heb al eerder plaatjes laten zien van een donorblok dat een raceblok moet worden. Zat ook ( nog maar net een beetje) een oud type spaak bediende carburateur op ( wel met grote overloop) Uitdaging om daar een betrouwbare "24 uur" gasgever van te maken. ook weer een paar dagjes werk. messing gasgever met daarop een kabel trommel ( samengesteld uit twee zelf gedraaide buiten ringen van rond 34 mm dik 1.5 mm en een tussenring van 24 mm dik 2 mm ( dikte van een kabel) met hardsoldeer aan elkaar verbonden. de maat 24 komt overeen met een draaigas hendel en om de kabel met een tonnetje 5 mm te kunnen bevestigen zijn de buitenringen dus 2 x die 5 mm ( je hebt aan 1 kant die 5 mm nodig, voor het tonnetje) groter in diameter . werkt perfect zonder lastige heveltjes of andere constructies om de kabel te laten flexen, hij rolt mooi af over de binnenring. 1 van de problemen was dat de totale dikte van 5 mm ONDER het niveau van de sproeier moest blijven, de ronde huls waar de gasgever in komt terug gedraaid op de draaibank zodat het pasvlak 6 mm terug ligt ten opzichte van het pasvlak van de sproeier
en de trommel heeft dezelfde diameter als het gashandvat, gas gaat zeer licht en je hebt een goed draaibereik zodat je goed aanvoelt wat er gebeurd, denk de 3800 carburateurs ook maar zo te maken , direct dus zonder al die extra meuk
inmiddels rijdt het. ondanks alle problemen toch weer een apparaat op poten gezet dat met wat wind in de rug ( echt maar een beetje ) toch de 54 km/hr aantikte. remmen verdienen nog wat aandacht want van elke rem ( cantilever type) is er wel één blokje dat blijft slepen
weet ik niet, of het door eenzelfde persoon is gebouwd. de remmen zitten wat vervelend aan het frame. met een solex kun je niet veel anders dan wat je nu ziet, zeker niet als je plaatjes van anderen bekijkt en er eentje uitzoekt om ongeveer na te bouwen
in de derde heat gaskabel gebroken, eerste heat moesten ze nog leren hoeveel brandstof erin moest te weinig is niet goed, te veel loopt het niet goed terug en verzuipt hij ( wat dan ook gebeurde) . qua snelheid tevreden, heeft ergens de 57 aangetipt. Het blok was ook maar net op tijd klaar dus veel tijd om te testen was er niet. qua frame: de achterrem bleef continue aanlopen, maar ja je hebt wel remmen nodig, gaat verandert worden .
Het is blijkbaar toch moeilijk om velgremmen af te stellen. Team Bergeijk heeft hydraulische en krijgt ze ook niet goed. Ik heb 5 jaar geleden op een Solex gereden waarbij je de rem alleen maar moest aankijken en je stond al stil.
eén van de problemen die men niet ziet is dat de meeste velgremmen bedoeld zijn voor wielen met versnellingen die met een derailleur werken, het wiel staat dan altijd op dezelfde plaats en de ketting wordt gespannen door de veer van de derailleur. Bij solex span je de ketting door het wiel te verplaatsen, de velg komt dan op twee manieren anders te staan ten opzichte van de rem, meer naar voor en achteren en omdat het wiel rond is geeft dat als effect dat het ook meer omhoog of omlaag gaat. geldt overigens ook voor schijfremmen. voorwiel heeft geen last . ander probleem bij de solex waar ik het over had, er was geen "hoefijzer" het achterframe boog tijdens remmen mee naar buiten ondanks dat het verstevigd was kost ook remkracht
ja je buigt het frame niet alleen uit maar tordeert ook staande buizen van het frame omdat er een vrijheid is dat de asjes van de remhevels( waar de borgboutjes voor de hevels zitten) naar buiten kunnen buigen want die zitten maar aan 1 kant vast (frame) zonder dat hoefijzer
Ik heb gekozen voor het systeem die gebruikt wordt bij trail bikes. Hierbij monteer je brackets met 2 bouten per kant aan de vork. Misschien is de kracht dan juist nog groter.
Hallo Joan een vraag over de draaigas die je gemaakt hebt ziet er heel mooi uit maar heb een vraag over waarom zit aan de kant waar eerst de gasgeven zat zit een schroef revet en wat voor ring zit daar tussen en waar zit die schroef aan bevestigt
schroef zit in messing gasgever Ik heb verschillende uitvoeringen gemaakt dus welke je precies bedoelt wat betreft ringen weet ik even niet, meestal doe ik er een fiber pakking ring tussen , niet als pakking maar om wrijving tegen te gaan dus als los draaistuk en de afsluitende ring is om te zorgen dat de gasgever niet voor en achteruit kan dan blijft het gat dar erin zit mooi in lijn met het gat van de carburateur
hangt van de groef af ook hier zijn er weer diverse uitvoeringen . waar ze NIET voor zijn is om er een O-ring in aan te brengen. veelal is er geprobeerd om verzuipen bij lage toerentallen te voorkomen want de brandstof wordt er bijna net zo veel in gegoten als bij de stand volgas dat heb je met vlotterloze carburateurs er wordt steeds brandstof rondgepompt en dat lekt "gewoon" door de sproeier heen of het nu wel of niet aangezogen wordt
Oke dat ze niet zijn om een O ring in te doen dat weet ik wel Maar dacht wat voor nut heeft die groef zal toch niet voor niets er ingedraaid worden M.v.g