"open" spoelpoorten daar zijn meerdere begrippen voor. Om te beginnen is het al fout om van "open" spoelpoorten te spreken want ze zijn per definitie open, anders is het geen poort ( neem als voorbeeld de uitlaatpoort) wel is er verschil in de kanalen naar de poort toe die zijn bij 1 type open ( de TUM cilinders bijvoorbeeld) en bij een ander type dicht ( de meeste cilinders met een "V" in de code) zie foto's. ..... Dan zijn er nog oudere typen cilinder waar de gietmal kennelijk nog niet zo goed ontwikkeld was dat er kanalen en poorten meegegoten konden worden, daar zijn het kanaal * (schuin van binnenuit) en de poort ( van buiten naar binnen) met een boor in het volle materiaal uitgeboort. omdat dat voor de poort een open gat naar buiten oplevert moet deze om hem te laten werken met een propje afgedicht worden. Soms noemt men deze uitvoering ook een "open" poort ( maar dan afgedopt) een tijd lang bij tuners erg gezocht want door het propje uit te boren kon je van buitenaf de poort bijwerken en dan weer afdichten met een propje ( bijvoorbeeld door er M10x1 mm draad in te tappen en dan een tank aftap stop in te monteren)

Attached Images
open poorten.jpg (146.76 KB, 113 downloads)
propje.jpg (139.25 KB, 110 downloads)
Last edited by Joan; 15/08/21 10:46 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)