Ik ben hier nieuw op het forum en ook helemaal een leek op Solex gebied. Gisteren heb ik een mooie OTO 2200 gekocht in Brabant. Hij loopt perfect maar hoor hier en daar nog wel wat trillingen. Het tankje is aardig goed gevuld maar vraag me af welke brandstof ik moet gebruiken. Ik zat te denken aan mengsmering maar weet niet zeker of de standaard 1:50 verhouding wel goed is voor de Solex.
Hierbij nog een leuke foto van mijn OTO 2200 Graag jullie reacties.
Blijft een discussiepunt de mengverhouding. Op aanraden van Jouke gebruik ik Castrol Power RS.(OTO uit 63.)Kost bij de pomp 9 euro/liter. Ik maak nogal eens lange tochten met ook lanngdurig stukken tegen de wind op, dus voor die paar centen meer wil ik het risico echt niet nemen. Ik weet best dat dat spul 10 x beter is als de tweetaktolie die in 1960 werd voorgeschreven, maar dat wil niet zeggen dat je je daar ook per se aan moet houden.(Denk daarbij naast smering ook aan de koolvorming die met de huidige olien echt nihil is.)
Qua mengverhouding merk ik echter wel GROTE verschillen. Heb een tijdje 1 op 50 gereden, maar het blok had dan beduidend meer lawaai. (beetje raspend geluid als een hese zeehond.)1 op 40 was al beter, maar rij nu al langere tijd met 1 op 30. (is ruim boven de voorgeschreven waarde als we daar graag aan referen) Het blok is nu echt mooi stil/ gesloten en het uitlaatje blijft ook nog keurig droog. (Let wel, mijn nieuwe zuigerspulletje is al ruim ingereden nu.)Ik ben dus iig geworden van de 1 op 30 club hahaha..
Ik weet een goede proef om te zien hoe weinig olie er op een sneldraaiende krukas hangt. Laat je blokje 5 min op een toerental draaien van 4000 omw. Zet nu je motor uit en rem hem met een doek zo snel mogenlijk af. Haal nu de zijkant er af en tuur nu naar een kompleet droog gecentrifugeerde kukas met zijn aanhang en je ziet verder dat er heel veel olie zit waar niks ik bedoel helemaal niks te smeren is Dat verhaaltje van een plas olie dat klopt wel als je maar even wacht tot het naar beneden is gekomen van alle onderdelen die niet van olie houden is afgedropen.
Ik weet een goede proef om te zien hoe weinig olie er op een sneldraaiende krukas hangt. Laat je blokje 5 min op een toerental draaien van 4000 omw. Zet nu je motor uit en rem hem met een doek zo snel mogenlijk af. Haal nu de zijkant er af en tuur nu naar een kompleet droog gecentrifugeerde kukas met zijn aanhang en je ziet verder dat er heel veel olie zit waar niks ik bedoel helemaal niks te smeren is Dat verhaaltje van een plas olie dat klopt wel als je maar even wacht tot het naar beneden is gekomen van alle onderdelen die niet van olie houden is afgedropen.
Precies, dat bedoel ik, als ik weer eens ageer tegen die kruisridders die 1:50 proclameren en dan ook nog claimen dat de deskundigen daar mee gekomen zijn.
Wie denkt dat ik 1:50 heb gepromoot vergist zich. Lees gerust alle post na. ik heb wel gezegd dat Piet v Lierop 1:50 mengt. Dat heeft hij mij verteld, en dat moet hij zelf weten.
Ik heb zelf altijd 1:33 gemengd, en dat heb ik hier ook altijd aangegeven als er om gevraagd werd.
Ik ben dit jaar op aspen overgegaan en voor de 3800's meng ik daar momenteel niets bij. dat is dus 1:50, voldoende voor deze types solexen. Voor de oto's meng ik bij tot ca 1:33.
Wat mij wel interesseert: Zijn er nog gebruikers van aspen hier, welke types solex rijden jullie en mengen jullie wel of niet bij?
Ja , ik gebruik Aspen tegen de winter . Als de solexen opstal gaan . Nu met goed weer en veel rijden ,Euro 95. Beide brandstoffen worden bijgemengd tot 1:25 .
Wie denkt dat ik 1:50 heb gepromoot vergist zich. Lees gerust alle post na. ik heb wel gezegd dat Piet v Lierop 1:50 mengt. Dat heeft hij mij verteld, en dat moet hij zelf weten.
Ik heb zelf altijd 1:33 gemengd, en dat heb ik hier ook altijd aangegeven als er om gevraagd werd.
