Veel is al geschreven over het uitbalanceren van de solex krukas, oa om bij opvoeren of betrouwbaar maken voor oa 24 uurs toepassingen trillingen te voorkomen en daarmee tintelende vingers en afbrekende onderdelen te vermijden.
Nu zijn die krukassen zo banaal slecht gemaakt dat ze al onrond beginnen, daar is sowieso geen balanceren aan. Ik ben weer bezig om wat te verbeteren en mijn broek zakt al weer af zodra ik probeer om met wat voor gewicht dan ook aan de krukpen te bepalen wat de standaard balancering is, dat lukt simpelweg niet vanwege de onrondheid, het stuk dat het meest uitsteekt is daarmee ook het zwaarst en blijft op de balanceerbank onderaan hangen ( zie foto 1 ) . zet je de krukas netjes centrisch in de draaibank en begin je de buitenkant af te draaien dan zie je dat de beitel alleen het uitstekende ( en dus zware stuk, gemerkt met 2 Plusjes, foto 2) raakt ( rode pijl op omtrek, foto 3). Ook bramen aan de omtrek en met name daar waar de uitsparingen van de krukwang zitten dragen bij aan de massa op verkeerde plek, je komt daar niet met de beitel, simpelweg vijlen met een rattestaart lost dit probleem al op, die bramen horen daar gewoon niet dus je hoeft geen expert te zijn in uitbalanceren om die netjes weg te poetsen.
Na "schoondraaien" van de omtrek, om de krukwang netjes rond te krijgen, is het simpel om een gewicht zodanig aan te brengen dat blijkt dat de krukas in alle standen is neer te leggen zonder dat er lokaal een zwaar punt is dat er niet hoort.
Let wel: het gebruikte gewicht is in dit geval niet noodzakelijker wijs het "uitbalanceergewicht" dat het drijfstang en bigend lager gewicht vertegenwoordigt ( scheelt overigens weinig) maar uitsluitend gebruikt om de uitgangspositie van een uit te balanceren krukas optimaal te maken
Mooi onderwerp Joan, wij hadden dit jaar met onze Solex ook veel onbalansproblemen. We hebben afgesproken niet harder dan 48 km/u te rijden, hij kon nog een stuk sneller maar het ding begon dan zo ongelooflijk hard te trillen, niet normaal.
Nou reden wij nog met een origineel Solex vliegwiel waar de schoepen van zijn verwijderd, deze verdenk ik ook van onbalans. Als we het beestje gaan demonteren (hij rijdt nog vrolijk rond...) dan wil ik daar ook aandacht aan besteden. Het Peugeot vliegwiel ligt al klaar maar de rest van de ontsteking hebben we nog niet. Misschien tzt een ritje Hoogland
Nou reden wij nog met een origineel Solex vliegwiel waar de schoepen van zijn verwijderd, deze verdenk ik ook van onbalans. Als we het beestje gaan demonteren (hij rijdt nog vrolijk rond...) dan wil ik daar ook aandacht aan besteden. Het Peugeot vliegwiel ligt al klaar maar de rest van de ontsteking hebben we nog niet. Misschien tzt een ritje Hoogland zie het wel gebeuren