Persoonlijk vind ik de Peperbus motor, 45cc, de mooiste motor voorop een Solex. Nu ik een beetje bezig ben met het opknappen van een aantal motoren kan dit type niet ontbreken. De Peperbus motor wordt af en toe Tekoop aangeboden op oa mp, maar bij elke motor is de vraag " wat koop je". Ik vind dat eigenlijk alle oude motoren gereviseerd of iig goed nagekeken moet worden. Vandaar heb ik besloten om zelf de onderdelen bij elkaar te gaan zoeken en zo weer een nette motor te krijgen. Ik weet dat het vinden van bepaalde delen zeker niet gemakkelijk zal zijn, echter dit is een hobby en moet niet over een maand klaar zijn.
Ik heb ondertussen al redelijk wat onderdelen verzameld, echter begint de zoektocht steeds moeilijker te worden. Wat betreft de grotere delen zoek ik nog de bekende carburateur en bijbehorend spuitstuk.
carburateurs zijn er in soorten en spruitstukken ook ( geheel staal en staal met aangegoten stukje aluminium) , pas op dat je niet de heel kleine carburateur koopt die is ca 4 doorlaat en dat loopt eccht niet
Ik heb deze 3 verschillende carburateurs gevonden. Dus 4 mm is not done. Ook omdat ik niet 1 van de eerste carters heb en er komt een krukas in die uit 1 deel bestaat (die heb ik ook al gevonden OEM)
ja, mooi. je ziet het spruitstuk met het stukje aluminium giet werk. je ziet carburateurs met de gladde peperbus en met de ril boven, de gladde hadden geen filter, die met de ril boven was om een tonvormig filter te kunnen centrreren ( de ril boven geeft intern een kleinere diameter die de filterhuls opsluit) krukas aan 1 stuk hebben ze ook gebruikt voor de 49 cc versie, die zijn dus een heel lange periode gemaakt/gebruikt tot aan het verschijnen van de OTO.
groot probleem bij de peperbus carburateurs is het M6 draad voor de banjobout van de brandstofleiding, vaak maar 3 tot 4 gangen draad in de carburateur en is al heel snel dol. ik heb er meerdere van onder aansluiting naar achter aansluiting moeten ombouwen om een stuk te hebben waar je weer draad in kan tappen
schroefje is voor afdichting deco gat, die bestaat uit twee haaks op elkaar geboorde gaten, later zijn ze ze in 1 keer gaan boren door vanaf het pasvlak scheef te boren naar het klepje toe. Maar haaks op elkaar heeft mijn voorkeur, zo maak ik mijn kopjes ook. ziet er goed uit. Weet niet wat jij "beschadigingen" noemt, maar deze kopjes zijn heel vroeger zand gegoten en niet in een stalen persmal, dan krijg je zo een ruwig oppervlak ( korrelgrootte zand) lijkt dus een heel oud kopje Geen deuken bij bougie en deco klepje kan dus maar zo zijn dat deze inderdaad nooit gebruikt is geweest
Met beschadiging bedoel ik dat je kan zien dat deze gemonteerd is geweest dmv bouten ed. Het oppervlakte is vrij ruw, dus gegoten, dat geloof ik meteen. Ik ben wel blij met deze vondst.
binnenin het oog van de benzine leiding is het gat 6 mm de banjobout is een -M6-je- met een hol gat in het midden en een paar piepkleine gaatjes naar de zijkant toe om de benzine van de leiding te ontvangen