Ik ben dit jaar op aspen overgegaan en voor de 3800's meng ik daar momenteel niets bij. dat is dus 1:50, voldoende voor deze types solexen. Voor de oto's meng ik bij tot ca 1:33.
Wat mij wel interesseert: Zijn er nog gebruikers van aspen hier, welke types solex rijden jullie en mengen jullie wel of niet bij?
Waarom verschil in mengverhouding tussen de oto's en 3800?? krukas lagers zijn het zelfde en de drijfstangen allebij met naald lagers.
De Oto's, dat zijn mijn baby's. Een daarvan heb ik al bijna 30 jaar in bezit, zonder noemenswaardige mankementen, geheel onversleuteld gekocht van een boertje van in de 80, die stond te huilen toen ik hem inlaadde. special treatment voor deze jongens.
De Oto's, dat zijn mijn baby's. Een daarvan heb ik al bijna 30 jaar in bezit, zonder noemenswaardige mankementen, geheel onversleuteld gekocht van een boertje van in de 80, die stond te huilen toen ik hem inlaadde. special treatment voor deze jongens.
huhh ?? onderling verschil? zullen ze niet fijn vinden.....letterlijk.
Na 3 big-enden ben ik van de 1:50 maar overgegaan naar 1:40. Maar na deze discussie gevolgd te hebben, ga ik misschien naar 1:35 of zo iets. Een min puntje, die vette smering stinkt nogal, niet zo zeer als je rijdt, maar als je stil staat 'geurt' de Solex nogal.
Wie denkt dat ik 1:50 heb gepromoot vergist zich. Lees gerust alle post na. ik heb wel gezegd dat Piet v Lierop 1:50 mengt. Dat heeft hij mij verteld, en dat moet hij zelf weten.
Ik heb zelf altijd 1:33 gemengd, en dat heb ik hier ook altijd aangegeven als er om gevraagd werd.
Ik ben dit jaar op aspen overgegaan en voor de 3800's meng ik daar momenteel niets bij. dat is dus 1:50, voldoende voor deze types solexen. Voor de oto's meng ik bij tot ca 1:33.
Wat mij wel interesseert: Zijn er nog gebruikers van aspen hier, welke types solex rijden jullie en mengen jullie wel of niet bij?
Vorig jaar op Aspen gereden, dit jaar overgeschakeld naar motomix. Dit op aanraden van de kettingzaag monteurs, die elke dag aan die dingen sleutelen. Ik meng niet bij, Zoals Jan Vennix al zij, de olie van tegenwoordig is vele malen beter als vroeger.
De foto die Peter Vennix laat zien vind ik lulkoek, met 1:50 loopt je drijfstang eruit, en met 1:40 blijft ie heel.
Ik ben het ook maar aan het proberen, onderdelen genoeg. Als het fout gaat laat ik het weten. Maar tot op heden, als een zonnetje, cilinderkop is gelicht, geen kool, schone uitlaat, en spatlap.
Mannen, Zag vanmiddag bij de "Action" dat ze daar ook 2takt olie verkopen Techno-2T olie dus. Hij kost daar € 3.79 per liter..Voor de Castrol TTS betaal je rond de 16 euries dacht ik. Dat kan toch geen goede olie zijn. (Heb laatst een spuitbus verf gekocht € 1.99 ,gewoon water met een kleurtje,ook niks) Maar omdat sommige mensen hier beweren,de slechtste olie van nu is beter dan de beste olie van toen vraag ik mij toch af of je deze olie kan/mag gebruiken in onze motortjes.
Mannen, Zag vanmiddag bij de "Action" dat ze daar ook 2takt olie verkopen Techno-2T olie dus. Hij kost daar € 3.79 per liter..Voor de Castrol TTS betaal je rond de 16 euries dacht ik.
Die olie van Action is zeker goed,zelfs stukken beter dan het 40 jaar geleden was. De castrol TSS (is trouwens nu vervangen door de Castrol Power RS) is nog weer beter. Tis een weetje: De laatste haal je bij de BP pomp voor 9 euro en een beetje.
Ik zou u aanraden eens de proef te doen zoals ik het had gedaan dan zou je gezien hebben hoe mooi droog het schijfje van de krukas was na het stopzetten van de motor en zo kort mogelijk te laten uitlopen. En bij onze solexen dacht ik dat de lagers aan dat schijfje ongeveer even hard ronddraaien(maar dat kan ik mis hebben,want dan kan ik er niet inkijken als de motor loopt)er zal dus ook geen overvloed aan olie aan het lager komen. Ik weet wel dat bij de meeste de levensduur van een lager niets uitmaakt want de draaiuren overschrijden de 20 uur per jaar toch niet. Kijk ik zal een voorbeelt noemen. Een goedkopen heggeschaar van een bekend merk wordt gemaakt voor 40 draaiuren, Stel u bezit een tuintje waar u 3 maal per jaar moet kippen ,dat is 3 keer per jaar 1 uur is 3 uur. Dus je kan nu 13 jaar vol plezier knippen en niemant zal zeggen dat het schaartje een slechte konstruktie was. Zo is het ook met sommige bestuurders van solexen ,er zijn er die heel veel rijden en de solex doet dat ook na een heel lange tijd nog goed. Er zijn er ook die er vanuit gaan ik zie wel of hij het meer dan een paar jaar uithoud en in die tijd wat meer gaat rammelen. Als het zo ver is dan zet ik er wel een nieuw lagertje in,maar ik heb intussentijd wel wat olie minder gebruikt, en dat is veel beter voor het (een te moeilijk woord voor mij).
Ik wacht toch even de bevindingen van een kenner af. Jo*an
Vroeger deed ik altijd castrol TTS ook voor de cross motoren, Daarna heel even BP merkolie, nu al jaren Kroon synthetisch voor scooters. BP heeft inmiddels Castrol opgekocht vandaar dat je de castrol nu aan de pomp koopt. verhoudingen: 1:25 voor de oude solexen en de crossers 1:40 voor de tweetakt en de 4 takt minibikes, daarvan verdwaalt af en toe wat in een solex met JRT cylinder maar dat vind de cylinder niet erg.
Na 3 big-enden ben ik van de 1:50 maar overgegaan naar 1:40. Maar na deze discussie gevolgd te hebben, ga ik misschien naar 1:35 of zo iets. Een min puntje, die vette smering stinkt nogal, niet zo zeer als je rijdt, maar als je stil staat 'geurt' de Solex nogal.
Groet,
Huub Haaker
Als ik zo naar de foto's kijk dan vraag ik me af of het wel aan de smering ligt of aan het krukpennetje dat scheel is. Die krukwang lijkt wel rechtstreeks uit een smederij te komen, gebruikt als aambeeld.
Dat er mogelijk iets niet goed was met de krukas en het krukaspennetje heeft me doen besluiten om bij Ad van Heerbeek een andere krukas te kopen. Deze zit nu sinds oktober 2010 in mijn Solex. Maar een volgend punt kwam bij me op toen ik bij mijn slimme bromfiets hobbyist (Erwin Bouwmans) was voor het afdraaien van 0,2 mm van de JRT cilinder (dit i.p.v. het afvlakken van de cilinderkop). Hij suggereerde om te kijken of de pistonpen wel loodrecht staat op het carter. Hij doet dat door op het carter twee spie-pennen te leggen en dan te kijken of de pistonpen (zonder zuiger in de drijfstang gemonteerd) deze gelijktijdig raken. Dat trucje kon hij niet met mijn Solex uithalen omdat er te veel zijwaardse speling in de drijfstang/big-end verbinding zat. Gelukkig zat er geen voelbare verticale speling in de drijfstang. Ik ben benieuwd of Solex reparateurs het loodrecht op het carter staan van de zuiger/pistonpen controleren. Als dat niet het geval is dan buigt Erwin Bouwmans de drijfstang zodat het geheel wel loodrecht komt te staan. Ik lees wel wat jullie ervaring is op dit punt.
Spruitstukpakking Na het afdraaien van de JRT cilinder om weer het standaard compressie volume te krijgen, ging mijn Solex veel sneller viertakten dan normaal. Ook was de ‘top’snelheid minder en kon de remluchtsproeier het probleem niet oplossen. Ik heb het luchtfilter eraf gehaald maar dat hielp niet. Toen heb ik maar naar de spruitstukpakking gekeken omdat die het enige verschil was (behalve het afdraaien, maar ik kon me niet voorstellen dat afdraaien de benzine/lucht verhouding kon beïnvloeden). Ik had drie nieuwe pakkingen gekocht om het uitlaatgat goed pas te maken op de cilinder. Aan het carburateur gat in de pakking valt geen eer te behalen omdat inlaat in de cilinder veel groter is. Toen ik de nieuwe pakking (heb ik voor het gemak maar type 1 genoemd) vergeleek met de pakking die ik voordien gebruikte (type 2), bleek dat er een behoorlijk verschil in spruitstukpakkingen bestaat (Type 1 (bijgewerkt) en type 2 effect op inlaatpoort.jpg). Als je het op het spruitstuk bekijkt is het effect op de inlaatpoort ook duidelijk te zien (Type 1 (bijgewerkt) aan spruitstuk.jpg). Met een type 2 gemonteerd liep het beestje weer als normaal (Type 2 aan spruitstuk.jpg). Moraal van dit verhaal. Er zijn meerdere type spruitstukpakkingen in omloop (Type 1 (standaard en bijgewerkt) en type 2.jpg) waarvan sommige niet goed zijn voor sommige spruitstukken en voor het leveren van snelheid.Mogelijk was dit al bekend maar ik ben maar een jonkie in het Solex gebeuren.
