Omdat ik toch graag een Zwanenhals wilde hebben was ik rustig opzoek gegaan naar 1. Veel op marktplaats gekeken maar die prijzen schoten de lucht in. Ik wist dat een kennis er nog 1 had staan. Mijn stoute schoenen aan gedaan en toch maat gevraagd of hij hem wilde verkopen.. na een weekje kreeg ik een berichtje dat ik de Solex wel mocht overnemen. De Zwanenhals is incl kenteken maar heeft al een tijdje niet gereden. Het eerste doel is de om de motor te laten lopen. Sommige delen zijn niet origineel en andere wil ik vervangen omdat ik die uit een ander land mooier vind. Zo heb ik al een Franse bagagedrager gekocht.
die lamp is leuk, de trappers niet . je had al eens eerdere gesteld dat die valbeugel ook niet deugt ( over de breedte een opmerking gemaakt) maar met zo een losse koplamp is die boven beugel aan de voorkant ook niks , rest gaat wel, zaag erin en kleiner weer vastlassen . toogje omhoog misschien re-cyclen als toogje naar voren heeft dat spatbord neusje ook wat
Het heeft geen haast. De huidige eigenaar moet er 1 hebben maar kan hem niet vinden. Voor de uitlaat heb ik een vraag openstaan bij een bedrijf. Ik denk dat er meer vraag is naar een uitlaat en wanneer je dan het type uitlaat dat uit 2 delen bestaat kan reproduceren zal er ook vraag naar zijn.
rechte witte vierkante staafjes ( 2 per trapper) zonder reflector. kijk nog maar eens naar die ( kinderfietslichtgroene) solex met electrisch achterwiel die op marktplaats staat, daar zitten de goede op
Mijn fiets heeft trappers die je kan demonteren, dus met 2 blokken. Misschien die dan maar monteren of opzoek naar vervangende.
Verder heb ik een vraag uitstaan voor het reproduceren van uitlaten voor de zwanenhals. In mijn ogen is daar ook redelijk veel vraag naar en nergens verkrijgbaar. Het moet dat wel de uitlaat worden die in 2 delen is en zoals origineel open is te schroeven.
Voor alsnog mis ik ook de motorkap. Hopelijk vind de huidige eigenaar deze.
Zover ik nu op foto's kan zien is de Solex voorzien van een nieuwe laag verf, ik bedoel dan dus alle.. bouten, moeren en ander metaal. De verf van de bouten halen is niet zo'n probleem, echter de nieuw aangebrachte laag verf wil ik ook verwijderen met de hoop de originele laag over te houden.
Is er een techniek om dit voor elkaar te krijgen? Ik wil niet het frame opnieuw spuiten.
er zijn diverse soorten chemisch verfafbijt, Dat is altijd testen hoeveel en hoelang je welke soort moet gebruiken om "nieuw" aan te tasten en oud te laten zitten. je hebt pech als de vorige eigenaar de boel eerst licht opgeschuurd heeft voor beter hechting dan wordt het meestal niet mooi ( of afspuiten met blanke lak) . Wat betreft "verfafbijt" heb ik zelf goede resultaten geboekt met (verlopen) remvloeistof, dat is ook weer met water en afwasmiddel ( die van de aldi) schoon te maken/deactiveren. Wel er even bij blijven om het niet door te laten etteren
er zijn diverse soorten chemisch verfafbijt, Dat is altijd testen hoeveel en hoelang je welke soort moet gebruiken om "nieuw" aan te tasten en oud te laten zitten. je hebt pech als de vorige eigenaar de boel eerst licht opgeschuurd heeft voor beter hechting dan wordt het meestal niet mooi ( of afspuiten met blanke lak) . Wat betreft "verfafbijt" heb ik zelf goede resultaten geboekt met (verlopen) remvloeistof, dat is ook weer met water en afwasmiddel ( die van de aldi) schoon te maken/deactiveren. Wel er even bij blijven om het niet door te laten etteren
Ik kan het testen op de bagagedrager, deze ga ik toch verwijderen. En dan zal je zegt smeren en dan proberen laag voor laag te verwijderen. Normaal moet de originele lak beter hechten dan de laag die ze er overheen hebben gesmeerd.
Jammer genoeg is de motorafdekplaat niet de juiste, dus rustig opzoek naar de goede versie. Mocht iemand nog de goede versie hebben liggen en heeft belang bij deze? Je mag altijd contact opnemen.
Plannen voor vandaag... Beetje op de bank liggen met de been omhoog en uit het raam naar de Solex kijken :-) Misschien later vandaag/morgen de juiste bagagedrager monteren.
op dat buisje horen wel twee ( elk uiteinde) speciale messing busjes als overgang van pijpje naar buitenkabel ( zie dat mijn opmerking over het motorkapje dat anders is , dat ik vanmorgen heb geschreven ergens de mist in is gegaan )
Dat klopt, er zijn 2 busjes aanwezig als verloop naar de 'soepele' buitenkabel.
Wat mij opvalt bij de 2 oudere motoren die ik nu heb, is dat er van de cilinderkop een stuk is afgebroken. Twee motoren met hetzelfde probleem. Aangezien de motorlifter ook aan die kant zit en er geen busjes gemonteerd zijn, maar veren, kan ik de oorzaak wel bedenken. Ga ik deze vervangen? Nee een voorkomend probleem hoort bij het type. Cilinderkop verwijderd er daar kwam ik een mooie zuiger tegen, een echte kamzuiger voorzien van een C?! Of de cilinderwand goed is, durf ik niet te zeggen. Ik heb daar (nog) geen verstand van. Ik heb wel een andere motor van dit type gezien waarvan het gat in de cilinder ovaal was en speling had op de drijfstang. Bij mijn motor heb ik dit niet gezien, dus hopelijk is alles goed (genoeg). Ik ben nu rustig aan het demonteren en maak meteen een lijstje wat er vervangen moet worden.
met een "c" op de zuiger hoort er ook een "c" op de cilinder te staan. de boel werd als setjes bij elkaar gezocht . een ovaal gat in de cilinder, mogelijk dat er iemand al aan het verbeteren is geweest of de cilinderwand goed is ? een eerste controle kan zijn de zuigerveren erin te drukken met de zuiger en dan op diverse plekken te kijken hoe groot de spleet tussen de zuigerveer einden is . Een lijstje van wat vervangen moet worden ? Lijstje maken is leuk maar waar haal je voor dit type betere spullen vandaan ?
Nee geen betere delen maar delen die vervangen moeten worden zoals alle pakkingen, remkabel (binnen en buiten), andere bel, zadel, kogeltjes en dat soort dingen. Deze solex moet van buiten oud zijn en technisch goed. Hij moet goed remmen , geen speling op trapas/trappers (die ook vervagen dienen te worden) . Ik wil ook zeker de kamzuiger behouden.
Je had weer gelijk Joan en daar ben ik eigenlijk ook wel blij om. De C stond op de cilinder en zuiger. Vandaag de motor geheel gedemonteerd, op de lager, bus en ring na, deze zitten nog vast aan de krukas.
Demontage qas vrij eenvoudig. Ik heb wel een speciale tool moeten maken om de spoelen los te maken. Helaas past de spoelenplaat trekker/duwer niet op deze motor.
Verder waren ze vroeger slimmer in mijn ogen. Bij dit carter zit de lager vast met 2 plaatjes, is dit ook niet toepasbaar bij de versleten OTO en 3800 carter?
bij dit carter zitten wel extra gietstukken om die twee boutjes een plaats te kunnen geven, de OTO heeft 3 van deze gietstukjes ( en daar beginnen helaas ook de scheuren) een 3800 carter is rondom even dun en is er geen plek voor boutjes ( nou ja eigenlijk wel maar dan achterste voren en met wat extra werk op de draaibank)
Ik vind heel de motor mooier opgebouwd. Een 3800 lijkt wel een van het wegwerpproduct. Onderdeel kapot en gooi maar weg.
Ontsteekplaat ook. Bij een 3800 zit het lager geperst, bij een bv 2200 zit die geperst en wordt tegengehouden met een veer. Bij de eerste modellen zit er gewoon een plaat tegen aan geschroefd.
Gisteren de motor gedemonteerd en vandaag begonnen met het reinigen van onderdelen. Tegen het carter zat een kg zand en heb nog niet alles verwijderd kunnen krijgen. Die ligt dus nog in een badje. Verder boutjes ed ontroert en opgepoetst. De rol verlost van de ijzeren cupjes en deze worden ook weer netjes gemaakt. Als alles weer mooi schoon is, kan ik kijken wat ik allemaal nieuw moet bestellen en dan kan ik beginnen met de opbouw van de motor.
Vandaag weer wat verder gegaan met schoonmaken. Wat een berg zand kan zich in de jaren verzamelen in een klein hoekje... Ik heb al een groot gedeelte schoon, maar nog lang niet klaar. Tegelijkertijd ben ik bezig met de zwart gespoten bouten en moeren. Een stuk of 4 hebben weer de originele kleur.
Wat zijn de mogelijkheden wanneer de zuiger/cilinder van het motortje te veel versleten zijn? Ik wil eigenlijk de originele spullen houden, dus ook de cilinder en zuiger. Is een cilinderwand te 'verdikken' en daarna weer op maat te boren?
cilinders zijn inderdaad kleiner te maken, heb ik ooit voor een honda MB racers laten doen. Kost een vermogen wel ergen bij jou in de buurt zoek eens op "powerseal" net even zelf gezocht
Helaas is de zuiger te klein (39,38mm) of de cilinder te groot (39.5) dus opzoek naar een nieuwe zuiger. Ik had gehoopt dit setje te kunnen hergebruiken.
Wat is het nut van de 2 dunne plaatjes aan weerskanten van het krukaslager en het gekartelde plaatje? Bij mij is 1 plaatje, tussen lager en krukas, voorzien van reli�f. Twee hoge en 1 laag uitgedrukt gedeelte. Hoort dit of is dit slijtage?
is om te voorkomen dat het lager gaat draaien, de twee deukjes moeten de klauwtjes die onder de borgschroefjes zitten in vallen en het uitstulpinkje moet in een gleuf van het lager vallen ( tegenwoordig niet meer) de originele lagers hadden in de buitenring een gleuf geslepen die moest op de precies juiste plaats gemonteerd worden ( lager dus in positie draaien tijdens montage) anders klopt het plaatje niet . NOOT: lager gaat even goed wel draaien na 60 jaar trouwe dienst .
Als ik mij niet vergis is deze set voor die oude pompjes. Let op, ik kan me vergissen. Als verhuurder hou ik me daar niet mee bezig, slechte pompjes worden meteen vernieuwd.
Het lijkt erop dat dit ook im mijn pompje zit alleen krijg ik het er niet uit zonder de slopen, lees bv een schroef erin te draaien. Als ik zeker weet dat dit setje past gaat de schroef erin en kan ik er alles uit trekken.
er zijn belachelijk veel verschillende pompjes en dat plastic is voor de latere platte typen, bij sommige pompjes oud model past het enigszins, onderste huls weglaten en alleen kogeltje erin ( dicht af onderin de pomp direct op het zink) dan plasticje erin met kogeltje en dan wordt het heel goed zoeken naar de juiste afsluitbout m6 want daar heb je dan het type nodig met een vlak rondeinde ( om huls vast te houden) en uitstekend pieletje ( om slag kogel te beperken) en dan heeeel goed uitvullen met de juiste dikte pakking. te dik dan sluit het hulsje de zijuitgang naar de carburateur af, te dun dan druk je de huls in elkaar of VOOR het zijgat naar het membraan toe . Ik maak in oude pompjes over de volle lengte M6 en dan messing hulsjes ook met M6 ( buiten) en zittingen voor heel kleine metalen kogeltjes. Maar ook hier: opletten met de afsluitbout
en ja hoor, het is een Franse Solex. Vandaag heel even bezig geweest met verfafbijt. Niet lang, ongeveer 5 minuten en dan heel snel weer de laag verwijderen. Daarna kwamen de rode en witte lijn tevoorschijn.
Gisteren ook nog wat onderdelen gehaald bij Rinus in Mariaheide, een stille sponsor van dit forum!, waaronder een remhendel waarvan ik er maar 1 had en verschilt van de normale types.
Trapper revisie.... het voordeel van oude spullen is dat veel gedemonteerd kan worden. Daarna roest verwijderd en voorzien van nieuw vet voor de kogeltjes. Verder hebben de kunstof delen een tijdje in de chloor gelegen. Waarna nog langer on het water.
Vandaag oa de achterrem gemonteerd en stuit op een probleempje. De moeren om de remblokken mee vast te zetten raken het chassis. Deze moeten er eigenlijk een mm of 2 vanaf zitten om vrij te kunnen bewegen. Morgen eens kijken of ik qat ruimte kan maken.
nee die horen het chassis te raken de remkrachten moeten erop af gesteund worden want de armpjes zelf houden het niet ze slepen dus, dat regelen de veren wel bij de heel oude zit er geen lipje dat in een veer klikt om te regelen dat links en recht evenveel terug getrokken worden maar ik regel dat met een lipje aan het hoefijzer
Dat klopt Joan, de moer zit aan het kant van het frame dus bij remmen maken de remmen gebruik van het frame. De 'boog' is voorzien van een lipje, welke tussen de windingen geduwd is. Mooi systeem om te zien , mooier dan die van een 3800 waar gebruik wordt gemaakt van een kapje. (zal wel een veiligheidsfunktie hebben?!)
al van voor de 3800 waren er kapjes over de remmen, met brede gleufgaten voor de bouten, kon je hem van links naar rechts stellen om zo nog beter de remmen ( via de veer) vrij te stellen van de velgrand, helaas is het gat later weer rond geworden kon je dat stellen ook wel vergeten . de kapjes geven nog weer iets extra stijfheid aan de remmen, extra ten opzichte van alleen dat hoefijzer
Afgelopen zaterdag rustig in de tuin begonnen met het opbouwen van het frame. De nieuwe remhendel is toch iets anders (montagegat zit op een andere plaats) en moet ik nog aanpassen. Verder heb ik de bagagedrager al vervangen voor een Franse. Hiervoor moet ik wel een nieuw gat boren in het spatbord en ik moest opzoek gaan naar langere bouten. Gelukkig heb ik nog wat delen van andere Solexen liggen. Wat betreft de moeren... de ronde kant van de moer moet aan de buitenkant?
klopt ronde kant naar buiten, aan de andere kant zit een ronde "facet" ( vlakje) dat over het plaatwerk moet draaien ( onderlegringen deden ze bij solex niet aan, wel beter) ietsie olie eronder om vreten te voorkomen ( of alsnog een dunne versie van een onderlegring)
Vandaag even de remhendels en stuur aangepast. Nieuw gat geboord en getapt in de nieuwe remhendel en de gaten in het stuur verzonken. Weer een klein stapje verder
De ketting, zadeldekje liggen al klaar om gemonteerd te worden :-) Momenteel even de plaats nodig voor de 3800. Deze is heeft hoognodig nieuwe banden nodig.
IVM diverse oorzaken ligt het project een beetje stil, maar vandaag wel weer wat nieuws besteld, een setje pare-jupe. Of te wel een 6 delige rok beschermer/jas beschermer. Al zal het maar weinig jas beschermen.
daarom hebben ze in de hoogtijdagen van solex ( jaren 60) ook de minirok uitgevonden, veel effectiever dan rokbeschermers. Brigitte Bardot op solex is wereldberoemd Hoewel ook wel veel nonnen gebruikt maakten van solex ( in onze buurgemeente Eemnes met zijn polderwegen van verzakte straatklinkers toen, nu asfalt, werd de solex ook wel liefkozend "abortusbrommer"genoemd) en die nonnen hadden nog wel degelijk iets aan rokbeschermers
Eindelijk na een paar maanden gewacht te hebben op een reactie uit la France komen vandaag de rokbeschermers aan , kreeg ik te horen van post.nl . Langzaam aan wordt het weer een complete Solex.
Voor mij is het altijd rokjes weer Joan haha. Vreemde benamingen gebruiken die Fransen. Discriminatie.. alleen te gebruiken met het dragen van een rokje.
Edit: ze zien er netjes uit. Dit weekend ga ik ze monteren en zal dan meteen een foto plaatsen.
Vandaag weer even aan de motor gewerkt. Vooral het spatplaatje wilde niet mee werken, totdat ik de vorm een beetje aanpaste. Bougiekabel doorvoer had ik gisteren de verkeerde aan Joan gegeven, daarom ging het monteren niet zo gemakkelijk. De juiste is nu ook gemonteerd.
De opbouw van de motor gaat geslaagd door. Ik zag dat de motorlifter een scheurtje had bij 1 van de gaten. Deze ga ik vervangen, net zoals het kopje, hiervoor heb ik een aanbieding gehad van 1 die geen schade heeft.
De bougiekabel ga ik vervangen door een katoenomvlochten versie.
Zodra die onderdelen gemonteerd zijn is het de beurt aan uit uitlaatspruitstuk en carburateur. De moet nog helemaal schoon gemaakt worden. Dit doe ik samen met het vliegwiel, deze mag wel wat meer glimmen.
Vandaag een vervangend kopje ontvangen en een andere motorlifter. Blijkt de motorlifter weer net iets anders te zijn. In de lifter zitten 3 gaten waardoor de kopbouten moeten.... die gaten zijn 0.5 mm te groot waardoor de kop van de bot door de lifter geduwd kan worden.
Wat is de juiste volgorde van de kop bouten? - Bout - motorlifter - Veer - cilinderkop - Cilinder
of moet er tussen de veer en de cilinderkop nog een ring komen, wanneer ik op de exploded view tekeningen kijk is het voor mij niet helemaal duidelijk.
Waar komt het veertje wat tussen de lange draadstang en de carburateur gemonteerd moet zitten. Komt deze onder of boven de motorlifter? Ik denk zelf boven en dan kan deze mooi door de gleuf van de decompressie schroef lopen. Als ik dan weer naar de tekening kijk, lijkt deze er onderdoor te lopen en dan niet door de zaagsnede..
die ringen vind je nooit terug bij demontage want die zijn kleiner dan standaard en vreten zich na eerste montage ( af fabriek) vast in het aluminium van de kop. heel vaak valt er eentje, tweetje, drietje of viertje er spontaan uit en dan komt de bout borst ( of als je gewone bouten hebt de onderleghulzen) direct op het aluminium dat je dan in elkaar drukt. dus ALTIJD controleren of die ringen er zitten en het zijn echt dingen van niks en een standaard M6^ring is buitenwerks te groot. meen zo uit mijn hoofd dat de buitenmaat 10.5 mm is . GEEN ring tussen veer en cilinderkop, de veer komt 1 koelrib hoger dan waar de bout komt . veertje om decompressie tuimelaar en duwstangetje te borgen ligt inderdaad boven de lichter en inderdaad IN de schroefgleuf van het steeltje om te borgen tegen wegdraaien ( is even een truukje om dat te monteren .... er zijn veel soorten kopbouten maar de bouten met de SW9 zeskant zouden niet door de motorlifter mogen vallen . in dat geval dient een M8 ring gemonteerd te worden tussen kopboutkop en lifter . de lifter dient wel zodanig hoog te blijven dat als hij in zijn nulstand staat de decoklep tuimelaar net niet indrukt . bij indrukken van de motorlifter ( als je de motor van de band haalt) dienen de veren zover ingedrukt te worden dat de motorlifter WEL de tuimelaar van de deco indrukt en daarmee de motor uitschakelt
Je hebt wel eens verteld dat de gamma ringen kleiner zijn dan normaal, is dat een goede keuze of gewoon een m6 ring gebruiken? Ik zag op de cilinderkop wel een kleine verhoging, misschien zitten de ringen vast in de kop? Is het eventueel een optie om een veerring te pakken en deze vlak te maken? Deze zijn normaal iets kleiner maar wel een stuk dikker. Originele ringen is dan maar diameter van een mm of 8 a 9? Ik zal eens gaan zoeken of ik iets kan vinden. Anders zelf maar iets maken.van bv een m5 ring?!
Het monteren van het veertje komt later, maar moet wel de plaats weten zodat ik de kopbouten kan aandraaien en niet telkens los moet maken.
