Je hebt zuiger veren waar de uiteinden recht zijn maar ook heb je ze met ahw uitgeslepen eindjes moeilijk uit te duiden maar daar valt de veer ahw over het pennetje wat in de zuiger zit heen is dat het probeem niet?vr gr Hans Welp
Je hebt zuiger veren waar de uiteinden recht zijn maar ook heb je ze met ahw uitgeslepen eindjes moeilijk uit te duiden maar daar valt de veer ahw over het pennetje wat in de zuiger zit heen is dat het probeem niet?vr gr Hans Welp
dat heb ik in orde gebracht met de vijl. zelfs iets meer weggehaald. (nog meer en je kunt niet meer over een slotje spreken...)
dat ziet er goed uit, Jan. ik ga eens alles volledig opmeten.
wel moet ik even goed kijken welke dikte ik ga nemen, de oude zijn dunner maar dat komt vooral door slijtage denk ik.
grote kans dat het voorlopig toch een Solex-motortje wordt, want ik wil me niet gaan haasten om dit eitje aan de gang te krijgen. een solexmotortje ligt nog wel op de plank
dat ziet er goed uit, Jan. ik ga eens alles volledig opmeten.
wel moet ik even goed kijken welke dikte ik ga nemen, de oude zijn dunner maar dat komt vooral door slijtage denk ik.
grote kans dat het voorlopig toch een Solex-motortje wordt, want ik wil me niet gaan haasten om dit eitje aan de gang te krijgen. een solexmotortje ligt nog wel op de plank
Solex motortje is toch voorlopig een goede optie, je kan dan rustig het motortje in orde brengen.
Ik weet niet of je veel aan het frame moet veranderen????
Maar volgende week gaat de thermometer de lucht in, en begint heel voorzichtig het seizoen.
De motorlifter is (ietwat barbarisch) gemonteerd. het werkt in elk geval en aan het frame heb ik nog steeds niets veranderd, en dat ga ik ook niet doen! het blijft lekker origineel zodat straks eventueel het eitje er weer op gezet kan worden.
maar als het Solex motortje goed bevalt dan kon dat wel eens lang gaan duren. tenslotte heb ik solex onderdelen genoeg, en van het eitje bijna niks.
koplamp is eraf gehaald, ik vind een kapje op het blokje mooier. net echt
het neusje komt nog. het gebeurt allemaal effe snel tussendoor, want het goede weer komt eraan. Alle Solexen uit de winterslaap halen dus. De meesten schieten direct wakker, maar er zijn een paar luiwammessen tussen die ik even een beetje op gang moet helpen.
maar ja, die tandem kan ik gewoon niet laten staan . . .
Tip 1 : Hendel staat nu in hartlijn cilinder. Wat zagen en lassen zodat de hendel b.v. 30 graden naar voren(rijrichting) "gekanteld" wordt,hierdoor kan de motor verder gelift worden. Duidelijk? Tip 2 : Kleiner voorwiel inzetten. Tip 3 : Vergeet tip 2 en probeer tip 1.
Tip 1 : Hendel staat nu in hartlijn cilinder. Wat zagen en lassen zodat de hendel b.v. 30 graden naar voren(rijrichting) "gekanteld" wordt,hierdoor kan de motor verder gelift worden. Duidelijk? Tip 2 : Kleiner voorwiel inzetten. Tip 3 : Vergeet tip 2 en probeer tip 1.
Hee Ronald bedankt voor het meedenken, maar de hendel verder naar voren kantelen verlengt mijn slag niet. ik kan nu ook afstellen, er zitten schroefnippels op de kabel. maar de motor raakt de band onvoldoende, of de motor komt niet vrij.
ik zou een cm of 3 meer aan de kabel moeten kunnen trekken om hem volledig te kunnen ontgendelen. ik dacht al oom iets anders dan de "optil"hendel op het stuur te monteren, maar dan kan ik ook gewoon de Solex methode toepassen. dat zal het waarschijnlijk wel worden als ik (of jij) geen sublieme invallen meer krijgt.
de motorlifter werkt wel maar het testritje gisteren heeft geleerd dat de slag te beperkt is.
- òf hij komt niet volledig vrij - òf hij komt niet volledig op de band.
ik ben aan het denken hoe ik de slag met de hendel langer kan maken, maar kom er even niet op.
tips zijn welkom!!
In de werktuig bouw kennen we het moment. moment is kracht maal arm. als je slag die je kan maken met het hendel aan het stuur niet groot genoeg is dan klopt de overbrengingsverhouding niet tussen de "arm" van het hendel ( afstand boutje waarom hij heen draait tot aan plek waar je de kabel monteert en de "arm" van het motorblok ( afstand scharnieras motorblok naar plek waar je de kabel aan de motorlichter hebt gemaakt)
wil je meer slag op de motor dien je die verhouding te verbeteren, kortom breng de kabel dichterbij aan de scharnieras. aangezien de arm dan korter wordt dien je meer kracht te gebruiken.
He John misschien een stomme opmerking .Zit er een stuurrubber op je stuur ?Als je de zg imitatie Vredesein rubbers hebt die zijn te dik en komt je handel niet dicht genoeg bij je stuur vr gr Hans Welp
met de hand kan ik de hendel wèl ver genoeg naar achter trekken. wat Joan zegt klopt, maar als ik de kabel lager zet dan komt de bevestiging op het balhoofd en stuurt het zaakje niet mee.
ik ben zelf wel aan een a-symmetrische hefboom aan het denken, die bediend wordt door de stuurhendel, waar dan weer een kort kabeltje aan de andere kant komt die naar de Solex motorlifter gaat. als ik met de hendel bijv. 3 cm kan trekken dan zijn dat al 6 cm als ik de andere kant vd hefboom 2 x zo lang maak.
het zal dan wat meer kracht kosten om hem in te trekken maar dat is het proberen waard.
maar met dit mooie weer zal het nog even blijven liggen. morgen begint het seizoen. prut prut vroem vroem
De tandem is erg populair, er komen steeds meer aanvragen om ermee te mogen toeren. vooral voor mensen zonder rijbewijs een uitkomst natuurlijk, maar ook voor (verstandelijk en visueel) gehandicapten.
Daarom heb ik me moeten haasten en komt van de motorlifter even niets terecht.
Wel een andere (volledig gereviseerde) motor erop gelegd en een Solex motorhaak aan het stuur gemaakt. Het motortje is iets te hoog op de voorvork gemonteerd waardoor de motorlifter niet in de haak past. Dat moet ik dus nog aanpassen.
hij rijdt verder als een zonnetje. een heel aparte ervaring. hij zal dit seizoen even moeten rijden en de komende winter nemen we hem eens goed onder handen.