Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 2 of 2 1 2
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted By Frank
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By RedFox
Die Tacx ergotrainers gaan inderdaad als warme broodjes, zo ook deze.....
Tacx ergotrainer.. type T 1670.
76 x gezien 4 x bewaard als favoriet sinds 11 okt. '15, 13:44
En na 1 dag al status "gereserveerd".
Daar gaat weer iemand plezier aan beleven dus.
Deze tacx aap kwam gisterenavond dus uit de mouw.......degene die er namelijk veel plezier aan gaat beleven is dreke2 grin
De 2 tacx maatjes in Drunen naast elkaar, eentje dus nog te modificeren tot testbankje.



grin nu kan er volop getraind worden in Drunen grin


dat schept dus wel verplichtingen en verwachtingen , minimaal bij de eerste 10


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
inderdaad, nu kan er getest gaan worden.
nu de kennis nog ????
met speciale dank aan een forumlid uit kinderdijk.

groet
ANdre

Attached Images
IMG_20151029_130927.jpg (196.32 KB, 611 downloads)
Last edited by dreke2; 29/10/15 09:26 PM.

't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted By dreke2
inderdaad, nu kan er getest gaan worden.
nu de kennis nog ????
met speciale dank aan een forumlid uit kinderdijk.

groet
ANdre

Leuke foto, als eerste zou ik maar eens afstand doen van die vliegwielen zoals ik daar oa helemaal op rechts zie zitten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
JOAN
is het volgende project, was ik al mee bezig
groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
UPDATE:

Door omstandigheden in december 2015 waardoor ik tijdelijk geen Solex-activiteiten kon uitvoeren is er het een en ander blijven liggen.

Alle projecten zijn inmiddels weer opgepakt en vandaag deel ik wat plaatjes met jullie inzake het afwerken van de Solex testbank en het maken van een geforceerde koeling die zowel bij het testbankje als ook bij de normale Solex kan worden ingezet.

De constructie van de testbank heb ik eerder in dit draadje al beschreven, inmiddels heb ik de Solex voorvork en de metalen schoor laten poedercoaten en aan de zijkant een stukje messing staf geplaatst met daarin draad M8 x1 getapt zodat deze kon worden gedraaid op de plek van 1 van de moeren van het kroonstuk.

Op dat stukje staf past keurig de Tacx computer die van het testbankje o.a. de snelheid en het opgenomen vermogen (watt) kan registreren.
De balhoofdbuis heb ik vlak boven het kroonstuk afgezaagd en voorzien van een kunststof dop, daardoor is het blokje ook beter toegankelijk.

De ventilator voor de koeling heeft na een intensief leven in een CV-ketel nu een 2e leven gekregen na een grondige opknapbeurt en een likje zwarte lak.

De fan is gemonteerd op een mini statief (ingeklapt ca 35cm, maximale hoogte geheel uitgeschoven pootjes ca. 85 cm).

Dit statief heb ik bij 1 van de bekende adressen in China gekocht en lag voor ca. Euro 10,- incl. verzendkosten hier afgelopen week binnen.

De draagkracht van het statief is 450 gram en met een fan van 160 gram werkt dat nu prima en is de fan zowel verstelbaar tot de gewenste hoogte als ook een kantelhoek.

De foto's spreken voor zich, bedankt voor het kijken!


De CV-fan is aan het einde van zijn 1e leven....


Chinees statiefje, ingeklapte lengte 35cm


de gerenoveerde fan gefixeerd op het statief, beetje gekanteld om te kijken of het zwaartepunt juist is.


indien niet in gebruik staat hij rustig op een hoekje van de werkbank


De koeling nabij de testbank


En bij de Solex.....


testbank klaar voor gebruik


testbank klaar voor gebruik


als daar een blokje op staat is het allemaal prima toegankelijk



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Hele mooie duidelijke foto's en een mooie proefopstelling!

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Gisteren de "maiden run" voor de gehele testopstelling, deze werkte uit de kunst.
Het regende pijpenstelen (1e foto op afstand achter glas gemaakt) maar onder het afdakje bij het Solex werkplaatsje was precies genoeg plaats om droog te kunnen testen.
In het volledig nieuw opgebouwde blokje bevindt zich de "home-made" gebalanceerde volle krukas die de testrun prima doorstond.
Deze gaat binnenkort in het veld om te zien of en hoe de trekkracht is gewijzigd, sowieso zijn de trillingen van het blokje zeer sterk gereduceerd ten opzichte van de standaard krukas.
P.S. Het blokje toonde op het tacx computertje 605 Watt vermogen, de ingestelde weerstand van de wervelstroom motor was digitaal op "hill slope" 6 gezet op welke waarde we ook bij dreke2/André recentelijk de metingen hebben doorgevoerd na de JAG uitlaat modificatie die aan andere blokjes hing.
André was nu hier ook live bij deze run aanwezig uiteraard grin


wazig door de regen achter glas


in vol ornaat


trek maar aan de gasspaak, op volle toeren!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat is een van de voordelen van zo'n testopstelling :
je hoeft er niet door weer en wind om een motor te testen.
Als je nog een goede afzuiger in het schuurtje maakt dan sta je ook nog uit de wind.
En , als je Aspen of Motomix gebruikt voor het binnen testen heb je heel wat minder giftige dampen af te voeren.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Met de deur van het schuurtje open en buiten testen liep koolmonoxide toch nog op naar 40 ppm op de meter die binnen is geplaatst uit veiligheid
Goeie maatregel van Redfox
Groet
ANdre.


