Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jun 2024
Posts: 1
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2024
Posts: 1
Hallo beste mensen,

Ik val maar gelijk met de deur in huis.
Ik heb een paar weken geleden van een collega voor nop een solex oto (1001 1967 volgens het kentekenbewijs) gekregen om op te knappen.
Samen met mijn oom een avondje aan geknutseld en met een nieuw pompje+membraan weer werkend gekregen.
De solex vonkt goed, de carburateur werkt naar behoren, de uitlaat zat potdicht maar na wat gaten geboord te hebben liet ook die zijn gassen weer door.
Helaas viel de compressie tegen en trok de solex slecht, na het verwijderen van de cylinder werd vrij snel duidelijk waarom.
De zuigerveren hebben niet goed geklokt gezeten en er waren delen zuigerveer verbrand. Ook de cylinder aan de binnenkant zag er niet helemaal fris meer uit.

De solex kan dus wel een opfrisbeurtje gebruiken, Al is ie verder wel compleet en origineel leek het ons wel leuk om te zorgen dat ie dan ook wat sneller loopt.
Verder ziet ie er niet meer zo fantastisch uit (vlieg roest, vergane stickers etc) maar dat vind ik juist wel een leuke combinatie, iets wat er niet perse uitziet maar wel loopt.
Dus nu wou ik wat onderdelen bestellen en wou ik jullie graag daarbij om jullie mening vragen. Het zit namelijk zo ik heb binnenkort vakantie en ga dan graag snel aan de slag. Mijn verdere studie in Solex en 2 takt zal helaas moeten wachten tot na de vakantie vrees ik. Omdat de solex gratis verkregen is heb ik er geen problemen om er wat geld aan te spenderen maar het zou leuk zijn als de combinatie van de onderdelen ook ergens op slaat. Vandaar dat ik ieders mening waardeer!
Het doel is om op alkylaatbenzine te gaan rijden, het zou leuk zijn als de solex 35Kmpu zou kunnen halen dit in verband met een vriendin op 90km afstand.
Ik kwam zelf uit op het volgende lijstje;

https://solexdeal.com/solex-onderde...er-pistonring-zuigerveer-pistonpen-3800/

https://solexdeal.com/solex-onderde...uitvoering-inclusief-a-kwaliteit-lagers/

https://solexdeal.com/solex-onderdelen-online/2-uitlaat-18mm-std/

Dank voor jullie input en voor alle berichten waar ik al veel van heb mogen leren!

P.s. foto's dacht ik al te hebben maar komen nog.

Mvg, Marijn

Joined: Oct 2000
Posts: 16,182
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,182
Likes: 82
ja allemaal best spul, echter als je een solex hebt met nu glijlagers in de drijfstand dien je het zijdeksel iets uit te werken want een drijfstang met naaldlagers werkt groter EN je hebt een ander hard busje nodig op je krukaspen 10 want omdat de drijfstang lagers groter werken hebben ze de maat naar binnen toe ook iets kleiner genomen, glijlager heeft een bus van 14 mm uitwendig en naaldlager loopt op een bus van 14 mm uitwendig


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 17 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
September
M T W T F S S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.046s Queries: 20 (0.023s) Memory: 0.9291 MB (Peak: 1.0460 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-09-08 00:50:04 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS