Als je een draaibank en een freesbank met een draaitafel ter beschikking hebt is een gescheurd carter goed te repareren en is dan zelfs nog veel sterker dan een nieuw carter.
Wij deden dat bij al onze snelle solexen en gingen daarna nooit meer stuk. ( meer dan 75 k.m. ).
Het gaat als volgt.
Span het carter goed centrisch op de draaitafel (uitrichten op het gat van de lagering ) .
Frees nu met een frees van ongeveer( 6 m.m. in een verlengstuk ) De buiten diameter af zo zuinig mogelijk en zo diep mogelijk.
Let wel op de plaats waar het kanaal voor de brandstofpomp zit.
Draai nu een ring die zwaar perspas op het zo juist gefreesde carter zal passen.
Draai de ring zo breed moge lijk dat deze niet in de weg zit bij verdere montage en maak ook een uitsparing voor het kanaal voor de brandstofpomp.
De ringdikte ongeveer 8 tot 10 m.m. waarop aan de buitenkant groeven gemaakt worden voor betere hechting van het ingiet massa.
Ondersteun het carter aan de binnenkant en pers deze ring goed strak over het gemaakte carterdeel en gebruik wat goede lijm om een sterke bevestiging te verkrijgen.
Je zal nu als alles goed is merken dat het lagergat nu wat kleiner is geworden en het lager er weer strak zal inpassen.
Nu het carter van binnen bij de ring goed ruw stralen en vol gieten met hars waar zo veel mogelijk glasvezels in zitten (mag gerust wat fijn geknipt worden voor een betere vulling ).
Boor nu de drie gaten van 6 m.m. van binnen uit weer door de gemonteerde ring en tap van binnenuit de 6 m.m. draad weer opnieuw door.
giet deze ruimte niet in een keer vol maar en 5 of 6 keer anders krimpt de hars in stukken.
Deze opvulling laten doorlopen over een groot gedeelte van het carter.
Als alles goed gedaan is is het carter zelfs veel sterker dan het eerst was.
De ring kan je het beste maken van pisbakkenstaal dat zet minder uit bij het warm worden van het carter en gaat daarom niet loskomen van het carter.
Al onze snelle motoren die wij gemaakt hebben zijn zo gemaakt en er is er sindsdien nooit een meer kapot gegaan .
Deze modificatie deden wij voordat het ging scheuren.( meestal).
Meer weten, meer vragen.