Ik heb vandaag een klein testritje gemaakt. Ik heb een naar geluid. Met sproeier 30 en rijker zetten gaat er wel wat snelheid verloren maar dan wordt het nare geluid, waarschijnlijk detoneren een flink stuk minder. Ben toch wel tevreden over de prestaties van het blokje. De rit was naar SolexRuurd. Hij was de Solex van Theo aan het monteren. Gerieflijk in de huiskamer. Lekker in de warmte wat kunnen kletsen en af en toe wat vasthouden.
Vanavond heb ik nog even een rit gemaakt naar Buitenhuizen de pont stond aan de overzijde dus weer terug naar Beverwijk langs de zelfde weg. De verlichting werkt uitstekend.
Ja hier wel. Eerst terug van het werk naar huis en daarna nog weer naar't Durp om patatje te halen. Je moet wat doen om km,s te maken. Heerlijk stil met zn gietijzeren cilindertje.
Kleintje dan vandaag. 25 km ofzo. Toch nog een fris wil de tegen de wind in. Zeebootjes kijken op de zeedijk. Altijd leuk. Heb er zelf ook gevaren, dus ja het heeft altijd iets speciaals voor mij.
Gisteren even met de nieuwe blokjes gereden. Niets meer aan doen. En gelijk de camera bril, toch een schuimpje op de microfoon plakken, geeft veel lawaai/wind.
Wat dat geluid betreft, het is een veel voorkomend probleem dat windgeruis. Plak een klein stukje tape op het gaatje waar de microfoon achter zit dan is het grotendeels opgelost.
Wat dat geluid betreft, het is een veel voorkomend probleem dat windgeruis. Plak een klein stukje tape op het gaatje waar de microfoon achter zit dan is het grotendeels opgelost.
Leuk!!!!!....en wat is er nieuw aan de nieuwe blokjes?
Ik had vorig jaar voor die meiden in Heeswijk veel tijd gestopt in een gietijzeren cilinder, die loopt lekker, en die staat er nu op. En een bijgemaakt voor Irene. Drijfstang van 85 mm, en zuiger met L-veer.
Dat heeft een paar voordelen, daar mag je even over denken.
In sachs 504/505 blokjes zitten die dingen, maar meer dan helft is helaas door de leeftijd erg slecht. Daarom Pedro een serie nieuwe laten maken. Ook de zijdekseltjes zijn nieuw, met een betere cartervulling.
Leuk!!!!!....en wat is er nieuw aan de nieuwe blokjes?
Ik had vorig jaar voor die meiden in Heeswijk veel tijd gestopt in een gietijzeren cilinder, die loopt lekker, en die staat er nu op. En een bijgemaakt voor Irene. Drijfstang van 85 mm, en zuiger met L-veer.
Dat heeft een paar voordelen, daar mag je even over denken. Iets minder schadelijke ruimte boven de zuiger? iets minder wrijving?
In sachs 504/505 blokjes zitten die dingen, maar meer dan helft is helaas door de leeftijd erg slecht. Daarom Pedro een serie nieuwe laten maken. Ook de zijdekseltjes zijn nieuw, met een betere cartervulling.
Klopt Roelof, ik heb contact gehad met emot racing. Hij gaat ze wel weer maken of laten maken. Ik heb een ontwerp gezien, maar dat word veeeel te zwaar voor onze solex als ze van staal worden. leuk voor die kreidlers of dergelijke met dubbelen/wangen volle krukassen.
Van aluminium met stalen binnenring zou wel kunnen Voor het gewicht, maar daar gaat Jan niet meer aan beginnen, kan wel tussen een stabiele krukas met 2 wangen, maar geen solex op één pennetje van 10 mm op één wang.
Was gisteren avond nog even rijden via het industrie terrein van Beverwijk op een gegeven moment stopte de motor. Terug gefietst naar huis. Ik wist het meteen weer een bobine stuk. Deze heeft vier maanden gewerkt en dit is wel erg kort. Het zijn de rode exemplaren soms gaat het wat beter. Ieder half jaar heb ik wel twee bobines versleten. Dat zegt iets over de kwaliteit van dit onderdeel. Na het vervangen werkt de solex gelukkig weer. Deze bobines heb ik standaard in huis, hoef je niet te wachten.
Voor mijn solex 3800 heb ik ook bougiekabels standaard in huis. Er zit nu recent weer een nieuwe op tevens de bougie vernieuwd. Dus daar kan het echt niet aan liggen. Ik denk erover om op Ebay een oud exemplaar ga aanschaven. Alhoewel heb ik net bij Solex Service weer drie exemplaren besteld.
Bougie-kabels koop ik niet van de sponsors, maak de kabels zelf. Koop de kabel van de rol en zit de andere delen om. Heb er dan altijd meer koper in zitten. Tot nog toe geen problemen met de vonk.