Goed en duidelijk verhaal Huub. Het is idd heel goed opletten en altijd van tevoren kijken of de nieuwe pakking nettjes aansluit. Maar is de Solex nu wel goed?
Goed en duidelijk verhaal Huub. Het is idd heel goed opletten en altijd van tevoren kijken of de nieuwe pakking nettjes aansluit. Maar is de Solex nu wel goed?
Fonsje , Opletten , ook buiten de klas
Huub schrijft : " Met een type 2 gemonteerd liep het beestje weer als normaal (Type 2 aan spruitstuk.jpg). "
Goed en duidelijk verhaal Huub. Het is idd heel goed opletten en altijd van tevoren kijken of de nieuwe pakking nettjes aansluit. Maar is de Solex nu wel goed?
Fonsje , Opletten , ook buiten de klas
Huub schrijft : " Met een type 2 gemonteerd liep het beestje weer als normaal (Type 2 aan spruitstuk.jpg). "
Dat er mogelijk iets niet goed was met de krukas en het krukaspennetje heeft me doen besluiten om bij Ad van Heerbeek een andere krukas te kopen. Deze zit nu sinds oktober 2010 in mijn Solex. Maar een volgend punt kwam bij me op toen ik bij mijn slimme bromfiets hobbyist (Erwin Bouwmans) was voor het afdraaien van 0,2 mm van de JRT cilinder (dit i.p.v. het afvlakken van de cilinderkop). Hij suggereerde om te kijken of de pistonpen wel loodrecht staat op het carter. Hij doet dat door op het carter twee spie-pennen te leggen en dan te kijken of de pistonpen (zonder zuiger in de drijfstang gemonteerd) deze gelijktijdig raken. Dat trucje kon hij niet met mijn Solex uithalen omdat er te veel zijwaardse speling in de drijfstang/big-end verbinding zat. Gelukkig zat er geen voelbare verticale speling in de drijfstang. Ik ben benieuwd of Solex reparateurs het loodrecht op het carter staan van de zuiger/pistonpen controleren. Als dat niet het geval is dan buigt Erwin Bouwmans de drijfstang zodat het geheel wel loodrecht komt te staan. Ik lees wel wat jullie ervaring is op dit punt.
Groet,
Huub Haaker
OOk ik heb van mijn laatste zending JRT cylinder aan de onderkant wat af moeten draaien ( heel weinig maar) Omdat het me opgevallen was dat er aan het pasvlak gedremeld was en dat in mijn optiek niet hoort want dan weet je niet meer of dit ook nog haaks is. Op navraag bleek dat dremelen nodig was omdat sommige cylinders kloddertjes nicasil op het pasvlak hadden meegekregen en das nie goed. Ik had toevallig 2 van dez cylinders opgestuurd gekregen, vlakken maakte ze net weer even mooier, hoewel een pakking ook wel zijn werk gedaan zou hebben.
Wat het buigen aan een drijfstang betreft daar ben ik mordicus tegen op de manier zoals het gebeurd, pas maken aan twee spieen op het carter zodat de pistonpen parallel ligt. dat KAN goed zijn maar waarschijnlijk niet. je dient EERST te controleren of de drijfstang recht is want het scheef staan kan ook aan de krukas liggen, buig je dan de drijfstang zodat hij boven "goed" is dan heb je kans dat hij een "S" vormige beweging gaat maken.
Hij loopt als een kievit, weliswaar met een oude pakking, die behoorlijk veel bruin spul lekt, maar de inlaat is goed gesloten. Voor een Solex perfecte trekkracht (mijn test is hoe snel neemt ie het viaduct over de A12, met schuin wind tegen vandaag 27 km een absoluut record). Ik ga nieuwe pakkingen bestellen en dan kijken of ik het spruitstuk dicht kan krijgen.
en dan is er altijd nog de gelegenheid de spoelkanalen aan te passen ( vloeiend) en de uitlaat poort licht aan te passen( 2 mm erbij en boven rechthoekig)
ik herinner mij plots een tip over de mengsmering, van een zeer ervaren monteur. Hij deed bij een vol tankje een mespuntje grafietvet (Molykote). ik kan me voorstellen dat dit de smering ten goede komt. jullie mening?
Nou John, wanneer we grafiet poeder bij smeervet doen zoals lagervet ben ik zeker voor, want grafiet is het beste smeermiddel wat bestaat. Maar oom een puntje molycote bij de benzine te doen ben ik tegen omdat dit toch wel verstopping kan geven in de leidingen, want dat vet lost niet of moeilijk op in benzine. Nee ik doe het niet.
ik herinner mij plots een tip over de mengsmering, van een zeer ervaren monteur. Hij deed bij een vol tankje een mespuntje grafietvet (Molykote). ik kan me voorstellen dat dit de smering ten goede komt. jullie mening?
Ik kende eens een monteur die zeer ervaren was vanwege het feit dat hij steeds maar weer werk had aan motoren waar overmatige slijtage en vervuiling aan werd waargenomen
Ik wacht toch even de bevindingen van een kenner af. Jo*an
Ik zou mezelf geen kenner durven noemen Hans, maar wel een ervaringsdeskundige. Gisteren voor de eerste keer de Action olie gemengd met een tankje van 5 l euro95. 200 ml 2-takt olie dus 1 op 25. Vanmiddag een vastloper met de Oto!! Ok, het was best warm, maar ook bij "hoge" snelheden de laatste jaren geen vastloper meer gehad. Ik zal nooit kunnen aantonen dat de Action olie de schuldige is, maar vanavond gaat deze jongen wel even langs het tankstation om een bekend merk te halen. Ik hou het voorlopig even op "verkeerde zuinigheid"
Serieuze vraag; Ik meng vanaf nu 1 op 40. Mooi maatbekertje gekocht op advies van AD. Gaat goed. olie in de kan en 5 liter euro 95 erbij en schudden maar. Hoe weet ik of de brandstof goed gemengd is? Groet Eric
Als je tweetactolie koopt let er dan op dat de olie een zelfmengende olie is . Een olie die voor een smeer automaat is gemaakt heeft ook goede eigenschappen maar ook een heel slechte,en dat is dat deze olie delen bevat die zwaarder en of lichter zijn dan de benzine en zo dus na een tijd stilstaan gaan zakken en andere gaan zweven boven in de tank, Daarom kan er ontmenging optreden bij het tanken en bij het begin van het wegrijden. Dus in het begin vebruik je te veel zware delen en later te veel lichte delen(teveel olie in het beginis niet erg maar te weinig is niet goed). De olie die bij de benzine zit hoort dus niet te ontmengen.
Spruitstukpakking Na het afdraaien van de JRT cilinder om weer het standaard compressie volume te krijgen, ging mijn Solex veel sneller viertakten dan normaal. Ook was de ‘top’snelheid minder en kon de remluchtsproeier het probleem niet oplossen. Ik heb het luchtfilter eraf gehaald maar dat hielp niet. Toen heb ik maar naar de spruitstukpakking gekeken omdat die het enige verschil was (behalve het afdraaien, maar ik kon me niet voorstellen dat afdraaien de benzine/lucht verhouding kon beïnvloeden). Ik had drie nieuwe pakkingen gekocht om het uitlaatgat goed pas te maken op de cilinder. Aan het carburateur gat in de pakking valt geen eer te behalen omdat inlaat in de cilinder veel groter is. Toen ik de nieuwe pakking (heb ik voor het gemak maar type 1 genoemd) vergeleek met de pakking die ik voordien gebruikte (type 2), bleek dat er een behoorlijk verschil in spruitstukpakkingen bestaat (Type 1 (bijgewerkt) en type 2 effect op inlaatpoort.jpg). Als je het op het spruitstuk bekijkt is het effect op de inlaatpoort ook duidelijk te zien (Type 1 (bijgewerkt) aan spruitstuk.jpg). Met een type 2 gemonteerd liep het beestje weer als normaal (Type 2 aan spruitstuk.jpg). Moraal van dit verhaal. Er zijn meerdere type spruitstukpakkingen in omloop (Type 1 (standaard en bijgewerkt) en type 2.jpg) waarvan sommige niet goed zijn voor sommige spruitstukken en voor het leveren van snelheid.Mogelijk was dit al bekend maar ik ben maar een jonkie in het Solex gebeuren.
Groet, Huub Haaker
zie boven, nog eentje uit de oude doos, onlangs weer opgehaald dat er nogal wat verschillende maatvoering in onderdelen bestaat was in 2011 ook al een probleem , klik voor plaatjes terug naar pagina 5 van deze discussie