Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#39387 24/03/10 10:58 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Sinds kort heb ik een frans brommertje in mijn bezit.
Het is een Terrot 49 cc uit 1956.
Het is weer eens iets anders dan een solex, maar de solexen blijven wel op de voorgrond en op de eerste plaats.

Ik heb deze gekocht van een meneer die mij vertelde dat de koppakking lek is maar dit heb ik direct bekeken maar dit was oke de in en uit laat pakkingen vervangen plus de carburateur schoon gemaakt.
Als ik de Terrot nu start loopt deze direct goed door, maar na een paar honderd meter houdt deze in en komt niet meer op toeren ( wel als je het achterwiel optild ).
Als ik een paar straten heb gereden straald de cilinder enorme warmte uit en de bougie is na een kwartier nog zo warm dat je deze niet aanraken kan.

Volgens mij is er iets niet goed inorde, zelf denk ik dat de ontsteking tevroeg of telaat staat, wie o wie kan mij dit vertellen.

groeten Carl

W
Willem61
Unregistered
Willem61
Unregistered
W
Misschien de brandstof vervangen, kan zijn dat er een verkeerde mengverhouding in de tank zit.

W
Willem61
Unregistered
Willem61
Unregistered
W
Kijk ook of er veel rook vrij komt tijdens het rijden.

#39401 25/03/10 08:06 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Het kan dat de ontsteking te laat staat. En misschien krijgt hij te weinig benzine.

Heb je een foto van de Terrot ?


Vooral dat "te weinig" benzine spreekt me wel aan, valse lucht ( dat is dus extra zonder dat het de carburateur ziet) door een vergane keerring of een gescheurd spruitstuk.
Ook de sproeier kan een gum laagje hebben of de kraan/carburateur loopt niet goed door.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#39439 26/03/10 06:31 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Orgineel bericht geplaatst door: Willem61
Misschien de brandstof vervangen, kan zijn dat er een verkeerde mengverhouding in de tank zit.


De brandstof die in de tank zat heb ik inderdaat vervangen, overgens zag deze er helemaal niet verkeerd uit.
De mengverhouding is altijd moeilijk te bepalen en zeker als het om franse oldtimers gaat waar weinig documentatie van te vinden is.
Inmiddels heb ik wel franse documentatie van de Terrot.

groeten Carl

W
Willem61
Unregistered
Willem61
Unregistered
W
Orgineel bericht geplaatst door: carl
Orgineel bericht geplaatst door: Willem61
Misschien de brandstof vervangen, kan zijn dat er een verkeerde mengverhouding in de tank zit.


De brandstof die in de tank zat heb ik inderdaat vervangen, overgens zag deze er helemaal niet verkeerd uit.
De mengverhouding is altijd moeilijk te bepalen en zeker als het om franse oldtimers gaat waar weinig documentatie van te vinden is.
Inmiddels heb ik wel franse documentatie van de Terrot.

groeten Carl


Ik heb namelijk ook een keer iets dergelijks gehad, ook de brandstof verwijderd en er nieuwe in gedaan, later bleek deze brandstof te vet te zijn.
Als ik de sjook uit had liep die prima maar na een tijdje hield de motor in en begon dus behoorlijk te roken. Als ik weer sjookte liep die weer goed, maar weer even.

#39448 26/03/10 08:26 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mobylette S1,mengverhouding 1 : 12,5 ,das vet.
En toch werkt het, raar he`

Last edited by FFAnders; 26/03/10 08:27 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Orgineel bericht geplaatst door: FFAnders
Mobylette S1,mengverhouding 1 : 12,5 ,das vet.
En toch werkt het, raar he`


Inderdaat deze mengverhouding heb ik al meer gelezen, daarom schreef ik hier over in mijn vorige bericht.
Als het vandaag een beetje uitkomt ga ik het probleem proberen op te lossen.

Vanavond probeer ik een foto te plaatsen van de Terrot.

groeten Carl

#39479 27/03/10 09:31 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Hierbij een foto van mijn Terrot ( terromatic )
Dit is dus geen rolaandrijver.
Zelf wist ik niet dat er ook rolaandrijvers van gemaakt zijn.

groeten Carl

Attached Images
diversen 380.jpg (156.21 KB, 851 downloads)
#39485 27/03/10 11:00 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Orgineel bericht geplaatst door: edgard
hoi

Hier staat het instructie boekje voor je terrot.

http://www.terrot.org/doc_notices/50cc_terromatic/terromatic.htm

En hier is de moddelenlijst.

http://terrot-dijon.ifrance.com/cyclo52_57.html


Op de vorige foto staat op de achtergrond een zoals die van jou,te herkennen aan het grote tandwiel tegenover een klein bij de rolaandrijver.


