Beste specialisten...Met grote interesse heb ik dit topic gevolgd. Mijn 2200 loopt nu een 22-24 km/h en zou graag 5-10 sneller rijden. Door de discussie gietijzer en alu cilinders, overmaat of niet, CFX (ben er nog niet uit wat dit juist betekent), ben ik op volgend setje gestoten:
Iemand een idee of dit iets is? Het is gietijzer, en blijkbaar grotere doorstroming (3 poorten?). Ook niet geheel onbelangrijk is de heel aantrekkelijke prijs. Afblijven of toeslaan? bedankt alvast voor enig commentaar
Igor
Ik heb voor het testen maar eens zo een setje bested, kost me inclusief verzending 82 euro. moest overmaken via Paypal maar dat boycott ik sinds het geval met de spookafschrijvingen, heb dat gemailed en per omgaande het IBAN gekregen om direct over te maken , moet goed komen gezien de andere foto verwacht ik niet dat er grotere "transfers" in zitten zoals de advertentie meldt, maar wie weet.
Overigens leert een korte zoektocht op internet dat FDM cylinders zeer slecht zijn (gegoten/machinaal bewerkt) , zo slecht dat er veel te veel materiaal aan zit en daardoor wel geschikt om aan te passen: Je te conseil de partir sur une base de cylindre/piston neuf, les FDM sont mal moulé pour un sox d'origine, mais pour la modification il sont très bien car très épais
Beste specialisten...Met grote interesse heb ik dit topic gevolgd. Mijn 2200 loopt nu een 22-24 km/h en zou graag 5-10 sneller rijden. Door de discussie gietijzer en alu cilinders, overmaat of niet, CFX (ben er nog niet uit wat dit juist betekent), ben ik op volgend setje gestoten:
Iemand een idee of dit iets is? Het is gietijzer, en blijkbaar grotere doorstroming (3 poorten?). Ook niet geheel onbelangrijk is de heel aantrekkelijke prijs. Afblijven of toeslaan? bedankt alvast voor enig commentaar
Igor
Ik heb voor het testen maar eens zo een setje bested, kost me inclusief verzending 82 euro. moest overmaken via Paypal maar dat boycott ik sinds het geval met de spookafschrijvingen, heb dat gemailed en per omgaande het IBAN gekregen om direct over te maken , moet goed komen gezien de andere foto verwacht ik niet dat er grotere "transfers" in zitten zoals de advertentie meldt, maar wie weet.
Overigens leert een korte zoektocht op internet dat FDM cylinders zeer slecht zijn (gegoten/machinaal bewerkt) , zo slecht dat er veel te veel materiaal aan zit en daardoor wel geschikt om aan te passen: Je te conseil de partir sur une base de cylindre/piston neuf, les FDM sont mal moulé pour un sox d'origine, mais pour la modification il sont très bien car très épais
Ik kwam de cfx 39,5 ook tegen op deze site, ik meen voor 85 euri, groot voordeel daarvan vind ik de zuiger met slotjes. In het FDM setje zullen geen slotjes voor de zuigerveren zitten denk ik...
Je kan wel het inlaatspruitstuk gaan vergroten naar 10mm maar dan heb je ook een veel grotere carburateur nodig. En als je dat hebt dan moet je ook een geschikte cilinder en evt. een aangepast kopje hebben, aangepaste uitlaat en ga zo maar door... Het is wel leuk om met b.v. extreem grote carburateurs te experimenteren maar dan moet de rest ook wel kloppen. Klopt het niet dan heb je veel werk met weinig resultaat.
Het mooiste, vind ik, is om met zoveel mogelijk originele onderdelen het beste uit de motor te halen.(zeg maar het 24-uurs concept) Een goede zuigerspeling en een netjes passend spruitstuk waar de overgang van spruitstuk, pakking en cilinder mooi in elkaar overgaan geven al een goed resultaat.
Je kan wel het inlaatspruitstuk gaan vergroten naar 10mm maar dan heb je ook een veel grotere carburateur nodig. En als je dat hebt dan moet je ook een geschikte cilinder en evt. een aangepast kopje hebben, aangepaste uitlaat en ga zo maar door... Het is wel leuk om met b.v. extreem grote carburateurs te experimenteren maar dan moet de rest ook wel kloppen. Klopt het niet dan heb je veel werk met weinig resultaat.
Het mooiste, vind ik, is om met zoveel mogelijk originele onderdelen het beste uit de motor te halen.(zeg maar het 24-uurs concept)
Een goede zuigerspeling en een netjes passend spruitstuk waar de overgang van spruitstuk, pakking en cilinder mooi in elkaar overgaan geven al een goed resultaat.
Klopt Ronald Carb is 11 mm, spruitstuk 10+, uitlaat is 22 mm, volle krukas , JdL petje , cilinder uitgewerkt en rijd voor geen meter, zal wel op de verkeerde paarden wedden. Zou toch 50+ moeten lopen, echt nie dus Maaaaaar ik ben wel bezig. Af entoe wel moedeloos hoor. Groet ANdre
Helemaal mee eens, uit de cilinder en cilinderkopje valt nog zoveel te halen. Kijk naar Heeswijk, standaard blokjes worden snelheden van rond de 50 km gehaald. En dat met echt een 6,5 mm en standaard krukje.
