletjes hangen, olie raakt op of je moet er SAE 90-110 in laten lopen.
Hoe maak je een freewheel open? Wist niet eens dat dat kon.
Demonteren schijnt een hele klus te zijn en wil ik dus voorkomen. Want als ik dat zou doen, zou ik een nieuwe monteren. Zo duur zijn ze ook weer niet.
SAE 90/110 is dat dezelfde als in een Becksonnaaf gedaan kan worden. Die heb ik mogelijk nog wel staan. Is namelijk bakolie van een 2cv.
Van de naaf halen is een hele klus, maar demonteren met de basis op de naaf laten zitten is een eitje. Voor deze ene keer mag je een hamertje gebruiken en een stevige hardstalen spijker om het dekselte los te tikken. daar kan weinig fout aan anders dan dat je jezelf op een vinger slaat. Gewone rechtse draad dus linksom lostikken. Tel wel alle kogeltje die eruit vallen want dat zijn er aan twee kanten Heel veel. een goede heeft ook diverse vulringen onder het dekseltje daar kan je de speling mee instellen. een gebruikte heeft graag een ring minder.
Leuk om eens te proberen. Als je per uur betaald wordt, bestel dan maar liever een nieuwe.
Voor een baas ben ik te huur Hij betaald me dan per uur Ben ik in mijn eigen schuur wordt het al snel te duur sta ik zelf aan het stuur sleutel ik vol vuur
Met geen cent te makken zet ik de rijkerds toch te kakken
Gisteren weer eens wat aan de Solex gedaan. Naaf van het voorwiel in mekaar gestoken met nieuwe kogels 1/4 maat, maar zit met een probleem bij de achternaaf. Volgens het grote Solexboek zou hier ook maat 1/4 inzitten, maar de kogels die eruit komen zijn een maatje kleiner. Weet iemand welke maat kogels er in deze naaf moeten?
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Gisteren weer eens wat aan de Solex gedaan. Naaf van het voorwiel in mekaar gestoken met nieuwe kogels 1/4 maat, maar zit met een probleem bij de achternaaf. Volgens het grote Solexboek zou hier ook maat 1/4 inzitten, maar de kogels die eruit komen zijn een maatje kleiner. Weet iemand welke maat kogels er in deze naaf moeten?
Er zijn nogal verschillende naven gemonteerd over de tijd heen, ik zou de kogels die eruit komen als maatvoering nemen, erop hopend dat een vorige eigenaar niet gesmokkeld heeft met de maat. eerst maar eens drog monteren en schouwen hoe de passing is van de kogels in het cup ( naaflagerschaal) en cone ( as) bed
Kogels waren dus maatje 7/32. Net de as gemonteerd, maar blijf nu steken bij het remgedeelte. De foto van de volgorde van de onderdelen hebt me iets, maar kom er niet geheel uit hoe alles zat en hoe alles was afgesteld. Heeft iemand hier een beschrijving van. Want het grote solexboek beschrijft een ander type trommel.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
het is altijd handig om de coon aan 1 kant met zijn borgmoer op de originele plaats te laten zitten.
maar als je alles los hebt gehad is het belangrijkste dat je de kogels goed in het vet hebt en dan de as en de conen monteerd. konen en contramoer goed vast tegen elkaar aan draaien zodat ze niet kunnen verlopen, vaak heb je daar een heel plat sleuteltje voor nodig om de coon vast te kunnen houden. zo afstellen dat er minimaal speling op de conen/kogels zit dus niet strak vast. de as loopt dan lekker licht.
dan wat ringen op de coon/contramoer leggen aan de kant van de remtrommel, dan de remtrommel erop. nu net zo veel ringen weghalen dat de remankerplaat net niet tegen de naaf loopt, dan met een borgmoer de remankerplaat weer terug vast zetten
Ok, ik begrijp het principe nu, dus kom alweer een stap verder.
Ik heb de coon aan eenzijde inderdaad laten zitten, dus hoef de as niet te richten tov de naaf. De as zit ook al in de naaf met de kogels in het vet en de coon verankert met de contramoer. Hoef alleen dus nog maar de remankerplaat te monteren.
Ik heb de onderdelen zo gedemonteerd. Kan het kloppen dat de dikke ring en de moer die links van de remankerplaat liggen de afstandstukken zijn? Ik vind het alleen vreemd dat er aan de buitenzijde voor de borgmoer dan 2 ringen zitten. Een lijkt me voldoende te zijn toch?
Begin te twijfelen of ik alles wel op de goede volgorde heb gelegd, of dat er in het verleden al een keer een hobby-er is bezig geweest aan deze naaf?
Kan het kloppen dat er bij deze as geen afdekplaatjes voor zand e.d. voor de conus gemonteerd zitten?
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ok, ik begrijp het principe nu, dus kom alweer een stap verder.
Ik heb de coon aan eenzijde inderdaad laten zitten, dus hoef de as niet te richten tov de naaf. De as zit ook al in de naaf met de kogels in het vet en de coon verankert met de contramoer. Hoef alleen dus nog maar de remankerplaat te monteren.
Ik heb de onderdelen zo gedemonteerd. Kan het kloppen dat de dikke ring en de moer die links van de remankerplaat liggen de afstandstukken zijn? Ik vind het alleen vreemd dat er aan de buitenzijde voor de borgmoer dan 2 ringen zitten. Een lijkt me voldoende te zijn toch?
Begin te twijfelen of ik alles wel op de goede volgorde heb gelegd, of dat er in het verleden al een keer een hobby-er is bezig geweest aan deze naaf?
Kan het kloppen dat er bij deze as geen afdekplaatjes voor zand e.d. voor de conus gemonteerd zitten?
Er hoort een dunne verenstalen ring te zijn die klemt in de naaf en die qua gat net iets groter is dan de coon. verder zitten er vaak meerdere ringen onder de grondplaat borgmoer om de naaf aan de breedte te laten komen van de achterbrug
Zo'n verenstalen ring ben ik niet tegengekomen. Vanmorgen de dikke ring en de moer erop gezet en vervolgens de ankerplaat en deze leek voldoende te vullen om de remankerplaat net niet te laten aanlopen. Dus daarna alle andere delen gemonteerd, zoals de volgorde op de foto en de achternaaf lijkt ook weer op orde te zijn en klaar om te laten spaken.
Voornaaf gisterenavond al naar Rinus gebracht, dus ben benieuwd. Bedankt weer voor de adviezen.
Last edited by Punky; 25/03/1109:51 PM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Kreeg vandaag al een mail van Rinus dat de voorvelg klaar was. Kan dus nu de achternaaf brengen en dan zijn de velgen straks gereed. Rinus zou ook kijken of hij de slag uit het voorwiel van mijn Oto kan halen. Die loopt nu soms net wel, net niet aan. Zo blijven we bezig.
Dan nog wat oude vd Heem boutjes vervangen bij de Oto die van dit project afkomen. Die paar glimmende aftermarket Gamma boutjes is geen gezicht en heb ze straks toch over. Want dit project gaat nieuwe bouten en moeren krijgen.
Last edited by Punky; 26/03/1103:29 AM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
nee hoor. mijn buurvrouw heeft een schuurtje dat ik mag gebruiken. daar staat nog een deel van de berg. verder staan in de stalling niet alleen maar "klare" solexen ook hier zal nog regelmatig iets leuks uit getrokken worden.
maar zoals Hans al schreef: veel zal er deze zomer en lente niet van terechtkomen.
Bandjes liggen er inmiddels om en de Solex van de garage naar de schuur gesleept. Hoop hem komende week voor een groot deel in mekaar te hebben zitten. Moet ook nog een Peugeot Vivacity onderhanden nemen, dus afhankelijk of ik tijd overhoud.
Vandaag bij Rinus een NOS motorlichter gescoort voor deze Solex. Oogt toch net wat beter en een reserve motorlichter is nooit weg.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Net in de tuin in het zonnetje aan het frame begonnen. Het zit nu een heel eind in mekaar, maar met wat kleine tegenslagen.
Een van de banden bleek lek te zijn, dus moest geplakt worden en beide handremmen hebben kuren. Dit komt door tekorte buitenkabels. Voor lukt nog, al steekt hij op een andere plek uit het beschermkapje van het remsysteem. Achter is het echter een ander verhaal. Als ik rem stuur ik meteen naar links. Dus die buitenkabel moet ik echt vervangen voor de RDW-keuring. Baal er wel van, want het hoeft nu alleen maar te werken voor de keuring en daarna gaat alles direct weer uit mekaar om aangepast en gelakt te worden. Ga zo dus maar even bij de Action kijken of die iets hebben wat ik kan gebruiken voor de keuring. En daarna zal het nog wel freubelen worden om de oude buitenkabel door de nieuwe te vervangen. Het moet allemaal net door die gaten passen.
Op zich valt het allemaal nog wel mee. Er is duidelijk aan de Solex gesleuteld, maar tot nu toe nog niets tegengekomen wat versleuteld is.
Waar dient dit eigenlijk voor. Het houdt de buitenkabel tegen, maar waarom dat pootje?
Last edited by Punky; 07/04/1110:42 PM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
om je rem kabel doen recht te lopen wand als je de kabel er niet doorheen steekt trek je uwe kabel kapot wand dan schuurt hij tegen het fream probeer maar eens zonder je zult het dan wel zien groetjes pierre
Je kan ook eerst opknappen en dan keuren . Na de keuring moet je ook direkt verzekeren . Anders krijg je dreigbrieven van de RDW Vinden ze leuk Solexje pesten
Net in de tuin in het zonnetje aan het frame begonnen. Het zit nu een heel eind in mekaar, maar met wat kleine tegenslagen.
Een van de banden bleek lek te zijn, dus moest geplakt worden en beide handremmen hebben kuren. Dit komt door tekorte buitenkabels. Voor lukt nog, al steekt hij op een andere plek uit het beschermkapje van het remsysteem. Achter is het echter een ander verhaal. Als ik rem stuur ik meteen naar links. Dus die buitenkabel moet ik echt vervangen voor de RDW-keuring. Baal er wel van, want het hoeft nu alleen maar te werken voor de keuring en daarna gaat alles direct weer uit mekaar om aangepast en gelakt te worden. Ga zo dus maar even bij de Action kijken of die iets hebben wat ik kan gebruiken voor de keuring. En daarna zal het nog wel freubelen worden om de oude buitenkabel door de nieuwe te vervangen. Het moet allemaal net door die gaten passen.
Op zich valt het allemaal nog wel mee. Er is duidelijk aan de Solex gesleuteld, maar tot nu toe nog niets tegengekomen wat versleuteld is.
Waar dient dit eigenlijk voor. Het houdt de buitenkabel tegen, maar waarom dat pootje?
Is een kabelspanner voor de achterrem, draai het boutje maar eens een beetje los en bekijk de werking.
Net even de andere achteremkabel gemonteerd en het remt nu als de beste. Morgen toch ook maar de voorste vervangen door een van de juiste lengte (lees te lang, kan ik hem straks nogmaals gebruiken met een ander stuur) en dan kan het remkapje er ook weer goed op.
Frame gaat bewust zo naar de RDW, want weet niet of ze een aangepaste Solex goedkeuren en dan heb ik ook geen gezannik over de orginaliteit van het framenummer. En ach 22 euro verzekeren is te doen en dan kan ik straks ook legaal proefrijden door de buurt en als ie geheel klaar is direct op stap.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Je kan ook eerst opknappen en dan keuren . Na de keuring moet je ook direkt verzekeren . Anders krijg je dreigbrieven van de RDW Vinden ze leuk Solexje pesten
Heb ik ook al meegemaakt toen ik de eerste solex kocht op kenteken, het duurde maar een maand.
Ik laat altijd eerst keuren, De kans dat je framenr al een kenteken heeft is reëel. Niet leuk als al dat werk voor niks is. Ik heb het al meegemaakt bij een kennis, Niet om te lachen
Dat laatste is ook een van de redenen. Ik neem aan, dat wanneer het framenummer al bekend is bij de RDW, ze bewijs willen hebben dat jou framenummer het originele is. Nu zal een roestig frame met dito nummer origineler ogen, dan een vers opgelakt frame wat ook nog niet in de originele kleur is.
Hoe was het trouwens afgelopen met de Solex? Heeft ie alsnog een kenteken gehad? Is er dan bezwaar te maken?
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Mooi , jullie hebben me overtuigd ,eerst keuringsklaar maken , keuren en dan "oppimpen" . Dan moet je sommige dingen 2x doen maar dat heeft ook zijn vordeel ,je komt niet voor verrassingen te staan
Heb een voor mij onverklaarbaar probleem bij de afstelling van de decompressieklep. Het horizontale brugje krijg ik niet zonder spanning onder het lipje van de motorlichter. Terwijl deze bij mijn Oto zowat los ligt te rammelen. Andere cilinderkop zorgde voor iets meer ruimte, maar blijft onder spanning staan. Ook het oude brugje heeft niet meer ruimte. Afstandbussen lijken op het oog even lang als die van de Oto en hij heeft het voor de revisie wel gewoon gedaan met deze onderdelen.
