Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 2 of 2 1 2
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons1959
Ik zou er een andere drijfstang in zetten die zo'n sleuf heeft in het big end gedeelte. Dan kan de olie er beter bij voor smering.
Vraag even Jan de Laat die weet waarschijnlijk welke je moet hebben.


Dat gaat volgens mij niet zo maar zonder slag of stoot, die drijfstangen hebben een ander gewicht en dan zou je de krukas ook opnieuw moeten ballanseren.

Maar wat is er mis met de originele drijfstang, als alles klopt gaan die dingen ook een eeuwigheid mee.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Ik zou er een andere drijfstang in zetten die zo'n sleuf heeft in het big end gedeelte. Dan kan de olie er beter bij voor smering.
Vraag even Jan de Laat die weet waarschijnlijk welke je moet hebben.


Puch Maxi, gewicht niet genoeg verschillend om problemen te veroorzaken, origineel is de balancering toch al naadje.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
Ik zou er een andere drijfstang in zetten die zo'n sleuf heeft in het big end gedeelte. Dan kan de olie er beter bij voor smering.
Vraag even Jan de Laat die weet waarschijnlijk welke je moet hebben.


Puch Maxi, gewicht niet genoeg verschillend om problemen te veroorzaken, origineel is de balancering toch al naadje.


Hoi Joan, hoe weet men of de balancering naadje is.
Welke verschijnselen zijn te herkennen.
Hoorbaar, voelbaar, zichtbaar.
Welke ervaringen hebben jullie.
Ik kan me iets voor stellen maar ga van jullie ervaring uit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je kan wel drijfstagen gaan vervangen maar als de cilinder niet haaks genoeg op de krukas staat blijf je tobben.

De solexen die wij hebben ,rammelen allemaal >>> onbalans.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Als al zijn onderdelen op een ander carter wel goed funktioneren dan zal het vast en zeker aan zijn carter liggen en zoals hij al zegt ( niet haaks genoeg )

Groetjes carl

Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
In mijn geval kon ik met de (originele) drijfstang en zuiger niet meer verder. Zie foto's.

Mijn vraag is hoe meet je of een carter krom is? Het is waarschijnlijk niet alleen het carter maar het carter met de koppeling en spoelenplaat gemonteerd. Dan pas wordt de krukas gefixeerd in het carter als ik het goed heb. Hoe meet je dan of de krukpen evenwijdig is met de beide carterdelen waar de cilinder op rust?

Groet,

Huub Haaker

Attached Images
drijfstang1.JPG (107.04 KB, 870 downloads)
drijfstang2.JPG (77 KB, 775 downloads)
Last edited by Huub_Haaker; 25/08/11 07:16 AM. Reason: Een betere omschrijving
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Huub_Haaker
In mijn geval kon ik met de (originele) drijfstang en zuiger niet meer verder. Zie foto's.

Mijn vraag is hoe meet je of een carter krom is?

Groet,

Huub Haaker


De originele foto heb ik niet ,helaas , dit is een detail .
Twee linealen , de ene tegen het carterdekselvlak , de ander op het vlak waar de cilinder opgeplaatst wordt.
Als de linealen evenwijdig lopen dan is dat goed .
Als de linealen niet evenwijdig lopen dan kan er wat fout zijn.
Eigenlijk moet je vanuit de krukas meten maar dan moet je een as/staaf nemen die in krukas- en spoelenplaatlager past.

Attached Images
Niet haaks,.png (216.74 KB, 768 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
Ik zou er een andere drijfstang in zetten die zo'n sleuf heeft in het big end gedeelte. Dan kan de olie er beter bij voor smering.
Vraag even Jan de Laat die weet waarschijnlijk welke je moet hebben.


Puch Maxi, gewicht niet genoeg verschillend om problemen te veroorzaken, origineel is de balancering toch al naadje.


Hoi Joan, hoe weet men of de balancering naadje is.
Welke verschijnselen zijn te herkennen.
Hoorbaar, voelbaar, zichtbaar.
Welke ervaringen hebben jullie.
Ik kan me iets voor stellen maar ga van jullie ervaring uit.


Je ziet bijvoorbeeld dat je motorlifter staat te zwiepen/trillen zo een uit stekend deel vergroot de trillingen en make ze dus visueel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
waar het ook heel vaak fout gaat is dat men de zuiger niet heet maakt om de pistonpen te trekken, allerlei foute methoden worden dan gebruikt om de pistonpen eruit te wurgen wat vaak lijdt to krom duwen van de drijfstang.
Ik heb er zat gezien die eruit zagen als een beginnende hoepel.
met twee heel strakke lange staven in beide lagers is dat goed te meten, aan beide kanten dienen de staven dan even ver uit elkaar te liggen, als ze niet strak genoeg in de lagers passen dan wakkelen ze teveel en drruk je de uiteinden makkelijk naar elkaar toe , dat meet niet goed.

