Holy Mozes, 18 mm. Ik wist niet dat dat kon. Ik kan me er iets wel bij voor stellen omdat we over racerij hebben en dan gaan we in principe alleen over de hoge toeren praten. Tenslotte willen we er rap wezen he.
Ik heb zo mijn wensen kenbaar gemaakt en daar wordt de cilinder op gemodificeerd. Tunen is een specialisme en ik ga op de kennis van die jongens uit want voor je het weet verpruts je een cilinder en je wensen zijn meteen in rook op gegaan en je portemonnee leger.
De hele set moet kloppen en dan wordt het moeilijk om goed te tunen. Open uitlaat, 19mm bing, een gewone ontsteking, 283 blok, 13/43 twv. Eerlijk gezegd zou ik niet direct weten welke timingen/mm ik moet toepassen. Zomaar gaan vijlen lukt dan echt niet. Vroeger heel wat cilindertjes verknalt en dat wil ik nu effe niet. Ik ga nu voor 1 keer goed. Tussen kerst en nieuw heb ik de afspraken dus na nieuw kan ik de resultaten laten zien en horen.
Ik moet nog een cylinder klaarstomen voor mijn AGS Zundapp crosser ( moet trouwens nog meer an gebeuren voordat die klaar is) die gaat wel wat wilder worden dan die 25 mm en daar komt een 24 of 28 mm carburateur op terwijl die toch ook bij alle toerentallen moet blijven lopen ( niet noodzakelijker wijs in de lage toeren echt krachtig maar wel dat hij niet afslaat en dat hij binnen zijn versnellingsbak ratio een goede overlap heeft in bruikbare toerentallen tandwielen waarschijnlijk 14/60 met een 18" achterwiel ( is toch weer een andere verhouding dan voor een 17")
Vandaag mijn andere cilinder opgehaald van de tuner. Een 2de hans cilindertje, maar goed en mooi gemodificeerd. 6 spoelpoortjes erin. Morgen eens een poortmapje maken. Kop moet eerst gepareld worden want hij is niet goed schoon tussen de ribbetjes, wel een mooie squeez erin, 1 mm moet de squeez worden.
Zuiger en cilinder gemonteerd. Voetpakking netjes bijgeknipt. Past nu beter. Uitlaat goed passend gemaakt op uitlaattuit. Vaak een probleem bij Zundapp, maar nu zit het prima. Wat dremelwerk enzo. Het inlaatspruitstuk wat ik had was niet mooi vanbinnen. Een rug die de stroming tegenwerkt en maar 17 mm doorgang in het midden. Dit allemaal uitgedremeld en nu is alles 19mm en mooi glad. Toch was het een 19mm spruitstuk maar als je gaat nameten klopt het niet.
Nu nog alleen kopje erop en uitlaat en dan proefdraaien. Komt helemaal goed.
Ohja zeker Zeezout, dat gaat dadelijk goed hoor. Er zijn al verschillende die zo ongeveer zijn en dat gaat als een raket zeg maar. Altijd effe af wachten maar het zal goed zijn hoor, daar ben ik van overtuigd. We zullen het meemaken.
Vandaag mijn andere cilinder opgehaald van de tuner. Een 2de hans cilindertje, maar goed en mooi gemodificeerd. 6 spoelpoortjes erin. Morgen eens een poortmapje maken. Kop moet eerst gepareld worden want hij is niet goed schoon tussen de ribbetjes, wel een mooie squeez erin, 1 mm moet de squeez worden.
We kunnen weer verder.
die 4 hoofd overstroompoorten, origineel ? of erin gefreesd?
Ik heb een "eurocylindro" voor zundapp daar zitten 4 standaard poorten in .
op je foto van de poorten, de inlaat zou aan de bovenkant nog veel breder kunnen , paddestoelvorm van (laten) maken) mag daar breder dan de zuiger toelaat als alles maar dicht zit als de zuiger net met zijn onderkant de onderkant van de inlaat aanraakt
Die 4 zijn origineel Joan. Ja het kan allemaal nog wel extremer maar ik gaf al aan dat ik voor een goed rijdende motor ga, anders wordt hij zo zenuwachtig in de lage toeren en dat rijdt niet lekker.
Ik hoop van de week het kopje te parelen en dan kunnen we eens gaan proefdraaien.
Vandaag de kop geprobeerd te parelen maar dat hielp niet echt. Dus gezandstraald dan maar. Nu na borstelen met een koperen borstel. Het ziet er nu al veel netter uit. Een gegeven paard moet je niet.... Ik wil deze kop want hier zit een mooie sqeez rand in. 284 kop. Zaterdag monteren en proefdraaien want het wordt mooi weer.
ik zou hem alsnog parelen NA het voorstralen zeker om eventueel ingeslagen grit in de verbrandingskamer te verwijderen, je ziet het niet maar het zit er wel in en bij verhitten komt het los ( WEG PK's)
De kamer heb ik niet gestraald vanwege die rede. Had ik al van jou opgestoken (geleerd)in andere berichten. Ja ik ga hem ook naparelen. Kijken of het nog wat netter kan. Waarom niet he.
Ja dat grit moet je zeker niet hebben in je cilindertje. Toen ik aan het stralen was proefde ik ook het gid tussen mij tandjes en dat schuurt lekker ja.
Zit er op dat kastje dat je gebruikt geen filter op de luchtuitlaat ??
Op de grote kast heb ik een afzuigbox aangesloten met nog een extra afscheider om het evt. grit op te vangen voordat de afgezogen lucht naar buiten afgevoerd wordt.
Jawel jawel zit er zo'n klein filtertje op. Het is maar een simpel kastje en het deksel wordt een klein beetje opgetild door de luchtdruk die er toch wel inkomt als je aan het blazen bent en dan ontsnapt er tussen dat kleine kiertje net een paar gritjes en als je het deksel opent heb je ook wel wat stofdeeltjes van grit die wat ronddwarrelen en dat kun je wel eens proeven zeg maar.
Nou hier het resultaat dan. Altijd spannend. Na 2 trapjes kwam er een klapje in en na 4 trapjes weer tot leven gekomen. Nu 1 klein trapje en meteen keurig lopen.
Lijkt me prachtig, ik zou nog wel eens een KS willen hebben dus wie weet.
nou wat let je, van het weekend naar Rosmalen kom je gegarandeerd met een KS thuis
Tja, ik zou ook niet weten wat Roelof belet.
Vandaag nog effe laten draaien. Een half trapje en hij liep weer. Das in orde dan. Oh wat lekker klinkt dat toch in de oren. Morgen misschien een klein ommetje maken want blijft een tijdje droog.
Zondag een proefrit gereden, 14 km. 100% bevallen. Stationair, langzaam, half gas en vol gas, alles prima. Het is altijd maar afwachten of er niets af gesteld moet worden maar in dit geval niet. Ontsteking (1,4mm), sproeierbezetting en naaldstand, koppeling, versnellingsklok, is allemaal oke. Nu grotere ritten maken maar heb er 100% vertrouwen in en dat is belangrijk.
Zondag een proefrit gereden, 14 km. 100% bevallen. Stationair, langzaam, half gas en vol gas, alles prima. Het is altijd maar afwachten of er niets af gesteld moet worden maar in dit geval niet. Ontsteking (1,4mm), sproeierbezetting en naaldstand, koppeling, versnellingsklok, is allemaal oke. Nu grotere ritten maken maar heb er 100% vertrouwen in en dat is belangrijk.
Zondag een proefrit gereden, 14 km. 100% bevallen. Stationair, langzaam, half gas en vol gas, alles prima. Het is altijd maar afwachten of er niets af gesteld moet worden maar in dit geval niet. Ontsteking (1,4mm), sproeierbezetting en naaldstand, koppeling, versnellingsklok, is allemaal oke. Nu grotere ritten maken maar heb er 100% vertrouwen in en dat is belangrijk.
Nu nog iets betere temperaturen.
Normaal voor deze tijd is het min 10
ja en genoeg wind om je 110 te laten rijden, kom daar zomers eens om
Ik wist het al Alfons De hand van de Meester he Scheuren door de polder met de 517 komend voorjaar/zomer. Zal opletten komend seizoen als ik op mijn fietsje met kampeerspullen rond Middelburg rij
Nee geen 110. Misschien 100. De naald blijft bij 90 hangen op zijn wijzerplaat. Ik zie ook strepen zo rond de 80. De naald is omgebogen omlaag door veroudering. Ik zal de teller moeten reviseren door het naaldje te vervangen. Ach zo kom je toch weer wat tegen. Dat is het enige nog. Voor de rest zou ik het niet weten.
Ach je moet ook een beetje geluk hebben he Zeezout. Maar het is wel kikken als het ineens allemaal goed is. Je hoort vaak dat ze een tijdje bezig zijn met afstellen.
Gisteren 2 schakels in de ketting gemonteerd. Omdat ik een 16 tand heb gemonteerd en daardoor komt het achterwiel iets te ver naar voren te staan en dat is minder netjes. Nu staat hij mooi in het midden van het achterspatbord.
16 tand gemonteerd want hij trekt hem altijd helemaal door in zijn 4 en maakt heel wat toertjes en kan dit makkelijk hebben.
Snelheid met GPS gisteren op 98 km/h, op de teller voorbij de 100.
ketting wel stellen met een vrouw achterop want hij spant aan bij belasting en dan trekt hij je hoofdas uit het carter , resulteer in een iets klapperende ketting als hij zo op het standaard staat.
Vandaag bij een maatje die een hele Zundapp gerestaureerd heeft de complete verlichting aangesloten. Ja het blijft voor de meeste best lastig die draadjes. Alles werkte in 1 keer en dat is ook wel eens leuk. Ook een motorkenteken erop. Binnenkort naar de keuring RDW maar dat komt goed als ik de Zundapp bekijk.
Vandaag een klein stukje gereden. Wat een kracht zit er in, en snelheid zat. Loopt door de teller heen. De Bing 19mm vertoont toch slijtage en daarom is het stationair niet echt stabiel. Zo al niet de sterkste kant van een Bing maar dit moet anders. Algemene klacht van een Bing. Tenslotte zijn ze al heel oud en dan gaat het toch achteruit. Daarom besloten een Mikuni VM20/151 erop te zetten. Dit zijn hele goede carburateurs die goed af te stellen zijn. Later meer.
Ha, ja.Kwam afgelopen zomer een duitser tegen die stukken met z'n auto had.En vroeg aan mij of ik verstand van motoren had (op z'n duits natuurlijk)Ik zei ja een beetje. Ik zei ik zie het al de hitler is kapot.Hij zei wat ? Ik zei ja, de hitler is kapot. Hij snapte er niks van .Ik wees toen de carborateur aan en hij zei jaaaaa maar dat is der vergaser.Ik zei ja, dat zeg ik de hele tijd al.. ;-)
Vandaag een klein stukje gereden. Wat een kracht zit er in, en snelheid zat. Loopt door de teller heen. De Bing 19mm vertoont toch slijtage en daarom is het stationair niet echt stabiel. Zo al niet de sterkste kant van een Bing maar dit moet anders. Algemene klacht van een Bing. Tenslotte zijn ze al heel oud en dan gaat het toch achteruit. Daarom besloten een Mikuni VM20/151 erop te zetten. Dit zijn hele goede carburateurs die goed af te stellen zijn. Later meer.
Ik heb alleen maar goede ervaring met de bing 19, ook in de uitvoering 20 en 21. wel is het zo dat vanwege de moderne benzine de standaard sproeier voor het staionair circuit van 30 of 35 uitgeruimd moet worden naar 45 of 50. de grote te bepalen door te kijken of hij goed loopt met de luchtregelschroef 3 halve slagen open moet deze kleiner dan de sproeier 5 punten groter, moet deze meer slagen dan de sproeier 5 punten kleiner. bij een 30 of 35 is er stationair net wat te bereiken als de luchtregel helemaal dicht staat. hetzelfde is het geval met een Mikuni of een Kei-hin en dan bedoel ik wel de japanse versies want de chinesche die je tegenwoordig koopt klopt vaak iets niet met de interne boringen en dan ga je helemaal af ( overigens heb je ook al chinesche Bing's)
Ja ik weet het Joan. Maar heb ook al grotere stationaire sproeiers geprobeerd maar helpt niet. De Bing is gewoon op. Gasschuif ingesleten (teveel speling), gasnaald zie ik sporen, gasnaaldhuis zal ook wel op zijn. Op zich ging het wel maar net niet naar volle tevredenheid. Soms weer te hoog stationair en dan ineens weer te langzaam en zelfs al eens uitgevallen en soms bij gas geven inhouden omdat waarschijnlijk de vlotternaald blijft hangen omdat hij dan ineens niet voldoende benzine kreeg. Bij Massink kan ik de Bing laten reviseren. Misschien doe ik dat wel. Maar lees effe het volgende bericht.
Vanmorgen de Mikuni gemonteerd (kon het niet laten) en alles zit perfect. Lang spruitstuk en komt nog beter uit dan met de Bing. Gaskabel zit precies goed. Meteen na 1 trapje lopen en meteen netjes. Keurig netjes stationair en een perfecte overname. Basis afstelling gecontroleerd en dat staat goed. Klein stukje door de straat (was net effe droog), maar trek als een beer naar de hoge toeren toe. Gas los en keurig weer stationair. De Bing is echt wel versleten als ik het nu hoor draaien met de Mikuni. Mooie carburateurs hoor. Later met ritten moet natuurlijk blijken of er een andere hoofsproeier in moet maar zo te voelen denk ik niet. De bougie nu ziet er prima uit. Als ik 100 km gereden heb nogmaals de bougie eens goed bekijken. Voorlopig ben ik zeer tevreden.
Afgelopen zondag nog met de Zundapp op pad geweest. Is een keer goed gasgegeven en dit is het resultaat. 105. Omdat de naald sleept kun je dit zien. Inmiddels heb ik er een 120 km teller erin zitten. Dit was gewoon met zijwind gereden. Heb er nu een 16 tand voor en 41 van achteren. Ook tegen wind gaat dit gewoon keihard door. Ik heb nog een 36 tandwiel liggen en die gaat er binnenkort op. Dan zal het 110+ worden. Mooi om ermee te rijden hoor . Gaat echt als een speer.
met een vierbak zou ik niet van 41 naar 36 gaan, als hij nu deze gaang haalt gewoon zo laten, moet lekker jengelen dan zijn ze op hun best. ik heb een 5 bak en rijd 15/42 en de 4 en 5 hebben meen ik dezelfde overbrenging in feite zit er dus een versnelling extra tussen 3 en 4
Oeps een type foutje het moet een 38 tand zijn ipv 36. Nou die 38 trekt hij absoluut hoor, weet ik zeker. Het jengelt zeer goed zullen we maar zeggen. Misschien wel iets te goed. We gaan het gewoon proberen. Hij is echt heel sterk. Als tzt erop ligt zal ik proberen een filmpje te maken. Moet dan wel een steuntje maken om het foto toestelletje te monteren want boven de 100 wil ik toch wel met 2 handen aan het stuur rijden.
Bij een 4 bak is de 4, 1:1,08 en bij een 5 bak is het 1:1,095.
Nagenoeg gelijk zeg maar. Welk bloknummer heb je, een 284 of 285, of heb je een 314 blok?
Oeps een type foutje het moet een 38 tand zijn ipv 36. Nou die 38 trekt hij absoluut hoor, weet ik zeker. Het jengelt zeer goed zullen we maar zeggen. Misschien wel iets te goed. We gaan het gewoon proberen. Hij is echt heel sterk. Als tzt erop ligt zal ik proberen een filmpje te maken. Moet dan wel een steuntje maken om het foto toestelletje te monteren want boven de 100 wil ik toch wel met 2 handen aan het stuur rijden.
Bij een 4 bak is de 4, 1:1,08 en bij een 5 bak is het 1:1,095.
Nagenoeg gelijk zeg maar. Welk bloknummer heb je, een 284 of 285, of heb je een 314 blok?
Hou ik je aan! Prachtig zo'n Zündapp!
Een 4-bak is toch meer dan genoeg als de eindoverbrenging nagenoeg gelijk is als van de 5-bak? Lijkt mij dat je bij een 5-bak niet sneller bent maar juist snelheid verliest tijdens het extra overschakelen. En dan nog, je zit niet op een circuit maar geniet gewoon heerlijk van die prachtmachine op de gewone weg toch?
Ja dat is wel zo, maar als je met een 5 bak over schakelt en hij zakt weinig in toeren, krijg je echt dat race gevoel en je gaat echt goed vooruit hoor. Zeker als je continu tussen 3 en 4 moet schakelen. Maar idd op de weg is een 4 bak genoeg.
bij sterke tegen wind ( en dat hebben we hier nog wel eens is het heel vaak net nodig bij een vijbak om effe een tikkie terug te doen naar 4 omdat hij dan weg zakt van de 95 naar de 85 en dan trekt hij hem weer terug naar de 90 met inderdaad een racegevoel qua "jengel"
Vandaag een flinke rit gemaakt met de brommerclub. Na 130 km weer thuis en zag ineens een druppeltje olie onder het blok. Koppeling carter deksel laat iets door dus daar moet effe een nieuwe pakking tussen. Nu met vloeibare pakking monteren zoals het in de boeken staat. Had ik in eerste instantie niet gedaan zoals zo velen. Uurtje werk, dus valt wel mee. Ik moet wel zeggen dat ik de rit naar huis best heb gas gegeven, en dan werkt zo'n blok ook wel een beetje. Maar gewoon een nieuwe pakking steken. Voor de rest een prima erg sterk blok.
Vandaag de pakking vernieuwd. Was echt nodig want hij begon gewoon te lekken. En een paar olie druppels op de straat waar je staat is ook niet alles.
Ik dacht een uurtje maar het zijn er 3 geworden. Ontstekingsdeksel eraf, ontsteking eruit, olie aftappen, klokplaatje eraf, afstelmoer versnellingen demonteren, 9 schroeven los draaien (3 niet), koppelingskabel loshalen en dan rechter koppelingsdeksel eraf halen. De schakel vork opvangen want die valt er als het ware uit. De middencarters blijven bij elkaar door de 3 ophangbouten, 1 schroef aan de rechter kant net onder de cilinder, 1 extra bout en moer van voren onder het carter waar eigenlijk de valbeugels zitten gemonteerd en 3 schroeven onder het ontstekingsdeksel.
Natuurlijk niets te zien aan de pakking, of carterdelen. Wel zie ik aan de pakking dat hij niet helemaal op de smalle rand van de carterdelen raakt. De nieuwe pakking raakt iets meer op de vlakken.
Aan de foto's kun je het zelf ingebouwde 3de krukaslager zien (HK 1312) met extra oliekanaal, de alu versterkte koppelingsplaten en een axiaal taatslager die de koppeling indrukt zien.
Alles weer in elkaar, versnellingen afstellen, nu de pakking met demontabele vloeibare pakking gemonteerd en olie erin en een heel stuk gereden. Kurkdroog. Dat valt dan ook weer mee.
Na het avondeten ook nog een stuk gereden en weer kurkdroog.
Heb ik ook liggen hier. Maar niet gebruik. Ik gebruik de rode Valma. Al jaren en werkt perfect. Blijft elastisch en droogt niet uit. Curil is ook perfect. Het is net wat je gewent bent te gebruiken. Als het maar dicht is. En dat is hij nu.
Deze geeft geen plakkende koppelingsplaten. Veel bromfietsgebruikers en motorgebruikers gebruiken, speciaal ontworpen voor natte koppelingen.
ik gebruik Shell voor motorfietsen, plakken de platen ook niet. over dat naaldlager nooit begrepen waarom zundapp dat niet meteen zelf monteerde, het gat en alles is al voorbewerkt alleen monteren is genoeg
Kan ook. Sommige gebruiken de Kroon olie. Maar de meeste zijn het beste te spreken over Bel Ray.
Alleen de motoren met meer vermogen hebben dat extra lager. Bij de 5 bakken standaard dacht ik. Het gat zit er wel maar het extra smeerkanaal niet. 5 mm gaatje geboord van binnenuit onderin.
Het heeft natuurlijk met de kosten te maken. Dit legertje kost best wat centjes en als je er 50000 van moet hebben!!!
Ohja, als je alu versterkte platen gebruikt mag je niet meer olie gebruiken met extra grafiet erin.
Kan ook. Sommige gebruiken de Kroon olie. Maar de meeste zijn het beste te spreken over Bel Ray.
Alleen de motoren met meer vermogen hebben dat extra lager. Bij de 5 bakken standaard dacht ik. Het gat zit er wel maar het extra smeerkanaal niet. 5 mm gaatje geboord van binnenuit onderin.
Het heeft natuurlijk met de kosten te maken. Dit legertje kost best wat centjes en als je er 50000 van moet hebben!!!
Ohja, als je alu versterkte platen gebruikt mag je niet meer olie gebruiken met extra grafiet erin.
grafiet in olie is bij mij sowieso uit den boze bij dit soort toepassingen . heel langszaam draaiende delen als standaard assen en trappers en zo wel.
Ja, je hebt mensen die dan andere geloven en natuurlijk het dan gebruiken. Het is wel goed voor de tandwielen maar het grafiet gaat in de platen komen en hebben dan geen grip meer en de koppeling slipt. Zeker bij 125 machines.
Ook andere toevoegingen aan olie heb ik nooit positief benadert. Ondanks de vele mooie voorbeelden die ze erover vertellen en laten zien. Nee, gewoon op tijd verversen en een juiste, ik zeg niet een goede, olie gebruiken.
Ja, je hebt mensen die dan andere geloven en natuurlijk het dan gebruiken. Het is wel goed voor de tandwielen maar het grafiet gaat in de platen komen en hebben dan geen grip meer en de koppeling slipt. Zeker bij 125 machines.
Ook andere toevoegingen aan olie heb ik nooit positief benadert. Ondanks de vele mooie voorbeelden die ze erover vertellen en laten zien. Nee, gewoon op tijd verversen en een juiste, ik zeg niet een goede, olie gebruiken.
goede en juiste olie: en zelfs dan nog kan het fout gaan, een paar keer per jaar krijg ik onderdelen op mijn lab geslingerd die versleten zijn en dan krijgt een bepaald merk olie de schuld, blijken toch ontwerp en bewerkingsfouten vaak de oorzaak te zijn van falen: lokaal te hoge ontwerpdrukken ( of afbraam fouten) waardoor met name bij tandwielen bij het uittreden van een tand van het aandrijvende wiel er een rand door de olie film heen drukt en dan een deuk achterlaat in aangedreven tandwiel
Dat kan natuurlijk altijd. Alles kan stuk. Heb bijna alles wel eens stuk zien liggen, van auto's. Maar er zijn er miljoenen en miljoenen, dus valt een paar tandwielen wel mee. Wie van ons heeft nu vaak dat zijn versnellingsbak in elkaar draait.
Dat bedoelde ik met de juiste olie. Merk olien zijn allemaal goed, maar vaak wordt niet de juiste gebruikt en dat is het probleem. Bijvoorbeeld, ben jij er van overtuigd dat je de juiste olie in je motor hebt zitten van je auto.
Dat kan natuurlijk altijd. Alles kan stuk. Heb bijna alles wel eens stuk zien liggen, van auto's. Maar er zijn er miljoenen en miljoenen, dus valt een paar tandwielen wel mee. Wie van ons heeft nu vaak dat zijn versnellingsbak in elkaar draait.
Dat bedoelde ik met de juiste olie. Merk olien zijn allemaal goed, maar vaak wordt niet de juiste gebruikt en dat is het probleem. Bijvoorbeeld, ben jij er van overtuigd dat je de juiste olie in je motor hebt zitten van je auto.
nee zeker niet, want hier doet mijn garage dat en daar is winstmarge een erge drijfveer. als voorbeeld mijn uitlaatgasrecirculatie klep, het liefst zetten ze daar elke 20.000 km een andere voor in. die ga ik zelf wel vinden en afblinden dat is op zijn nederlands een "cash-cow"
Als je die gaat afblinden dan heb je kans dat storingslampje gaat branden of erger nog dat je maar 40 km/h kunt gaan rijden. Ik weet natuurlijk niet welke auto je rijd. Zal wel een dikke zijn.
Ohja, er wordt flink verdient op de olie hoor. Ook de garage zelf heeft niet altijd de juiste kennis wat olie betreft, helaas.
Vandaag eerst de 'Bel Ray Gear saver 80W' in het blok gedaan. En waarrempel de koppeling vertoond niet meer dat grijpen als je de handel inknijpt. De platen komen dus nu goed vrij. Bougie eruit gedraaid om de kleur te bekijken, heel mooi koffiebruin. Ik had ook al het vermoeden dat de sproeiers in de Mikuni goed waren aan maat. Ontsteking nog even gecontroleerd met de lamp en die stond nog steeds goed. Heel stuk gereden en alles kurkdroog. Het loopt als een beer. Trekt in 1 keer door naar de 100. Geen enkel probleem. Lekker gevoel als je 85 rijdt en je hebt nog een heel stuk gas over.
Wat voor n auto rijdt je Joan, ik heb n garage en heb veel met die ellende te maken.Ohja, en welk type motor zit erin en bouwjaar.
Ford transit TDCI maar ben even kwijt wat voor motor, anders dan mijn vorige want daar zat een 2.0 peugeot in (volgens zeggen) nu meen ik een 2.3 maar met 5 PK minder (meen nu 125 PK)
Wat voor n auto rijdt je Joan, ik heb n garage en heb veel met die ellende te maken.Ohja, en welk type motor zit erin en bouwjaar.
Ford transit TDCI maar ben even kwijt wat voor motor, anders dan mijn vorige want daar zat een 2.0 peugeot in (volgens zeggen) nu meen ik een 2.3 maar met 5 PK minder (meen nu 125 PK)
Foei Joan. Je stelt me nu teleur. Je weet niet welke motor erin ligt. Welke techniek. Ik wil nu meer weten van je, om het goed te maken.
Dat is jammer, ik heb hier ook transit's met veel EGR problemen ,komt veel voor. Het jammere is dat je juist bij transit de EGR klep niet kunt uitprogrammeren in de ECU van de auto. Bijvoorbeeld Ford/ Peugeot/ citroen / Volvo 1,6 tdci is een motor met veel problemen hiermee maar die kun je wel uitprogrammeren en dan komt ie zonder problemen door de APK. Kost wel wat maar dan heb je ook geen problemen meer. Mijn beste tip is dat je t beste een diesel netjes warm rijdt en dan stevig doorrijden. Dus niet aftrappen maar doortrekken naar 3500/4000 rpm en niet het nieuwe rijden toepassen ,want dat is funest voor EGR kleppen doordat de motor niet goed warm wordt. Dan bespaar je geld op de diesel maar je brengt dat geld in het vijfvoud naar de garage voor de storingen.
Vandaag hebben we met de BOLUZ brommerclub met 75 brommers de molenrit gereden. Eerst naar Wilhelminadorp gereden waar jaarlijks de Oldtimer dag is. Prachtige Oldtimers vanaf begin jaren 1920 tot... Ook vanuit het buitenland komen ze hier naartoe. Perfect weer ervoor. De bromfiets kreeg extra aandacht van de organisatie aldaar. Toen we wegreden werd er een eren haag gevormd en werden uitgezwaaid. Leuk om mee te maken. Slechts 1 klein pechgevalletje bij een deelnemer. Koppelingskabel af. Nieuwtje gestoken en weer verder. Ondereg heel veel Oldtimers tegengekomen, altijd een leuk moment. Om 4 uur weer naar huis met een flinke omweg en 200 km op de teller. Heerlijk gereden vandaag.
Als het wat harder gaat moet je toch een betere helm hebben. Dit is de Shark evoline 3 ST. Goed ding. Je kan hem als jet en intergraal gebruiken. Met ingebouwd zonnescherm.
Vandaag het achter tandwiel vervangen door een kleinere. Zat 41 op nu 38. Voor 16. 1 schakeltje van de ketting moet er dan van tussen. Hij trekt dit gewoon en loopt nu 110 op de teller en 105 op GPS. Net iets langere versnellingen en dat rijdt lekkerder. 90 gewoon op het gemakje. Lekker zo op de 80 km wegen. Met de nieuwe helm is het nu geweldig om te rijden. Heel goede helm de Shark. Zeer stabiele helm. Echt een aanrader.
Gisteren morgen kreeg ik een 66CC (70CC Althena) toegestuurd en die zit er momenteel op. Deze heeft 6 spoelpoorten en is niet getuned maar netjes gemaakt. Braampjes, hoekjes, kantjes enz... bijgewerkt. 2de handsje met 300km ofzo. Is dus al ingelopen. Loopt net zo hard maar heeft meer trekkracht. De powerband is veel breder. Ook bij lage toeren trekt dit goed natuurlijk. Sneller naar de 100 en loopt dan rustig door naar de 110. Wel 2 daagjes bezig geweest om de setup goed te krijgen maar nu is het dik in orde. Persruimte op 1,1mm. Ontsteking op 1,4mm. Gek, maar de hoofdsproeier van de carburateur is 10 maten kleiner geworden. Had bij half gas de neiging tot 4 takten en rookte bij volgas. Dat is nu allemaal voorbij en draait nu geweldig. Alleen de uitlaattuit heb ik wat bij moeten werken zodat de klem met uitlaat er perfect op zit en zit muurvast. Vaak een probleem bij Zundapp maar dat moet je gewoon goed aanpakken.
Man dit jakkerd echt zeg.
De 50cc draaide ook geweldig maar je moet hem meer op toeren houden en laten janken om echt hard te gaan. Met de 66cc hoeft dit niet meer.
1,5 uur gereden om te testen maar dit is gewoon waawww.
veela zie je dat er een veer gebruikt word als extra bevestiging van de uitlaat bocht zelfde als de veer truuk voor de solex uitlaat nu een gat in onderse koelrib og netter eem M4 boutje met 2 moeren ( 1 ONDER EN 1 BOVEN DE KOELRIB ZODAT HET BOUTKOPJE IETS UITSTEEKT ALS VEER BEVESTIGINGPUNT )
Ja ik ken dat wel, maar vind het niet mooi. Je moet ervoor zorgen dat het gewoon precies allemaal goed past. Een goede volle klem gebruiken en een beetje pasta. Dit komt niet los. Nooit gehad en nu zal het ook niet gebeuren.
In de cross wordt het een ander verhaal door de klappen en je moet vaker een uitlaat vervangen/andere erop zetten.
Zo net terug van een rondje van 100km. Geweldig weer om te rijden. Wat een toeristen overal zeg, maar geen last van gehad op de weg ipv op het fietspad, want daar kom je niet doorheen.
Onderweg kwamen 2 motor politie agenten naast me rijden, gaven een duim omhoog en lieten me weer gaan. Reed netjes 80. :-)
Zaterdag een rit gemaakt met de BOLUZ brommerclub hier. Totaal 160 km. Vandaag ook een rit gemaakt, naar de Kreekraksluizen, dan naar Hansweert, dan naar Haven Vlissingen en dan over Arnemuiden terug. Totaal 165 km.
Vlak bij huis kreeg ik een wesp tussen mijn helmbandje en hals en ja hoor een prik. Au, [censored] beest.
Binnenkort ook weer een trip maar dan naar Zeeuws Vlaanderen door de Westerschelde tunnel.
Absoluut, rij op beide heel graag. Wat je zegt een totale andere belevenis. Kan niet zeggen op welke ik het liefste rij. Als ik maar rij daar gaat het om.
1ste karwei uitgevoerd. Versnellingspookas met klok.
Groefje gedraaid, collega heeft geholpen, 2mm breed en de asdikte 9,8mm dik gelaten, daarna o-ring erom. Collega moest een apart beiteltje maken, want de smalste die we op school hebben is 3mm. Dit moet het druppeltje olie lekkage (wat normaal is) tegen houden, en dat gebeurd ook dadelijk.