Orgineel bericht geplaatst door: Joan
Orgineel bericht geplaatst door: Jasolex
Orgineel bericht geplaatst door: Joan
ER is een hoop "zin" en "onzin" over bougies bekend.

Joan, dit is een duidelijk verhaal voor mij, erg leerzaam smile in praktijk zou het dus zo kunnen zijn dat door het hoge smeltpunt de zuiger kunnen beschadigen cq gat in branden?


De zuiger is van een aluminium legering, dat heeft een veel lager smeltpunt dan de legering van de bougie electrode.
Er kunnen gaten in zuigers branden maar dat gebeurd om een andere reden dan de reden van het smelten van de bougiepunt.
OA detonatie of een verkeerd vlamfront vanaf de bougie is moordend voor de zuiger.

Veel tweetakt racers hadden daar in het verleden last van.
Het is ook de reden dat ik al meerdere malen in Joure ben uitgevallen: het verdampen van het metaal van mijn cylinderkop,
(ook gevoelig voor verbranden/smelten) dat slaat neer op de koudere bougie, geeft kortsluiting en dan ben ik mijn vonk kwijt.

Ik heb mijn kop nu opgelast met ander materiaal, hoop nu voldoende tijd te hebben om fatsoenlijk te testen.
Mijn nadeel van de afgelopen jaren was dat ik alleen maar in Joure race, andere "races" die ik rij zijn ludieke en daar ga je met een normale solex heen.
Dus of Joure nu wel of niet doorgaat: testen doe ik in ieder geval. Met een gele plaat achterop en Helm val ik in een categorie die toch al harder mag.

En dan nog een paar KM extra erbij zien te tunen want je ziet dat
er steeds meer snelle solexen komen en zelfs de "B" en "C" klasse
gaan onwaarschijnlijk hard, de echte racers zijn overgebleven en de hobby racers zijn kennelijk een beetje afgehaakt.


Wanneer is dat dan in Joure, ik wil ook wel eens aanschouwen, lijkt me een zeer leuk evenement, trouwens je moet er volgens mij behoorlijk durf voor hebben om met een solex knalhard een bochtje te pakken, ik moet zelfs bij 30 a 35 km/u de bocht goed inplannen met het zwaartepunt voorop grin

Last edited by Jasolex; 16/04/08 04:04 PM.