Last edited by Joan; 25/08/11 02:03 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
vandaag de binnenzijde van mijn onlangs nieuw aangeschafte JRT cilinder na in totaal zo'n 500 kilometer te hebben gereden weer eens aan het daglicht bloot gesteld. ik kwam hierbij tot de ontdekking dat er zich al een aardige kool laag op de nieuwe zuiger heeft afgezet. ook xijn duidelijk de spoelpatronen op de kop van de zuiger te zien. nu is mijn vraag: wat wil dit beeld zeggen over de verbranding? zie foto! gr. ronald [img]http://image0003[/img] [img]http://[/img]

Attached Images
IMAGE0003.JPG.JPG (202.73 KB, 821 downloads)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat patroon op de zuiger wil zeggen dat de spoelpoorten lang niet evenhoog zijn of er is in een van de spoelpoortyen een grote afwijking.
Dan bedoel ik een afwijking in de gehele spoelpoort maar kan ook in een gedeelte van de spoelpoort zitten.
Ook wil ik even iets opmerken wat door vele monteurs de lagers gewoon in de drijfstang gepèrst worden ,dat is een zeer gevaarlijke methode omdat deze dan zijdeling gaan lopen en de naalden er dan schuin in gaan lopen.
Voor het vervangen van het naaldlager moet de drijfstang worden voorgewarmt tot ongeveer 250 graden en dan het lager met een lichte druk zuiver parralel indrukken.
Als je de meest gebruikte mannier van inpersen gebruikt gebeuren er dingen waar een naaldlager absoluut niet tegen kan.
Ik zal even proberen uit te leggen wat er mis gaat
Het gat in een koude drijfstang is ongeveer 0,04 m.m. kleiner dan de buitendiameter van de naaldbus en kan dus eigenlijk niet in elkaar ,maar met geweld kan je nog geen ezel naaien ,dus zeker geen lager goed monteren. (een ezellin misschien wel)
Als je het toch met geweld wil proberen dan ontstaat deze situatie ,het te dikke begin van het lager moet in het begin in een te klein gat.
Nu gebeuren er in het begin twee fouten dingen.
Ten eerte het begin van het lager zal veel kleiner moeten worden om in het begin van het gat te kunnen,het naaldhuis word hierdoor kleiner in het begin en dus conisch.
Bij de drijfstang word het gat in het begin groter , dus ook conisch,
Bij de gehele montage heb je dus een coniche lager in een coniche drijfstang.
Je hebt nu dus een drijfstang die niet meer bruikbaar ,ook niet meer met een nieuw lager.
Het ergste komt nu ,je hebt nu een lager drijfstang combinatie waar je niets meer mee kan doen ( geen recht gat en geen rechte lagerbus)
Maak je de drijfstang warm en je drukt nu met een lichte druk het lager er in blijft het gat en het lager goed.
Als het lagerbinnenkant niet zuiver overal even groot is gaan de naalden een andere loopsnelheid krijgen dan aan de andere kant en gaan de naalden dus scheef lopen en dus vast tegen elkaar oplopen wat dus eigenlijk niet kan en houdt het soepel lopen van de naalden op en gaan de lagers naar links of rechts lopen en zal het lager zeer hoge krachten te verduren krijgen en warm lopen of zelfs helemaal vast.
IN het lager is geen plaats voor lagernaalden om scheef te liggen ( het worden dus echte dwarsliggers).

Joined: May 2011
Posts: 82
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
dus als ik het goed begrijp zijn de JRT cilinders zijn ook niet altijd even nauwkeurig afgewerkt, net zoals de oude orginele solex cilinders.

is het de bedoeling dat de 2 spoelpatronen op de zuiger exact hetzelfde zijn of is het beter dat er helemaal geen spoelpatronen zichtbaar zijn?

gr.ronald

Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Zouden de complete drijfstangen (met naaldlagers die er fabrieksmatig zijn ingezet) het door Jan Vennix beschreven probleem niet hebben? Of moet je het zekere voor het onzekere nemen en alles loskopen en zelf assembleren?

Groet,

Huub Haaker

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Een heel goed verhaal van Jan vennix, warm maken is bij veel gekozen constructies van toepassing.
Ook om het lager eruit te halen dien je warm te maken.Wat jan niet vermeld heeft is dat je bij extreem persen ook de stalen buitenbus van het naaldlager "verpe(r)st" hij kan iets korter geperst worden en daarbij ook bol gaan staan, dan weet je zeker dat de naalden vastlopen en dan maar als glijlager gaan werken in plaats van als rollager.
Ook als er iets vuil in komt lopen de naalden vast want het is 1 massieve stapeling van naalden, andere bigend lagers hebben een kooi die de naalden van elkaar houdt die zijn iets minder gevoelig hiervoor.
altijd een reserve krukas bus klaar hebben liggen om een lager te testen door dit busje erin te doen en te draaien en voelen of het lekker "rolt"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Beste forumlezers,
Ik heb jullie al eens lastig gevallen met mijn vraag waarom de solex waar ik op rijd steeds problemen krijgt met het big end. Alle suggesties leverden tot nu toe geen duidelijkheid op. Bijvoorbeeld een loszittend lager, uitgelopen lager, los zittende koppeling enz. Omdat ik het big end gedoe een beetje zat was, heb ik een ander blokje gekocht ( een gereviseerde 3800 uit 1974) en heb mijn afgedraaide JRT cilinder met 16 mm spruitstuk en uitlaat gemonteerd. Zonder de JRT cilinder liep de gereviseerde 3800 rond de 32 km/uur. Met mijn ‘opvoersetje’ loopt de Solex iets sneller maar naar mijn gevoel trekt hij veel beter op. Om dit enigszins te kwantificeren heb ik een acceleratie test uitgevoerd. Vanaf stilstand tot 30 km/uur gaat in ongeveer 12 seconden en van 30 tot 35 tussen de 11 en 14 seconden afhankelijk van de iets aanwezige zwakke wind. Voor de grap ben ik ook al filmend de Grebbeberg opgereden. Dat lukte met het oorspronkelijke OTO motortje niet zonder stevig bijtrappen. Nu gaat het relatief fluitend. De video is via de link te bekijken.

Groet,

Huub Haaker

http://www.youtube.com/watch?v=8V5VJsauMw0

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Leuke film over acceleratie. Loopt goed zo te horen. Prima toch, zo laten. Gaat goed de berg op.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hij doet het niet verkeer die motor. whistle
Die fietser doet het ook goed grin

En voor de rest doe je mij hiermee niet "lastig vallen"


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Jan
Dat zamak gaat omhoog waar de cilinderboutjes aangetrokken worden, je snap het wel.
Al onze blokjes doen we eerst vlakken, en gebruiken dan de stalen drijfstang van top racing.
wel uitbalanceren, wij rijden er al (theo) 3000 km mee, geen problemen meer gehad. deze drijfstang heeft een mooi smeersleufje, zie bijlage
Jan, wat is de reden en/of het voordeel van de cartervulling aan de carterzijde van de krukas in plaats van het opvullen aan de carterdekselzijde van de krukas?
Zie beide varianten op onderstaande foto's (met dank aan dreke2 voor het "uitlenen" van foto 2 + 3)







Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
wij doen dat gewoon in de keuken bij gebrek aan werkplaats

groet
ANdre

Attached Images
IMG_20150104_160053.jpg (143.04 KB, 617 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Super netjes opgevuld ook.
Netter dan die van mij.
Ik maak er geen gebruik meer van. Voorlopig dan. Komt wel weer een keertje.

Attached Images
DSC01070.jpg (155.43 KB, 683 downloads)
DSC01028.jpg (225.91 KB, 623 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Super netjes opgevuld ook.
Netter dan die van mij.
Ik maak er geen gebruik meer van. Voorlopig dan. Komt wel weer een keertje.

Alfons, wat is de reden dat je er geen gebruik meer van maakt?
Gaf het niet de verwachtte verbetering?


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Super netjes opgevuld ook.
Netter dan die van mij.
Ik maak er geen gebruik meer van. Voorlopig dan. Komt wel weer een keertje.

Alfons, wat is de reden dat je er geen gebruik meer van maakt?
Gaf het niet de verwachtte verbetering?


Oh jawel, het gaf zeker verbetering. Het is een heel verhaal en er is een topic van. Vorig jaar maakte ik gebruik van een volle krukas, helaas kreeg ik er wat problemen mee. Later moet ik nog eens een hard bronzen opsluitdekseltje maken voor de borging van de drijfstang want daar ging het mis.
Het liep als een tiereling en trekken als een beer. ook een compleet ander geluid maakte de motor. Het geluid van kracht of hoe moet ik dat zeggen.
Nu zit er een gewone krukas in en dan past die opvulplaat niet meer, maar de Amuse loopt heel goed dus voorlopig laat ik alles zo.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Page 2 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 191 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.050s Queries: 65 (0.019s) Memory: 1.1689 MB (Peak: 1.4563 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-02 19:39:23 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS