Ik heb vandaag de aandrijftrol vervangen van een 3800 motortje. volgorde van opbouw, rolunit > schimring > moer > stofkap, alles draait soepeltjes. Als laatste de koppeling weer monteren, maar zodra ik de moer op de koppeling vast draai is het afgelopen. As en koppeling kunnen niet meer afzonderlijk van elkaar draaien. Los ik de moer, dan kan dat wel weer. Ergens zit iets niet goed. Wat is hier niet goed?
los de onderste moer iets zodat alles wat hoger komt de onderste moer moet niet aangedraaid worden maar alleen aanwezig zijn en dan zit hij/zij/het daar te wachten tot hij vastgewurgd wordt doo moer 2
Dat had ik ook al ge-probeert, werkt niet. Toen koppeling er weer uit en eens kijken wat hij doet als ik de 2e moer direct op de 1e moer vast draai, en jawel hoor, rol en krukas draaien ieder mooi afzonderlijk van elkaar. Koppeling er weer in en vast gezet, weer alles vast. De koppeling vormt hier het probleem, maar wat?
Marcel in Sevenum heeft het bestaande koppelingshuis overgezet naar een door hem samengestelde rol met aluminium huis. Dit op de bestaande krukas geplaatst. Zover past het ook allemaal, rol heeft 1 tot 2 mm axiale speling maar zodra de koppeling er in komt gaat het mis. Zal morgen nog eens goed kijken waar het mis gaat.
Bij Solex hebben we te maken met een zgn. Sleep koppeling. Ik weet niet of je daar zelf ervaring mee hebt maar het kan zijn dat het alleen maar lijkt alsof alles vast zit.
Monteer alles gewoon, daarna kun je al testen of de koppeling los komt door de motor op de band te zetten en aan het vliegwiel te draaien.
Heb de rolunit nu 2mm+ axiale speling gegeven en de koppeling weer gemonteerd. Nu kan ik de rol en de krukas met de hand wel afzonderlijk draaien, zij het wel met de nodige weerstand. Zo ga ik hem nu verder opbouwen en weer op de solex monteren. Zal nog wel even duren, ga nu eerst lekker met vakantie.
Motortje verder opgebouwd. Als ik het vliegwiel met de hand draai kan ik de rol met de hand tegenhouden. Bij het opbouwen alle pakkingen vervangen, nieuwe zuigerveren geplaatst, decompressie zitting schoon gemaakt en nieuw gemonteerd met een slag van +/- 1.5 mm, carb. schoon gemaakt en doorgeblazen en weer gemonteerd met sproeier 27. Ontsteking afgesteld en bougie bougie heeft een sterke vonk op 0.4mm. nieuwe brandstofpomp + membraan. Als ik het vliegwiel draai voel ik duidelijk compressie, vergelijkbaar met mijn lopende solex 3800.
Starten zou je zeggen, maar helaas, ook niet na meerdere pogingen. Hij pruttelt een - twee keer maar meer niet.
Brandstof te zien in retour slangetje en bougie word nat, naar mijn mening geen brandstof probleem. Bougie vonkt goed, dus ook geen ontstekingsprobleem.
Je “choke” hendeltje staat volledig naar links. Heb je daar al eens mee gespeeld? Zo nee, zet hem even helemaal naar rechts en start volgas, want waarschijnlijk is hij verzopen.
Als je dat al gedaan hebt controleer dan met een stroboscoop lamp of deze flitst. Soms vonkt een bougie wél buiten de cilinder maar niet erin. Met een stroboscoop lamp kun je dat mooi controleren.
Ook al geprobeerd, ook dan een natte bougie en niet starten.
En wat doet de stroboscoop? Flitsen of niet flitsen? (Welkom als je langs wilt komen)
“Als je dat al gedaan hebt controleer dan met een stroboscoop lamp of deze flitst. Soms vonkt een bougie wél buiten de cilinder maar niet erin. Met een stroboscoop lamp kun je dat mooi controleren.”
Dan zeker nog kijken dat je met een stroboscoop test. Alles duidt op een ontsteking probleem. Je kunt ook nog kijken of je ontstekingstijdstip goed staat (geen gebroken vliegwielspie?).
Het motortje loopt, na het monteren van een nieuwe bougiekabel. Hij start binnen een paar slagen. Met de oude kabel gaf hij wel een vonk, maar schijnbaar niet krachtig genoeg.