Origineel bericht van: Jan
http://en.wikipedia.org/wiki/Flow_separation

Ik heb eens lang geleden op een ultralicht gevlogen, bij je opleiding krijg je een stukje aerodynamica. Als de luchtstroom aan de bovenkant van je vleugel loslaat,(wat je hier ziet)
zit je in een "overtrek" En dat is niet fijn als je laag zit.


Klopt.
Dit soort plaatjes is echter wel aardig want het maakt niet uit of je het object door stilstaande lucht beweegt of lucht langs een stilstaand opject (gas stromingen in onze cylinders) de onderlinge verhoudingen blijven hetzelfde.

Lucht aaan een oppervlak staat stil want het oppervlak staat stil, snelheid komt er langszaam bij in "schillen", daarom stroomt het in het midden van een pijp het hardst en aan de randen niet.
Door de juiste ruwheid krijg je aan het oppervlak heel kleine wervelwindjes, dat kost wel stromingsenergie, maar die werken als kogel lagers op de rest van de lucht.
Als de lucht dan maar "laminair" blijft stromen krijg je de beste doorstroming.
word de wanorde te groot dan gaat de stroming over in turbulentie en dat kost energie
zaak is dus om een werkende doorsnede te bereiken die precies goed is om turbulenie te voorkomen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)