ik ben Louis jonge solex liefhebber. Ik ben 16 jaar en sleutel er al een half jaar zelf aan. Nu zou ik graag proberen met een van de vier 3800 op te voeren. Heeft iemand ideeën hoe ik de 25/30 km/h kan halen? Sneller zou ik niet willen gaan. Het blijft ten slotte een oud model.
Hee Louis, welkom op het forum. Een 3800 rijdt normaal al makkelijk 30-33 km/u. Misschien heb je een uitvoering die “geknepen “ is? Kun je foto’s plaatsen van je Solex(en)?
De solex in het geel zou ik graag opvoeren. Hij raad namelijk traag ik denk misschien 15-20. De solex met zwart-witte banden en zakken achteraan rijdt het best en de ontsteking gaat ook het snelst. Geen enkele van de vier is ooit opgevoerd geweest. Hoe komt het dat er toch zo een verschil zit in snelheid tussen de vier terwijl ze allemaal dezelfde motor hebben.
heel veel solexen hebben baat bij een CFX 39.5 cilinder en een AvH uitlaat . trek ook de carburateur eens omhoog van het spruistuk af en meet het gaatje van de inlaatpijp ( inwendig dus) eens na met een schuifmaat. Laatst had ik er eentje daar zat een pakking tusse die niet goed was en de inlaat voor ongeveer de 1/2 blokkeerde
aan de inlaat te zien is dit inderdaad een langzame versie geweest waar ze inmiddels al wel de hard stalen bus uit de inlaat hebben weg gehaald, daar hoort inderdaad een kleinere inlaatbuis bij maar ook een kleinere carburateur, op een goede staat 6.5 en op een foute meen ik 5.2 . Heb je ook 1 draadeind met een dikker stuk zodat je er geen andere cilinder dan deze op kan zetten ? ( dan is 1 gat in de cilindervoet ook groter) in principe is de cilinder goed wel even een boor 12 door de inlaat jagen om die rare rand weg te boren wel speciale boor gebruiken waar de punt van bot is gemaakt ( snijkant wegslijpen) zodat hij schraapt in plaats van bramen weghapt anders krijg je de cilinder om je oren
Inderdaad een “geknepen“ versie. Carburateur is slechts 5,2 mm. Aandrijfrol is kleiner. Een grotere rol geeft meer snelheid maar in verhouding ook minder trekkracht. Dus eerst de rest in orde maken en dan kijken of het al bevalt.
Dus met een 12mm boor de inlaat rand weg schrapen. Zal dit lukken met de boor in bijlage dan wel 12mm? Zou dit veel uitmaken en zijn er risico's aan verbonden of kan je in principe niet veel fout doen?
Zorg altijd dat je 2 handen vrij hebt, dus zeker vast zetten mocht je het zelf willen doen. Wanneer je het doet zoals op foto Han de handschoen wel eens van kleur veranderen en dan zien we niet zo graag.
je kunt zo een boor makkelijk zelf maken door hem even tegen een slijpsteen te halen , in de lengte richting elke winding apart even tegen de zijkant inderdaad beter even vastzetten met een paar plankjes zacht hout ertussen in de bekken van een bankschroef of verzin zelf een andere manier waarbij het klemmen wel zo vriendelijk is voor het gietijzer dat niet de brokken eraf vliegen. Als bijlage een foto van een paar boren, heb ik een hele kist van want je gebruikt ze ook om oa messing en dat zamac van solex mee te boren
Goed ik zal hem morgen nog eens uit elkaar draaien en de inlaat bijwerken en ik laat het resultaat weten.
en de toestand van inlaatbuisje en carburateur ? als dat de 5.2 uitvoering is kom je op hetzelfde als een andere met 6.5 die halfgas rijdt en als de cilinder er toch weer af gaat zorg ook dat je zuiger ter plaatse van de inlaat niet langer is dan 46 mm