Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
In deze wintertijd waar "het strooizout onze Solex van de wegen houdt" is er mooi tijd om je met wat andere dingen dan het toeren bezig te houden en tevens het forum een heel klein beetje uit de winterslaap te schudden smile

Zo heb ik hier wat tank reparatie- en uitdeuk projectjes onderhanden waarbij ik uiteindelijk toch gekozen heb voor een volledige demontage, inclusief stralen, hardsolderen van steuntjes en volledig inwendig vertinnen.

Er zijn al diverse methodes beschreven door meerdere forumleden die dit vertinnen regelmatig aan de hand hebben gehad.

Ingegeven door een link van een youtube filmpje (dankbaar ontvangen via Frank, kees33) welke gemaakt is door een oldtimer carrosserie bewerker heb ik gisteren via Ebay in China enkele verschillende potjes soldeerpasta besteld om daar eens mee te gaan spelen en live met tankjes hier te testen.
(in principe ook bedoeld als "goedkoper alternatief" voor de nogal prijzige en wat moeilijker in kleinere dan 1 kilo verkrijgbare verpakking "castotin 2".)

Volgens navraag bij de carrosseriebouwer is het aanbrengen van de tinlaag zoals hij dat als "primer" inzet al afdoende voor ons Solexisten doel om de tankjes inwendig te behandelen/vertinnen.
Het voordeel is dat er in zijn geheel geen S39 wordt toegepast waardoor het achteraf intensief en nauwkeurig spoelen en reinigen komt te vervallen.
Het aanbrengen is bovendien ook eenvoudig, zie het filmpje voor wat betreft de eerste laag, want alleen die is van toepassing voor ons doel.

Nu lijken al die potjes op elkaar, toch heb ik minimaal 2 verschillende gevonden voor wat betreft legering en smeltpunt.
Drie van de potjes zijn legering Sn73Pb27, d.w.z. 73% tin en 27% lood en hebben een smeltpunt van 183C.
Er is 1 potje bij (groene op foto) met een legering inclusief bismuth, waardoor het "meltingpoint" zelfs bij 138C ligt, legering Sn45Pb35Bi20, dus 45% tin, 35% lood en 20% bismuth.

Ter vergelijk nog even de specs. van de Castotin erbij:
Legering: Sn50Pb50 (50% tin, 50% lood), smeltpunt ook 183C, volledig vloeibaar bij 216C

Alle potjes hebben een netto inhoud van zo'n max. 40 gram (op etiketten staat veelal bruto gewicht) en voor nog geen Euro 3,- per potje incl. verzendkosten is dit een overzichtelijke uitgave voor een leuke test.
Zodra de potjes over een paar weken effectief binnen zijn ga ik de proef op de som nemen en zal de testresultaten hier gaan presenteren.

Om de tankhelften te verwarmen en op temperatuur te houden tijdens het vertinnen wil ik ook proberen of dit gaat met een klein draagbaar gaskacheltje (ca Euro 10,- bij Action) die ik normaliter gebruik om bbq sauzen op temp te brengen/houden smile
Met name de pasta met meltingpoint 138C zou toch op deze wijze prima moeten kunnen.

Ik verwacht met 1 potje à 40 gram toch minimaal 1 en wellicht 2 tankhelften te kunnen bewerken, ik heb daarom voor de zekerheid van alles toch maar 2 stuks besteld, het is ook prima om voor normale soldeerwerkzaamheden in te zetten om bijvoorbeeld draad te vertinnen etc.

Hier zijn dan de verdere details en plaatjes!

Filmpje vertinnen van plaat: http://youtu.be/O0vY7KmZ23U

De 4 bestelde soorten soldeer pasta's:











Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
zou het forum uit de winterslaap komen, is nu inderdaad tam, ben benieuwd.
gaat mooi project worden Geert, zal het op de voet volgen, mogelijk kan op die manier ook oude solexine blikken worden opgeknapt.

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooi Geert dat je dit allemaal uitzoekt.
Ben ook benieuwd hoe je dit allemaal gaat doen.
Succes kerel.
En zeker mooi om te volgen.
Eerst effe oefenen op een stukje metaal.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi kookstelletje die helaas uit de handel is genomen omdat er een ontploft is door verkeerd gebruik.
Zo doet een ieder het op zijn eigen manier, in dit geval een tankje vertinnen.
Met wat experimenteren kom je vanzelf op de beste manier uit en lukt het niet, probeer je het op een andere manier wink .
Misschien lukt het met deze pasta ook wel in een heteluchtoven.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: FFAnders
Mooi kookstelletje die helaas uit de handel is genomen omdat er een ontploft is door verkeerd gebruik.
Zo doet een ieder het op zijn eigen manier, in dit geval een tankje vertinnen.
Met wat experimenteren kom je vanzelf op de beste manier uit en lukt het niet, probeer je het op een andere manier wink .
Misschien lukt het met deze pasta ook wel in een heteluchtoven.


Ronald
die niet waagt blijft maagd, dus blijven experimenteren
en alles begint met iets proberen toch
we zullen het volgen ik ben ook zeer benieuwd wat het resultaat wordt

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik verwarmde de cartertjes vroeger altijd met een heteluchtkanon op gas, een beetje vergelijkbaar met dit kookstelletje, werkte perfect.

Nu ben ik overgestapt op een oventje van Blokker of zo, die na een kwartier middels een belletje "PING" mij eraan herinnert dat het spul gaar is laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Met een gewone hete lucht pistool gaat het ook prima.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Jan Vennix
Met een gewone hete lucht pistool gaat het ook prima.

We zullen het gaan testen en zien binnenkort.
Jan, ook nog van harte proficiat met je verjaardag deze zondag de 4e!

Last edited by RedFox; 04/01/15 10:52 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Proficiat Jan!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja Jan gefeliciteerd, samen met mijn vrouw en nichtje ben je jarig daarom was ik het niet vergeten. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Hier is het ook regelmatig een tankje vertinnen, zou het geen idee zijn om het tankje in een volle pan met tin te gooien. Even insmeren met vloeimiddel, en klaar. Hoop ik.
Buitenkant is dan ook gelijk vertint, nog beter. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Hier is het ook regelmatig een tankje vertinnen, zou het geen idee zijn om het tankje in een volle pan met tin te gooien. Even insmeren met vloeimiddel, en klaar. Hoop ik.
Buitenkant is dan ook gelijk vertint, nog beter. smile


De hele solex er in.... grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Jan
Hier is het ook regelmatig een tankje vertinnen, zou het geen idee zijn om het tankje in een volle pan met tin te gooien. Even insmeren met vloeimiddel, en klaar. Hoop ik.
Buitenkant is dan ook gelijk vertint, nog beter. smile


Lijkt mij wel een leuk experiment, ik vraag me af of de tin blijft zitten. Tenslotte is dat heel iets anders dan solderen... hoe warm moet je tankje zijn voordat je het erin mietert? Hoe warm is je tin? Loopt het er niet zo van af als je het tankje eruit haalt? Daar kom je maar op één manier achter laugh

Vroeger heeft bij ons eens iemand het idee gehad om extrusiematrijzen in een tinbad op te warmen, warmt efficiënter op dan met lucht, en volgens hem zou de tin niet blijven zitten als je de matrijs uit het bad haalt... helaas is het nooit geprobeerd frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Soldeerbad solderen
Op het www.
Door het onderdompelen (dompelsolderen) en het van tevoren aanbrengen van vloeimiddel op de componenten wordt een soldeerverbinding gemaakt. Het aanbrengen van vloeimiddel kan door componenten te besproeien, kwasten of door onderdompeling in een fluxbad. Een andere mogelijkheid is dat de flux en soldeerlegering zich in hetzelfde soldeerbad bevinden.
Dit proces kan toegepast worden in geavanceerde productielijnen als handmatige dompeling.

Nu proberen aan veeeeeel tin te komen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Dat zal het probleem niet zijn Jan , er is genoeg voorradig.
Ben wel benieuwd of dat zal lukken.
Word wel vervolgt verwacht ik grin


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik verwacht wel dat het gaat Frank, tankje zal wel voorverwarmt moeten worden, maar dat PLONS laugh

Maar zo'n hoeveel tin gaat wel in de papieren lopen, dus niet voor één tankje.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Er zijn inmiddels andere verkooppunten gevonden door onze internetgoeroe uit Drunen , het is nu ff afwachte wat dat gaat brengen.
Maar de prijs is wel gunstiger grin dan Castotin 1 crazy


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ja die castotin is erg goed, maar ook erg duur.
Maar dan nog is het altijd een heel geklooi om het netjes te vertinnen. Eenmaal zo'n pan met tin te hebben lijkt het me veel makkelijker te gaan.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hee Jan uwe bougie vonkt nie meer


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Hee Jan uwe bougie vonkt nie meer
Ik zie hem nog steeds vonken John!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Opgelost. Zeker vuile puntjes wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Hee Jan uwe bougie vonkt nie meer


Dat noemen ze Nachtrust whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het vertinnen van producten van binnen is geen enkel probleem .
Melkkannen werden heel lang geleden al geheel mooi vertint ,waarom zou dat nu niet meer kunnen of weten wij dat nu niet meer hoe het zou moeten.
Er zit wel een adder onder het gras.
De tankjes zitten ook met tin aan elkaar gesoldeerd ( en dat geeft wel een andere vorm aan de tankjes bij het vertinnen ).
Als je dat niet erg vind dan gewoon eens uitproberen .

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Zodra de diverse Chinese potjes met soldeerpasta binnen zijn ga ik het testen en proberen, verslag met foto's volgt uiteraard dan ook weer hier.
Ik heb er alle vertrouwen in!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi, Succes ermee wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Het mooiste zou zijn met een filmpje. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 93 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.058s Queries: 67 (0.018s) Memory: 1.1779 MB (Peak: 1.4869 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-29 12:43:14 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS