Wat is volgens jullie mede sleutelaars het beste? Hydraulische remklauwen of mechanische?
ik kies voor mechanische remmen. en wel via schijven NIET op de velg MAAR gebruik daarbij wel "schakel" kabel van racefietsen, daar is de buitenkabel niet spiraalvormig gewonden maar bestaat uit een serie parallel windingen die in de lengte richting lopen, veel stijver en geven de kracht zonder vervorming door. Het ontluchten van de handvaten van hydraulische remmen ( als je er panne aan krijgt of na installeren met aangepaste remleidingen) is een drama . en dan nog kun je kiezen uit enkelvoudige hydraulische remmen ( zuiger aan 1 kant) of meervoudige ( elke kant een zuiger) en dan heb ik het nog steeds over remmen voor schijven velgremmen hebben sowieso twee zuigers weet niet of ze erg gevoelig zijn voor modder want in principe moeten de zuigers door de veerwerking van de afdichting van de zuiger bij niet remmen iets terug getrokken worden zodat de rem vrij loopt . bij mechanishe remmen zit er een schroefspil en een springveer dat werkt altijd
Als ik hydraulische remmen zou willen ging ik voor hydraulische velgremmen. Ga je voor hydraulische schijfremmen dan zijn die veel te sterk en dat kost je een voorvork. Het gaat allemaal veel te hard aangezien een solex frame niet echt sterk is. De mechanische remmen werken perfect indien goed gemonteerd en de juiste materialen worden gebruikt. Goeie kabels en goeie remblokken. In pricipe alleen voorremmen nodig met blokjes en achter een remnaafje. Werkt perfect en blijft remmen.
Als ik hydraulische remmen zou willen ging ik voor hydraulische velgremmen. Ga je voor hydraulische schijfremmen dan zijn die veel te sterk en dat kost je een voorvork. Het gaat allemaal veel te hard aangezien een solex frame niet echt sterk is. De mechanische remmen werken perfect indien goed gemonteerd en de juiste materialen worden gebruikt. Goeie kabels en goeie remblokken. In pricipe alleen voorremmen nodig met blokjes en achter een remnaafje. Werkt perfect en blijft remmen.
als ik achter een remnaafje gebruik pak ik de leleu zoals op peugeotjes en de eerste puch maxi's zaten, zijn groter dan solex leleu's en een heel best beetje beter ( o ja en ook meteen 36 spaken ben je ook beter af )
Een filmpje van mijn velgremmen. De achterkant heb ik moeten verstevigen omdat de remmen het frame uit elkaar trok. Ik wilde eigelijk werken zonder de bijbehorende U, maar dat was geen optie helaas.
Een filmpje van mijn velgremmen. De achterkant heb ik moeten verstevigen omdat de remmen het frame uit elkaar trok. Ik wilde eigelijk werken zonder de bijbehorende U, maar dat was geen optie helaas.
Ja een hoefijzer, zelfs solex heeft in zijn velgremmen een hoefijzer zitten omdat het frame ook die "krachten"( gigel) al niet kan bolweken
De hedendaagse E-bikes, ook de A-merken hebben deze Magura remsystemen. Ook die hebben heel problemen met deze remmen. De frames flexen en veel remmen piepen.
Wim, schijfremmen zijn ook mooi maar was voor mij geen optie. Mede omdat er al diverse Solexen daarmee rijden en ik speciaal deze gebruikte brackets wil gaan gebruiken. Eerlijk gezegd zie ik de schrijven ook langzaam aan verdwijnen. Oorzaak kan zijn het zand wat wordt opgevangen?
Wim, schijfremmen zijn ook mooi maar was voor mij geen optie. Mede omdat er al diverse Solexen daarmee rijden en ik speciaal deze gebruikte brackets wil gaan gebruiken. Eerlijk gezegd zie ik de schrijven ook langzaam aan verdwijnen. Oorzaak kan zijn het zand wat wordt opgevangen?
De natuurkunde zegt hoe groter de schijven hoe beter het spul remt. Groter dan de velg kun je niet gaan, dus op de velg remmen is theoretisch de beste methode. Ook belast je de voorvork veel minder en je spaken krijgen geen enorme dreun met remmen.
Dat was voor mij de reden om het lekker bij velgremmen te houden, komt nog bij dat je een hoop werk en kosten bespaart. Ook daarom zullen velen terug zijn gevallen op de traditionele velgrem. Systeem van Antoine (hydraulisch) is helemaal top.
dergelijke gebruik ik ook. dien je wel een drager te maken om ze op te monteren, zodanig dat de stelmogelijkheden die op de beugel zitten ( de bouten onder en bovenaan op de foto nog voldoende ruimte hebben om de klauw te stellen EN voldoende ruimte om de klauw na/bij te stellen om te compenseren voor de slijtage van het achterste remblokje . dit systeem werkt dankszij de flexibiliteit van de schijf die druk je bij remmen iets krom, met het bewegende blokje ( waar de kabel aan zit) naar het stationaire blokje ( zit aan de andere kant) toe. want dat stationaire blokje stel je met heel weinig speling in ten opzichte van de remschijf anders blijft deze onder het rijden slepen en dat wil je niet. die speling en na verloop van tijd de slijtage. moet je er bij het remmen steeds uitdrukken .
dat schreef ik al, maar remt wel als een dolle EN met gevoel. heb er wel speciale kabels bij gebruikt, de langs gewonden buitenkabel zoals gebruikt voor schakel mechanismen is extra stijf en geeft het "commando" van de remhevel met gevoel door aan de remklauw
Voor de kabels ga ik hier in Asten naar de fietsenmaker die moet zulke kabels wel hebben denk ik.
ik gebruik SP-50, er moet nog wel een redelijke binnenkabel doorheen kunnen ( ik gebruik RVS ). Deze kabel kort ik in met een dremel slijpschijfje, met knippen verniel je de kabel , even een handigheidje om dat netjes te doen, liefst iets water erbij om het plastic niet te verbranden en/of met geduld in stapjes slijpen zodat de boel koel blijft
geen vrijbrief om maar te doen wat je uitkomt, testen bij de RDW gebeurd op individuele basis, dus stuk bij stuk . Een typekeur was om niet alles afzonderlijk te moeten testen maar bij "voldoen aan" kon je dat station overslaan .
bij scooter rijders is nu de "WOK" gevreesd. Als de politie bij staande houding ook maar enigszins twijfelt of een scooter wel of niet aan het typekeur voldoet nemen ze het kenteken in en delen ze een "WOK" uit. Dan dient de bezitter een afspraak met de RDW te maken en zijn voertuig afzonderlijk laten testen. Daar staat WOK ook voor " W"acht "O"p "K"euring. Ben je naast de boete voor overtreding van de typekeur eisen ook het geld kwijt voor de RDW test bij elkaar een duur grapje
Ik lees dat je schijf remmen gebruikt maar welke naven gebruik je dan want op de solex naaf weet ik niet hoe ik zo iets bevestig Als ik andere naven zou gebruiken kom ik uit op 36 spaaks maar daar zijn geen solex velen van dus voor mij raadseltje Wie heeft eventueel foto hier van
foto's heb ik meerdere malen geplaatst. solex velgen wil je echt niet gebruiken maar er zijn zat velgen in dezelfde maat ( peugeot, mobylette en heel oude puch maxi's) waar wel de solex banden op passen maar die wel 36 spaken hebben