ik heb nooit begrepen waarom er voor de koppen niet is overgegaan op de 10 mm bougie. Maak ze zelf altijd wel met 10 mm bougie ( solex "Supreme "serie dan maar ? ) en dat scheelt je een hoop ruimte OOK om de deco klep wat beter neer te zetten
Ik heb dezelfde ervaring als Joan met de cilinderkop. Je moet wel wat dingetjes aanpassen (met name de motorlift) voordat je hem kunt gebruiken. De bougie zit inderdaad erg krap waardoor de meeste bougiesleutels niet passen.
Als je de aanpassingen gedaan hebt dan heb je wel een echte miepmiep 🏍
ik heb net een kommentaar neergezet bij een frans filmpje dat Antoine bij solex liefhebbers heeft neergezet, die fransen leveren ook een speciale korte bougie bij de kop omdat er anders iets fout gaat
Volgens mij gaat er met een lange bougie niets fout maar kun je een bougiedop onder je luchtfilterkap kwijt met een korte bougie.
Ik kan mij vergissen want de laatste keer dat ik onze racer heb opengehad is inmiddels een jaar of vier geleden. Hij rijdt nog regelmatig maar het is altijd starten en rijden maar, geen reden gehad om er ook maar met een vinger aan te sleutelen 😉
ze zeggen het zelf ( wel wat binnenmonds en heel snel) dus dat heb ik maar verwoord op zijn nederlands ( kan nog een keer kijken en noteren op welk tijdstip). Ik heb een suggestie gedaan bij het filmpje ( in het engels) en de makers hebben daarop gereageerd met OK. Dus mogelijk komt er een andere versie
Ik dacht dat je er geen reet van kon verstaan Joan :-) Mij ging het om het plaatsen van een leuk filmpje en misschien is het voor sommige mensen ook wel handig.
Ik heb me wel in moeten houden bij de eerste reactie...
iBarry , is het een idee om net als bij de fransen en je filmpjes over je eigen project de aangeboden onderdelen in afgemonteerde staat te presenteren met montage adviezen erbij zodat je de onderdelen als "plug and play" presenteert ?
zoals montagehandleiding voor dat speciale spruitstuk voor de 9 mm ( heb voor antoine toch wel wat moeite moeten doen om ook zo een spruitstuk met de hand te maken ) die vereist een andere montage dan een gewone carburateur, denk daarbij ook aan vulringen tussen het pasvlak om de carburateur in zijn goede stand te zetten
Voor de montage van het 10 mm spruitstuk bestaat ook al een Frans filmpje. Maar Joan, zeker een goed idee, maar denk dat Barry daar ook al over nagedacht heeft
Yes Joan, da's een projectje. Alleen ben ik bang voor een bepaalde Hooglander die dan weer zegt dat ik iets vergeten ben We hebben een 5 jarenplan en zoals gebruikelijk zijn de eerste 3 jaren al in 6 maanden gedaan. Het eerste Engelse filmpje staat net online en die Race delen komen precies op tijd nu de eerste 24 uur race alweer aangekondigd is. Op de achtergrond wordt de website vernieuwd en sneller gemaakt en worden de meest verkochte onderdelen nu zelf in CAD her-ontworpen voor Europese productie.
Gelukkig wordt de winter wat rustiger. Leuk idee, die film komt er zeker, hopelijk met jouw hulp.
die filmpjes van Barry zijn beter. deze gaat nogal van de hak op de tak. let ook op die heel korte zuiger ( daar haal je de meeste winst mee bij solex). inderdaad het aanpassen van de pakking bij het spruitstuk. ( bijna altijd nodig) . Hij heeft aan zijn solex een heel fraai kettingscherm. de solex lijkt opgevoerd want hij lijkt ook een groter voortandwiel te hebben kan hij beter meetrappen bij hogere snelheid. de koplamp ziet er ook apart uit
Deze man plaatst regelmatig filmpjes op YouTube en is leuk om te volgen. Lekker werken en wat ouwe hoeren. Het frame heeft hij zelf gemaakt, daarvan heeft hij ook diverse filmpjes.
En de taal.. sommige mensen hebben aan 1 woord genoeg ;-)
Deze man plaatst regelmatig filmpjes op YouTube en is leuk om te volgen. Lekker werken en wat ouwe hoeren. Het frame heeft hij zelf gemaakt, daarvan heeft hij ook diverse filmpjes.
En de taal.. sommige mensen hebben aan 1 woord genoeg ;-)
nou die komt er bij mij niet meer in. slaat het lager erin, en borgt hem zonder ook het carter maar enigszins te ondersteunen EN daarna drukt hij met geweld ( een speciaal juk met spindel) de krukas door het lager OOK zonder het carter te steunen, laat staan de krachten af te leiden via de binnering van het lager, dus alles via de kogels en de buitenschaal ik heb het filmpje doorgespoeld tot na die ramp. wil je het wel zien dan even met de cursor onderin terugspoelen tot hij begint
Tja, het is voor mij lastig om kritiek te geven. In mijn ervaring heeft er altijd wel iemand iets op te merken of moet het anders.
Met die hamer is een beetje onnodig, verwarmen en (hand)persen is veel beter. Maar dat "stuiken" zonder eerst de buitenste schaal in te slijpen heeft mijns inziens echt geen nut. Die 1mm vervormde Zamac houden het lager echt niet meer op z'n plek dan standaard erin lijmen.
Het persen van de krukas zonder de binnenste schaal te ondersteunen gebeurd veel. Natuurlijk rijdt het daarna wel. Maar ik ben ervan overtuigd dat het lager nog maar 25% levensduur overheeft na die behandeling. Echt overal komt speling op, binnenste schaal, buitenste schaal en de kogels zelf. Mijn buurman heeft van SKF les gehad en daar werd verteld dat wanneer je een lager vanaf 1m op het beton laat vallen, de levensduur halveert. Zal geen exacte wetenschap zijn maar waarheid ligt in het midden.
Enneh, ik mis het checken tussendoor of het werkt. Draait koppeling? Zit er speling op de rol? Zit de Koppelingstrommel los van de rol? Dat maakt het verschil tussen een knutselaar en een specialist.
ja bij mij gaat het lager ook eerst in de draaibank om een randje kwijt te raken, heb ik een speciale houder voor die afsteunt op de buitenring, zo houdt je ook de krullen uit het lager
En van het belang dat het spoelenplaatlager vast zit mag ook nog wel eens benadrukt worden. Naar mijn ervaring houdt dat lager de krukas onbeweeglijk vast. Komt dat lager los dan is het krukaslager verloren, hoe goed je alles ook borgt.
Kan je de krukas niet vergrendelen aan de kant van het vliegwiel, tussen ontsteking en vliegwiel? Ik had voor mijn ontsteekunit die mogelijkheid er in gemaakt.
ja dat kan, dien je wel een OTO carter te hebben met geborgde lager ( seegerring) en dan M15 draad op de krukas voor een borgmoer met huls want je moet wel aan de andere kant van het carter uitkomen. je kunt NIET een huls maken waar het vliegwiel tegenaan komt want de conus maakt het zodanig maat onnauwkeurig dat de afstand lager <> achterkant vliegwiel tot een 0.01 mm nauwkeurig is te bepalen OF je krijgt je vliegwiel niet correct vast
er was een blok aan controle toe. waarom hier posten ? nou dat blok is voorzien van een CNC kop die speciaal voor mijn gemaakt is naar aanleiding van een serie koppen die ik zelf ooit heb gegoten. nou is een ander CNC kopjes laten maken een stuk makkelijker dan zelf gieten en nabewerken. Wil ik laten zien dat bij dit kopje WEL ruimte is tussen de koelribben kop en cilinder, WEL ruimte is voor een bougiesleutel. ik heb er zelfs een (stefa) bougiekap op zitten die aan de kabel steekt dus niet zo een los oogje met kans op overslag en er is ruimte zat voor een deco, maar aangezien dit blok is uitgerust met een zelf gemaakte vrijloop ( en start) koppeling heb ik geen deco nodig ik trek hem zo wel door de compressie heen ( en die heeft hij zat) de koppeling pakt toch wel oeps kan hier geen foto's plaatsen zie nu item CNC kop