Hoe je het ook draaid of keert, het vermogen moet bij een bobine snel opgebouwt worden en dan komen de magnetiche verliezen te liggen bij de leverancier van de energie ,dus een grote stroom om dat te berijken.
Bij een solex is deze sterke magneetveld al aanwezig in het vliegwiel en zal voor de opwekking van de vonk zijn energie krijgen van de krukas (rechtstreeks).
Bij een bobine is dat in principe ook maar daar gaat het via een grote boog,van de dyname naar de accu met daaraan de bobine,.
Bij een gemiddelde stroom van 3 amp zal de ontsteking stroom bij openen als het goed is (max Stroom gedurende een vrij korte tijd) een veelvoud zijn van de gemiddelde stroom.
Dat is niet zo bij een mag neet ontsteking.
De energie voor de vonk word recgstreeks door de motor gelevert
Daarom hadden vroeger de 8 en 12 cilinders eem magneet ontsteking omdat veel vonken geen enkel probleem was om snel een sterk magneetveld op te bouwen (ik heb het hier zelfs voor zeer snelle lopende motoren waar meestsal toch nog wel een paar vonkjes meer nodig waren dan voor een solex).
Soms werden twee contact punten parralel gezet met een tijds ver schil in sluiten en openen.
hierbij werd de inschakelstroom geleverd door de eerste punt en nam de de twede punt die iets later zal sluiten en openen de onderbrekingsstroom voor zijn rekening en werd de warmte over twwe punten verdeeld ,en ook kon men nu puntenmateriaal gebruiken die voor ieder punt beter is.
Wil je meer weten dan hoor ik het wel weer.