Originally Posted by joost0413
Wat zou een oplossing zijn, carter verbussen?
Dit zou ik hier thuis wel kunnen doen, heb een draai en een freesbank.

Zijn er trouwens gegevens/tolleranties bekend van de gatmaat waar het lager in zit, ik zou dit op kunnen meten met een binnen micrometer.

Verbussen is een mogelijkheid, ik doe dat i.p.v. voelerlint wat soms nogal eens lastig is om te plaatsen.
Bij verbussen heb je niets meer aan de standaard ringen om het carter af te dichten.
In plaats daarvan plaats ik een keerring en pas ik ook het korte busje aan in diameter van de keerring, deze is voor een asmaat 20 en het busje is 21 mm.
De buitendiameter draai ik op 40,03 / 40,05 mm, afhankelijk van de diameter van de boring in het carter.
Dus meestal zo'n 0,03mm groter dan de gemeten boring.
De binnendiameter maak ik op 34,98mm en pers de bus in een warm (+/- 150 graden) carter, daarna het lager.




Originally Posted by Antoine
Het busje kan ontzetten vast zitten. Als je dan het carter warm maakt KAN je de krukas incl lager en bus uit het carter persen. Je moet dan wel eerst de 2 plaatjes verwijderen, of ..... hebben aan die plaatjes en er doorheen duwen.

Maar niet op deze manier...
zie filmpje

De titel van get filmpje zegt het al : teardown

Last edited by FFAnders; 08/10/22 06:47 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy