Ongeveer 1.5 jaar geleden is op het forum de carterdeksel met kleine besproken. Zijn hier nog foto's van? Wie kan meer informatie geven over de werking van de kleppen?.
Ongeveer 1.5 jaar geleden is op het forum de carterdeksel met kleine bedoel je menbraan kleppen ? besproken. Zijn hier nog foto's van? Wie kan meer informatie geven over de werking van de kleppen?.
Wat zijn de voor en nadelen?
als het om membraankleppen gaat : veel voordelen hij zuigt zodra er onderdruk genoeg is en hij sluit zodra er het maximale aan gas is aangezogen dat kan voor elk toerental verschillend zijn je zuigt dus het maximale aan dat mogelijk is. bij "zuigersturing" wordt er alleen aangezogen als de zuiger het inlaatgat open geeft ( en dat varieert nog met de positie van de zuiger, van geheel dicht tot geheel open duurt een tijdje tijdens de beweging van de zuiger) en het zuigen stopt abrupt als de zuiger het gat weer dicht gooit EN en is nog eens symmetrisch ( meestal dan) met de beweging van de krukas, evenveel open en evenveel dicht over de omtrek van de beweging
die klepjes op de groene plaat herken ik als klepjes van peugeot blokjes , deze gebruikte ik ( de 1/2) om een membraan in de inlaat van de carburateur te maken, nadeel van een cartermembraan is dat de aanzuiging zo goed is dat bij terugkeren van de zuiger de druk in het carter al zo hoog is dat hij deze druk weer "uitkotst" uit de inlaat waar de carburateur op staat . Je verliest dan weer een gedeelte EN je komt zelf als berijder in een wolk van benzine te zitten en dat is niet fijn
Zou je de carburateur niet beter buiten werking stellen, met een prop afsluiten? Hij krijgt genoeg via de carterinlaat, toch?
nee dat werkt niet want op lucht lopen ze niet, je moet de klepdruk van het carter en die van de carburateur op elkaar afstemmen, zodat de balans van lucht via zijkant en via carburateur constant is en dan doe je een giga sproeier in de carburateur zodat er een over rijk mengsel via dat inlaatje binnenkomt, dat mengt zich in het carter tot 1 mengsel en die plofstof gaat dan naar boven om daar zijn werk te doen. neit simpel maar je moet wat voor een paar PK's en dat binnen het reglement want een carburateur op het zijdeksel mag niet , of je moet een "special" hebben maar die hebben heel andere carter zijdeksel membranen dan de hier getoonde