Dat is vervelend ANdre, veel werk en weinig resultaat. Tunen is ook niet makkelijk. Stap voor stap veranderingen doen en dan beoordelen of het een verbetering is, zo niet, ff een stapje terug en opnieuw beginnen. wel leerzaam Zo heb ik ook veel uren in de 24-uurs motor zitten en veel cilinders bewerkt. Uiteindelijk heb je er een die wel naar tevredenheid presteert. En dan niet meer aan rommelen want dan loop je het risico dat het minder wordt.
Helemaal mee eens, uit de cilinder en cilinderkopje valt nog zoveel te halen. Kijk naar Heeswijk, standaard blokjes worden snelheden van rond de 50 km gehaald. En dat met echt een 6,5 mm en standaard krukje.
klopt zo doet die boodschappen solex van me het ook en gewoon met een solex vliegwiel en ontsteking en nog steeds geen idee waarom deze het uit zichzelf het zo goed doet en je bij andere wezenloos loopt te prutsen om zelfs maar in de buurt te komen
Heb een spannende cilinder gekocht, ergens. En daar is de inlaat en de uitlaat uitgang flink vergroot. Dus het spruitstuk uitgangen moeten dan ook groter zijn. Toch, om de spoeling goed te houden.
Heb een spannende cilinder gekocht, ergens. En daar is de inlaat en de uitlaat uitgang flink vergroot. Dus het spruitstuk uitgangen moeten dan ook groter zijn. Toch, om de spoeling goed te houden.
Dan zijn we straks nieuwgierig naar. Succes kerel.
Was maar een hint Joan en inderdaad er moet een slangetje aan kun je mooi op je motor blokkering maken m6 met een slangenpilaartje of op de plaats waar nu de benzinepomp zit iets verzinnen
ik had hem vroeger direct op mijn carter zijdeksel zitten, vonden ze bij de WK niet leuk, maar je zag er niets van en dat stond in het reglement "origineel eruit zien "
Ik heb een OTO van 1965, dubbele handremmen ronde koplamp. Op de vlakke weg loopt hij 32 km/uur en snort er lustig op los ( heerlijk ), Maar als hij een heuveltje ruikt dan zakt hij meteen in toeren/snelheid. Ik woon hier op de Veluwe en daar heb je nogal wat heuveltjes. Nu zoek ik altijd maar de vlakke routes op maar je wil toch ook wel eens een andere kant op. Mijn vraag is eigenlijk: is het normaal dat hij zo in elkaar stort als er een heuveltje aan komt . Ik heb hem zo gekocht en weet niet of hij origineel is.
Normaal heeft een Solex voldoende in huis om de heuveltjes bij jullie te trotseren, in bv Valkenburg of Vaals is dat een ander verhaal...
Wat de oorzaak is van weinig trekkracht moet je onderzoeken. Enkele mogelijkheden:
- verstopte uitlaat of uitlaatpoort - ontstekingstijdstip te laat - te weinig compressie (zuigerveren of uitgelodderde cilinder) - lekkage bij krukaslager (misschien te zien bij de rol, vochtig...) - motor te strak op de band - bandenspanning
Vaals :-) leuke omgeving daar ben ik nu.. zonder Solex. De route naar mijn werk gaat over een fietspad welke een keer of 3 onder een weg door loopt. Mijn Solex heeft ook moeite met de heuvel op te komen al kan je die waarschijnlijk wel vergelijke met de heuveltjes in Vaals, alleen niet zo lang natuurlijk.
Het is voor alle motorisch aangedreven voertuigen normaal dat ze in toeren terugzakken bij bergop rijden. De vraag is hoeveel zakt hij terug, moet je sneller bijfietsen dan vroeger, is hij veel trager dan andere Solexen?
Het slechtste wat je kunt doen is gaan opvoeren als hij slechter loopt, dat brengt je van het bed op het stro.
Kan het te maken hebben met een koppeling die versleten Is? Ik kan me voorstellen dat wanneer de koppeling niet meer goed zijn werk doet, je dit het beste kan merken tijdens zware belasting.
Het is voor alle motorisch aangedreven voertuigen normaal dat ze in toeren terugzakken bij bergop rijden. De vraag is hoeveel zakt hij terug, moet je sneller bijfietsen dan vroeger, is hij veel trager dan andere Solexen?
Het slechtste wat je kunt doen is gaan opvoeren als hij slechter loopt, dat brengt je van het bed op het stro.
ik krijg in solexen veel meer PEP door te controleren of de zuiger de inlaat wel goed vrijgeeft, laatst nog een redelijk rijdende solex opgePEPt door de zuiger 3 mm in te korten want ook bij deze solex kwam de zuiger niet voorbij de inlaat in de bovenste stand en dan is de zuigslag wel erg kort
Mijn 3800 loopt 30km/hr bij weinig wind en 23 km/hr bij flinke tegenwind. In de inlaat zit een messing busje! Is dit standard? Is dit te vewrijderen of op te boren en wat zou dan het resultaat kunnen zijn?
Maak daar eens een foto van, er zijn wel types met een hardstalen bus, maar messing is mij onbekend. De hardstalen bus is met een M6 bout en moer te verwijderen, (zoekfunctie, ergens op dit forum).