Gelukkig is het toegestaan om andere voor remmen in solexen te bouwen dan de originele knijpremmen. Je kunt maar niet snel genoeg stil staan als er een mederijder voor je neus onderuit gaat.<P>De eis tegenwoordig is hierbij wel dat de voorvorkpoten verstevigd worden om de extra remkrachten niet tot overbelasting van de poten te laten leiden.<P>Ik zie dit punt wel,hoewel ik al jaren op mijn special met onverstevigde poten rij (uitsluitend van der Heem poten en niet van die Franse blikken dingen). Ik werk daarbij wel met een remankerstang naar mijn balhoofd om niet een draaiend moment in die ene poot te introduceren waar nu net de remankerplaat zit.<P>Echter de voorgestelde uitvoering zit me dwars. (plaat achterlangs die de poot "dicht" maakt)<P>Ik mag mezelf "Laspraktijkingenieur" noemen<BR>Ik weet niet of dit staal een lasbare kwaliteit is (je kunt het wel lassen natuurlijk maar ontstaan er geen harde brosse<BR>metaalstructuren door een te snelle afkoeling tussen T= 800 C en T= 500 C)<BR>Bovendien liggen de lassen op de uiterste vezel (de plaats met de grootste belasting)<BR>Je probeert in de praktijk zoveel mogelijk de lassen in de neutrale lijn te leggen, let maar eens op hoe bij motorframes de extra platen op het midden van een pijp gelast zijn.<P>Tevens las je op plaatsen die lokaal mechanisch vervormd zijn daar kun je "veroudering" door krijgen vanwege uitscheidingen zoals ijzernitriden.<P>Met andere woorden: een slechte lasconstructie verstevigd wel maar bevordert<BR>vermoei-ings breuken ( een spontaan uit elkaar vallen zoals bij veel motorhevels al gebeurd)<P>Ik bedenk nog wel wat wijsheid is in deze<BR>Zolang: suggesties zijn welkom