|
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2014
Posts: 177 |
Hallo allemaal,
Ik heb even een best serieus vraagje, van de zomer ga ik samen met een vriend weer lekker kamperen met een oude T2.
Voor het eerst gaan ook mijn 2 solexen achterop mee, nou was mijn vraag wat zijn de regels (Helm, Reflectiekleding?) in het buitenland? en dan met name Belgie, Luxemburg en Duitsland.
Of zijn er nog andere dingen die belangrijk zijn?
Alvast heel erg bedankt!! Danny
OTO '66 - 3800 '68
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
In de 3 landen die je noemt is een helmpie verplicht. Zo'n reflectie jasje omdoen is nooit verkeerd daar. Vaak het fietspad op de weg. Er zijn van die halve lichte helmpies, daar voel je niets van.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
En de groene kaart natuurlijk
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Helmplicht buitenland: vaak wordt er niets van gezegd of gaat zelfs een duim omhoog bij de agenten. Geen garantie natuurlijk dat je niet bekeurd wordt, zorg dat je de helm altijd bij je hebt, mocht je een vervelende dienstklopper tegenkomen dan kun je tenminste verder. Ik heb goede ervaringen in België, Duitsland en Frankrijk maar nogmaals, geen garantie
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Volgens mij is een groene kaart alleen nodig in België. Maar je moet wel altijd je geldige papieren bij je hebben van je vervoer middel.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Helmplicht buitenland: vaak wordt er niets van gezegd of gaat zelfs een duim omhoog bij de agenten. Geen garantie natuurlijk dat je niet bekeurd wordt, zorg dat je de helm altijd bij je hebt, mocht je een vervelende dienstklopper tegenkomen dan kun je tenminste verder. Ik heb goede ervaringen in België, Duitsland en Frankrijk maar nogmaals, geen garantie Maar hoe zit het dan in geval van ongeval ? Ik denk dat je niet verzekerd bent wanneer je geen helm draagt. Han
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Helmplicht buitenland: vaak wordt er niets van gezegd of gaat zelfs een duim omhoog bij de agenten. Geen garantie natuurlijk dat je niet bekeurd wordt, zorg dat je de helm altijd bij je hebt, mocht je een vervelende dienstklopper tegenkomen dan kun je tenminste verder. Ik heb goede ervaringen in België, Duitsland en Frankrijk maar nogmaals, geen garantie Maar hoe zit het dan in geval van ongeval ? Ik denk dat je niet verzekerd bent wanneer je geen helm draagt. Han Zou kunnen Han, maar dat geldt dan alleen voor letselschade aan jezelf. En hoeveel Solexrijders hier zijn daar tegen verzekerd?? Ik schat dat 99,9% hier alleen WA verzekerd is Met uitzondering van verhuurders dan misschien.
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
|
25000km gereden
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507 |
je kunt er aleen een bekeuring voor krijgen als je geen helmpje draagt maar verzekert blijf je altijd met of zonder helm ik rij hie altijd zonder helm maar ik heb hem wel altijd bij in geval van en als je hem niet bij hebt dan kun je nog altijd fietsen met de solex en dat mag wel zonder helm hier gr pierre
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2014
Posts: 177 |
Hmmm dat wordt nog lastig dan...... Dan maar paar daagjes in Nederland blijven. Iemand tips voor leuke plaatsjes die leuk zijn voor westerlingen?? Maar.... Toen ik vorig jaar juli van Denhaag naar Elten ben gereden ben ik gewoon de grens overgegaan zonder er eigenlijk overna te denken. Effe over nadenken nog
OTO '66 - 3800 '68
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Er zijn wel meer mensen die dingen doen en zeggen zonder er over na te denken, ook geen schande en vaak leer je er ook nog van.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Hallo allemaal,
Ik heb even een best serieus vraagje, van de zomer ga ik samen met een vriend weer lekker kamperen met een oude T2.
Voor het eerst gaan ook mijn 2 solexen achterop mee, nou was mijn vraag wat zijn de regels (Helm, Reflectiekleding?) in het buitenland? en dan met name Belgie, Luxemburg en Duitsland.
Of zijn er nog andere dingen die belangrijk zijn?
Alvast heel erg bedankt!! Danny Vraag het de ANWB.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Hmmm dat wordt nog lastig dan...... Dan maar paar daagjes in Nederland blijven. Iemand tips voor leuke plaatsjes die leuk zijn voor westerlingen?? Maar.... Toen ik vorig jaar juli van Denhaag naar Elten ben gereden ben ik gewoon de grens overgegaan zonder er eigenlijk overna te denken. Effe over nadenken nog als je dan toch in nederland wil blijven doe dan het "pietenpad" heb je van alle landschappen wat.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Piet is toch alweer terug naar Spanje !? Pieter is er nog wel
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Als het mooi weer is dan hoef je echt het land niet uit. Wij gaan wel vaker met de Solex ergens in Nederland op verkenning, iedere provincie heeft zijn eigen mooie plekjes. Als je de mogelijkheid hebt de Solex mee te nemen dan kun je overal terecht. Alleen Zuid-Limburg heeft soms heuveltjes waar de Solex niet op komt, verder geen beperkingen
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568 |
De posbank op de Veluwe, daar komt de solex ook niet tegenop zonder mee te trappen
Met vr. gr. Onne
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
De posbank op de Veluwe, daar komt de solex ook niet tegenop zonder mee te trappen ik dacht dat ze die gesloten hadden voor "motor"bendes is solex dan nog wel welkom ??
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Apr 2009
Posts: 202 |
Dat ligt er aan met welke Solex je dit probeert. Vanaf de Rosendaalse kant kwam ik kreunend met een bijna standaard OTO maar zonder bijtrappen boven, maar naar beneden moest ik bijtrappen. Er zit namelijk een steil stuk in de 'afdaling' naar Rosendaal op de Bovenallee.
Groet,
Huub Haaker
Last edited by Huub_Haaker; 26/02/15 05:39 AM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
... maar naar beneden moest ik bijtrappen. Er zit namelijk een steil stuk in de 'afdaling' naar Rosendaal op de Bovenallee.
Groet,
Huub Haaker Bedoel je "moest ik afremmen", of gaat het daar dan plots weer omhoog?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Apr 2009
Posts: 202 |
Het gaat weer steil omhoog, te steil voor een normale Solex. Het wel is waar een kleinstukje, vlak na een bocht, maar je komt niet boven in de afdaling zonder spierkracht.
Groet, Huub Haaker
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Opletten dat de bougie niet te veel belast wordt bij intense kliminspanning.
Last edited by AlienSolexfiend; 26/02/15 06:41 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Opletten dat de bougie niet te veel belast wordt bij intense kliminspanning. hoezo moet die meetrappen dan ?
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Nee, maar ik dacht wanneer het motortje elke kilo naar boven moet trekken bij een steile beklimming kan je beter gas minderen (toeren maak je dan toch niet meer) en zelf op de trappers duwen. Althans zo tracht ik mijn motortje van een overbelasting (oververhitting) te besparen.
Last edited by AlienSolexfiend; 26/02/15 03:58 PM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Nee, maar ik dacht wanneer het motortje elke kilo naar boven moet trekken bij een steile beklimming kan je beter gas minderen (toeren maak je dan toch niet meer) en zelf op de trappers duwen. Althans zo tracht ik mijn motortje van een overbelasting (oververhitting) te besparen. en zo gingen de meeste kart motoren naar de gallemiezen, voor de bocht gas dicht, geen benzine ( koeling) en smering meer ( 2 takt) en dan lag met een beetje geluk binnen enkele bochten je bigend eruit.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Volgens mij smeert hij dan nog voldoende. Als ik tijdens de klim (noodgedwongen) in toeren daal dan pas ik de gasdosering aan, de paardjes doen de rest. Natuurlijk neem je een overwogen risico bepalend door het gewicht over de af te leggen afstand. Af en toe een viaduct op mag voor een Solex geen te groot probleem zijn, een tochtje op de "Côte de Brume" is dan weer wat anders.
Last edited by AlienSolexfiend; 27/02/15 03:10 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2014
Posts: 177 |
Bij andere brommers zeggen ze dat je het gas open moet zetten, en bij wind in de rug af en toe met het gas spelen voor goede smering.
Wat wel grappig is dat in het instructie boekje van Kaptein staat dat na het starten van de bromfiets er even met het gas "gespeeld" moet worden eveneens bij stoplichten en overwegen.
Terwijl je nu agenten je op je vingers tikken omdat het dus slecht is voor het milieu. en dat leren ze ook tegenwoordig bij het bromfiets examen
OTO '66 - 3800 '68
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Bij andere brommers zeggen ze dat je het gas open moet zetten, en bij wind in de rug af en toe met het gas spelen voor goede smering.
Wat wel grappig is dat in het instructie boekje van Kaptein staat dat na het starten van de bromfiets er even met het gas "gespeeld" moet worden eveneens bij stoplichten en overwegen.
Terwijl je nu agenten je op je vingers tikken omdat het dus slecht is voor het milieu. en dat leren ze ook tegenwoordig bij het bromfiets examen het is meer een scooter examen en die beesten hebben een automatische versneling en bovendien een olie pomp voor de toevoeging van smering en Verder: ze verkopen als het goed is alleen nog viertakten en electro scooters . Overigens ook voor de scooter rijders staat er in somige examens nog dat ze de (aandrijf)ketting moeten controleren, dat is wel zoeken.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Tegenwoordig maken ze boeken steeds dikker. Schoolboeken. Er staat steeds meer verkeerde dingen in vind ik. Hoe dikker het boek hoe meer het opbrengt voor de uitgever. Als er nu zogenaamd nieuwe boeken uitkomen weet ik uit welk boek ze iets gekopieerd hebben, met fout en al. Ik weet fouten in schoolboeken die al 35 jaar erin staan en steeds worden over gekopieerd. Ook oude dingen die tegenwoordig niet meer aan de orde zijn. En veel niet interessante overbodige dingen. Maarja hoe dikker het boek hoe meer het opbrengt voor de verkoper.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Jun 2015
Posts: 3
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2015
Posts: 3 |
Hoi, ben nieuw op het forum. Heb ook nog geen Solex.
Maar ik denk dat ik in dit topic wel redelijk mijn vraag kan droppen.
Ik zit er aan te denken om een solex in Spanje te gebruiken, maar ik lees niet echt een sluitend antwoord. Mag het? ben je 365 dagen verzekerd?
Is er iemand die hier antwoord op weet.
Last edited by Tomleeuw; 09/06/15 04:58 AM.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Welkom op het forum! Je Solex is in heel Europa gedekt toch? Dus ook in Spanje
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Met mijn groene kaart kan ik rijden in heel Europa, op een paar landen na (wel in Spanje).
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
1 members (Hay),
56
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|