|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,184 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,184 Likes: 6 |
Klopt inderdaad. Maar wat is er dan aan de situatie van jouw blok veranderd? Snap het ff niet. Moet je ff voor jezelluf nagaan of er iets gebeurd is.
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357 |
idd tim.heb ik ook niet gedaan. zal eens duidelijker zijn wat ik juist heb gedaan.
drie dagen geleden had ik alles gemonteerd. gecontroleerd op vonk en die was goed. gecontroleerd op benzine retour bij het draaien aan vliegwiel en dat was ook goed. toen ik een startpoging deed zag ik dat hij benzine blaasde tussen cilinder en carter.dit was dus de draad die kapot was. vandaag helicoil gemonteerd en cilinder er terug op gezet. dus in de veronderstelling dat alles nu tip top zou moeten zijn terug start poging ondernomen. hij sloeg niet aan en de benzine loopt netjes terug door retour. dan gecontroleerd op ontsteking en had niets meer.
nooit te oud om bij te leren
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10 |
De spoeldraad zit goed op de condensator. Die onderdste schroef is afgeïsoleerd en is massa, het blokje waar de strip aanzit is geïsoleerd van massa en aan dit blokje zit ook de contactpunt. Als je een multimeter hebt kan je meten of er geen massasluiting is , je moet dan wel even de spoeldraad losmaken en de contactpunt openen. Je mag dan geen weerstand meten.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,184 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,184 Likes: 6 |
Dan kan het alleen iets met de bougiekabel zijn want die gaat wel los en zal misschien ergens geen contact meer maken. Een gedachtte......
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Maar als je helicoils maakt voor de cilindervoet, dan hoef je de ontsteking toch niet te demonteren?? Dacht ik ook. En de kabel... Maakt niet uit. Pak een 9 volt blokbatterij, trek de punten open en zet de contacten van de batterij op de punten. Op dat moment moet er een vonk overspringen. Test dat eens
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357 |
hey ik hed contactjes open getrokken en de blokbatterij er tegen gehouden(denk dat ik het correct gedaan heb)en er gebeurt niks.ik begrijp het echt niet meer.drie dagen geleden had ik echt deftige vonk en nu niks meer. Maar als je helicoils maakt voor de cilindervoet, dan hoef je de ontsteking toch niet te demonteren?? Dacht ik ook. En de kabel... Maakt niet uit. Pak een 9 volt blokbatterij, trek de punten open en zet de contacten van de batterij op de punten. Op dat moment moet er een vonk overspringen. Test dat eens
nooit te oud om bij te leren
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357 |
heb al rechtstreeks met een vijsoogje geprobeerd ook en ook geen vonk daarmee. Dan kan het alleen iets met de bougiekabel zijn want die gaat wel los en zal misschien ergens geen contact meer maken. Een gedachtte......
nooit te oud om bij te leren
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357 |
moet het ook geisoleerd zijn met zo een ringetje tussen het plaatje en het (gele pijl)vijsje?die van de condensator komt? dus moet het volgens u op het blauwe of het gele pijltje aangesloten worden?
nooit te oud om bij te leren
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Hee Tim, goed gezien, dat is de fout. Als dit niet geïsoleerd is gaat de stroom rechtstreeks via de massa weg. Ook met de batterij krijg je dan geen vonk.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357 |
dus moet er zo een isolatie ringetje tussen het vijsje en het plaatje die van de condensator komt?of onder het plaatje die van de condensator komt? Hee Tim, goed gezien, dat is de fout. Als dit niet geïsoleerd is gaat de stroom rechtstreeks via de massa weg. Ook met de batterij krijg je dan geen vonk.
Last edited by tomtim; 26/02/16 12:21 AM.
nooit te oud om bij te leren
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Normaal zijn dat fiber buisjes die van onder tot boven doorlopen. Ik zie dat bij één schroefje wel maar bij de andere niet...?
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Koppel de spoel eens los en meet de weerstand tussen de contactpuntjes, zowel open als dicht. Zo zie je of het circuit geen sluiting heeft
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357 |
hey die fiberbusjes zitten er aan beide vijsjes in.maar bij het vijsje(gele pijl)zit er geen zo een fiber ringetje tussen.dus geeft het gele vijsje rechtstreeks contact door naar de massa. Normaal zijn dat fiber buisjes die van onder tot boven doorlopen. Ik zie dat bij één schroefje wel maar bij de andere niet...?
nooit te oud om bij te leren
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357 |
het is gelukt.het kwam dis idd door het gele vijsje die niet was afgeisoleerd. https://www.youtube.com/watch?v=gB3jz6wSmLs
nooit te oud om bij te leren
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10 |
Dat loopt inderdaad mooi, zoals een originele Solex hoort te lopen. Ben wel benieuwd waar dat isolatieringetje is gebleven tijdens het aanbrengen van de helicoil.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357 |
hey ik begrijp het ook niet. maar ik ben honderd procent zeker dat ik ontsteking had vooraleer ik de helicoil heb geplaatst.ik weet ook wel dat die helicoil daar niets mee te zien had. heb vandaag nog eens willen starten en hij sloeg eventjes aan en daarna niets meer....terug geen ontsteking meer. er zal meer aan de hand zijn dan dat isolatieringetje. dus het is nog niet opgelost. Dat loopt inderdaad mooi, zoals een originele Solex hoort te lopen. Ben wel benieuwd waar dat isolatieringetje is gebleven tijdens het aanbrengen van de helicoil.
nooit te oud om bij te leren
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
T blijft een Solex he ? Denk je klaar te zijn en dan ......
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357 |
moet er wel bij zeggen dat ik nog niet het gepaste ringetje heb gevonden om het perfect te isoleren.had er een klein smal rubberringetje tussen gestopt en is het mss toch niet heel goed geisoleerd.dus zal eerst eens zoeken achter een gepast ringetje.
nooit te oud om bij te leren
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Je zou deze tip eens kunnen uitvoeren: Koppel de spoel eens los en meet de weerstand tussen de contactpuntjes, zowel open als dicht. Zo zie je of het circuit geen sluiting heeft Je ziet dan ook of de puntjes wel contact maken, ook belangrijk
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357 |
hey john probleem is dat ik van electronica niet veel afweet. ik wil wel die contactjes doormeten met de multimeter maar weet niet echt goed hoe ik dat moet doen. Je zou deze tip eens kunnen uitvoeren: Koppel de spoel eens los en meet de weerstand tussen de contactpuntjes, zowel open als dicht. Zo zie je of het circuit geen sluiting heeft Je ziet dan ook of de puntjes wel contact maken, ook belangrijk
nooit te oud om bij te leren
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,184 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,184 Likes: 6 |
Dit is er misschien vanaf geperst met aandraaien.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
hey john probleem is dat ik van electronica niet veel afweet. ik wil wel die contactjes doormeten met de multimeter maar weet niet echt goed hoe ik dat moet doen. Je zou deze tip eens kunnen uitvoeren: Koppel de spoel eens los en meet de weerstand tussen de contactpuntjes, zowel open als dicht. Zo zie je of het circuit geen sluiting heeft Je ziet dan ook of de puntjes wel contact maken, ook belangrijk Eenvoudige test: Verwijder het vliegwiel. Ontkoppel de spoel. Zet de meter op weerstand zet één pen op de vaste contactpunt en de andere pen op de beweegbare. Nu moet je zien dat de weerstand "0" is (nul). Dan maken je puntjes goed contact. Open nu de puntjes met je vinger of duim en zet de pennen weer op de vaste en op de beweegbare contactpunt. Nu moet je op de meter zien dat je veel weerstand hebt.. soms aangeduid met een liggende 8, soms met een "1" Als deze testen positief zijn dan heb je dat stukje in orde. Je bent dan zeker dat je vaste punt goed massa maakt, en je beweegbare punt goed geïsoleerd is aangesloten. Vonkt het dan nog niet, dan zit de fout verderop, denk aan slecht contact van je spoel-aansluiting, slechte spoel, slechte aansluiting bougiekabel, slechte bougiekabel (vergeet dat oogje bovenin niet: zit regelmatig alleen maar in de isolatie en het koper zit 2 mm dieper! Stukje kabel afknippen doet soms wonderen). Veel meer is het niet! Als je alles hebt nagelopen zul je vonk hebben
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357 |
hey
vandaag eens gemeten met de multimeter. bij gesloten puntjes meet ik 0(nul). bij open puntjes een 1(één). dus dit zou dan volgens de beschrijving van john in orde moeten zijn. bougiekabel,bougie is nieuw. bougiekopje zit zeker in koper gedraaid.kabeltje voor de zekerheid stukje ingekort. zal nog eens die andere spoel proberen die volgen de verkoper getest is geweest.
nooit te oud om bij te leren
|
|
|
|
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2010
Posts: 410 |
Das prima allemaal.
Maakt je bougiekabel wel goed contact met de spoel?? Anders moet ie gewoon lopen tenzij je spoel is doorgeslagen. Daarna (eigenlijk vooraf) tijdstip nog wel ff goed zetten.
Last edited by 49cc; 28/02/16 06:15 PM.
OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357 |
hey
hij draait terug . het was het contactpuntje in het bakelieten elleboogje die te los zat. en zo naast het contactpuntje op de spoel kwam te zitten. contact puntjes had ik al ongeveer op het zicht juist gezet en eens hij draaide perfect getimed met de stroboscooplamp. hij start en rijd nu perfect.
grts tom
nooit te oud om bij te leren
|
|
|
|
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2010
Posts: 410 |
Mooi: Gaan met die banaan !
OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357 |
Hey
Heb wat problemen met de terugtrapnaaf van het koffertje. Als ik rem blijft de rem soms wat hangen. En als ik na het remmen terug vooruit wil trappen kan ik soms 2 á 3 wentelingen maken vooraleer hij aanpakt.wat kan ik hieraan doen.had al reeds nieuw vet in de naaf gedaan.
nooit te oud om bij te leren
|
|
|
|
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2010
Posts: 410 |
Dubbelpost
Last edited by 49cc; 16/03/16 10:11 AM.
OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
|
|
|
|
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2010
Posts: 410 |
Ik zou hem geheel demonteren en daarna opnieuw afstellen. Dat is een klusje waar je rustig voor moet gaan zitten en eerst uitvoerig de instructie van de Beckson naaf moet gaan zitten lezen. Daarna wiel uitnemen en systematisch de zaak demonteren en de onderdelen op volgorde (en montagerichting) wegleggen. Dan alles reinigen en invetten en systematisch weer opbouwen. Het afstellen van de speling is waar het op aan komt. Uit mijn hoofd iets van 1.5? mm en ik gebruikte daarvoor een stukje karton van de juiste maat. Als je denk dat je klaar bent gewoon eerst het losse wiel proberen. Als ie reutelt staat ie te strak. Gewoon proberen tot ie goed is.
OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
|
|
|
|
Joined: Nov 2006
Posts: 951 Likes: 1
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Nov 2006
Posts: 951 Likes: 1 |
Het kan ook zijn dat het vet de lamellen laat kleven Wij gebruikten altijd olie met de montage,de ruimte tussen de lamellen was altijd de dikte van een lamel lekker glibberig door de olie vr gr Hans Welp
gr Hans Welp
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357 |
Dus moet de naaf volledig uit elkaar gehaald en gereinigd worden. Zal mij eens moeten verdiepen in die naaf want heb dit nog nooit volledig gedemonteerd.wordt vervolgd en bedankt alvast.
nooit te oud om bij te leren
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Komt vast goed, tekeningen van de naaf zijn volgens mij hier op het forum te vinden.
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82 |
is al heel vaak de revue gepassered en olie voor de lamellen en vet voor de lagers
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
0 members (),
88
guests, and
3
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
|