Edgard bedankt voor de links naar de documentatie Terrot ( de eerste link had ik al uit geprint, maar jammer dat ik geen frans kan lezen )

Zijn die Terrot's van jou of is het een foto ergens vandaan geplukt.
Zelf had ik nog nooit van Terrot gehoord en nu staan er 2 verschillende op de foto af gebeeld.

groeten Carl

#39488 27/03/10 11:30 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Orgineel bericht geplaatst door: Hans
Vroeger keek ik naar mooie vrouwen,nu naar mooie brommers grin
whistle whistle whistle


Vriendelijke groeten, Ad
#39492 28/03/10 10:08 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Gisteren nog aan de Terrot bezig geweest.
carburateur nogmaals gereinigd - benzineslang vernieuwd - nieuwe bougie geplaatst - ontsteking opnieuw gesteld.

Daarna heb ik proef gereden en er is verbetering ten opzichte van de dagen ervoor, maar na plus/minus 500 meter nam de Terrot weer in kracht af.
Daarna heb ik alles gecontroleerd en toen zag ik dat er een vettige massa aan het blokje zat daar waar de 2 karterhelften tegen elkaar zitten ( waarschijnlijk lekke pakking als het motortje warm wordt ).
Dus nu het heleblok maar splitsen denk ik of heeft iemand een andere oplossing.

groeten Carl

Last edited by carl; 28/03/10 10:09 AM.
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Nou vanmiddag het gehele blok gedemonteerd en het blijkt toch dat er een keering lek is.
Ook de lagers moeten vervangen worden, deze lopen ook niet zo lekkermeer plus als het blok nu toch open ligt gaat dat in 1 moeite door.

groeten Carl

#39521 28/03/10 10:18 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Orgineel bericht geplaatst door: Hans
Hallo Carl
Waar haal je nu de onderdelen?


Ja Hans,

Dat weet ik ook nog niet, maar hoe het blokje nu liep was het ook geen doen.
Ik heb al naar iemand in de buurt gemaild via bromfietsforum die mobylette onderdelen heeft of ik langs kan komen om te kijken of het dezelfde lagers en keeringen zijn die gebruikt worden in mobylette blokjes.
Of weet toevallig iemand nog een ander adres als dit niets wordt.

groeten Carl

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: carl
Orgineel bericht geplaatst door: Hans
Hallo Carl
Waar haal je nu de onderdelen?


Ja Hans,

Dat weet ik ook nog niet, maar hoe het blokje nu liep was het ook geen doen.
Ik heb al naar iemand in de buurt gemaild via bromfietsforum die mobylette onderdelen heeft of ik langs kan komen om te kijken of het dezelfde lagers en keeringen zijn die gebruikt worden in mobylette blokjes.
Of weet toevallig iemand nog een ander adres als dit niets wordt.

groeten Carl


Gewoon de maten opmeten van de lagers en de keerringen, dit zijn veelal onderdelen die uit een onderdelenlijst van lagerfabrieken werden betrokken en niet merk specifiek zijn, ga naar een goede industriele handel.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Ik heb de maat van de lagers bekeken en deze lagers zijn op diverse website's nog op voorraad.
Alleen moet ik de lagers nog uit mijn carters krijgen en weet niet hoe ik dit moet doen.
Als de lagers eruit zijn dan kan ik pas zien welke keering ik moet hebben.

groeten Carl

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Vanavond de lagers er uit gehaald, door het warm maken van de carters vielen de lagers er gewoon uit.
En inderdaat de keering was gescheurd en 1 lager liep zwaar dus het is niet voor niets dat het blok uit elkaar ligt.

Nu heb ik nog wel een vraag hoe moet de keering zitten ( met de dichte zijde naar binnen of naar buiten ) deze zit aan de kant van de ontsteking.

groeten Carl

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: carl


Nu heb ik nog wel een vraag hoe moet de keering zitten ( met de dichte zijde naar binnen of naar buiten ) deze zit aan de kant van de ontsteking.

groeten Carl


Over keerringen zijn de meningen verdeeld.
sommigen zeggen met het veertje naar de krukas, anderen zeggen naar buiten toe.
Zelf doe ik het veertje naar binnen toe blijft hij mooi schoon.

Voor de puristen hebben de fabrikanten daarom dubbelzijdige gemaakt met twee veertjes zodat er altijd eentje buiten zit en eentje binnen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Bedankt Joan,voor de info

Inderdaad zijn de meningen verdeeld hoe de keeringen geplaatst moeten worden.
De lagers en keeringen heb ik binnen, en ik kreeg de informatie dat de keering met het veertje naar binnen hoort te zitten.

groeten Carl

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Ook heb ik besloten om in mijn Terrot lagers te plaatsen met een dichte zijde, maar ik moest wel helemaal dichte lagers kopen en deze heb ik aan een zijde open gemaakt , dat ging heel makelijk.

groeten Carl

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Afdichtingen voor krukaslagers waar stof bij kan komen zijn van het type dubbellipring d.w.z.aan de binnenkant komt de lip met een veer en aan de stofkant komt de lip zonder een veer.
Deze lip is zeer soepel en dun zodat deze niet zo strak om de as klemt en dus minder snel wegschuurt door stof.

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Orgineel bericht geplaatst door: Jan Vennix
Afdichtingen voor krukaslagers waar stof bij kan komen zijn van het type dubbellipring d.w.z.aan de binnenkant komt de lip met een veer en aan de stofkant komt de lip zonder een veer.
Deze lip is zeer soepel en dun zodat deze niet zo strak om de as klemt en dus minder snel wegschuurt door stof.


Bedankt Jan,

Ik heb het begrepen, als ik er aan toe kom ga ik het blokje morgen in elkaar zetten, veel werk is het niet maar het moet wel goed en secuur gebeuren voor het beste resultaat.

groeten Carl

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Jan Vennix
Afdichtingen voor krukaslagers waar stof bij kan komen zijn van het type dubbellipring d.w.z.aan de binnenkant komt de lip met een veer en aan de stofkant komt de lip zonder een veer.
Deze lip is zeer soepel en dun zodat deze niet zo strak om de as klemt en dus minder snel wegschuurt door stof.


Dat is een tussen uitvoering die je beschrijft Jan.
.
Oa kreidler en puch maxi hebben de echte dubbele met een veer aan elke kant, dit voorkomt dat olie uit het versnellingsbak carter word gezogen tijdens de onderdruk van de aanzuig slag


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je hebt het niet helemaal goed gelezen.
Ik had geschreven dat de dunne lip aan de kant van de plaats komt waarvan het stof vandaan zou komen ,en dat is bij ons meestal aan de buitenkant (dus aande kant van de uitgaande as of aan de vliegwielzijde .
Een lip met een strakke ring zal waneer er zand of stof tussen komt zal de as heel snel inschuren en ruw worden en zal nu ook de lip waar de ring om zit wegschuren.
Ik heb zeer lang deze ringen moeten in bouwen en moeten intekenen in machines die in stoffige ruimten moesten werken.
En in sommige gevallen moest er nog een V lip ring erbij gemonteerd worden.(glasfabriek -glasstof).
Ik denk( weet het niet zeker ,maar ik zoek het op) dat het lek probleem is dat er carterdampen naar de versnellingsbak gaan en uit de karterontluchting te veel druk komt met wat olie en daardoor het blok te vettig wordt.
Zoniet dan hoor ik het wel.
j.vennix22@chello.nl

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ja hoor best wel goed gelezen.
En wat je zegt over dat stof klopt ook wel want bij slecht onderhouden kreidlers zie je wel eens een slijt ring ontstaan ter plaatse van de buitenste veerlip, maar in principe komt er geen stof bij de buitenste veerlip, niet aan de versnellingsbak carter kant ( want daar zit de schone en geoliede bak) en niet aan de ontstekingskant want daar zit een dicht deksel op.
ik kan het ook niet helpen dat deze ontwerpers op hun tekeningen een dubbel lip afdichting tekenen. ik praat ze alleen maar na en koop bij revisie de dubbel lip simmerringen.