't is ginne logie!
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
605 watt is 0,75 pk

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Huub
605 watt is 0,75 pk
Dat is correct Huub en dik tevreden ben ik ermee wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Op Naar de 1 pk 😄😄
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat verschrikkelijk mooi zeg. Complimenten hoor.

Nu resultaten bijhouden.

0,75 Pk, totaal gewicht en snelheid. Ik dacht dat je ook de ingestelde belasting kunt zien?

Krijg je straks mooie vergelijkingen denk ik.

Ik ben nu al benieuwd wat de snelheid is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Heb je er toevallig ook een Toerental bij Geerd want die dingen zijn niet zo duur toeren uren teller iets van 30 euro worden gebruikt op crossers en quads en stationaire motoren

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Huub
Heb je er toevallig ook een Toerental bij Geerd want die dingen zijn niet zo duur toeren uren teller iets van 30 euro worden gebruikt op crossers en quads en stationaire motoren
Ik heb 'n toerentellertje liggen maar gisteren was deze niet aangesloten.
Bij een vorige test, waarbij Solex compleet in de testbank stond en zonder de recente uitlaatmodificatie was het toerental 5470 rpm.
Maar ik weet nu niet meer zeker of dat ook zo'n tellertjes was of de "mechanische" teller van dreke2 die we met een rubber nopje tegen de zijkant van de krukas hebben aangehouden.
Ik kom er t.z.t. nog wel weer op terug Huub.
Hieronder nog een plaatje van de toerenteller.



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Die bedoel ik Geert Altijd met toeren tal meten als je kunt maar ik denk dat het helemaal goed komt blijf dit volgen Gr Huub

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
METEN IS WETEN!
Ik heb voor de testbank 2 stukjes messing staf aan de zijkant met een gat met draad M8x1 voorzien zodat deze op de plaats konden worden geschroefd waar links en rechts van het kroonstuk de bovenste M8x1 moeren zitten.
Om de staf op de bouten te kunnen draaien heb ik een gat van 6mm dwars door de staf geboord zodat ik ze kon draaien op de manier waarop je met een bougiesleutel draait.
De stevigheid van het kroonstuk is dus gelijk gebleven maar er zijn daardoor wel 2 plekken gemaakt waar de meters zich nu prima in het zicht en niet in de weg bevinden.
Aan de linkerkant de km teller (de Sigma die velen van ons hebben) en het display van de tacx rollenbank (o.a. af te lezen zijn watt, slope/hellingweerstand).
Aan de rechterkant de toerenteller, eveneens geen onbekende.
De balhoofdbuis had ik al ingekort en afgedekt met een plastic dop, zo blijft het blokje prima toegankelijk.
Er rest me nog om een handigheidje voor het gas te maken.







Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Nou nog een keertje een echt solex blokje erop geert. kijken of hij niet op tilt slaat.


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Inmiddels hebben we buiten al zomerse temperaturen en zijn hier nog wat afsluitende foto's van het winterproject grin
Onder mijn al eerder getoonde testbank bevindt zich vanaf deze ochtend een gelast en gepoedercoat frame waardoor ik zowel binnen als buiten op een mooie werkhoogte aan een blokje kan sleutelen en dit blokje dan ook testen.
Om het geheel niet te hoeven opbeuren of te verslepen zitten er zwenkwielen onder voorzien van een rem.
Nadat ik het idee had geopperd om een frame onder de testbank te fabrieken hebben we in dreke2 's garage gepast hoeveel het testbankje bij voorkeur omhoog moest komen door zijn testbankje als voorbeeld te nemen en ter plaatse het referentiekader te bepalen.
Dat werd........de hoogte van een kratje bier op zijn zijkant, toen nog zonder wielen grin
Daarop volgend verdeelden we het werk over 3 personen:
- dreke2 maakte een schets op basis van het idee
- Frank bood aan om daarmee met wat stukken afval buis het frame in elkaar te lassen
- ikzelf zou zorgen voor de buisklemmen en de wielen.
Na een dag of tien waren de wielen en de klemmen binnen en kon Frank aan de slag op basis van de tekening en de aanwezige klemmen en wielen.
Het frame was in eerste instantie zo uitgevoerd als op tekening, echter bij het passen van de testbank met een blokje in de voorvork gehangen bleek dat we wat teveel last van topzwaarheid hadden omdat de wielbasis wat te kort bleek te zijn.
De oplossing was snel bedacht: het frame aan de onderzijde voorkant wat verlengen en tevens, om het zwaartepunt wat verder naar beneden te krijgen, een dikke metalen plaat erin lassen zodat čn meer gewicht daar kwam čn er een soort gereedschapsbakjes ontstonden.
Dat alles bleek bij testen deze ochtend dus prima te zijn uitgevallen.
Eén kleinigheidje hadden we over het hoofd gezien in het proces: de hoogte van de wielen kwam nog bij de hoogte van de bierkrat, maar dit bleek nu in de praktijk juist een zeer prettige sleutelhoogte te zijn geworden.
Daarmee is dit project, onder dankzegging aan beide genoemde mannen, dan ten einde en kunnen we weer op naar het volgende!
Bedankt voor het kijken.




















Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Bedankt voor het kijken??
Jij bedankt Geert voor de prachtige foto's van een schitterend project!
Ik geniet van dit soort professionele aanpak!


Groet, Tim
Page 2 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 126 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.047s Queries: 58 (0.016s) Memory: 1.1444 MB (Peak: 1.4127 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-03 21:07:52 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS