Ja dan krijg je hier nog een paar "dooddoeners" Een solex in prima staat ? Die andere doen het wel ? dan misschien een antwoord op je echte vraag: Elke solex is anders, elke solex heeft zijn eigen geschiedenis, elke solex heeft eigenaren gehad die er meer of mindere mee om wisten te gaan, dan wel deskundig aan wisten te sleutelen. Inderdaad de bediening van het remluchtsysteem is hetzelfde, hendel achter het filter naar links minder remlucht dus relatief meer benzine, hendel gradueel naar rechts bijstellen van de remlucht om zo het optimale mengsel samen te stellen. Ik denk dat je het brandstof systeem moet onderzoeken maar ook de ontsteking want mogelijk is deze net niet in staat het aangeboden mengsel aan te steken ( als het eenmaal loopt is dat minder gevoelig) controleer de retour naar de tank of daar getuigenis is van een retourvloed zodat je zeker weet dat er genoeg aangeboden wordt en controleer of je bougie op maar maximaal op 0.4 mm spleet staat

Dan is er nog een extra optie omdat je zegt dat hij het wel doet zonder luchtfilter: controleer of de rubber ring bij het buisje dat de carburateur in gaat wel aanwezig is en/of er de goede kopbouten zijn gemonteerd waar dit luchtfilter aan de voorkant op moet rusten. Dit type korte filter staat erom bekend dat als hij niet goed is gemonteerd hij de decompressie klep indrukt. als dat zo is ga NIET aan het steeltje werken om hem korter te maken dat steeltje kan er ook niets aan doen maar zorg dat je luchtfilter hoog genoeg staat ( controleer met een zaklampje door onder de luchtfilerkap te schijnen en na te kijken of het steeltje de bodem va het filter niet raakt. je kunt ook aan de bodem kijken ( na demontage) of je daar een indrukking van de pen ziet ( ik heb er enige liggen waar dat steeltje zich lekker ingetrild heeft

Last edited by Joan; 02/05/21 07:20 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)