Vandaag heb ik mijn bestelling bij Ad van Heerbeek ontvangen. Bij hem had ik drie bobines besteld 1 rode en 2 zwarte dus van die lelijke en nog wat frame delen. Zo heb ik weer wat voorraad als er weer een defect optreed. Bij die zwarte zitten twee draden bij mijn Solex 3800 bij de spoelenplaat zit maar 1 aansluiting naast de condensator. De andere draad zal wel naar massa gaan denk ik zelf.
Niet vandaag maar gisteren en eergisteren. Ik ben vanuit Wageningen naar Den Haag gereden en de volgende dag weer terug. In Rijswijk ging het mis. Waarschijnlijk de condensator. Solex vast gezet en met de trein naar huis om de auto op te halen. YouTube
Niet vandaag maar gisteren en eergisteren. Ik ben vanuit Wageningen naar Den Haag gereden en de volgende dag weer terug. In Rijswijk ging het mis. Waarschijnlijk de condensator. Solex vast gezet en met de trein naar huis om de auto op te halen. YouTube
Groet,
Huub
Bougie of ontstekingstijdstip kan ook nog.....ben benieuwd wat het was.
Niet vandaag maar gisteren en eergisteren. Ik ben vanuit Wageningen naar Den Haag gereden en de volgende dag weer terug. In Rijswijk ging het mis. Waarschijnlijk de condensator. Solex vast gezet en met de trein naar huis om de auto op te halen. YouTube
Groet,
Huub
Ah Het rode elfstedenmonster Tis idd een ontstekingsprobleem. Je hebt wel een koperkern kabel?? Een condensator blijft vaak doorslaan en geeft niet snel dit effect. Vervuilde bougie kan idd ook goed, maar dat heb je ws ter plaatse al bekeken.
In het kader van lange tochten: Wij gaan vanuit Groningen weer een dagje NaAmeland doen en over twee maanden Groningen Zaandam vv (met overn en boot stavoren -enkhuizen)
Niet vandaag maar gisteren en eergisteren. Ik ben vanuit Wageningen naar Den Haag gereden en de volgende dag weer terug. In Rijswijk ging het mis. Waarschijnlijk de condensator. Solex vast gezet en met de trein naar huis om de auto op te halen. YouTube
Groet,
Huub
Ik had de Solex in de trein meegenomen en zeker niet achtergelaten.
Dus alweer 1 Met de 11 stedentocht vertelde je al dat je ook die gele condensators stuk reed. Bij mij nu al 3 jaar niet een gesneuveld.
Die gele zijn keigoed, maar ik heb er ook al een stukgereden. Het vervelende is dat deze wel de test doorstaat, vervelend!
Ik vermoed dat door de trillingen toch slecht contact kan ontstaan, anders heb ik geen verklaring.
Ik heb zeker 20 andere gele die nog perfect dienst doen, dus voorlopig laat ik het zo, maar toekomstig pak ik weer 2 kleine rode en giet die in de oude behuizing
die gele doen het bij mij ook erg goed. Omdat ik had vernomen op het forum dat deze niet goed zouden zijn heb ik deze besteld https: www.conrad.nl/nl/wima-mkp10-mkp-foliecon...uks-459844.html Deze doen het ook goed maar het nadeel is dat ze korte pootjes hebben en dat ze erg duur zijn. Ik denk dat ik weer over stap op de gele. Ook bij de rode had ik een kapotte condensator die op het testapparaat wel gewoon goed leek. Groet thijs
Een ritje gemaakt met de Honda, voor de Solex avondrit van woensdag a.s.. Net op de Holterberg aangekomen begint het te regenen en te onweren, gelukkig maar een klein buitje
Heb er een historisch ritje van gemaakt, langs 5 plekken waar in de 2e wereldoorlog vliegtuigen zijn neergestort ( 1 noodlanding) in de gemeente Holten
Fijn weekendje gehad en geen regen, in totaal 230 km gereden. Kleine pech gehad, een kapot brandstofpompje en een oogje van de gasnemer dat kapot ging. Gelukkig had ik beide bij me in de fietstas en hoefden we gebruik te maken van de reserve Solex in de volgauto.
gisteren mijn eerste kleine concours(klein solexracje) gereden bij ons hier in de buurt. was super leuk en smaakt naar meer. heb met mijn blauwe 3800 met het cfx cilindertje en racekopje de eerste plaats behaald.
Ik ben op 22 juni naar Den Haag gereden en de volgende dag weer terug. In tegenstelling tot de vorige tocht bleef mijn CNC blok met CFX cilinder en JdL kopje prima lopen. De vorige rit naar Den Haag ging met mijn OTO blok waarvan later bleek dat de spoel het begaf. Rit naar Den Haag Ik heb van de tocht een foto/film impressie gemaakt.
Prachtig filmpje Huub! Wat loopt je Solex lekker zeg! Klinkt zo betrouwbaar als de Bank van Engeland. Hoewel, verkeerde uitdrukking op dit moment geloof ik
gisteren een rondrit met diverse van mijn solexen, mooie is, ik ben 3 keer opgedroogd wat tegen viel is dat ik 4 keer nat ben geworden en niet zo een beetje ook.
Zijn er toch een paar die als je er niet op let toch je solex weten te slopen, snap wel dat verhuurbedrijven het gas ombouwen van nemen naar geven, berg op met die nattigheid en bij stoplichten gewoon vol gas laten staan met die nattighid, geen probleem toch. en vanwege het spatten de voeten op de treeplank, a kunnen ze daar niet tegen en b met die nattigheid en dat zand je houdt en verf en geen sticker meer over op de zadelbalk
Het is mijn blok met een CNC carter, volle krukas en vrijloopkoppeling. Met de CFX cilinder en een JdL kopje loopt het blok prima. Niet super snel maar lekker veel trekkracht. Ik kwam met volle bepakking en flink wat Motomix in de fietstas met 25 km/uur de Grebbeberg op. Het opstakel vanuit Wageningen naar het westen. Maar de CFX cilinder is geen wonder cilinder. Mijn OTO blok met mijn JRT-JdL cilinder kwam ook zonder bijfietsen boven maar heeft wel wat minder trekkracht bij lage toeren. Dat blok heeft meer snelheid en trekkracht boven de 25 km/uur. Van dit blok ging de bobine stuk op 2 juni op de terugweg uit Den Haag.
Ja vandaag een ritje gemaakt van 40 km ofzo. Heerlijk weer. 5 dagen achter elkaar op de Amuse naar het werk op en neer gereden met een omweggetje terug naar huis. 3 tankjes erdoorheen gejaagd.
Gisteren (zondag 17 juli) ging ik wel gemoed op pad vanuit Wageningen naar Kamerik (70 km) om deel te nemen aan de Piet Potlood Pegalex toertocht. De Solex liep perfect en het was stil op straat. Iets voor Odijk (35 km) hield het machientje in. Stoppen en kijken, wat is er aan de hand. De benzine liep eruit. Nog even de wartel aangedraaid maar dat hielp niet. Einde oefening. Terug fietsen naar de bewoonde wereld en in Doorn het thuisfront opgebeld. Voor de tweede keer in korte tijd kwam de Solex op de fietsendrager thuis. De benzineleiding was stuk getrild. Ik denk dat ik de krukas van dit OTO blok maar laat balanceren. Groet,
Leiding doorsnijden en met goede benzineslang doorverbinden.Trillingen weg.Tevens kan je dan nog een extra filtertje plaatsen.Het is maar ,n idee.Groet Cor (Kok18)
De boosdoener is de koper imitatie leiding Huub, dit is een bekend probleem, gewoon de originele stalen leiding monteren, ook een originele stalen leiding naar de carburateur.
De boosdoener is de koper imitatie leiding Huub, dit is een bekend probleem, gewoon de originele stalen leiding monteren, ook een originele stalen leiding naar de carburateur.
Ik geef ook de voorkeur aan de stalen leidinkjes, al heb ik toch al een aantal Solexen met koperen leiding. Dit is mij echter nog niet gebeurd
Nadeel is ook de sleutelmaat (10) van de wartel. Bemoeilijkt het aandraaien.
Heb bij mijn Solex 3800 ook aluminium brandstof leidingen met steeksleutel 10. Zelf heb ik daar geen probleem met aandraaien van nieuw leidingen omdat er weer wat lekt of stuk is. koperen leidingen geven wat minder druk op de aansluit punten tank en pomp en de carburateur.
Ik gebruik een remleidingsleutel die ik dunner geslepen heb om er goed tussen te komen. Bij maat 10 blijft er niet veel ijzer meer over... Kun je bijna de contactpuntjes mee afstellen
De boosdoener is de koper imitatie leiding Huub, dit is een bekend probleem, gewoon de originele stalen leiding monteren, ook een originele stalen leiding naar de carburateur.
heb ik ook al eens gehad midden in de polder, aansluiting onderaan, tank in 1 keer leg ca 12 km moeten fietsen om thuis te komen, koper verhard door mechanische deformatie en gaat er dan aan.
Yep Vandaag 70km met het vrouwtje erbij op de 2200, 3 keer sproeier schoongemaakt , tijd om de tank te vertinnen, verder geen problemen. Blijven mooi dingen die solexen. Groet ANdre
ik maak tegenwoordig om af te koelen ook steeds een avond rondje door willekeurig welke polder, heb al heel wat buurtgenoten een solex introductie gegeven door er steeds eentje mee te nemen, komen de solexen ook nog eens de schuur uit
Vandaag met Mirjam, Zowie en ik een mooi ritje van 47 gemaakt. Richting Veerse meer de meerkoet. Tussendoor een wandelingetje van 45 minuten met het hondje. Heerlijk. 2de tussenstop bij midden zeeland vliegveld, sportvliegtuigjes zien opstijgen en landen, en lekker op het terras gezeten.
Gewoon weer een pontjes tocht gereden vanuit Beverwijk Velsen en Buitenhuizen weer terug. Mooi weer en temperatuur ook. De mensen van van GVB ken ik ook nu allemaal. Leuk gewoon.