Weet iemand wat ik mogelijk verkeerd doe?
Ik heb het idee dat de motorlichter wat verder (hoger) van de clilinderkop af moet zitten. Hier zitten toch alleen de afstandsbusjes tussen?
Last edited by Punky; 12/04/1101:19 AM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ik weet niet hoe het zit bij een 3800, maar toen ik mijn kopje af heb gevlakt (OTO) moest ik ook de decompressieklepspeling ook bij stellen. Logisch want de kop kom lager te liggen dus de speling wordt kleiner. Het veertje zit dan wel erg strak, dus heb ik het veertje wat korter gemaakt en gaat nu wat makkelijker omlaag om de decomprimeren.
Het is een Oto blokje. En alle delen zjn naar mijn weten origineel.
Als ik de veer het verst indraai lukt het allemaal net om alles te monteren zonder spanning. Lijkt me niet geheel de bedoeling.
Even voor de duidelijkheid : om 18.16 uur schrijf je dit : Het horizontale brugje krijg ik niet zonder spanning onder het lipje van de motorlichter. Terwijl deze bij mijn Oto zowat los ligt te rammelen.
Het gaat over 2 blokjes. Die van mijn 1963 Oto heb ik als vergelijk genomen. Het probleem zat bij mijn overgangsmodel van 1967 en deze heeft ook een Oto blokje.
Heb net nog wat zitten spelen met de afstelling van de decompressieklep en hij doet het inmiddels. Het bewuste brugje ligt bij het blok uit 1967 nog steeds niet los, maar het werkt nu dus wel. Nu ook meer compressie voelbaar en na 1 meter duwen begon hij direct te lopen en kan ik hem met de decompresseur ook weer laten stoppen.
En er zit een koppaking tussen inderdaad. Maar had zelf ook al aan zoiets onbenulligs zitten denken inmiddels.
Het ging trouwens over deze decompressieklep:
Foto uit het album van deze site.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Kijk das duidelijk. Ikzelf had ook dat probleem na het aanpassen van de cilinderkop (1mm ingekort). Dit opgelost door het stripje tussen carb. en hefboompje ook 1mm inte korten.
Deze ringen liggen meteen in de cilinderkop onder de afstandsbussen en zijn 1,5 m.m. dik en 10,5 m.m. rond en zitten er normaal vast in de kop, maar door dikwijls te vast aandraaien van de kopbouten gaan deze wel eens los zitten en vallen er dan uit en bijna niemand weet die ringen weer op de goede plaats terug te plaatsen en zi de hefboom 1,5 m.m. te laag en past de hevel niet meer en zit de klep te strak. Dit is het best te controleren met een klein magneetje (staal)
D Dit is het best te controleren met een klein magneetje (staal)
of even krassen met een dikke naald alu is zacht en het ringetje is hard, als je kopbouten slecht door de kop gaan is dat ook bijna zeker een teken dat ze altijd op het kale alu staan ( dat dan naar binnen gedrukt wordt)
Heb zelf al aan het bovenstaande gedacht, maar had er geen bewijs voor. Maar ik vermoed dat de ringen inderdaad weg zijn dan. Dat stroef indraaien komt me ook herkenbaar voor. Ik kan dit denk ik het makkelijkste oplossen door revetten tussen de afstandsbusjes en de motorlichter te monteren. Om op deze manier die 1,5mm te overbruggen. Of hogere afstandsbusjes maken. Want die ringen zullen niet in de juiste orginele maat te krijgen zijn natuurlijk.
Bedankt weer voor de tips en de maatvoering. Shopt makkelijker.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ik draai de ringen zelf op maat door even een stapeltje originele "handels" ringen op een boutje te zetten met een koppelmoer erop, dat past zo in de draaibank en een 1/2 mm-tje is er zo af
Enige weken heeft dit project stil gelegen, maar vandaag probeerde ik de draad weer op te pakken. De decompressieklep moet nog worden afgesteld en de verlichting moet werken voor de APK. Nu zit het probleem hem met name in de laatste. Op de pen van de spoelenplaat staat stationair met de choke dicht: 0,3V Op de massa lip bij de benzinepomp reageert hij niet en geeft hij dus 0V af. Dus ergens maakt hij daar geen goede massa. Het achterlicht heeft een paar keer zitten knipperen en deed daarna niks meer. Gezien ik verder geen nieuwe lampjes had en deze al erg oud zijn, voor vandaag maar gestopt. Maar heb wel enkele vragen:
- Hoeveel Volt moet er op die pin staan die uit de spoelenplaat steekt voor de schakelaar? - Wat kan er aan de hand zijn met de lip bij de benzinepomp. De boutjes zouden toch als geleider moeten fungeren. - Wat zijn de eisen mbt de RDW keuring. De toekomstige verlichting wordt namelijk LED op batterijen. Dus moet alleen nu verlichting hebben voor de keuring. Daarna wordt alles toch gedemonteerd en komen de verlichtingsonderdelen in een andere vorm terug.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
kijk eens op led verlichting koplamp, en in mijn beleving moet er 6 volt wissel uit de spoel komen
gr Andre
Nee geen 6 volt, alleen bij de juiste belasting. Daar is al veel over geschreven. Je kunt het systeem ook zo "tunen" dat je hem als 12 volt systeem gebruikt. bij niet belasten kun je wel 20 volt halen
kijk eens op led verlichting koplamp, en in mijn beleving moet er 6 volt wissel uit de spoel komen
gr Andre
Nee geen 6 volt, alleen bij de juiste belasting. Daar is al veel over geschreven. Je kunt het systeem ook zo "tunen" dat je hem als 12 volt systeem gebruikt. bij niet belasten kun je wel 20 volt halen
Hhaha, hier kom ik weer Joan. Theoretisch zou er oneindig veel spanning kunnen zijn.
Als de motor draait en je maakt met een schroevendraaier sluiting met de massa dan moet er stevige knetter vonkjes ontstaan . Dan wil ik er op wijzen dat meten van een zo een sterke pulsstroom met een digitale voltmeter niet goed te meten is. Wanneer op het normale mannier van aansluiten van de lampen wanneer er maar even een van de twee lampen geen goed contact maakt de lanpen meteen gaan branden en het zijn gloeilampen dus dat gaat dan maar heel kort.
Ik weet dat voor auto's een minimale lichtopbrengst voor dimlicht 2000 lumen moet zijn. Voor snorfietsen heb ik niet kunnen vinden. maar ik heb wel dit gevonden.
Wat zijn de regels voor de verlichting en reflectie op mijn bromfiets (brommer)?
Als bromfietser moet u 's nachts en overdag als het zicht ernstig wordt belemmerd het voorlicht en achterlicht op uw brommer aan hebben. Volgens de wet vallen ook alle bromscooters, snorscooters, snorfietsen, brommobielen, fietsen met een hulpmotor en elektrische steps onder de definitie van bromfiets.
Bromfietsverlichting en reflectie
Een bromfiets op 2 wielen moet zijn voorzien van:
Voorkant 1 wit of geel dimlicht; Toegestaan: 1 wit of geel dimlicht extra, 1 of 2 witte of gele grote lichten, 1 of 2 witte of gele stadslichten, 2 ambergele richtingaanwijzers, ambergele waarschuwingsknipperlichten en 1 naar voren gerichte witte reflector.
Achterkant 1 rood achterlicht; Toegestaan: 1 rood achterlicht extra als de bromfiets niet breder is dan 1.30 meter en 2 ambergele richtingaanwijzers en ambergele waarschuwingsknipperlichten. 1 rode reflector; 1 rood remlicht als de bromfiets een maximumsnelheid van meer dan 25 km/uur heeft, een vermogen heeft van meer dan 0,5 kilowatt (kW) en in gebruik is genomen na 31 december 2006; Toegestaan: 1 of 2 rode remlichten en witte kentekenplaatverlichting.
Zijkanten 1 ambergele reflector als de bromfiets na 31 december 2006 in gebruik is genomen; Toegestaan: ambergele reflectoren aan voorste zijkanten en ambergele of rode reflectoren aan de achterste zijkanten van de bromfiets.
Trappers (tenzij de trappers intrekbaar zijn) 4 ambergele reflectoren als de bromfiets na 31 december 2006 in gebruik is genomen.
Bedankt voor de info heren. Ga morgen weer eens aan de slag. Vandaag nieuwe lampjes gehaald, dus daar zal het niet aan liggen. Zag dat de achterste tijdens het testen al was doorgebrand en vermoed voor een massaprobleem te hebben.
