bij ontkolen bedoelen we:
#de uitlaat ontkolen,
#de cilinder ontkolen.
#de zuiger (alleen als de veren niet kunnen bewegen)

de cilinder:
# deze verwijderen,
# de kop schoonmaken:
in de kop zit een gasnaald.
deze verwijderen en goed ontkolen.
er loopt ook een heel klein kanaaltje door de kop heen. het is verstandig om deze met een heel dun voorwerp goed uit te schrobben (er zit namelijk meer in dan je verwacht)
Verder is het natuurlijk logisch om de bougie schoon te maken (met schuurpapier lukt het goed om de puntjes schoon te maken).
verder de kop zelf ook nog een beurt geven.

#de cilinder
de uitlaatpoort goed ontkolen,
bovenop de cilinder zit er het zelfde kanaaltje waar ik het daarnet over had. dit gedeelte natuurlijk ook doen (met een dun boortje bijv.)

#de zuiger:
de zuiger ontkool je ook. vooral als je zuigerveren niet meer zo geweldig kunnen draaien.
haal dan de veren van de zuiger (let wel op dat je de veren niet onderste boven monteert!!!!) en verwijder de aanslag

#de uitlaat kan je het beste ontkolen met een staalkabel van 5mm en dan in het eind een kwast slaan (niet overdreven, want dan past hij niet). doe de kabel op je boor aansluiten, en laten draaien die boormachine. het potje kan je openen (desnoods open snijden en dan daarna weer dichtsolderen gebruik GEEN S39, maar de rode pasta) en dan daar ook het nodige kool verwijderen. het kleine pijpje wat er nog uitkomt steek je gewoon even door met een spijker of zoiets.

als ik niets vergeten ben, dan heb je je solex nu ontkoolt, en ben je klaar om alles weer te monteren.
daarbij moet je altijd even je koppaking vernieuwen en naar de pasvlakken van je cilinder/spruitstuk kijken of die niet beschadigd/krom zijn.

veel succes met het ontkolen,
groeten, hans