Je verhaal over carterdampen ontsnappen en daardoor overdruk en daardoor een vettig blok: kan zijn, maar het trekken van olie uit de versnellingsbak maakt dat je brandstof niet een 1:25 of 1:50 zoals bij de puch maxi is maar bijvoorbeeld een 1:10 wordt en dan rookt hij als een gek uit de uitlaat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat van te veel druk in het carter dat is een tikfout van de schrijver van dit artikel.
Ik bedoelde te zeggen de hoeveelheid lucht die ontsnapt uit het ontluchtingsgaatje van de tandwielenbak.
Die tandwielen gooien heel wat olie rond naar diverse kanten en daarvan is ook een kant naar boven naar de plaats waar dat gaatje zit (er zit soms een afschermpje om dit te voorkomen)maartoch is het daarbinnen een natte boel ,ook rond dat ontluchtings gaatje.
Als daar dus per uur maar een liter lucht ontsnapt dan zal daar een grote vetzooi ontstaan.
En hou er rekening mee dat de gemiddelde carterdruk veel hoger is dan de onderdruk waardoor de verplaatsing van lucht uit het carter naar buiten groter zal zijn .
Met een dubbellipring kom ik toch weer bij jouw terug op de labirintafdichting met een rekensommetje.
B.v. 6000 omw. maal een lek naar buiten van b.v. 0,5 c.m.m maal 60 min is ennlek van 180 c.c. per uur.
Als de ruimte tussen de twee afdichtingen b.v. 30 c.m.m.is dan zal een lek van 0,5 niet veel drukverhoging geven.
Aangezien de overdruk veel hoger is dan de onderdruk(anders kan je niet iets verpompen) en de tijd van overdruk langer is dan de tijd van onderdruk (zie kruk tijd- diagram van zuigerbeweging) zal er altijd een luchtbeweging zijn naar buiten toe .
Doordat de luchtlek langs de eerste lip heel klein is en daarmee de drukverhoging tussen de lippen ook zeer klein is zal er bij onderdruk ook weer een heel keiner beetje terug stromen naar het carter.Door dit systeem zal er dus minder lekstroom zijn naar de tandwielen en geen gassen terug naar het carter (gemiddeld).
Dat van schone olie in het carter daar geloof ik helemaal niets van (waar blijven die staalspinters die van het mechanisme afslijten ,en er zijn er zeer harde van in de omloop).
Als door een dubbellipring de luchtlek van 0,5 c.m.m. naar 0,005 c.m.m. per omw. dan zijn dit maar een paar c.m.m. per uur .
Door deze klijne hoeveelheid lucht door een luchtgaatje van ongeveer1,5 m.m. zal er nu maar weinig olie uit de tandwielenbak komen.
Trouwens die dubbellipringen gebruiken wij natuurlijk ook.
Het verhaal is wel een beetje lang geworden ,maar zo kon ik mijn stijve vingers weer een beetje oefenen.

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: carl
als ik er aan toe kom ga ik het blokje morgen in elkaar zetten, veel werk is het niet maar het moet wel goed en secuur gebeuren voor het beste resultaat.

groeten Carl


Nu zag ik tot mijn grote verbazing dat ik geen verslag meer heb gedaan van het resultaat ( op mijn bericht van begin april ).
Het motorblokje staat dus in elkaar, dit ging best snel en zonder problemen.
Bij het testen had ik wel een grote rook ontwikkeling maar dat is wel normaal als je alles extra gesmeerd hebt.
Het probleem wat ik eerst had is opgelost en de Terrot rijdt super.

groeten Carl

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: carl
Origineel bericht van: carl
als ik er aan toe kom ga ik het blokje morgen in elkaar zetten, veel werk is het niet maar het moet wel goed en secuur gebeuren voor het beste resultaat.

groeten Carl


Nu zag ik tot mijn grote verbazing dat ik geen verslag meer heb gedaan van het resultaat ( op mijn bericht van begin april ).
Het motorblokje staat dus in elkaar, dit ging best snel en zonder problemen.
Bij het testen had ik wel een grote rook ontwikkeling maar dat is wel normaal als je alles extra gesmeerd hebt.
Het probleem wat ik eerst had is opgelost en de Terrot rijdt super.

groeten Carl


Geeft niks, je had het ook veel te druk om alles aan de praat te krijgen.

Maar,,, eind goed , al goed . wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 129 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.051s Queries: 72 (0.018s) Memory: 1.1863 MB (Peak: 1.5224 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-27 16:21:32 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS