Hier is nog even een foto van de OTO carterdeksel waar ik met de dremel al een en ander heb weggehaald bij de uitstulpingen van de zamac waarin de 2 draadeinden zich bevinden ten behoeve van montage van de colindervoet. Dit moest ik doen om het tankje enigszins passend te krijgen zonder dat aan de achterkant van het tankje een beschadiging ontstaat, zie daartoe ook foto van acherkant tankje vlakbij beugeltje linksboven. De lak en grondlak zijn gewoonweg mechanisch weggedrukt. Door het carterdeksel op de 2 plekken met dremel wat te bewerken heb ik nu een situatie dat er juist een spleetje ruimte is tussen carterdeksel en achterkant tank. Aangezien ik ervan uit ga dat de carterdeksel seriematig zo gemaakt is, ligt het voor de hand te veronderstellen dat mijn tankje in zijn/haar verleden ooit een "traumatisch ervaring" in de vorm van een inwendige tankexplosie heeft meegemaakt, waardoor hij/zij boller is gaan staan dan te doen gebruikelijk, met als resultaat deze "niet-goed-passing". Ik ben benieuwd naar reacties op deze stelling, feit is en blijft dat tankje en carterdeksel "geforceerd" tegen elkaar zitten en ik denk dat ook dit de hoofdoorzaak is van het lekken bij de onderste beugel. Mijn mening voor een andere/betere! Alvast dank voor het meekijken/meedenken.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Alfons en Ronald, Ik had bewust niet geschreven dat ik dacht dat het mogelijk het verkeerde carterdekseltje was, maar jullie bevestigen dit nu dubbel! Daarmee heb ik even een kleine taakstelling die zeer gaat lukken: "zoek een OTO carterdeksel". WIE HEEFT ER EENTJE OVER? Zoals ik al schreef zal dit verkeerde dekseltje de hoofdoorzaak zijn geweest van de te grote spanning op het onderste tankbeugeltje en de lekkage hebben veroorzaakt. Nu ja, ook een Solex OTO 1963 die in 2014 door mij werd gerestaureerd mag toch nog kinderziektes hebben?
Last edited by RedFox; 21/10/1405:07 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Alfons en Ronald, Ik had bewust niet geschreven dat ik dacht dat het mogelijk het verkeerde carterdekseltje was, maar jullie bevestigen dit nu dubbel! Daarmee heb ik even een kleine taakstelling die zeer gaat lukken: "zoek een OTO carterdeksel". WIE HEEFT ER EENTJE OVER? Zoals ik al schreef zal dit verkeerde dekseltje de hoofdoorzaak zijn geweest van de te grote spanning op het onderste tankbeugeltje en de lekkage hebben veroorzaakt. Nu ja, ook een Solex OTO 1963 die in 2014 door mij werd gerestaureerd mag toch nog kinderziektes hebben?
Oja , dat klopt inderdaad , dat is al weer ff geleden . Ben er nog een stuk of 20 aan het bijmaken . Zijn veel liefhebbers voor hier , een paar zwagers zijn ook "verziekt" met het virus
Hier is nog even een foto van de OTO carterdeksel waar ik met de dremel al een en ander heb weggehaald bij de uitstulpingen van de zamac waarin de 2 draadeinden zich bevinden ten behoeve van montage van de colindervoet. Dit moest ik doen om het tankje enigszins passend te krijgen zonder dat aan de achterkant van het tankje een beschadiging ontstaat, zie daartoe ook foto van acherkant tankje vlakbij beugeltje linksboven. De lak en grondlak zijn gewoonweg mechanisch weggedrukt. Door het carterdeksel op de 2 plekken met dremel wat te bewerken heb ik nu een situatie dat er juist een spleetje ruimte is tussen carterdeksel en achterkant tank. Aangezien ik ervan uit ga dat de carterdeksel seriematig zo gemaakt is, ligt het voor de hand te veronderstellen dat mijn tankje in zijn/haar verleden ooit een "traumatisch ervaring" in de vorm van een inwendige tankexplosie heeft meegemaakt, waardoor hij/zij boller is gaan staan dan te doen gebruikelijk, met als resultaat deze "niet-goed-passing". Ik ben benieuwd naar reacties op deze stelling, feit is en blijft dat tankje en carterdeksel "geforceerd" tegen elkaar zitten en ik denk dat ook dit de hoofdoorzaak is van het lekken bij de onderste beugel. Mijn mening voor een andere/betere! Alvast dank voor het meekijken/meedenken.
Er zit niet zoveel verschil in carterdeksels behalve dan dat de deksels van de oto van 61/62/63 massiever waren, daarna zijn ze wat lichter gemaakt, aannemelijker is als de tank het deksel raakt dat deze ooit eens een flinke klap gemaakt heeft waardoor de tanksteunen naar binnen gedrukt zijn, dat is het eerste wat ik doe bij een tank restauratie even de bodem helft tegen het carter houden of alles mooi vrij ligt.
Klopt, vaak zie je dat bij een klap op de tank de achterwand naar binnen is gedruk waardoor de lengte van de steunen tekort komen. soms is er aan de steunen gevijld omdat er een hoekje is afgebroken en dan wordt de gleuf aangepast zodat boutjes weer grip hebben, dat helpt ook niet. origineel is er ruimte zat
Het zal inderdaad een wat ingedrukt tankje kunnen zijn en zou voldoende ruimte moeten hebben bij het deksel.
Ik heb een paar deksels gemeten vanaf carter aanlegvlak tot onderkant nok waar het draadeind in zit en meette 0.8mm dikte verschil, het oude model was de dikste.
Ik heb met één deksel, een "dunne", op een aantal tankjes nagekeken en zag dat er vrije ruimte was van 1 tot 2,5mm dus daar zit ook nogal verschil in de bevestigingsgaten van de tankjes onderling .
Er zit niet zoveel verschil in carterdeksels behalve dan dat de deksels van de oto van 61/62/63 massiever waren, daarna zijn ze wat lichter gemaakt, aannemelijker is als de tank het deksel raakt dat deze ooit eens een flinke klap gemaakt heeft waardoor de tanksteunen naar binnen gedrukt zijn, dat is het eerste wat ik doe bij een tank restauratie even de bodem helft tegen het carter houden of alles mooi vrij ligt.
Mijn oto blokje is van 1963, maar dat is nog geen garantie dat er in het 51 jarige bestaan niet eens een ander dekseltje op is gekomen. Het terug liggen van de tanksteunen lijkt me op het eerste gezicht ook niet het geval, het is eerder zelfs de andere kant uit, tegen de zijkant aan kijkend is de bolling van de achterzijde wat groter dan bij andere oto tankjes die ik recentelijk in de hand heb gehad en dat viel ook anderen al op. We kwamen zelfs gezamenlijk tot een scenario van "explosie in tankje" wat dat zou hebben kunnen veroorzaakt. Hoe het ook zij, hetgeen ik nu deels met de dremel heb weggehaald is bij de geshowde plaatjes van Alfons en André niet aan de orde en voor het "richten" van het te solderen tank steuntje prima in te zetten en straks tijdens/na revisie ook op het blokje te monteren.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Het afgelopen dagen aangeschafte autogeen las- en hardsoldeerapparaat (vlampitje 3100 C !) kwam eraan te pas om het tanksteuntje met zilver-koper soldeer te repareren. Na het solderen het tankje weer afgeperst en vastgesteld dat het steuntje niet alleen vast zit maar ook 100% dicht is op die plaats. Stap 1 is dus achter de rug. Een klein lekje in de felsrand boven bij de dop komt ook nog aan de beurt, dat moet ik eerst nog even schoon "dremelen". Met een los carterdekseltje van Dreke2 tevens vastgesteld dat de achterkant van het tankje wel degelijk bol staat als gevolg van ????, en wel zodanig dat het tankje nog steeds niet los van het dekseltje staat. Omdat het tankje toch opnieuw gespoten moet gaan worden is een mechanisch "terug deuken" wel wat zal en mag gebeuren, nog even nadenken hoe dat het beste zou kunnen, tips welkom!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Waarschijnlijk iets te enthousiast geweest met afpersen.
Jan, die bolle achterkant had hij al vóór het afpersen en vrijwel zeker ook de "root cause" van het lek bij steuntje omdat het tankje geforceerd op zijn plek zat. Het afpersen was overigens ook zodanig met beleid gedaan dat er alleen overdruk was, voldoende om te zien of er belletjes werden geblazen. De theorie die André, Frank en ik erop na houden is dat het tankje ooit "geploft" is. Maar omdat de achterkant zo stijf is qua constructie kun je niet zo maar even het bolletje terug drukken. Komt tijd, komt raad.....
Last edited by RedFox; 27/10/1407:16 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Waarschijnlijk iets te enthousiast geweest met afpersen.
Jan, die bolle achterkant had hij al vóór het afpersen en vrijwel zeker ook de "root cause" van het lek bij steuntje omdat het tankje geforceerd op zijn plek zat. Het afpersen was overigens ook zodanig met beleid gedaan dat er alleen overdruk was, voldoende om te zien of er belletjes werden geblazen. De theorie die André, Frank en ik erop na houden is dat het tankje ooit "geploft" is. Maar omdat de achterkant zo stijf is qua constructie kun je niet zo maar even het bolletje terug drukken. Komt tijd, komt raad.....
Weet ik, zelf gezien. Is ook niet bij jouw gebeurd, maar tankje is ruim 50 jaar oud. En "geploft" is overdruk iets teveel druk gehad.
Het tankje is sinds vanmiddag weer geheel dicht. De wat bol staande achterkant van het tankje is op de kritische raakvlakken met de carterdeksel na verhitten op een aan tal punten van de achterkant nu zover naar binnen gedrukt, dat deze weer vrij ligt. Zie ook de spleet op de foto. Het nog laatste resterende kleine lekje in de felsrand net onder benzinedop ook d.m.v. zilversoldeer en een brulée brandertje verholpen. (zie de wat beige-achtige kleur net boven het midden links op foto) ik wilde hiervoor niet de 3150 C set inzetten. Afgeperst nadien met een paar bar druk gaf aan dat er "niets gelekt wordt" . Nu kan de inwendige reiniging en het coaten beginnen en hebben we straks een tankje wat mij wel zal overleven.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Misschien dat ik wat dat betreft wat eigenzinnig ben maar ik vraag me af waarom je het tankje niet hebt open hebt gesoldeerd om de binnenkant te vertinnen. Dan hoef je dat coaten niet meer uit te voeren en is het tankje, na spuiten weer als nieuw.
Misschien dat ik wat dat betreft wat eigenzinnig ben maar ik vraag me af waarom je het tankje niet hebt open hebt gesoldeerd om de binnenkant te vertinnen. Dan hoef je dat coaten niet meer uit te voeren en is het tankje, na spuiten weer als nieuw.
Mijn idee.....en nooit de 2 helften met hardsoldeer want dan krijg je hem bijna niet weer uitelkaar.
Misschien dat ik wat dat betreft wat eigenzinnig ben maar ik vraag me af waarom je het tankje niet hebt open hebt gesoldeerd om de binnenkant te vertinnen. Dan hoef je dat coaten niet meer uit te voeren en is het tankje, na spuiten weer als nieuw.
Ronald, het was voor mij een kwestie van kiezen en ik heb in dit geval toch voor de wijze gekozen zoals door mij beschreven, mogelijk in verband met het onbekende "niet weten wat te verwachten" bij het open solderen. Ik heb inmiddels nog een tankje op een blokje wat ik vandaag heb gekocht en waarin tevens een deuk in zit. Daarmee wil ik wčl jouw en Roelof's preferente methode gaan uitvoeren.
Last edited by RedFox; 02/11/1406:41 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Even los van het onderwerp van dit draadje een andere opmerking: Het valt me zojuist op dat de tijden vermeld bij het verzenden van de berichten niet kloppen met de "real time" van verzenden. 't is maar een detail....
Last edited by RedFox; 02/11/1407:15 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Dat is al bijna een week zo, i.v.m. zomertijd > wintertijd, amerikaanse server, bla , bla, enzv. Gebeurt zo'n 2x / jaar....... je kan de tijd aanpassen bij je in stellingen, bij je voorkeuren.
Misschien dat ik wat dat betreft wat eigenzinnig ben maar ik vraag me af waarom je het tankje niet hebt open hebt gesoldeerd om de binnenkant te vertinnen. Dan hoef je dat coaten niet meer uit te voeren en is het tankje, na spuiten weer als nieuw.
Ronald, het was voor mij een kwestie van kiezen en ik heb in dit geval toch voor de wijze gekozen zoals door mij beschreven, mogelijk in verband met het onbekende "niet weten wat te verwachten" bij het open solderen. Ik heb inmiddels nog een tankje op een blokje wat ik vandaag heb gekocht en waarin tevens een deuk in zit. Daarmee wil ik wčl jouw en Roelof's preferente methode gaan uitvoeren.
hamertje kopen denk ik, de rest heb je al volgens mij, en tijd kopen bij je baas
Tijdens mijn (werk)verblijf in België deze week viel het oog juist vlak voor het avondeten op een advertentie op de Belgische " Marktplaats" . Tegen mijn verwachting in bleek een Van der Heem tankje nog niet verkocht te zijn en kon ik telefonisch een deal maken voor Euro 10,- als afhaalprijs. Een goed uur later was ik weer terug en smaakte het eten dubbel lekker! De passing op mijn blokje is ook prima (zie foto), dus hebben we nu ineens meerdere smaken om te restaureren. Dit tankje ga ik dan wčl aanpakken volgens de meest aan te bevelen methode: uit elkaar halen, stralen, vertinnen etc. en zal het primaire tankje worden.
Last edited by RedFox; 08/11/1405:32 PM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Een opmerking om het bewuste tankje te testen op dichtheid met een druk van twee bar ( volgens mij is de tank bij deze druk nog dikker geworden dan dat deze eerder was) of was er iets met de drukmeter. Een druk van 2 bar op een vlak van 100 vierkant is een heel grote kracht voor een zo een dun plaatje van de tank. Als je een tankje open hebt om opnieuw te vertinnen dan moet je zorgen dat de ronde verstevings plaatjes goed dicht gesoldeerd zijn. Hier aan zitten de hoekjes aan vast gepunt last met tussenkomst van de tankwand. Aan dat plaatje zit de beugel vast voor de stevigheid via de punt las.
Absoluut. 2 bar is heel veel. Zou zelfs een gevaarlijke situatie zijn geweest. Tank had spontaan kunnen klappen.
35 jaar geleden, zette een leerling monteur bij ons in de garage via het ontluchting gaatje van de tankdop ook eens wat druk (8 bar) op de tank. De tank klapte volledig uit elkaar. Overal benzine maar gelukkig niets gebeurd.
Absoluut. 2 bar is heel veel. Zou zelfs een gevaarlijke situatie zijn geweest. Tank had spontaan kunnen klappen.
35 jaar geleden, zette een leerling monteur bij ons in de garage via het ontluchting gaatje van de tankdop ook eens wat druk (8 bar) op de tank. De tank klapte volledig uit elkaar. Overal benzine maar gelukkig niets gebeurd.
idd 2 bar is te veel, heb een keer de soldeerrand verwarmd en dacht met een beetje druk dat de tank wel uitelkaar zou ploppen......nou dat werd een knal en een pijnlijke wang voor een paar maanden.
Absoluut. 2 bar is heel veel. Zou zelfs een gevaarlijke situatie zijn geweest. Tank had spontaan kunnen klappen.
35 jaar geleden, zette een leerling monteur bij ons in de garage via het ontluchting gaatje van de tankdop ook eens wat druk (8 bar) op de tank. De tank klapte volledig uit elkaar. Overal benzine maar gelukkig niets gebeurd.
idd 2 bar is te veel, heb een keer de soldeerrand verwarmd en dacht met een beetje druk dat de tank wel uitelkaar zou ploppen......nou dat werd een knal en een pijnlijke wang voor een paar maanden.
idd 2 bar is te veel, heb een keer de soldeerrand verwarmd en dacht met een beetje druk dat de tank wel uitelkaar zou ploppen......nou dat werd een knal en een pijnlijke wang voor een paar maanden.
Met welk "vuur" en intensiteit verwarm jij de soldeerrand zodat achterkant en "trommel" makkelijk gescheiden kunnen worden?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Met een gewone soldeerbrander de soldering rondom aan de achterkant, met draaiende beweging dus, verwarmen. Als de tin begint te smelten zie je vaak kleine tinbolletjes uit de soldeernaad tevoorschijn komen. Op dat moment kan je de tang op het deksel zetten en de achterkant lostrekken, om er om op een ander steuntje. Wel blijven verwarmen tijdens het lostrekken. Te heet stoken heeft geen zin. Het in elkaar solderen doe ik , na alles vertind te hebben, met een klein soldeerbrandertje met een heel klein, puntig vlammetje. Geen gas/zuurstof brandertje hiervoor gebruiken, dat is te heet en je beschadigd de nieuwe tinlaag aan de binnenkant.
Voor een tankje los te maken gebruik ik een steun van een oud kunststof tankje en schroef dat vast op een stuk hout wat ik in de bankschroef kan klemmen en schroef er het andere tankje aan vast en dan de rand met een niet te grote brander rondom verwarmen en sla dan met een zachte hamer tegen de vulingang en de twee delen vallen nu vlot uit elkaar. Merk eerst de twee tankdelen met een kerfje zodat je later de goede plaats weer kan terug vinden. De tank even van tevoren goed doorblazen zodat er geen brandbare stoffen in de tank zitten. Na het vertinnen heel goed schoon maken met spiritus ( meerdere keren schoon spiritus gebruiken ). Een paar maal met minder spiritus en daarna met een overvloed aan spiritus dus zo schoon mogelijk . Bij het weer dicht solderen geen vloeistof gebruiken maar een goede harskernsoldeer ( soldeervloeistof is niet makkelijk uit een tank te spoelen ). Gebruik voor een tank wat veel is ingeroest een zeer fijn straalmiddel om goed in de kleine gaatjes te kunnen komen. Anders zal de tinlaag niet goed dichtvloeien maar zal er in deze kleine gaatjes nog soldeer vloeistof blijven zitten en alsnog gaan roesten.
Het weer in elkaar solderen rondom doe ik met de elektrische verfstripper, het vloeien is dan heel mooi te controleren, tin vloeit naar het warmste punt dus warm maken op de bolling van de rand.
Het weer in elkaar solderen rondom doe ik met de elektrische verfstripper, het vloeien is dan heel mooi te controleren, tin vloeit naar het warmste punt dus warm maken op de bolling van de rand.
Dat is ook een manier en het tankje zal niet snel te heet worden.
Ronald, Jan & Roelof, bedankt voor jullie nuttige aanwijzingen! Als soldeerbrandertje hier zal ik dan een hier voorhanden brulée brandertje gebruiken, lijkt me gezien het mooie kleine pitje wat je ermee kunt maken prima geschikt daarvoor.
Aansluitend nu dan toch nog de vraag wat de meest pragmatische methode is om na het stralen te vertinnen? - welke tin - welk vloeimiddel of pasta - en wat jullie nog meer willen delen
Je moet alles ooit voor de eerste keer gedaan hebben....daarna kun je de kennis verder delen.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Om een diep ingeroest tankje wat je goed gestraald hebt zullen er toch nog gaatjes zijn die niet goed schoon zullen zijn en daarom moet je meestal een wat sterker soldeer vloeistof gebruiken. Ik gebruik hiervoor de S 39 soort RVS . Deze is wel sterk en kan zelfs roestig metaal aan. Verder gebruik ik een grote soldeerbout 250 watt want de tank heeft een groot afkoelende vlak. meer weten meer vragen.
Ronald, Jan & Roelof, bedankt voor jullie nuttige aanwijzingen! Als soldeerbrandertje hier zal ik dan een hier voorhanden brulée brandertje gebruiken, lijkt me gezien het mooie kleine pitje wat je ermee kunt maken prima geschikt daarvoor.
Aansluitend nu dan toch nog de vraag wat de meest pragmatische methode is om na het stralen te vertinnen? - welke tin - welk vloeimiddel of pasta - en wat jullie nog meer willen delen
Je moet alles ooit voor de eerste keer gedaan hebben....daarna kun je de kennis verder delen.
Daar is al vanalles over geschreven . Hier een mooie omschrijving met foto's
Maatje Hans vond dat vertinnen toch maar een heel gedoe, en kwam via zijn werk iemand tegen die kan verkoperen. Zo gezegt zo gedaan. Alleen de binnenkant was voldoende . Nu is Hans Loodgieter, dus hebben we hem geadviseerd om het zo maar te laten.
Maatje Hans vond dat vertinnen toch maar een heel gedoe, en kwam via zijn werk iemand tegen die kan verkoperen. Zo gezegt zo gedaan. Alleen de binnenkant was voldoende . Nu is Hans Loodgieter, dus hebben we hem geadviseerd om het zo maar te laten.
Nou de rest van de solex nog.....dan heb je pas echt wat aparts.
Maatje Hans vond dat vertinnen toch maar een heel gedoe, en kwam via zijn werk iemand tegen die kan verkoperen. Zo gezegt zo gedaan. Alleen de binnenkant was voldoende . Nu is Hans Loodgieter, dus hebben we hem geadviseerd om het zo maar te laten.
Lijkt mij ook maar ieder z'n ding. Na vertinnen en spuiten is de tank weer als nieuw het is geen "Rocket science" maar wel even weten hoe je het doet en met welke materialen. Te heet stoken is niet goed en niet heet genoeg geeft ook problemen. Het vertinnen en dicht solderen zijn ook 2 verschillende handelingen met verschillende brandertjes, vloeimiddelen en tinsoorten. Dit is overigens wel een klusje waarbij je in korte tijd weer een "nieuw" tankje hebt
Ron, wil je de methode in wat meer detail beschrijven voor wat betreft gebruikte brandertjes, vloeimiddelen en tinsoorten? Er zijn een aantal methoden te lezen op het forum en ik sta nu op het punt om mijn tankje na uitdeuken te gaan vertinnen en hoop het net zo mooi glad te krijgen als jij! Zie ook mijn gisteren gestart draadje in het subforum "restauratie": Restauratie OTO tankje en vuurdoop klemplank.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Sommige handelingen zijn soms wat moeilijk te omschrijven, die moet je zien maar ik probeer het toch :
De tank en achterdeksel na stralen goed schoonmaken van straalmiddelresten.
Binnenkant goed insmeren met S39 ,dunnetjes, dik heeft geen zin/voordeel en ik gebruik voor de vlakke gedeelten een doekje, voor de hoekjes een kwastje.
De buitenkant verwarmen met een loodgieters brander waarmee je zowel gas als lucht apart kunt regelen. Niet een te felle/hete vlam instellen, het is maar blik wat je verwarmt en wordt snel te heet waardoor het vloeimiddel (S39) kan verbranden.
Met Tinstaaf 50/50 of 60/40 over het verwarmde gedeelte wrijven, je merkt wel of het blik warm genoeg is.
Zo doe je de hele binnenkant en ik ben spaarzaam met tin en gebruik nu ook weer een katoenen doek en wrijf over het verwarmde oppervlak en je merkt vanzelf wel ofdat de tin goed hecht.
Het teveel aan tin veeg ik ook eruit met de lap die ondertussen ook al aardig aan het verschroeien is.
Al alles goed vertind is maak je het goed schoon met warm water en zeep, Dreft of zo, om de laatste restjes S39 te verwijderen.
Hierna de achterkant weer op het tankje plaatsen en dicht solderen met een Minibrandertje en Harskernsoldeer. Nu géén S39 meer gebruiken want dat krijg je nooit meer uitgespoeld uit de soldeernaad. De Harskern flux/vloeimiddel kan je met spiritus wegwassen.
Tankje stralen, primer , grondlak en aflakken, dit alles met 2komponenten lak.
Dat stond inderdaad al op mijn "to do" lijstje zoals in het andere draadje gisteren geschreven, ik heb sinds enige tijd geleden daarvoor ook een prima gas-zuurstof las setje Roelof. Ik doe dit zowel aan buiten- als binnenkant van de "deksel", zeg maar de ronde metalen delen ter grootte van het dubbeltje uit de guldentijd :-). Nu het spulletje zo mooi uit elkaar ligt is dit DE kans om het tankje mij te laten gaan overleven.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
ik gebruik ook inderdaad een doek ( gewikkeld met een soort van "kop" als een lappenpop) om het gesmolten soldeer heen en weer te vegen en daarbij ook een echt haren plat kwastje waarvan ik de haren met een schaar heb ingekort tot ca 1/2 a 3/4 cm voor de lastige hoekjes ( oa rondom de brandstofleiding steun en het ingedrukte solex logo)