Dag mensen, weet iemand hoe ik aan zuigerveren kan komen voor het kamzuigertje van een peperbus? Ik haal de cilinder eraf en er zit er maar eentje, terwijl er toch echt plek is voor twee... Bedankt alvast!
OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
en dan is het niet zo maar een kamzuigertje, maar een heel oude dan heb je het grote risico dat er een overmaat zuiger in zit. Dus meer informatie met maten en wat er wel is ( er horen twee verschillende soorten in ) daar kan iemand misschien iets mee
Dag mensen, weet iemand hoe ik aan zuigerveren kan komen voor het kamzuigertje van een peperbus? Ik haal de cilinder eraf en er zit er maar eentje, terwijl er toch echt plek is voor twee... Bedankt alvast!
Ik heb nog een aantal setjes nieuwe zuigerveren voor een Peperbus in de verpakking liggen maar weet op dit moment de maat niet. Zal morgen even kijken en het doorgeven.
Bedankt voor de reacties. Het is een erg net motortje, weinig slijtage gek genoeg. Bovenop de zuiger staat de code 03 ingeslagen. Met een ordinaire schuifmaat kom ik op 38,0 mm diameter. De ene zuigerveer die erin zit is 2,5 mm hoog en heeft rechte uiteinden (niet schuin zoals je meestal ziet).
OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
ik zal eens kijken of er nog ergens eentje ligt met schuine kanten. de rechte zitten boven en zijn verchroomd ( glimt hij heel erg ? ) de schuine kanten onder en van gietijzer ( de verwachting is dat daar meer olie beschikbaar is voor smering en dat die boven weg ge brand is OID)
Nee hij glimt niet heel erg, een beetje mattig. Geen groeven of andere schades.
Ik heb nog een oud oto-zuigertje liggen (1961) en die heeft inderdaad een combi recht boven schuin onder, altijd gedacht dat er eentje vervangen was...
Ik ben uiteraard blij als iemand iets passends heeft liggen. Ik moet ook nog even kijken naar de bronzen bussen van de drijfstang...
OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Om m'n topic wat op te fleuren heb ik er een paar foto's bijgeplaatst. Het motortje is bizar netjes, nauwelijks corrosie, slijtage of reparatiesporen. Er was een soort vloeibare pakking gebruikt die bij het lospeuteren ruikt naar oude buizenradio's (als ze warm worden), een oude kunsthars denk ik. En een beetje vreemd: er is geen motornumer ingeslagen. Een ruilmotor misschien? Toch duidelijk een originele VDH peperbus, met dommetje.
De bovenste zuigerveer lijkt mij nog erg goed dus het gaat eigenlijk vooral om de ontbrekende onderste (met schuine kantjes, 38 mm zuigerdiameter, 2,5 mm hoog).
De bronzen busjes lijken me nog wel acceptabel: enige speling voelbaar als je de drijfstang laat kantelen, maar ik heb geen zin hier naaldlagers in te zetten vanwege de authenticiteit.
OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Inderdaad een heel netjes blok. de gaten voor de trekveren zien er ook hel netjes uit, je zou haast zeggen dat deze ergens op zolder in een ruilmotorkist is blijven liggen . bronzen lagers voel je al heel snel wat zijdelingse speling op, heb je ook al met de naald gelagerde drijfstangen. als de boel nog maar rond is en geen vreetsporen heeft blijft het met voldoende smering goed . Lijkt of de zuigerveren van FF anders niet gaan passen, heb net nog even gekeken naar mijn reserve cilinders en die zijn inderdaad ook 38, eentje met twee zuigerveren met schuine kant de andere inderdaad met een setje chrome ( recht) en gietijzer (schuin) ......Zuigerveren van 38 die ik nog heb zijn met een uitsparing denk dat deze uit een sachs komen . dit soort zuigerveren zou leertouwer waarschijnlijk nog nieuw kunnen leveren. een peperbus carter dat ik recent heb weten te scoren ( als mal voor een gietproject waar ik maar niet aan toe kom) heeft heel beroerde gaten voor de motor trekveren daaraan zie je dat hij gebruikt is wat mooi is bij jouw carter er zit ook het GR nummer in de code van de gieter dat heeft mijn carter niet
Bedankt, kijk daar heb ik wat aan! Leertouwer kende ik niet. Altijd fijn als iemand de oude voorraden weer beschikbaar maakt. We maken er een mooi motortje van!
OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
gisteren bij Leertouwer geweest, zijn heel mooie zuigerveren . cilinder mee genomen om te passen en ze passen perfect er zitten afgeschuinde zijkanten aan om het happen in de poorten beter te voorkomen dus feitelijk loopt er een bolle kant op de cilinderwand
meten 1/2 wege de bovenkant cilinder en bovenkant uitlaatpoort. kan ook zijn dat de cilinder versleten is of de combinatie waarbij dan de spleet groter wordt . gezien de zeldzaamheid van beide mag bij mij het gat groter zijn want terug naar "als nieuw" is bijna een utopie zolang hij nog maar in alle redelijkheid doet wat hij moet doen ( en met alle fabriekstoleranties van toen was ca 17 km/hr al een redelijke prestatie) laat ik zitten wat er zit, behalve dan dat ik onder het afdek kapje aan de voorkant de overstroming aanzienlijk verbeter en tegen . want ik vind in de huidige tijd ( en dat vind ik al meer dan 30 jaar) een snelheid van 25 prettiger
Hallo nog een vraag van welk materiaal zouden de solex zuigerveren zijn die b.v door ad van eerbeek worden aan geboden Of zouden de zuigerveren van gietijzeren GG25 beter zijn Is bedoeld in de originele tum 80 cilinder
er zijn heel veel verschillende zuigerveren in omloop, heb daar met Bobby al eens een boom over opgezet en experimenten mee gedaan oa voor de 24 uurs race want we waren niet tevreden over het slijtagepatroon van de cilinderwand. Van de tijd dat ik als metallurg ( en in het afgeleide daarvan schade onderzoeker) bij een multinational werkte weet ik nog dat GG25 staat voor "GrauGuss" ofwel gietijzer en de 25 voor een bepaald soort lamellair gietijzer daar zitten dan platte vlakken koolstof in waarop het materiaal makkelijk breekt , betere zuigerveren zijn van nodulair gietijzer gemaakt daar zitten rondjes koolstof in het metaal dan initieert niet zo makkelijk breuk. Nou van de moderne zuigerveren, wie ze dan ook levert , denk ik niet dat ze in de categorie GG vallen want ik breek er steeds mijn nagels op en niet de zuigerveren. Om te antwoorden welk materiaal de zuigerveren van Ad zijn zou ik terug moeten naar het laboratorium waar ik microscopen X-ray en SEM tot mijn beschikking had om daar mogelijk iets van te kunnen zeggen. Je kunt het ook aan Ad vragen die de vraag dan weer door kan zetten naar zijn leverancier . en dan kun je nog verdere vragen aan jezelf stellen die bijdragen aan "wat is beter", welke omstandigheden, welke olie, hoeveel olie , staat van de cilinder, staat van de zuiger
Ad heeft speciale zuigerveren voor de JRT cilinder. Ik gebruik die in de (opgeboorde) TUM80A cilinders. Zijn veel minder stug dan de originele. Het zou interessant zijn om daar de samenstelling van te weten.
voor JRT gebruik ik vanaf dag 2 ( moest eerst even leren, dag 1 dus, hoe de originele zich gedroegen) en nog steeds caber veren voor kreidler, waren een tijdje uitverkocht maar als je Kreidler zegt zeg je omzet dus "uitverkocht" duurt maar even .
klopt ook CFX is te hard, helaas heb ik nog geen caber 39.5 gevonden wel andere in de uitvoering 39,5, die ik dan ook gebruik. ( sachs en tomos is 38, Zundapp is 39) de CFX 39.5 gebruik ik graag als bovenste veer voor de standaard 3800 cilinder, zoals ook vroeger twee types veren gebruikt werden door Solex/vdHeem)