We hebben gezien dat er verschillende lifters zijn. Er zijn er uit 1 deel met gaten 8,8 en 10,3 mm en er zijn lifters uit 2 delen met gaten van 8,8 mm. Origineel zit de laatste versie gemonteerd op mijn motor en heb nu ook een versie met de 10.3 mm gaten.
klopt van die veerringen is een optie door ze plat te buigen en de kracht eruit te halen. zelf heb ik twee opties: of ik plaats standaard ringen op een doorn van 6.5 mm in de draaibank ( stapeltje van 10) en draai ze aan de maat maar meestal pak in een boor 11.5 en boor de eerste koelrib boven het pasvlak op deze diameter en daarna een 3 snijdende frais 12 mm, die door revisie van de snijvlakken nog maar 11.5 mm fraist het pasvlak opfris ( gebruik dan dat eerste gat 11.5 als geleider, die je het in 1 keer zonder voorboren gaat de kop slaan ) meestal zijn deze pasvlakken door verlies van de onderleg ring nogal wobbelig geworden. daarna past een standaard ring. Heb ook voor CNC koppen het advies gegeven de gaten in de koelribben 12 mm te maken
Ik heb een aantal m5 ringen voorzien van een gat van 6.3 mm , dit zal dus moeten werken. Als ik geen andere motorlifter vind ga ik een ring m6 net onder de kop monteren , waarbij ik het gat ook weer iets groter ga maken
ik heb er net nog eentje in mijn handen gehad, met 3 "oortjes" waar de bouten doorheen moeten. ook grote gaten ( en helaas scheuren) maar wel met slijtplekken van onderlegringen
Vandaag een vervangende motorlifter gehaald en daarna kon ik weer verder nog even het vliegwiel gepoetst en voor de foto even het luchtfilter geplaatst.
Vandaag de carburateur schoon gemaakt en geassembleerd en ook gemonteerd. In principe hoeft nu alleen de benzinetank nog gemonteerd te worden. Echter is deze ook eens overschilderd met verf, dus die heeft nog qat liefde en zwarte verf nodig.
Er zit nog een wereld van verschil in die veertjes. In het magazijn heb ik 5 verschillende, per carburateur werkt de ene beter dan de andere. De 4800 is algemeen iets slapper, de 3800 is wat sterker. Van die oude carburateurs zijn de smoorkleppen / gaskleppen voldoende "ingesleten", dan zou een zachter veertje voldoende zijn.
ze slijten juist in door die sterke veren, want jij moet hard trekken, dat ding trekt hard terug en dat arme wandje van het materiaal van de carburateur moet al dat getrek maar tegenhouden
Momenteel ben ik bezig met de benzineleidingen/tank aan te sluiten maar heb een probleem.
De doorvoer gaten van het pompje moeten deze zowel onder als boven een gelijke diameter hebben. Het bovenste gat van het pompje (gereviseerd) heeft een kleiner gat dan de onderste.
Als ik de originele leiding pak welke altijd gemonteerd heeft gezeten, komt het tonnetje gelijk met de buitenkant van het pompje, waardoor dus nooit de implementatie gemonteerd kan worden.
geef eens wat foto's er werd/word nogal wat aangepast. afgelopen solex 75 jaar evenement heb ik langs de weg nog een solex staan repareren waar de wartel compleet uit de pomp getrild was, bleek ooit zo hard aangedraaid te zijn dat de opgetrompte rand van de stalen leiding IN het zachte aluminium van de wartel zat. was dus nooit meer te klemmen TUSSEN de wartel en de binnenrand van de pomp. van stukje benzineleiding een soort O ring geknipt en over de stalen leiding geschoven, heel mild aangedraaid en het zat weer dicht
Nee Wim, het probleem in niet de wartel of de draad in het pompje, maar de diameter van het gat waar de leiding, dus zonder wartel, tonnetje doorheen moet of kan. Bij het onderste gat krijg ik de leiding er in geduwd, het bovenste gat niet (diameter is te klein) Het vreemde is dat mijn originele leiding nu niet gemonteerd kunne worden. Het pompje is een oud model met 2 x M8 wartel maar wel gereviseerd.
Als is origineel aan de motor zoals hij was toen ik hem kocht. Wat vernieuwd is is het pompje. Dus het pompje is het probleem.
Oplossing is het bovenste gat iets groter te maken. Maar is dit gat nu kleiner omdat er een braam zit, of had je vroeger 2 verschillende pompjes met verschillende doorvoeren?
Moet het tonnetje van koper/messing zijn of zijn de plastic versies niet zo goed?