Ook goed om te lezen dat ik dus geen reflectors hoef te gaan monteren op de trappers voor de keuring. Momenteel zitten die er niet op namelijk. Zal later als er andere trappers gemonteerd gaan worden, vermoedelijk wel zijn. Maar dat is werk voor na de keuring.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ik heb het een tijdje geleden nog gevraagd aan RDW, trappers moeten reflecterend zijn. Je kunt het gokken, en aangeven dat het alleen geldt als je Solex van nà 2006 is. Laat het weten, scheelt weer een trapperset en zonder is authentieker natuurlijk.
Net even bezig geweest met de verlichting. De bout die contact maakt met de schakelaar had slecht contact. Dus vliegwiel eraf en alles opgeschuurd en die storing is eruit. Alleen nu branden alle 6v lampjes kapot. Dus ga zo maar eens met 12V proberen. Voor doet hij nog steeds niet veel, al is dat vermoedelijk een massa probleem. Hij deed het namelijk een seconde of 2 toen ik aan het rommelen was met het lichtkapje. Dus daar zal ook wat geschuurd moeten gaan worden.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Verlichting werkt. Zitten nu 12V lampjes in. Branden hard zat voor de keuring. Nadien komt er toch LED-verlichting op. Ben alleen bang dat een van de schroefdraden van de benzinepomp wat dol is gedraaid. Is deze te vervangen door een helicoil. Alles zat nu goed dicht, maar handig om te weten voor de toekomst.
Ook de trappers vervangen. Deze kwamen vrijwel direct los. Had ze net na aanschaf in de WD40 gezet en deze had zichtbaar al wat werk gedaan. Zitten nu modernere op met reflectors. Momenteel is de Solex een allegaartje, maar na de RDW keuring zal het frame zijn optische opknapbeurt krijgen en valt hopelijk alles in mekaar.
Moet nu alleen nog de decompressieklep afstellen en dan kan ie naar de keuring.
Heeft iemand ervaring met RDW-station Veldhoven?
Last edited by Punky; 25/05/1111:47 PM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Komt dit van de RDW ? Heb je een Link om op te slaan , altijd handig
Aaahhh, heb de link niet meer, maar was van de RDW ja. Daarom vind ik het allemaal vreemd.
Idd wat Puncky zegt, bij elke keurmeester is het weer anders en ook het RDW station.
Laatst in Zutphen geweest bij Burton. Moest op het postkantoor het kenteken laten overschrijven op de school naam. Dus niet. Had alle papieren bij maar vergeet het maar. Dan maar eerst op mijn naam. Later in Oost-Souburg van mijn naam op de school zijn naam, nou geen enkel probleem.
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Uw Solex moet voldoen aan de permanente eisen uit Hoofdstuk 5. afdeling 6 van de Regeling Voertuigen. Deze eisen zijn over het algemeen bouwjaarafhankelijk.
Een E-keur in verlichting is niet verplicht, wel moet de lichtopbrengst aan bepaalde eisen voldoen.Vier ambergele retroreflectoren aan de trappers zijn verplicht voor zover de bromfiets is voorzien van niet-intrekbare trappers en in gebruik is genomen na 31 december 2006.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Uw Solex moet voldoen aan de permanente eisen uit Hoofdstuk 5. afdeling 6 van de Regeling Voertuigen. Deze eisen zijn over het algemeen bouwjaarafhankelijk.
Een E-keur in verlichting is niet verplicht, wel moet de lichtopbrengst aan bepaalde eisen voldoen.Vier ambergele retroreflectoren aan de trappers zijn verplicht voor zover de bromfiets is voorzien van niet-intrekbare trappers en in gebruik is genomen na 31 december 2006.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Ze zeggen niet welke bepaalde eisen voor de verlichting geldt. Wel van die reflectoren, en ik denk dat het niet moet. Maar ach als ze het willen, waarom dan moeilijk doen he.
Ben benieuwd als je gaat dat ze toch iets hebben om over te zeuren.
Trappers zijn vervangen, dus dat is al geen punt meer. Achtelicht en voorlicht is 12V. Achter schijnt hij hard genoeg. Voor vermoed ik ook hard genoeg. Neem voor de zekerheid wel een 6V lampje mee voor het geval dat.
Ben benieuwd!!! Blijf de RDW bezoekjes toch altijd ergens een gok vinden. Ook al heb je alles in orde gemaakt. Maar dat komt denk ik door de vele spookverhalen over de RDW.
Last edited by Punky; 01/06/1106:42 AM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Na een gezellig praatje met de keurmeester (die ook een Solex heeft en destijds mijn Oto gekeurd heeft), de nodige metingen, een wat nukkige dame aan de infobalie en achterlaten van dik 150,- voor het hele circus. Mag de Solex de straat op. Nu nog 5 dagen wachten op de papieren en hopen dat het een Snor is geworden ipv een Brom. De keurmeester stelde zelf voor om een een Snor van te maken, maar de dame achter de balie leek het teveel werk te vinden om dit voor me na te kijken. Het werd afgedaan met, kan het nioet terugvinden in de papieren.
Na mij werd er trouwens een Koffertje zonder automatische koppeling aangeboden ter keuring.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ga er wel achteraan om een blauw kenteken te krijgen. Meestal gaat dat automatisch. Een paar weken geleden is dat bij mij echter ook fout gegaan. Door snel te reageren heb ik dat nog kunnen omzetten, maar echte ambtenaren laten je gewoon opnieuw op keuring gaan.
Ik zou dat dus niet afwachten, maar een beetje druk zetten om zeker te zijn. maar ja, sommige ambtenaren . . . (en niet alleen ambtenaren)
Kan ik niet beter nu vertrouwen hebben in de keurmeester en het even afwachten. Krijg de papieren binnen 5 dagen binnen. Heb het idee dat bellen niet veel zin gaat hebben namelijk. Krijg ik dezelfde nukkige dame aan de lijn. Met de Oto is het destijds ook goed gekomen. Klopt het niet, dan ben ik natuurlijk wel de eerste die aan de telefoon hangt.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ik werd bij keuringstation Sliedrecht,voor informatie , doorverwezen naar Zoetermeer. Dus ik in de auto bellen met Zoetermeer . (Bandje ,in de wacht enzv.) Daar hebben ze het een en ander uitgezocht. Vervolgens weer naar de balie , eerst een nieuw nummertje halen en weer achteraansluiten en als je aan de beurt bent kan je de baliemedewerkster vertellen hoe de regels in Zoetermeer geïnterpeteerd worden. Uiteindelijk is het wel goed gekomen (na herkeuring = 156 Euro)
Ik had verwacht lang bezig te zijn met de aanpassingen aan het frame, maar als je even bezig bent... Heb je na een klein uurtje al dit resultaat.
Bagagedrager eraf en hiervoor een nieuwe beugel moeten maken van een oude spatbordbeugel voor een fiets.
Zadel met gereedschapskistje van een 5000.
Beugeltje voor de losse koplamp. Iets moeten aanpassen.
Moet de aangepaste onderdelen nog wel afwerken.
Twijfel nog over een hoog of een breed stuur. Ik denk dat de laatste de voorkeur heeft. Vermoed met een hoog stuur in de knoei te komen met de gasspaak en de stand van de remhendels. Ook qua zit lijkt het me niet zo relaxt en stuurt het allemaal wat moeilijker.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Had ik ook overwogen, maar bedankt voor het meedenken. Ben vandaag onderdelen gaan halen en het is een breed laag stuur geworden. Lijkt me fijner zitten en makkelijker sturen.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Plaats te foto eens opnieuw door het bericht te bewerken, ik zie hem inderdaad ook niet terwijl ik door even op "bewerken" te klikken wel een JPG bijlage vermeld zie. de server met foto's is wel eens plat geweest en toen werkten de bijlagen niet meer. Ik heb het onderwerp "sleutelen 3800" ook helemaal opnieuw moeten inrichten toen dat gebeurd was.
Kan iemand de hele link plaatsen? Als niet moderaar heb heb de knop "bewerken" niet en met de "quote" knop neemt hij de link niet mee in de quote. Ben natuurlijk wel erg benieuwd naar de foto.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Oja, en sinds vandaag heet de Custom officeel F-772-BR. Dus blauwe reclamebord is besteld (ze hebben hun werk toch goed gedaan. )en is woensdag binnen.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Kan iemand de hele link plaatsen? Als niet moderaar heb heb de knop "bewerken" niet en met de "quote" knop neemt hij de link niet mee in de quote. Ben natuurlijk wel erg benieuwd naar de foto.